Må jeg bytte ut mine kjære Mentor-høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må jeg bytte ut mine kjære Mentor-høyttalere?

Hei!

Jeg har et oppsett bestående av:

- Mentor 6
    - Nad M22 forsterker
    - Denon Avr4520 Receiver
    - 1x billig sub

Dette er et anlegg som jeg bruker veldig mye til liveopptak/Blu-ray konserter, samt musikkavspilling via AirPlay og platespiller. Det lyttes for det meste til blues og rock (Eks: Tedeschi Trucks Band), men jeg kan også være glad i nye låter. I helgene kan det ofte gå i Kygo, litt hip-hop og andre ting som krever sitt av bassen.

Problemet mitt er som følger:
    Jeg syns de er ALT for lyse i toppen. Når jeg nærmer meg 74 og oppover på volumet på receiveren, så skjærer det nærmest i ørene. Resten av lyden er herlig, så hvis det ikke er mye diskant så er dette et behagelig og veldig morsomt lydnivå.
    Det mangler også vesentlig med trykk i bassen. Trenger noe som dytter meg mer overende og dette er også veldig gjeldende på film.
    Jeg mener at når man ligger på over 60k i lyd, så bør man kunne forvente en litt større Wow-faktor.

Er svaret så enkelt at jeg har for små elementer? At Klipsch sine horndiskanter og store basselementer muligens kan gi meg mer brystkassebass og mindre pipelyd i toppen (For å ta et eksempel)?

Jeg har tweaket i endeløse timer og brukt mye tid på crossover til subben.

Oppsummering:
    Er Dali Mentor 6 pipete i toppen uansett hva jeg matcher den med, hvis jeg vil spille veldig høyt?
    Vil et par ordentlige subber i 10k-klassen gi meg det trykket jeg lengter etter?

Jeg kan legge til at lytteposisjon er 1/3 ut av rommet og at stuen er L-formet med et areal på ca. 40-50kvm.

Setter stor pris på innspill!

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange av Dali sine høyttalere oppleves ganske lyse i toppen, spesielt med forsterkere som farger for lite og ikke runder av i toppen. Du kan prøve de på feks Electrocompaniet AW250R det hjelper en del. Klipsch bør du ikke velge. Det er hjelper mye med trøkket hvis du setter på feks en eller to Velodyne spl 1000/1200 ultra event JL Audio Fathom.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøkkelordene her er nok kalibrering, akustikk/rom, plassering. Man kommer langt med en UMIK til en tusenlapp og REW som er gratis, da er det enklere å se hvor problemene ligger.

Hva ligger i "en billig sub"? Mentor 6 blir i alle fall ikke mye i en 40-50 kvm stue om du vil ha brysttrøkk og at buksa flagrer. At Mentor oppfattes som skarpt kan være for liten forsterker, refleksjoner i rommet, auto EQ som booster i mid/topp osv. Min egen personlige mening er at Mentor generelt er en skarp høyttaler, i alle fall på min musikksmak. Derimot er ikke klipsch nødvendigvis så mye bedre, men MYE av problemer med skarphet ligger bare i rom og akustikk.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dette er nok kombinasjon Dali og NAD. Men om du ikke vil bytte så er nok hokeyh inne på noe. Et litt langhåret teppe mellom høyttalerne og godstolen kan hjelpe mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en av disse forsterkerne fra Electrocompaniet kan dempe litt av den skarpe lyden? De har det på Soundgarden, så da kan jeg jo ta en tur og evt. låne med meg en hjem. Virkelig nødvendig med en så kostbar forsterker til slike høyttalere?

Dette med at Mentor 6 ikke er mye til et såpass stort rom, tenker du da at jeg bør velge et annet merke med elementer opp mot 10"? Selve fyldigheten i lyden syns jeg personlig er herlig pr. nå ihvertfall.

Vil skarpheten kunne forsvinne med fokus på akustikk og lignende altså? Jeg har 2x store langhåra tepper mellom anlegg og lytteposisjon.
    Jeg har forsøkt Pure Direct, men der syns jeg lyden blir pakket inn og mister mye fyldighet og dynamikk. "Music"-knappen på fjernkontrollen fungerer mye bedre og jeg får mer fylde.

Jeg har forsøkt å skru ned diskant manuelt, men da forsvinner mye renhet og åpenhet i lyden..

Det høres jo ut som om en varmere forsterker og et par reale subber kan gjøre mye med lyden her, det er jo verdt et forsøk.
    Tar gode subwoofere seg av både "brumlebassen" og "brystkassebassen"? Kan man f. eks la èn sub ta seg av lave frekvenser og sette den andre til rundt 80-160hz? Litt usikker på hvilke Hz man opplever når det kjennes i brystet.. Med billig sub snakker vi nok 2-3 tusen, den har overhodet ikke sjangs til å følge med når "the shit hits the fan"

Noen som har eid både Klipsch og Dali i ca. samme prisklasse og har hørt etter hvor skarpe i toppen de er i forhold til hverandre?

Tusen takk for raske og gode tilbakemeldinger.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lån med deg en AW120 og prøv da får du ett greit inntrykk av hva det utgjør, gode subbere som både dypbass og brystkassebass greit, men personlig foretrekker jeg da heller store hi-end modeller med 12 eller 15 isteden. Tror ikke Klipsch er tingen når du sliter med skarpheten til Dali mentor da de er enda værre i toppen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    lån med deg en AW120 og prøv da får du ett greit inntrykk av hva det utgjør, gode subbere som både dypbass og brystkassebass greit, men personlig foretrekker jeg da heller store hi-end modeller med 12 eller 15 isteden. Tror ikke Klipsch er tingen når du sliter med skarpheten til Dali mentor da de er enda værre i toppen.
    HVis f. eks RF7 MKII til Klipsch oppleves som lysere i toppen så er jeg veldig glad, for jeg har lenge vært nysgjerrig på om de hadde vært det rette valget for meg. Da høres det bedre ut å beholde go`lyden i Dali og kompensere med en eller to gode subber.
    Er lite bevandret i subwoofer-området, er det slik at man må inngå kompromisser når man velger subber til film og musikk? Vil ha en med god størrelse, taktfast og som uten problemer kan riste med hele veien opp.
    Tror jeg ville foretrukket en som fikk øra til å flagre i åpningsscena til Transformers fremfor en som spilte 100% presist og stramt ved høyt volum.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må nok inngå noen kompromisser, da Velodyne og JL audio er meget bra valg for musikk og kanskje ikke det aller råeste for film, beste kompromisse jeg kan komme på er kanskje B&W DB1 eller ASW 855 jeg brukte før. Men de største til SVS er nok kulere til film.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke nødvendig med en forsterker til 20k for å fjerne litt i toppen. Kjøp en eq til 2000 og still inn sånn at det er behagelig å høre på.
    Trebel innstillingene på forsterkeren går ganske bredt, så man vil miste mye av informasjonen nedover i frekvens, derfor forsvinner mye av ''renheten''.
    Sist endret av zoso87; 01-16-2015 kl 21:54
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har feil høyttalere for dine ører. Du kan bytte elektronikk alt du orker men du vil nok ikke komme i mål med det. Skal du ha trykk i bassen trenger du en midbassdriver med litt areal, ikke en 6,5" og heller ikke en ny større sub. Punchy lyd ligger som regel høyere i frekvens enn komforsonen til en subwoofer, typisk 100-300Hz. Min erfaring for å få skikkelig trøkk i lyden trenger følgende være tilstede:

- En god/rask midbass med godt membranareal gjerne 12-15"
    - God timing og avstemt nivå (dB) mellom Sub-bass, mellombass og nedre mellomtone (Punch er gjerne bredspektret)
    - En forsterker som kan levere mye strøm raskt (vil tro den du har klarer den jobben greit)
    - Sist men ikke minst, en innspilling med god dynamikk.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Ender her, men demping av førsterefleksjon hjelper sinnsykt mye mot skarphet! Jeg har hatt Ikon i hus med samme problem. Demping/akustikk er ALFA og OMEGA!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv noe annet som forforsterker, det er mulig denon bidrar til noe av den skarpe sss lyden. Byttet fra 165 bee nad til Parasound nc2100 får noen årtilbake, det hjalp. Hjelper nok kanskje ikke på trøkke du er ute etter.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert halshugd her nå, men sier det uansett. Det er marginale forskjeller hva gjelder lydsignatur mellom forstkerkere i mine ører. ( Forøvrig ingenting i veien med min hørsel ) Stor nok strømforsyning er en ting, at en forsterker klarer å levere mer enn en annen, det hører man selvsagt. Men strøm er strøm til en viss grad mener nå jeg

Akustikken er i rommet er så altfor lett og avfeie, ikke gjør det! Ta det steget og få tak i noe glava eller noe lignende, plasser det ved førsterefleksjon og ta en lytt bare for å prøve. Så får du gjøre det du kan/får lov til etter det
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

14. Liker Torolan har likt denne posten
    Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.
    for det første så må folk ikke forvente brystkassebass av 2 6.5" elementer i et 40-50 kvadrats rom. du må minst opp i 8" for og oppnå det jeg kalle bass. eller flere 6.5" elementer med stort kabinett. jeg har eiet flere htt med 6.5" elementer så snakker av erfaringer. når det kommer til høyttaleren låter lyst i toppen kan det være flere grunner til dette. rom,forsterker,hørsel. personlig syns jeg dali er et meget bra merke. men jeg syns det kan låter for lyst og skarpt i diskant området med et rom som består av gips foreksempel. man må også huske på at det er hjernen som oppfatter lyden. og alle oppfatter lyd forskjellig det vil si ingen fasit svar fra noe her. her er det du som må gå og lytte til flere kombinasjoner og finne ut hva som oppfattes som riktig. jeg tror at du har feil høyttalere etter hva du er ute etter. jeg tror du burde gå og høre på noen vienna acoustics beethoven concert grand. disse ligger ute på finn til rundt samme prisklasse som du ga for mentor 6 nye. og med elektronikk som det ikke er mangel på strøm så er du et godt stykke på vei. og vis det blir for lite futt i disse kan jeg varmt anbefale jl audio fathom f110. denne subben ga meg en ny musikk opplevelse. her i norge er den ikke så kjent for den har ikke wow faktoren de fleste er ut etter. men om lydkvaliteten teller mer finner du ikke en subwoofer som er bedre en f110. med størrelse og justerings muligheter tatt med. ett tips er og lese på forums fra statene der er denne subben omtalt flere ganger til og være noe av det beste en kan kjøpe som er i denne størrelsen.

om ikke dette er noe og vurdere. hadde jeg lånt hjem et sett med parasound med for og effektforsterker. en 2250 burde holde bra til dali mentor 6 og evt senere oppgraderinger. og en jl audio fathom f110.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker du jo en AVR4520 som preamp. Denne kan jo kallibreres, og evt manuelt justeres i hver frekvens... Har du prøvd det? Som det de andre er inne på så har rommet MYE å si hvordan lyden er i rommet. Det er mye bass i Mentor6, men det hjelper lite om den blir borte i rommet, og da kan det høres skjærende ut om rommet harmonerer mer med de høyere tonene til diskant/mellomtone. Du nevner Klipsch. Kan faktisk tenkes at de blir enda værre i toppen. Horndiskanter har en tendens til å være det. Før du evt bytter høyttalere, så bør du

1. Sjekke Graphic eq på reciver, evt justere ned toppen noe, evt justere opp bassfrekvensene.
    2. Sjekk om det kan gjøres enkle steg for å få rommet litt "lunere" med tykke tepper på gulvet, og tykke gardiner osv...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar, folkens!

Stua er gipset med tapet over, så interessant observasjon du kommer med der.

Jeg har gjort endel innstillinger og har nå klart å fjerne mye av den skarpe lyden. Spilte av blant annet Rammstein med lossless og jobbet mye ut fra dette og det har nå blitt mye bedre. Fikk endelig fram gliset jeg har savnet litt. Lydvolumet er helt sinnsykt og det pep i øra når jeg var ferdig, så nå tror jeg at jeg skal være fornøyd med tanke på volumet. Ethvert system vil vel, hvis man spiller det høyt nok, skjære litt i ørene til slutt?

Problemet mitt med å gå til større elementer er at jeg er redd jeg vil miste signaturen til Dali, for jeg har testet en del høyttalere og i mine ører har jeg ikke funnet noe bedre enda (Innenfor et realiserbart prissegment).

Testet Klipsch RF83 for noen dager siden og her syns jeg verken bassen eller mellomtonen var bedre, samt at det skrek mer i toppen. Jeg tror jeg har forventet mye mer av elementene enn hva som er mulig med vanlige fronter. I mitt hode så er diskanten til Dali det flotte med høyttaleren, samt den stramme bassen. Så får jeg heller oppgradere til Rubicon 8 og få en dedikert mellomtone etterhvert.

Det nevnes midbass på 12" og 15". Hva menes med det? En ht som har membraner på den størrelsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv storebroren Mentor8, og den er fabelaktig Mer av alt, 2x8" bass og en dedikert 6,5" mellomtone Kan jo tenkes den kommer for salg for en rimeligere penge nå som den går ut, og Rubicon tar over, så man kanskje gjøre scoop på brukten, eller på klubben på sikt
    Har hørt Rubicon8, og må bare si bevares., fantastisk høyttaler! Nærmest en Epicon Light
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Har selv storebroren Mentor8, og den er fabelaktig Mer av alt, 2x8" bass og en dedikert 6,5" mellomtone Kan jo tenkes den kommer for salg for en rimeligere penge nå som den går ut, og Rubicon tar over, så man kanskje gjøre scoop på brukten, eller på klubben på sikt
    Har hørt Rubicon8, og må bare si bevares., fantastisk høyttaler! Nærmest en Epicon Light
    Mentor 8 var vel den jeg egentlig ønsket meg, men du vet.. Det krevde mer enn nok overtalelse for å få lov til å kjøpe 6`ern. Har fulgt med på Finn og det virker som om de som har Mentor 8 nå ikke har så lyst til å kvitte seg med dem, men det kan jo dukke opp etterhvert.

En kamerat har Rubicon 8 nå og vi satt det opp for litt siden. Han har mindre lytterom, men du verden for en fin lyd. Det eneste jeg syns er synd er at de ikke har gått for 8" elementer. Jeg ser at også andre produsenter har gått over til mindre elementer, men man vil jo få mer trykk av større? Når prisen er såpass høy så syns jeg man kunne fått større partyegenskaper også, men det er vel ikke de forbrukerne de sikter seg inn på

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info så er System Audio sine Explorer Mastere oppgitt til å ha en frekvensrespons ned mot 30 hz. Og det er ganske rått for 5.25" elementer Jeg har eid de og specs kan ikke være langt ifra sannheten! Helt rått!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokkumsen Vis post
    Mentor 8 var vel den jeg egentlig ønsket meg, men du vet.. Det krevde mer enn nok overtalelse for å få lov til å kjøpe 6`ern. Har fulgt med på Finn og det virker som om de som har Mentor 8 nå ikke har så lyst til å kvitte seg med dem, men det kan jo dukke opp etterhvert.

En kamerat har Rubicon 8 nå og vi satt det opp for litt siden. Han har mindre lytterom, men du verden for en fin lyd. Det eneste jeg syns er synd er at de ikke har gått for 8" elementer. Jeg ser at også andre produsenter har gått over til mindre elementer, men man vil jo få mer trykk av større? Når prisen er såpass høy så syns jeg man kunne fått større partyegenskaper også, men det er vel ikke de forbrukerne de sikter seg inn på
    Er vel for å distansere seg prismessig med Epiconserien, og for å holde prisen på et akseptabelt nivå. De bruker jo tross alt SMC Linnear drive systemet(om noe nedskallert) så er det det samme som i epicon. Og med tre slike 6,5" elemnter, så spiller de nok bedre en 2 stk ordinære 8" elemnter ville ha gjort... Men det hadde faktsik vært spennende å få testet et par Mentor 8 mot Rubicon 8

Lignende tråder

1. Bytte ut mine 10 år gamle sony 780
    By afroysaa in forum Head-Fi
    Svar: 4
    Siste melding: 04-14-2012, 22:05
  2. Bytte element i Dali Mentor 6
    By Haugen in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 10-23-2010, 13:51
  3. Bytte av forsterkere til mine cv215
    By CVLunde in forum Receivere/forsterkere