Subwoofer på senterkanalen

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer joneinar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer på senterkanalen

Som tittelen tilsier lurer jeg da litt på om det har noe for seg å ha en egen subwoofer til senterkanalen.

har idag et 5.1 Cerwin-Vega oppsett. Frontene er cls15 og biampet med egen effektforsterker på basserne, og suben er en clsc 15. Kan det tilføre noe å ha en sub også til senteren eller en dette ingen vits?
    Sist endret av joneinar; 01-02-2015 kl 15:18

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flaut

Redigert og fikset feilen i tittel, takket være guide fra Gurba. Takk
    Sist endret av joneinar; 01-02-2015 kl 15:21

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg rediger og avansert så kan du endre tittelen.

Jeg har tenkt det samme selv. Veldig mye informasjon kommer fra senterkanalen og jeg tenker slik at jo mer hver kanal kan ta seg av bassen sin jo lettere jobb får subben på lfe-kanalen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal jo ikke undervurdere en skikkelig senter, så da en egen sub til den tenker jo jeg da at er på sin plass. Hadde vært morro å prøvd ihvertfall.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo når dette skal integreres. Da må man jo kjøre senter som large , skal suben få "noe å gjøre" , og da får jo også senteren et fullfrekvent signal. Hvis ikke må man bruke en sub som kan filtrere ut bass frekvensene selv , og det er det langt fra alle som kan.

Og setter man senteren som small , så vil man jo få med suben med et tradisjonelt oppsett også , så jeg er ikke så sikker på om dette vil ha så mye for seg egentlig....
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal kjøre Center kanalen som Large så er det et must

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører senteren som large selv sånn det står nå uten sub på senteren. Jeg kjører alle mine høytalere som large. Cerwin classic 12" som bakhøytalere, og Cerwin classic senter. Så det skjønner jeg at blir en selvfølge ellers vil jo forsterkeren fase vekk de laveste frekvensene. Jeg er bassfreak når det kommer til filmlyd, og tror/håper at mye bare blir mer Men et sted går det jo kanskje en grense for hva som egentlig er vits.

Jeg tenker da heller ikke på en stor sub til senteren. Blir noe i form av en rimelig 10" eller noe, bare for å få litt ekstra ut av senter kanalen. Når det er mye eksplosjoner og action så er det helt klart bra nok fra fronter og dagens sub nå, men spent på om denne ekstra suben tilfører noe til litt mindre action scener, hvis dere skjønner hva jeg mener. "Litt ekstra dybde på litt roligere partier"

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke en dedikert sub for senter kanalen har mye si, med tanke på hvordan de dype frekvensene sprer seg i et rom ville jeg heller hatt flere subber satt opp som vanlig lfe med crossover og høyttalere til små for en jevnere bass under 80hz f.eks.

Tror heller det man skulle tenkt på er at de fleste senter høyttalere er alt for små og mangler dermed punch i frekvensene over normal subwoofer delning, altså det man savner fra en liten senter ligger heller i 100-1000hz registeret.

Og dele senter kanalen til så høyt er vel heller ikke spessielt ønsket, er vel neppe mange som liker det når subwooferen prøver og snakke.

Så til slutt sitter man igjen med vanlige mottoet her på avforum. Man kan ikke ha for mange subwoofere.
    Kan kanskje også legge til nå at man kan ikke ha for stor senter høyttaler heller, den bør minst være like stor som frontene :-P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

9. Takk joneinar takket for denne posten
    Liker joneinar har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senteren min idag er jo vesentlig mindre enn frontene. Da frontene er cls15 med 15" basser, og bi ampet med egen cerwin forsterker på basserne i frontene. Ikke aktuelt å sette disse som small, da jeg nok mister mer hvis man tar bort de lavere frekvensene fra disse enn om jeg faktisk tar bort suben.

kanskje da suben min egentlig ikke er bra nok? Hadde det da kanskje vært en ide å sette denne gamle sub, som er en cerwin 15", sammen med senter? Da blir senter litt mer lik frontene? Med tanke på bestykning ihvertfall. Og kjøpe en ny dedikert sub?
    Har sett litt på denne;
    https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...610-subwoofer/
    Syns "trøkket" fra dagens oppsett er bra, og fornøyd med det. Men denne B&W går en del dypere enn dagens høyt/sub.

Evnt å sette begge på lfe, som nevnt i svaret over; da er man vel avhengig at forsterker har to utganger for dette?? Mulig jeg spør dumt her, men jeg er noob på dette i forhold til alle de guruer her inne. Derfor denne masinga mi, hehe.

Likte godt svaret med at man ikke kan få for mange subwoofere ihvertfall da. Da dette forsvarer et kjøp av en til. Da står det bare igjen å finne ut hvordan best integrere alt sammen.

Setter stor pris på alle svar og all hjelp.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok denne subben blir liten sammen med så store fronter.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gurba på det. Den subben blir nok for puslete.

Er nok trøkk i frontene dine, men du har en subb som ikke går så dypt.

Det du trenger er en SVS eler lignende som går helt ned. Den kan du dele på ca 40hz. Alle ht som small, og din gamle subb sammen med senteren.

Da bør det bli ganske så bra.

Jeg gikk selv fra samme subben som du har, og til en SVS 13-ultra. Det var som natt og dag i forskjell.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode råd og de er tatt til følge. Svs er jo helt klart kongen av subber, men koster jo deretter, så det sprenger budsjettet totalt. Så jeg har gått for en "mellomløsning". (Og med tanke på at jeg bor i rekkehus er kanskje svs ikke lurt, hehe)

Ble en til av "tilsvarende" den jeg har.
    https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...15s-subwoofer/
    Kommer da til å bruke begge subbene på lfe, da det var så enkelt som bare å ta et y-ledd på eksisterende lfe-kanal. Trudde de da måtte ha hver sin jeg/noob'en.

Gleder meg til å prøve. Synd jeg ikke får den på plass før sent i kveld, men synd for naboen, hehe. Går jo med litt tid til tilpassing og sikkert da så naboen skal vel overleve natten.

Lignende tråder

1. Mulig å bruke kun senterkanalen til enkel tvtitting?
    By nordvest in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 05-22-2012, 13:13
  2. Støy i senterkanalen når TV står i stand by.
    By AMKrok in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 12-22-2011, 23:46
  3. Senterkanalen forsvinner. Hjelp!
    By R3Devil in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 07-15-2008, 22:40
  4. Bassen endres mye ved bytte av large\small på senterkanalen.
    By t-vs in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 02-06-2005, 10:10
  5. Knittring på senterkanalen til receiveren?
    By Morty in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-07-2004, 01:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •