Hjelp til valg av forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av forsterker

Jeg har etter mye prøving og feiling gitt på thule forsterkeren. Bytta alle sikringene jeg fant, i håp om at det skulle funke. Butt still no hjelp i det..

Brublemet med forsterkeren jeg har er at ved ett vist volum kutter den lyden. Forsterkeren er en thule i 100 litt eldre model, med en del knapper på fronten og xlr innganger om noen kjenner den igjen.

Så nå har jeg bestemt meg for å heller kjøpe ny.

Høytalerne jeg har er følgende :

Pioneer Stativhøytalere S-81B-LR-K (2008 modell)

Info oppgitt av pioneer.eu :

Woofer 13cm concentric Aramid cone
    Tweeter 2.5cm concentric titanium dome
    Enclosure Front duct bass-reflex
    Impedance 6 Ω Ohm
    Frequency Range 40 - 50,000Hz Hz
    Sensitivity (2.83V/1m)84.5 dB dB
    Maximum Power 130W W
    Dimensions (W x H x D)190 x 350 x 280 mm mm
    Weight 7,9 kg kg

Av annet forsterkeri har jeg hatt en stereoforsterker fra pioneer, ikke noe kraftig noe, og har testa den en periode med ma kt88 og noen timer med en roksan kandy (eldre model)

Lyden fra ma kt88 likte jeg godt, men thulen ga også god lyd.

Har en prisramme opp til 10 000 og gjerne brukt.

Så har du/dere noen tips? Fikk høre av en kompis at forsterkere med icemodul ville funke? Jeg aner ikke, finner minimalt med info fra andre folk som har samme høytalere.

Når det står max watt 130 kan jeg ikke kjøre på med kraftverk som midgard oberion 6.1 feks?

Og dette med ohm... 6 ohm, hvordan må jeg parre de med forsterker da?

Setter pris på all info. Har spørt om dette før her på en annen bruker, men der får jeg ikke logget inn så starter helt fra bunn igjen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: Du kan bruke en forsterker på 100.000.000 watt på hvilke som helst høyttalere. Du får bare ikke utnyttet effekten. Men det er alltid kjekt å kunne spille så høyt du ønsker uten å presse forsterkeren for mye.

Ice er veldig nøytralt i forhold til A/B. Mange synes bassen blir for tynn, men sannheten er at den nok er mer korrekt. Nyere klasse D er litt mer forsiktig i toppen og ikke så analytisk som de eldre ICE-forsterkerne. Av ICE så er Rotel av de som ikke stikker av i toppen. Hadde 1575 i surroundanlegget før og det spilte veldig bra på SVS. Klart og fint med stram bass. Og høyt nok. En RB-1572 koster 10.000kr ny.

Midgard Oberon 6.1 er av de gamle så prøv før du handler. Det samme med Rotel RB-1092 som er en eldre forsterker. 1092 er oppgitt til 2x500w, men er målt til 2x635w så den har evig nok effekt. Tradisjonelt så liker ikke klasse D for lave impedanser. Flere har hatt problemer med f.eks. Rotel 15xx på bl.a. B&W som dukker ned mot 3ohm. 6ohm er ikke noe problem så lenge det ikke dukker for lavt under 4ohm. Nyeste NAD klasse D tåler 2ohm, men koster over det dobbelte av det du antyder så...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. en bekjent av meg har overnevnte midgard forsterkere så skal få låne de og teste på nyåret. får sjekke litt rundt. har snust litt på en brukt nad m3, men usikker på hvordan den vil passe inn. vurderer også en ny rørforsterker.

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av Forsterker!
    By stian2503 in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 0
    Siste melding: 11-13-2009, 12:37
  2. hjelp om valg av forsterker.
    By jallafu in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 04-21-2009, 14:11
  3. Hjelp til valg av forsterker!
    By akriot in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-25-2009, 20:04
  4. Hjelp til kopling av forsterker og hjelp til valg av reciever!
    By Munty in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 11-14-2008, 13:11
  5. Hjelp til valg av forsterker
    By who in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 12-21-2005, 23:36

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg