Ohm... igjen

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Ohm... igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ohm... igjen

Klipsch RF 62 mk ii, det står at disse er 8 ohm compatible....
    Receieveren min, Onkyo TX-NR737, kan jeg velge mellom 4 ohm og 6 ohm. Hva skal det stå på?

I manualen står det:

"Connect speakers with 4 ohm to 16 ohm impedance. You have to change the setting if any of the speakers have 4 ohm or more to less than 6 impedance."

Så med mine høyttalere skal jeg sette ohm på 4?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste den innstillingen gjør er vel egentlig bare og sette en ekstra demper på effekten.

Den er der for og beskytte forsterkeren , men egentlig kun brukanes for produsenten som vil under garanti tilfeller si at om høyttaler har x motstand og innstillingen ikke tilsvarer dette har du ikke et krav.
    Mange tester og analyser gjort som avslører at det eneste disse bryterene gjør er og senke maks effekten med ofte så mye som 50% om ikke mer.

En høyttaler har heller ikke bare en simpel motstand dette er heller en veldig svingende kurve og den verdien som nevnes på spesifikasjoner er en gjennomsnitts verdi.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Eneste den innstillingen gjør er vel egentlig bare og sette en ekstra demper på effekten.

Den er der for og beskytte forsterkeren , men egentlig kun brukanes for produsenten som vil under garanti tilfeller si at om høyttaler har x motstand og innstillingen ikke tilsvarer dette har du ikke et krav.
    Mange tester og analyser gjort som avslører at det eneste disse bryterene gjør er og senke maks effekten med ofte så mye som 50% om ikke mer.

En høyttaler har heller ikke bare en simpel motstand dette er heller en veldig svingende kurve og den verdien som nevnes på spesifikasjoner er en gjennomsnitts verdi.
    Hmm....
    Så hva gir mest effekt, 4 eller 6 ohm?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mest effekt på 4 ohm, men det betyr ikke nødvendigvis at du kan spille noe høyere, da det til syvende og sist er strømforsyningen i forsterkeren som avgjør dette. Mest sannsynlig vil du neppe høre stor forskjell på 4 og 6 ohm på en surroundreciver...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok ikke, siden når du velger 4ohm så legger receiveren inn "begrensningen". Så hvis du velger 6ohm/høyeste på reveiver, så gir den full effekt.
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig, Skåra. Forskjellen i ohm-instilling i receivere/forsterkere er at den veksler mellom to drivspenninger på utgangstrinnet. Høyere ohm i HT krever høyere spenning for å levere tilstrekkelig effekt, mens lavere ohm krever mer strøm og mindre spenning for samme effekt.

Dersom man kobler for lav ohm på transistorer som drives med for høy spenning, så vil transistorene måtte svelge mer spenningsfall og dermed genererer de mye mer varme som må fjernes med kjøling. Til slutt vil de bli for varme og forsterkeren enten går i protection eller at transistorene går fyken.

I motsatt fall, kobler man høy ohm på forsterker som er satt på lav spenning (lav ohm), så vil man rett og slett risikere at det ikke er nok spenning på transistorene til at man klarer å levere oppgitt merkeeffekt.

Derfor støtter mange receivere at man kan velge mellom høy og lav ohm, altså høy og lav drivspenning, rett og slett for å klare å levere oppgitt effekt til både høy og lav-ohmige HT.

Ergo:
    1. Det er alltid tryggest å sette receiver i laveste ohm-instilling
    2. Hvis man kobler på HT med høy ohm på receiver med lav ohm innstilling, så er det verste som skjer at man ikke får nok effekt ut av trinnet
    3. Hvis man kobler på HT med lav ohm på receiver med høy ohm innstilling, så kan receiver gå i overbelastning dersom man driver den for hardt
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

7. Takk TorTorden, Zleepyme takket for denne posten
    Liker TorTorden, AVsmurfen har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iflg Onkyo, så skal Klipsch, som er oppgitt til 8ohm, brukast saman med 6ohm instillinga på forsterkaren.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett dette spørsmålet mange ganger og jeg har aldri sett et annet svar enn å la denne innstillingen stå på standard. Dagens forsterkere har beskyttelseskretsløp som gjør at ingenting blir ødelagt. En forsterker vil slå seg av hvis den blir overbelastet.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok riktig. Det er lenge siden jeg har vært i befatning av blåste utgangstransistorer ved normal bruk. Det virker som beskyttelsesmekansimene har blitt bedre, og at selve utgangstransistorene trolig er mer robuste. Eller er kombinasjon av begge.

(Eller så har dagens forsterkere blitt mer konservative.)

Uansett, det beste rådet er å følge forsterkeprodusentens anbefaling på ohm-innstilling. Å drive en forsterker i beskyttelse er en feilsituasjon og bør ikke gjøres som en vane. Jeg vil ikke gå god for at forsterker over tid ikke kan ta skade av å drives inn i protection mange nok ganger. F.eks. holder Yamaha telling internt hvor mange ganger forsterkeren har gått i protection. En kortslutning eller feilsitasjon kan oppstå på svært kort tid, mens alle beskyttelsesmekanismer har en viss reaksjonstid. Denne tiden kan være kort nok til å knekke transistorene.

Har selv opplevd noen ganger - ffffftt *pang* - at utgangstransistorene ryker, men beskyttelseskretser og sikringer er intakte. Jeg har pleid å spøke med at utgangstransistorer fungerer som beskyttelse for sikringene.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Iflg Onkyo, så skal Klipsch, som er oppgitt til 8ohm, brukast saman med 6ohm instillinga på forsterkaren.
    Hei, hvor fant du dette? For det er jo ikke det som står i manualen til receiveren min, der står det om høyttaler har 4ohm ELLER mer, så skal 4ohm brukes...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    Hmm, jeg ser ikke at dette er en anbefaling fra Onkyo om å kjøre 6ohm?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vera eg har bomma stygt her, men var sikker på at høgtalarar med 6ohm eller meir skulle brukast med 6ohm instilling. Trudde det var sånn på mine 875 og 5008.

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 09-15-2013, 18:48
  2. Valg av subwoofer igjen og igjen!
    By BlackStar in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-24-2008, 21:11
  3. SUB igjen
    By Jonten in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 11-15-2006, 19:32
  4. PSB sub igjen!!