Plassering av bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av bakhøyttalere

Skal flytte høyttaleroppsettet og sofaen blir nå helt inntil bakvegg i et rom som blir litt over tre meter bredt. Bør bakhøyttalerene i mitt 5.1 oppsett, som er satelitter med veggfeste, plasseres oppunder taket pekende ned, eller på siden av lytteposisjon i ørehøyde?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasser dem på siden av lytteposisjon du, men ett stykke over ørehøyde. Kanskje oppunder taket. Hvis du plasserer dem i ørehøyde er det ofte veldig lett å høre akurat hvor lyden kommer fra, spesielt hvis de er ganske nære lytteposisjonen. Og det er ikke meningen med bakhøytalere, mener nå jeg da. :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å plassere de med slik at diskant er mellom 60-100cm over ørehøyde har jeg lest. Plasserte mine tidligere 602 på sideveggene i denne høyden. Det fungerte fint.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det oppunder taket da jeg har ca 2 meter takhøyde. Spiller det noen rolle omm de står på bakvegg eller sidevegg? Dette er runde høyttalere med et 3" fulltone element forøvrig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Da blir det oppunder taket da jeg har ca 2 meter takhøyde. Spiller det noen rolle omm de står på bakvegg eller sidevegg? Dette er runde høyttalere med et 3" fulltone element forøvrig.
    Jeg vil anbefale å ha de på siden. Men du er ikke nødt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi...?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi...?
    Derfor.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Fordi...?
    Derfor.
    Den der er kort. Trådstartar vil vell ha begrunna kvifor du vil ha dei på sidene. Trur han setter pris på at du kjem med ein konklusjon. :wink:

EDIT: Konklusjon er kommet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er min erfaring at det er det beste, og derfor er det min anbefaling. Men det trenger jo selvsagt ikke å være det beste i ditt tilfelle. Lytt selv. :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Fordi...?
    Derfor.
    Den der er kort. Trådstartar vil vell ha begrunna kvifor du vil ha dei på sidene. Trur han setter pris på at du kjem med ein konklusjon. :wink:
    Jeg bare måtte.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er min erfaring at det er det beste, og derfor er det min anbefaling. Men det trenger jo selvsagt ikke å være det beste i ditt tilfelle. Lytt selv. :wink:
    Greit nok, men hva var bedre? Det blir som å si at Audi er bedre enn BMW. Fullstendig meningsløst. Andre med noen meninger? Roffe?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største feilen jeg ser i andres hjemmekinoer er bakhøyttalere satt rett ved siden av sofaen pekende mot lytterene. Dermed blir de som sitter ytterst i sofaen overøst med lyd fra bakhøyttalere, som er ganske ubehagelig og irriterende. Plasser heller høyttalerene litt over hodehøyde (30-100cm over) pekende skrått mot midten av rommet. Man kan også snu høyttalerene så de rettes inn mot hjørnet/veggen (evt. rettes oppover mot taket). Selv om det kanskje ser rart ut og alle spør hvorfor de se står slik, så sprer det lyden litt mer noe som bakhøyttalere helst skal gjøre (i film - musikk er et annet kapittel).

Oppsumert: Ikke sett bakhøyttalerene for nærme lytteren eller rett de direkte mot lytteplass. Ha litt avstand, gjerne ved å henge de over hodehøyde, eller sett de slik at lyden spres mer.

Dette tatt ut fra både egen erfaring og diverste anbefalinger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk. Da blir det nok montering oppunder taket.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men hva var bedre? Det blir som å si at Audi er bedre enn BMW. Fullstendig meningsløst. Andre med noen meninger? Roffe?
    Fullstendig meningsløst sier du, men du spurte jo etter meninger, og det var min mening. Jeg er ingen ekspert så jeg har ingen forklaring på om, eller hvorfor det er best. Men jeg har erfart det selv.

Hva blir bedre? : JEG erfarte at lyden ble bedre, og det er alt jeg vet.

Og det å få noen andres mening om en sak når man ber om det, er jo tross alt et steg i riktig retning.

Men hva ble det til da? Jeg ser du har valgt å montere høytaleren oppunder taket, som var den første av de meningsløse meningene mine i denne tråden. Men du sier ikke noe om hvor ellers du plasserer høytalerene.

Ikke morro å få slike tilbakemeldinger når det eneste man gjør er å gjøre sitt beste.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, jeg lurte da på mer konkret hvordan lyden ble bedre, og da helst med en saklig begrunnelse. Var ikke meningen å henge ut noen. Har ikke montert enda, da jeg ikke er ferdig med rommet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har plassert mine slik. Desverre har jeg ikke så mange muligheter med gulvstående. Men vurder å bytte ut bakhøyttalerne til noe med 2 x 8".

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Akustisk selvmord den plasseringen der!

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Peakman"]Jeg har plassert mine slik. Desverre har jeg ikke så mange muligheter med gulvstående. Men vurder å bytte ut bakhøyttalerne til noe med 2 x 8".

Jeg hadde et lignende problem da jeg skulle benytte to Jamo 707i (med doble liggende 8" basser) som bakhøyttalere. Dette var i den gylne 5.1- tiden, så utfordringen var kun å plassere disse. Med rommets begrensninger, løste jeg det på følgende måte: Trakk fram sofaen, plasserte høyttalerene på hver ende, skar til en hobbyplate som hylle som ble plassert i overkant av sofaryggen, og vips så hadde jeg fullfrekvente bakhøyttalere + en kjærkommen hylle til plassering av div. fludium 8) og nips - whatever... (Det skal nevnes at mellomtone- og diskantelement befinner seg over hyllen...)

Clouet kom senere med 7.1- formatet - hyllen hadde den ekstra plassen jeg trengte til senterhøyttalerene (med kun én 8" i hver :wink: ) bak, i tillegg til at jeg plasserte 2 8" aktive subb'er under hylla for extra guff i bånn.. Det virker :shock: prima, og kan sees på Min hjemmekino - bildet var visst for stort å poste her....

Lyden fra bak-oppsettet merkes, såklart :lol: , men med riktig justering og kalibrering (som kunne være enklere enn på min HK8500 :roll: ) så funker det riktig bra, og jeg har ikke kommet på noe bedre/savnet et annet alternativ

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er usikker på plassering, hva med å prøve seg frem. Det eneste negative er at du får noen ekstra spiker/skruehull du senere må sparkle. Har du de på siden, kan du senere kjøpe deg en center bak.

Problemet med å ha dem på siden, er at du kan føle at det "mangler noe rett bak" (vektlegger "kan"). Fester du dem bak kan du føle at du mangler noe på siden. Og det er derfor at det er marked for 6.1 og 7.1 oppsett.

Har du dipole bakhøyttalere blir dette problemet mindre (har glemt hvilke høyttalere du hadde).

Min personlige anbefaling: Plasser dem på siden (evt i hjørnene). Da slipper du å flytte dem NÅR du kjøper center bak ! :wink:

Er for øvrig enig i at plassering bør være 50-100 cm over ørehøyde (personlig erfaring).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips. Da det som nevnt ikke er mer enn to meter under taket, kommer jeg til å feste de oppunder taket pekende ned plassert ut mot siden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •