Skal ha ny sub. SVS. Hva skal jeg ha?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal ha ny sub. SVS. Hva skal jeg ha?

Hei,
    Ny på forumet her . Trenger litt hjelp/innspill

Skal ha ny sub(ber). Det er litt utfordringer med rommet/plassering. Det er en ganske stor åpen stue med åpning til gang. Se skisse og bilder. Det er ca 1m mellom stereobenk og vegg. Den store firkanten er sofaen. De to firkantene foran er fronthøytalere. Hovedfokus er film.

Vil en SB2000 tilsvare omtrent en PB1000?

Alternativene mine er

A; 2x SVS PB1000 foran i hvert hjørne. Rett ved siden av fronthøytalerne

B; 1x SVS PB2000 bak sofa, eller i høyre bakre hjørnet. Har skjønt at denne løsningen kanskje ikke er helt optimal.

C; 2x SVS SB2000 foran i hvert hjørne(dette blir vel egentlig litt for dyrt....men må jeg...)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Skal ha ny sub. SVS. Hva skal jeg ha?-skisse-stue-jpg   Skal ha ny sub. SVS. Hva skal jeg ha?-2014-11-15-10-46-25-jpg   Skal ha ny sub. SVS. Hva skal jeg ha?-2014-11-15-10-47-07-jpg   Skal ha ny sub. SVS. Hva skal jeg ha?-2014-11-15-10-46-39-jpg  
    Sist endret av BAER; 11-15-2014 kl 12:01

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt både en å to subber bak sofa å det funket rævva for min den....En skikkelig sub i front gjorde susen hos meg :-) (SVS tube)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert det er så dumt med en sub nærme SS for din del. Det ser ut til at du blir sittende ganske mitt i rommet i lengderetningen , og der er det ofte mye kanseleringer og lite basstrykk.
    Høyre front hjørne er ytterlegare eller ? I så bør du plassere en sub i det området i stedet for venstre hvis det er en innervegg.
    Og i såpass stort rom med vinkel , så trenger du nok all den kraft du kan få
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fremre høyre hjørnet er yttervegg ja. Problemet er at det blir veldig trangt med ev en PB2000 der.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BAER Vis post
    Det fremre høyre hjørnet er yttervegg ja. Problemet er at det blir veldig trangt med ev en PB2000 der.
    Hva med en sb13 da ?
    Det er ikke så lett å komme noe fasitsvar på hva som som vil fungere best i andres rom heller.
    Ville kjøpt en så god og dyr sub som du er komfortabel med , plassert den i høyre fronthjørnet.
    Sliter du da med utfasinger i SS , så hadde jeg prøvd med en sub til i en annen posisjon for å prøve å jevne ut nullene i bassen .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er fornøyd med basse slik som den er i dag bør du lese tråden om rumperistere her på forumet....Selv kjøpte jeg kittet som koster rett under 1000kr å monterte det i går....Har selv store fronter,og en SVS tube i front å er egentelig kjempefornøyd med dette oppsettet,MEN når jeg fikk prøve dette ut på diverse...Alt fra musikk dvd 7.1 lyd å stereo...Film i gårkveld fikk jeg hakeslepp...Nå har jeg kansje vert heldig med plaseringen av disse på min sofa for det var ingen risting i rumpa meg generelt føltes det ut som om jeg løftet bassen 10 hakk med moderat volume på disse...Selvsagt kunne jeg skru forsterkeren som fulgte med på full guffe så hele sofaen ristet men her virket det som om det var bass under 20hz hver gang jeg merket de.....Vert å lese om,og vurdere hvis du ikke abselutt vil svi mange tusen kr på ekstra subber :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt inn bilder også, for å gi et bedre inntrykk.
    Har egentlig ikke reflektert så mye over hvordan det funker idag, ikke satt opp 100% heller. Saken nå er at eksisterende sub er defekt. Det er forøvrig en gammel JM Lab SW700S, så ikke allverden uansett.

Men nå som jeg skal legge noen kr i dette vil jeg jo gjerne prøve å kjøpe noe som vil være så bra som mulig. SB13 tror jeg nok dessverre er litt for dyrt nå.

Takk for konstruktive tilbakemld så langt!

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke finne deg ett smalere stereo møbel?
    Da får du plass til hva du vil.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS SB13 i høyre hjørne fram

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 SB13-Ultra er en meget kapabel lagspiller. Plasser den hvor den får hjelp fra rommet, feks hjørner, så er det helt utrolig hva denne (lille) kassen kan levere. Og den funker fett både på film såvel som musikk.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte denne for en stund siden......http://www.lsound.no/svs-pc12-nsd-ds...er.html.....Og angrer ikke ett sekund.....Har prøvd å få den til å gi opp,men jeg feiger ut før subben :-) Volumet står på kl 12 på subben å minus 3db på forsterkeren så her er det masse å hente. Men på denne instillingen hos meg er det heftig bass....Lykke til med valg :-)
    Sist endret av ronny44; 11-16-2014 kl 14:31

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB13 kunne funket det, sånn plassmessig. Men den er nok dessverre over mitt budsjett. Kan vel klare 2xPB1000 eller 1XSB2000 nå, så supplere med en SB2000 senere.

Alle subbene det er snakk om her vil rent fysisk få plass. Men for eksempel PB2000 vil bli ekstremt ruvende. PB1000 vil også bli stor, ca 10 utover ifht benk/høytalere, samme i høyden. Ikke noe stort problem, men redd det vil virke ruvende. SB2000 passer i grunnen perfekt . Men er redd den ikke vil gi nok trykk i film.

Fins det andre alternativer? Si målene bør holde seg innen ca 40x40x40.

PB2000 vil det være bra plass til i høyre bakre hjørne. Men etter hva jeg ser her vil ikke det være noen god løsning...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kjøp en sb2000 og sett i front nå.
    Så kan du evt suplere med en PB model bak deg med lav deling senere , hvis du savner dypbass.
    Deles den lavt , så kan det fungere bra med en sub bak deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Så kjøp en sb2000 og sett i front nå.
    Så kan du evt suplere med en PB model bak deg med lav deling senere , hvis du savner dypbass.
    Deles den lavt , så kan det fungere bra med en sub bak deg.
    Høres ut som at dette kan være en bra løsning ja. Og med dette oppsettet vil ikke fase mellom subbene være et problem? Si man deler SB2000 på 80, PB2000 på f.eks 30.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BAER Vis post
    Høres ut som at dette kan være en bra løsning ja. Og med dette oppsettet vil ikke fase mellom subbene være et problem? Si man deler SB2000 på 80, PB2000 på f.eks 30.
    Bør fungere bra det ja - gjør det samme selv.
    Jeg deler suben bak på 40hz , og det er det laveste som går på min.
    Det er lettere å få dem til å spille i fase over et lite område (20-40hz) , og da på såpass lave frekvenser hører du ikke hvor bassen kommer fra.
    Deling på 80 hz med sub bak er vanskeligere å få til å låte naturlig .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svs er jo sjefen jeg kjører 4stk proson sub 10 i front leverer heftig med lydtrykk det å har lyst på 2 stk svs tube 12 i hvert hjørne
    for å dra det helt ut

Lignende tråder

1. Svar: 15
    Siste melding: 10-07-2009, 22:46
  2. Skal? Skal ikke? (kjøpe Pioneer BDP-LX70 Blu-ray?)
    By Toilethunter in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 29
    Siste melding: 11-08-2007, 12:02
  3. Svar: 6
    Siste melding: 02-07-2006, 00:17
  4. Svar: 11
    Siste melding: 01-29-2006, 01:14
  5. Svar: 10
    Siste melding: 01-06-2006, 18:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder