Riktig høyttaler til riktig bruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Riktig høyttaler til riktig bruk

Hei,

Etter en lang tids interesse for hifi har jeg etterhvert fått et mer balansert syn på hva som for min del er riktige høyttalere. Mange søker og liker høyttalere som er relativt nøytrale, åpne, oppløste, avslørende, definerte og som hverken legger til eller trekker noe ifra musikk. Derimot har jeg lært at disse preferansene ikke gjelder meg på grunn av hva slags lyd jeg liker, min musikksmak og mine lyttevaner.

Jeg er nå interessert i å kjøpe et par høyttalere, evt et surround sett og vil gjerne ha anbefalinger på høyttalere som kan passe meg bra. Pris mellom 3000 og 15000kr. Når det gjelder høyttalere er jeg først og fremst ute etter dette:

- Silkemyk (eller så nær som) diskant. Det skal nærmest være umulig å få musikk til å låte spisst. Det gjelder også metall, dårlige inspillinger, listepop og musikk som har blitt offer for "the loudness war".
    - Varm og engasjerende lyd. Ønsker at en bred mengde musikk skal være engasjerende å lytte til og også musikk som i utgangspunktet har noe "dårlig lyd". Det gjør meg ingenting om lyden er meget farget i "varm" retning, da det for meg er mer behagelig og gøy å lytte til.
    - Bra bass. Musikk med bass, slik som dubstep, house, trance, rap, hip hop skal trykke bra. Ser for meg minst et eller flere basselementer på 8 til 10 tommer for å få trykket jeg leter etter.
    - Bra mellomtone. Ønsker også kurrant mellomtone, da mangel på dette for blir kjedelig for mine ører.
    - Lite avslørende. Siden jeg hører på diverse elektronisk musikk, listepop, rock og metall som ikke alltid har topp kvalitet ønsker jeg absolutt ikke avslørende høyttalere.
    - Brukes 80% til musikk, 20% til film og spilling.

Av diverse jeg har hørt på så kan jeg nevne at hverken Klipsch RF82/62, B&W DM604, Dali Mentor eller Definitive Technology BP serien har hatt det jeg er ute etter. For meg låter musikk av dårligere kvalitet rett og slett alt for kjipt på disse. Har faktisk foretrukket slikt som Dynavoice Dynamite\M-65.
    Jeg sitter stort sett aldri i sweet spot og hører på musikk, bruker det mer i bakgrunnen mens jeg gjør alt mulig. Derfor viktig at lyden fyller et rom bra.

Har en Yamaha RX-V1800 surroundforsterker og en Music Angel KT88 rørforsterker per dags dato.

Setter pris på alle anbefalinger til enten merker eller modeller som kan passe meg

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan høre på feks Audio Pro blue diamond v3, Kef iq9, magnat, Pradigm og eldre Dali modeller feks 850.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tips! Kef, Magnat og Paradigm har jeg faktisk aldri hørt på før.

Mine første høyttalere var Dali 104 og jeg var meget fornøyd med de den gang. Så eldre Dali modeller skal jeg være på utkikk etter.

Audio Pro blue diamond v1 hørte jeg for ca 14 år siden. Mener lyden var god og varm men at mellomtone var noe fraværende? Ser at v3 har et ekstra mellomtoneelement, så dette har kanskje bedret seg noe.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av nysgjerrighet (og litt forundring), hvorfor strekker ikke B&W DM604 til? B&W er jo kjente for å har mer enn nok trøkk i bunn med en avslepen, tilbaketrukket diskant. Jeg har DM603 S3 og er storfornøyd med disse. Og jeg har en meget allsidig musikksmak, inklusive electronica i ulike varianter. Ting som rammstein, dream theater, osv. trøkker mer enn nok. Jeg er enig i at enkelt "HiFi"-orienterte merker, så forsvinner den nederste mellomtonen, slik at tunge fuzzgitarer og tammer på trommene faller helt bort. Jeg har aldri opplevd DM600 til å gjøre dette. De er litt hotte rundt 600 Hz og 1,5kHz, men ellers så funker de meget godt. Spesielt til musikk er de fantastiske, til film er de like gode men må formes litt mer.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå skal det sies at det er en del år siden jeg hørte B&W DM604, så jeg har ingen formening om hvordan nyeste modell låter. Det jeg derimot husker er at diskant var for aggressiv og spiss til en del musikk jeg lyttet til. Mener den har aluminium diskant og jeg har aldri noensinne likt lyden til en metall diskant. Tror jeg bare er meget sensitiv for s-lyder og skarp diskant. Dette stemmer også bra med sammenligninger jeg har gjort med venner. Flere ganger har de likt den oppløste diskanten, mens for meg var det nærmest ubehagelig å lytte til. Tror soft dome muligens er det eneste som gjelder for meg.

Men det skal sies at utenom diskanten var DM604 meget gode høyttalere.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. DM604 er såvidt jeg vet den samme DM600 serien jeg har, men det finnes vel S1 S2 og S3 varianter. Jeg har S3.

Tror du er første som melder at diskanten på denne er fremtredende. Sammenlignet med f.eks. hornladede Klipsch, kan man ikke si at lyden er langt frempå i det hele tatt. F.eks. så pleier jeg å ta av frontdekslene fordi de spiser litt (for mye) av toppen. Av samme grunn så har jeg lagt på 1.5dB gain på diskanten for filmbruk for å få den klar nok i toppen. For musikk trenger man ikke gjøre noe som helst, da låter det konge.

Lykke til med høyttalersøket!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal fokusere så mye på størrelsen på basselementet, mindre ht med 6,5" trøkker ofte til mer enn godt nok.

Vurderer du brukt?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Lektor tror jeg kunne passet deg meget godt.. Eller så synes jeg at B&W 683/CM også er meget kule rockehøyttalere som også er veldig allsidige.

Men det du er ute etter kan du jo egentlig oppnå på tilnærmet hvilken som helst høyttaler med litt EQ arbeid, altså en loudness-kurve. Boost i bunn, fjerning i mid, litt boost i topp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midas: Jeg vil ikke nødvendigvis kalle diskanten/lyden fremtredende (slik som på Klipsch). Tror heller det er det at jeg foretrekker enda mere tilbaketrukket diskant.
    Hørte B&W mot Dali 6006 i samme rom og husker at Dali var mer behagelig å høre på, men mindre detaljert. Ellers begynner det å bli rimelig lenge siden, men husker at Dali 104 hadde en diskant jeg var veldig glad i. Så å si all musikk låt engasjerende uten å bli slitsomt eller spisst i toppen. Men mulig jeg er noe upålitelig siden det var mitt første anlegg og jeg var veldig stolt av det

JD: Jeg er enig i det, man skal ikke se seg blind på element størrelse. Men man har fortsatt fysiske lover og jeg foretrekker relativt godt trykk. Tror tre 6.5 elementer, eller lignende, blir minstekravet mitt. Og brukte høyttalere vurderer jeg helt klart.

buggs: Flere spennende alternativer der. Var faktisk nysgjerrig på Paradigm og Patosene selv. Montana SPI har jeg aldri hørt om tidligere. Desverre befinner de seg noe langt unna, jeg bor like ved Drammen. De neste helgene mine er allerede fulle og på ukedagene blir det for lite tid til å både kjøre så langt og lytte. Men alle spennende alternativer og skal følge med på tilsvarende modeller fremover.

hockeyh: Dali Lektor har jeg faktisk snust litt på, skal se om jeg ikke får tatt en tur til hifi klubben snart. Tidligere har ikke B&W vært helt min greie, men skal gi det en ny sjans. Potensielt lytte til Dali og B&W side om side.

Jeg har prøvd å justere EQ på diverse høyttalere og det har helt klart hjulpet noe. Men demper jeg f.eks diskant for mye føler jeg at det er noe som mangler, i motsetning til høyttalere som grunnleggende er nærmere idealet mitt. Tror jeg bør få sirklet meg inn på riktig høyttaler først, dvs en lyd jeg er rimelig fornøyd med. Så kan EQ være et bra hjelpemiddel for å fintuning. Men det er nok ikke dumt å utforske mer på denne fronten ja.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM serien til Bowers & Wilkins er silkemyk. (har silkemyk diskant mener jeg)
    Dali Lektor har jeg fått inntrykk av er en rockehøyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    604 var en notorisk vanskelig høyttaler å drive. De fleste problemene i toppen kom av pinte forsterkere, ikke høyttalerne. 604 på f.eks Elektrocompaniet AW250 eller Denon PMA S10 er magisk.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har ikke selv hørt 604, men har også hørt at den var vrien å drive. Derfor var det mange som heller anbefalte 603, og det var derfor jeg endte opp med den i sin tid. Og den er jeg *meget* fornøyd med den dag i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt noen travle dager men har fått lurt inn et besøk på hifi klubben. Fikk lyttet til Dali Lektor 8, B&W 683 S2 og litt diverse Cerwin Vega.

Lektor var definitivt en rockehøyttaler og den hadde en del jeg likte, inkludert trykk i bunn. Men syntes lydkarakteren var litt for kald, det var noe med lyden som ikke helt engasjerte meg. Rockefoten kom ikke helt frem.

B&W hadde en ganske anderledes lydkarakter. Virket som det var mye mer fokus på mellomtone, men ikke samme bunndrag. Musikk med stemmer kom veldig godt frem, men elektronisk musikk gav meg heller ikke rockefot her. Syntes også lydkarakteren var for slank her.

Cerwin Vega var definitivt partyhøyttalere, men det var stort sett det. Funket ok til noe musikk, men heller dårlig til annet.

Derimot hadde de kun Nad forsterkere tilgjengelig, mistenker at dette kombinert med lytterom ikke var helt optimalt. Testet ut diverse høyttalere og forsterkere med noen venner for litt siden. Lydkarakteren til en potent Nad effektforsterker var ikke helt i min gate. Sammenlignet med en Electrocompaniet effektforsterker og min Music Angel så manglet den en god del varme og det var også mindre trykk i bunn. Men den var mer detaljert, noe som jeg i utgangspunktet ikke er ute etter. Så tror Nad kan ha vært en dårlig kombo for mine preferanser. Mulig jeg kan få testet med mine forsterkere i den nærmeste fremtid.

Angående DM604 hørte jeg nok på den med en Denon surroundforsterker til ca 10 000kr. Mulig det ikke var den beste kombinasjonen nei. Det er også mulig at det jeg trodde var skarp diskant i realiteten var en kaldere og oppløst lydkarakter, ihvertfall sammenlignet med Dali den gang.
    Ellers hadde det vært interessant å høre på B&W CM serien.

Har ellers fått lyttet litt på Dynavoice Dynamite 8 drevet av en Yamaha surroundforsterker hos en venn. Blir vel nesten lynsjet her når jeg sier at jeg foretrakk denne høyttaleren/komboen over de andre. Ikke den mest oppløste høytaleren og stemmer har definitivt ikke det samme nærværet her. Men elektronisk musikk og rap syntes jeg faktisk låt mye bedre på disse. Faktisk overraskende godt register fra topp til bunn, ihvertfall mtp mine preferanser og prismessig. Høyttaleren var også en god del mindre kresen på musikk av dårligere kvalitet.

Så jeg får lytte litt videre på ulike merker, spesielt patos virker spennende. Er også meget fornøyd med mine PSB M4U 2 headphones, så mulig Imagine serien kunne vært noe. Ellers kan det hende det faktisk blir Dynavoice på meg. Ørene og hjertet er tross alt det som bør bestemme. Uansett setter jeg stor pris på alle tilbakemeldinger, det er mye god hjelp å få her på forumet
    Sist endret av Radium; 01-16-2015 kl 01:31

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lynsjet vet jeg ikke. Det er irrelevant hva jeg/vi mener. Det er du som skal finne høyttaleren og ampen som passer deg. Din rockefot!

Håper du kommer i mål. Jeg er meget godt fornøyd med Yamaha. Den er svært allsidig, også på mørkere/tyngre musikk. Jeg har heller ingenting overs for syltynn, spiss lyd som kun funker til kvinnevokal og høykulturell jazz.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Litt merkelig at du synes Lektor/B&W var kaldt, jeg er ganske hyperfølsom i 1-4kHz området og lektor er en av få høyttalere jeg liker på bra volum på skarp musikk (rock/metall).. CM er nok en del mykere enn begge de to andre, de har en fin bass, men de har ikke like mye "ompf" etter min mening.

Hva med å se på stativ høyttalere og subber? Da kan du selv velge hvor mye bass du vil ha. Jeg liker B&W N805 meget bra på rock/metall og med en sub (eller en DSP) med low shelf på +6dB e.l så låter det meget så fett!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midas: Jeg er også meget fornøyd med Yamaha. Både personlig og hos alle jeg kjenner som har det. Passer min musikksmak veldig bra.

hokeyh: Jeg vil ikke nødvendigvis kalle Lektor/B&W kaldt, men det var kaldere enn min preferanse. Som nevnt var alle høyttalerene koblet mot Nad forsterkere og det var heller ikke satt opp i et dedikert lytterom. Personlig tror jeg Nad forsterkeren var en dårlig kombo. Når jeg hørte Nad mot Electrokompaniet for litt siden var Nad helt klar kaldere i spillestil og jeg foretrakk helt klart Electrokompaniet. Så tror jeg hørte de på feil forsterker i forhold til mine preferanser.

Men det skal sies at musikk med stemmer, piano, gitar o.l. låt veldig bra, men musikk av dårligere kvalitet fallt veldig igjennom. Og jeg ønsker at dårlig (men ikke elendig) musikk også skal låte bra.

Det kan hende stativhøyttalere kunne vært noe, ser fordelen med å kunne tune bass etter eget ønske. Men jeg er i utgangspunktet ute etter gulvstående. Følte forresten ikke at Lektor 8 manglet bass, det var heller noe med lydbilde som ikke helt tiltalte meg.

Er ellers veldig fornøyd med mine PSB M4U 2 hodetelefoner, en lignende lydkarakter ønsker jeg også på høyttalere. Her er all musikk engasjerende og det blir sjelden/aldri ubehagelig. Har dog boostet bass et par dB på disse.

Jeg får lytte videre på forskjellige merker og kombinasjoner så finner jeg nok ut av det etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Sliter selv med "overfølsomhet" på spisse s-lyder og generellt skarp lyd. Endte opp selv med Dynaudio. Har Yamaha reciever og Vincent effekt trinn. Lyden er behagelig, og gir meg rockefot på høyt nivå. Er DM2/7 jeg har, men det finnes noe større modeller og. Hadde Dali 104 selv på samme effekt, men synes Dynaudio`ene var enda bedre i mellomtone og diskant.
    Verd å ta en lytt på disse.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men her er det bare å utnytte Yamaha receiveren for alt det er verd. Dette er nemlig en av deres største fordeler i min bok. På alle nyere Yamaha receivere kan man gå inn å justere på en PEQ for hver kanal. Hvorfor ikke da gjøre det å ta av litt av spissen slik at man finner godlyden? Å bruke EQ er ingen fallitterklæring!

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xtz sine høytalere har en litt roligere diskant spør du meg. Veldig presis og fin.
    Kanskje dette kunne vært noe å titta litt på?
    99.36 feks.

Lykke til i valget.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Er dette riktig?(Bi-amp)
    By aud0z in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-16-2011, 00:28
  2. Riktig bruk av DAC og kabelstrekk?
    By Tracer in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 06-26-2010, 20:07