Kan en høyttaler få for MYE effekt ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan en høyttaler få for MYE effekt ?

Satt inatt å "surfa" meningsløst på world wide web.... Havna innom B&W sin hjemmeside, og leste litt specs på mine B&W 685 & 686.
    Ser da at de "anbefaler" forsterker størrelse fra 25-100W.

Tanken slo meg da; Hva med mitt oppsett som blir matet av et effekttrinn på 5 x 200W. Kan høyttalerne mine ta skade av det?

I mitt enkle sinn tenker jeg som så at dersom jeg holder meg innenfor fornuftens grenser på volumet, skal ikke dette ha noe å bety.

Men hva om jeg mot formodning skulle få huset for meg selv, naboene er på reise, og jeg gjerne har over 0,2 i promille etter å ha hygget meg med noe godt i glasset. Kan jeg da "blåse" høyttalerne, eller er sannsynligheten for dette liten? (Sjanser for at alt dette inntreffer på samme tid er vel heller liten )

I´m just asking

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre med for mye effekt enn for lite mener nå jeg. Det verste som er, er at forsterkeren ikke henger med og "klipper" lyden, men klart har du resurser i en 200W til å kunne sprenge høyttalerne. Bruk hodet så er det ikke noe problem.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

3. Liker joneinar har likt denne posten
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel det jeg og skulle tro, at en kommer langt med sunn fornuft, og at dette ikke skulle være problem så lenge en holder se innenfor fornuftens grenser.....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mange poster jeg har lest der folk har sprengt diskanten i en CV-høyttaler. De hadde en liten forsterker som de trodde de kunne skru opp full pupp med for høyttaleren skulle tåle mer. Det er bedre med 200w på halv fart enn 100w på fullt skyv.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forøvrig også bedre med 200W på fullt skyv enn 100W på full klipping når det kommer til hva en høyttaler tåler av belastning

7. Liker Gurba har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt tidligere her, sunn fornuft er tingen uansett . Kommer jo også veldig ann på forsterkeren. NAD har jo soft clipping. Har jo spilt på en del fester med en NAD C370 og CV'er, som egentlig burde hatt mer effekt. Spilt over evne over lengre perioder uten problemer. Men en enklere forsterker eller receiver med samme effekt hadde kanskje skurret mye mer og skadet diskantene. Har jo brent noen bil bassere og små høytallere med vilje med C370 i brokobling, men da hører man nesten ikke noe annet enn forvrengninger før det endelig sier stopp og lukter svidd.

Lignende tråder

1. mer effekt til front / senter høyttaler
    By tilt in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 09-18-2010, 15:31
  2. Hvilken receiver til Rotel effekt og Triangle høyttaler?
    By Superbit in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-01-2009, 14:51
  3. Svar: 13
    Siste melding: 10-05-2007, 14:24
  4. Svar: 78
    Siste melding: 03-21-2007, 20:07
  5. effekt : Høyttaler ~ forsterker?
    By krs in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 11-30-2005, 09:46

Stikkord for denne tråden