Tips på oppgradering innen for brukt (dali axs, concept, eller dynavoice)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Tips på oppgradering innen for brukt (dali axs, concept, eller dynavoice)

Hei. Ny på forumet her og starter med en sikkert veldig klassisk problemstilling; oppgradering. Situasjonen per i dag, er at jeg fikk 2 eldre Dali høytalere av min bror da han oppgraderte og gikk og kjøpte meg en Onkyo TX-NR626 (95 hifi watt i 8 ohm, 160 tullewatt). Høytalerene var ett par Dali AXS 8000 (4 ohm), ett par ganske solide men lettdrevene tårn med 2x8" vifa elementer i hver, stående på spikes. Forsto fort at dette var noe av det kjipere Dali hadde lagd, men jeg var entusiastisk da jeg alltid tidligere har bare hatt eldgammelt dritt fra 70 tallet, stort sett alltid hørt musikk på skikkelig headset. Da jeg begynte å titte etter bakhøytalere (concept 1) begynte jeg imidlertid å tenke på å bytte frontene og, selvom jeg ikke egentlig har penger til det (sparer til leilighet). Grunnen er litt det at siden jeg bor i leilighet kan jeg ikke spille grisehøyt uansett (og axs høres best ut ganske høyt virker det som), derfor blir lydkvaliteten viktigere. AXS'ene er gode på dubstep og metall, men merker jo at det ikke er veldig oppløst og klar mellomtone her, spesielt på jazz og den type musikk. har vurdert å selge AXS 8000 på finn for en tusenlapp kanskje, da de tross alt er skikkelig trøkk i de og mange liker det.

har tittet litt på bruktmarkedet, og ser at Dali concept 6 ligger på mellom 1500 til 2000 kr. Har også sett på Dynavoice Challenger m65, som lyd og bilde skrøyt av i billigkategorien. Er det noen som har hørt disse, gjerne alle 3, og kan si noe om sammenlikning? Vil dette bli en oppgradering? Eller er AXS såpass nærme disse 2 utfordrerene? Planen er vel å kjøpe concept 6 og kjøre en kveld med lytting og sammelikning med AXS 8000, og selge det paret som taper utfordringene. Kom gjerne med andre høytalere som kan være gode på bruktmarkedet! så f.eks ett par mission 775, men kjenner ikke til de i det hele tatt.

mvh
    Petecomplete

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post for en respons!

Voldsom respons ja, dali er kanskje ikke så utbredt som først antatt. :/ Uansett, det ble ett par brukte concept 6 til 1500 kr. Jeg og dama valgte ut ett knippe sanger vi ville bruke som testmateriale, kobla opp de gamle AXS på sone 2 på receiveren (TX-nr 626), concept på vanlige front kanalene åpna ett par håndbryggeriet humlesus og satte oss godt til rette . I stereo ble receiveren satt til "pure audio" altså uten noen form for tone justering eller behandling, og vi kunne velge hvilke høytalere vi skulle høre. Vi brukte samme type kabler 2.5mm2 kobberkabler med lik lengde. Resultatet var tydelig, concept spiller mye mer detaljert og klart, spesielt mellomtone er mye klarere. Detaljer som vi aldri hadde hørt kom frem og hele lydbildet ble 3 dimensjonalt. Musikktype hadde mye og si, utrolig nok klarte AXS seg best på akustisk singer songwriter låt (ben howard - keep your head up), og på metal (deftones - Digital bath), selvom concept hørtes bedre ut, ga de gamle AXS en slags "livefølelse", trøkk, og entusiastisk lyd som gjorde at jeg ble overasket over de på disse sangene. Uansett, concept er en utrolig mye bedre høytaler og jeg ble overasket over hvor mye bedre og detaljert lyd de ga. Det er en annen verden. Nå høres det faktisk bedre ut i "pure mode" uten noe justering fra receiveren. Så, er veldig fornøyd med de nye høytalerene De gamle AXS får gå, de passer nok en festglad 16 åring på budsjett midt i blinken

Petter
    Sist endret av Petecomplete; 01-01-2015 kl 17:58 Begrunnelse: detaljer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett posten din før nå da du skrev pånytt Kanskje en bug i systemet til avforum elns
    Gratulerer med valget
    Har hatt conceptserien selv, og de var fantastisk morsome og med veloppløst lydbilde i forhold til prisen Greit å vite at teknologien går fremover, også på høyttalere. ASX er vel mildt sagt hundgamle i forhold til nylig utgådte Concept. En direkte sammenligning dog hadde kanskje vært Concept 8 da den fysisk er mer lik med 8" elementer? Men sålenge man er fronøyd, og at de spiller bra og bedre, så er vel ingenting bedre

Hadde selv Concept10, og den hadde i pose og sekk, men da ble de matet med 2x150watt fra en Vincent effektforsterker
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking kjempefornøyd

Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Har ikke sett posten din før nå da du skrev pånytt Kanskje en bug i systemet til avforum elns
    Gratulerer med valget
    Har hatt conceptserien selv, og de var fantastisk morsome og med veloppløst lydbilde i forhold til prisen Greit å vite at teknologien går fremover, også på høyttalere. ASX er vel mildt sagt hundgamle i forhold til nylig utgådte Concept. En direkte sammenligning dog hadde kanskje vært Concept 8 da den fysisk er mer lik med 8" elementer? Men sålenge man er fronøyd, og at de spiller bra og bedre, så er vel ingenting bedre

Hadde selv Concept10, og den hadde i pose og sekk, men da ble de matet med 2x150watt fra en Vincent effektforsterker
    Takker Storfornøyd og hører musikk dagen lang nå (jobber offshore så har fri i 5 uker til å sitte å lytte og drikke kaffe hele formiddagen). Ja AXS er gamle men trodde fortsatt ikke forskjellen skulle være så stor som den var. Ja concept 8 er nok mer lik axs i størrelse og trøkk, men jeg hadde på følelsen at receiveren nok trives best med Concept 6, det er tross alt ikke veldig kraftig forsterker vi snakker om. I forhold til rommet og hvordan vi bor er det mest lavere volum som blir brukt og, så derfor gikk jeg ned i størrelse og opp i kvalitet. Koblet de nå opp med ett par QED silver anniversary kabler jeg fikk med og kasta ut biltema kobberkablene, da ble det og enda en positiv overaskelse!

Da blir det neste å få fatt i ett par concept 1 som bakhøytalere

Lignende tråder

1. Brukt Dali concept 2?
    By audi-quattro in forum Høyttalere
    Svar: 12
    Siste melding: 02-01-2013, 01:32
  2. Dali Concept 6 eller Dynavoice F-7 EX?
    By Marjuss in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 02-01-2012, 19:36
  3. Oppgradering av Dali Concept 10!
    By Hraman_AVR _355 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 30
    Siste melding: 04-16-2010, 15:51
  4. DALI Concept 6 VS DYNAVOICE m85
    By FoN in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 06-22-2006, 22:32
  5. Dynavoice M-65 vs Dali Concept 6!
    By Jensen84 in forum Høyttalere
    Svar: 22
    Siste melding: 06-05-2006, 23:45

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg