Fronthøytalere til maks. 4k?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fronthøytalere til maks. 4k?

Jeg skal kjøpe meg ett par med høyttalere. Receiveren som skal drive de er en noe aldrende Yamaha RX-V767. Rommet som de skal stå i er ett kombinert stue/kjøkken, så det blir i ene delen av rommet på langveggen mot den andre langveggen, så praktisk areal for de er ikke særlig mer enn 10-12 kvadrat, men rommet totalt sett er 20 kvadrat. (Bilde av romløsning)

Etter å ha sjekket ut Finn.no, så finner jeg dårlig med brukte høyttalere av en kvalitet både jeg og receiveren kan leve med, innenfor henteavstand med sliten bil (bor i Østfold og MÅ høre på brukte høyttalere før jeg kjøper) for under 4000 spenn. Så etter endel googling, så har jeg kommet frem til tre alternativer, og det er følgende(linkene er til test av hel pakke, men jeg skal bare ha frontene, ettersom jeg allerede har satelittene som skal brukes som bakhøyttalere)

Dynavoice Challenger M-65 EX V.4
    Pris: 3690(Test av Lyd & Bilde)

Dynavoice Challenger M-85 EX
    Pris: 3995

Klipsch Reference RF-52 II
    Pris: 3495(Test av Lyd & Bilde)

I utgangspunktet så trodde jeg ikke det skulle være mulig å være i tvil på dette, ettersom Klipsch burde være det beste valget. Men, det er ikke bare til hjemmekino de skal brukes, men også til musikk, og ettersom jeg hører på endel musikk med kraftig bass, så tiltaler Dynavoice meg også en god del... Kommer forøvrig til å kjøre 5.0 en stund, før jeg får penger nok til å kjøpe meg en god nok bass.

Noen som kan hjelpe meg? Er det evt. noe jeg har oversett?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du får prutet disse ned en tusenlapp....
    FINN

Passer utmerket til Yamaha

evt om han her vil selge deg bare frontene (3.500,-)
    FINN

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis hadde MX-85 og de spilte veldig bra på film i hvert fall. Jeg har ikke lyttet til de på musikk, men tror du skal lete lenge etter nye høyttalere som gir mer for 4000kr. De går nokså dypt og siden du ikke skal ha sub ennå så er det er poeng.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får fint rf-82 til 4k også på finn hadde 2stk sånne i 2 år før jeg gikk over til rf-83. Kunne ikke vært mer fornøyd

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes mange gode stativ høyttalere i den prisklassen også
    Sist endret av Spiff79; 01-11-2015 kl 19:16

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan så absolutt anbefale B&W DM603 S3. Fant disse på Finn i Oslo: FINN.no - Mulighetenes marked

Jeg har dette i min hjemmekino, og de trøkker som bare juling både til film og musikk.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Kanskje du får prutet disse ned en tusenlapp....
    FINN

Passer utmerket til Yamaha

evt om han her vil selge deg bare frontene (3.500,-)
    FINN
    Jeg har sett på den annonsen, og den virker forsåvidt interessant, men har hatt en dårlig opplevelse med Dali endel år tilbake, og således har jeg egentlig bare forkastet den tanken.

Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    En kompis hadde MX-85 og de spilte veldig bra på film i hvert fall. Jeg har ikke lyttet til de på musikk, men tror du skal lete lenge etter nye høyttalere som gir mer for 4000kr. De går nokså dypt og siden du ikke skal ha sub ennå så er det er poeng.
    Har fått høre fra annet hold at receiveren min uten ekstra power vil mislike M-85 EX.

Det er sikkert mulig, men jeg har allerede center og bakhøyttalere. Ellers klarer jeg ikke å finne særlig med info om de.

Sitat Opprinnelig postet av Ivarolini Vis post
    Du får fint rf-82 til 4k også på finn hadde 2stk sånne i 2 år før jeg gikk over til rf-83. Kunne ikke vært mer fornøyd
    Det er en tanke jeg også har stilt meg, men da er jeg vel også nødt til å vurdere å kjøpe en effektforsterker for å få nok effekt til å rettferdiggjøre høyttalerne? Og ift. rommet, så blir de kanskje i største laget? (Noe som også gjelder Dyn M-85)

Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Finnes mange gode stativ høyttalere i den prisklassen også
    Det gjør det sikkert, men jeg har gamle fordommer mot høyttalere som ikke står på gulvet. Dog, for rommet i seg selv, så hadde det definitivt vært det beste med høyttalere som kunne vært skrudd fast i veggen. Er tross alt ikke veldig mye plass her. Har du noen ideer?

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg kan så absolutt anbefale B&W DM603 S3. Fant disse på Finn i Oslo: FINN.no - Mulighetenes marked

Jeg har dette i min hjemmekino, og de trøkker som bare juling både til film og musikk.
    På de så må jeg ihvertfall ha mer kraft. Bra høyttalere, men krever sin kraft, og den kraften tviler jeg på at min receiver vil gi de.

-----------------
    Uff, dette ble som jeg forventet. Helt umulig å velge. Burde bare kjøpt RF-52 uten å stille noen spørsmål, men nå er jeg så usikker at jeg ikke vet noen ting som helst av hva jeg rent rasjonelt bør gjøre

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Traxior Vis post
    Det gjør det sikkert, men jeg har gamle fordommer mot høyttalere som ikke står på gulvet. Dog, for rommet i seg selv, så hadde det definitivt vært det beste med høyttalere som kunne vært skrudd fast i veggen. Er tross alt ikke veldig mye plass her. Har du noen ideer?
    Selv synes jeg det er best med stativ høyttalere da jeg føler det blir mer som et "møbel" enn hva ruvende gulvhøyttalere gjør, og har spesielt sansen B&W, men er er naturligvis smak og behag
    Gamle fordommer om at stativ høyttaler ikke klarer å levere god lyd, er ikke reell. Har skjedd en del med utviklingen her og som ellers i samfunnet

Tok et kjapt søk på finn.no: FINN.no - Mulighetenes marked

Du kan se på "minhjemmekino" i signaturen min, hvordan de tar seg ut på et par stativer i min stue.
    Uansett; lykke til

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de så må jeg ihvertfall ha mer kraft. Bra høyttalere, men krever sin kraft, og den kraften tviler jeg på at min receiver vil gi de.
    Det vet jeg ikke om jeg er enig i. Jeg drev mine B&W DM603 med en Yamaha RX-V757, helt frem til jeg byttet den ut med RX-A1030 (for å få HDMI og nye lydformater). Begge receiverene er rundt 100W/kanal. Det trøkker så bare juling, og jeg har aldri fått kommentarer på at det trøkker for dårlig i min 23 kvm hjemmekino...

Jeg synes å huske at DM604, altså modelle med to alu basser, var mer kilen å drive. Men som sagt, jeg har aldri opplevd at DM603 er vanskelig å håndtere. Men B&W og Klipsch står kanskje litt fra hverandre lydmessig. Klipsch med hornladet diskant er ganske spiss i midten, mens B&W har denne britiske lyden som er mer avrullet og varm. Jeg må løfte toppet bitte litte grann på mine fronter, men ellers så bruker jeg disse som referanse i forhold til live-PA lydjobber.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på den annonsen, og den virker forsåvidt interessant, men har hatt en dårlig opplevelse med Dali endel år tilbake, og således har jeg egentlig bare forkastet den tanken.
    Det er i så fall veldig "uklokt" av deg
    Har selv Suite 2.8 serien med tilhørende center koblet på en Yamaha RX-V667 receiver og det låter helt supert.

-8175684619_953722fd11_b-jpg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har fått høre fra annet hold at receiveren min uten ekstra power vil mislike M-85 EX.
    Den har høy følsomhet, men kanskje litt under optimal impedanse. Han jeg kjenner brukte en RX-V1900 og det var over all forventning. Men jeg hadde heller kjøpt litt store høyttalere og så hvis receiveren ble for slapp kjøpt effekt når økonomien tillater det. Det finnes mye overkommelig brukt av effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det er mye brukbart brukt, men krev å få høre først. Jeg kjøpte nylig ett par Dali Concept 6 uten en skramme på seg for 1800 kr, etter å ha prutet ned fra 2500. Det inkluderte 2x2m med QED silver kabel, at selger frakta de til meg og jeg koblet opp og hørte at alt funka før han fikk penger. Disse drives på en onkyo nr626 som har samme effekt som din receiver (95 hifi watt). Dette er plenty kraft og jeg er fornøyd med dette. Forøvrig ser jeg at du kan få fatt i både Dali Ikon 6 MK1, eller Dali Zensor 7 for 4000 hvis du gidder å kjøre litt. Eller Klipsch RF62 ?

FINN.no - Mulighetenes marked
    FINN.no - Mulighetenes marked

Dynavoice vurderte jeg selv også men slo det fra meg etter å ha lest endel om at de til tross for at de er velspillende fortsatt mangler litt oppløsning og dynamikk. Men har ikke hørt de.. så kanskje de er verdt penga?

Pete

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med ett par noe aldrende Acoustic Energy AE120 ettersom min bror hadde de, og dama hans synes de tok for mye plass, men er ikke helt sikker på om det er nok kraft i receiveren min til disse.

Lignende tråder

1. Må ha nye fronthøytalere...
    By Fade in forum Høyttalere
    Svar: 39
    Siste melding: 06-18-2011, 06:49
  2. Nye fronthøytalere
    By Snooky in forum Høyttalere
    Svar: 14
    Siste melding: 11-09-2007, 09:19
  3. Plasma-/lcd-tv til maks 15 000.- og maks 42"
    By Gelbear in forum TV-apparater
    Svar: 2