Liten og enkel ekstra sub for å jevne ut bassen i rommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Liten og enkel ekstra sub for å jevne ut bassen i rommet?

hei,

jeg driver å lurer på å kjøpe en ekstra litt mindre sub for å jevne ut bassresponsen i lytterommmet mitt.(har fra før en SVS SB-2000)

Jeg er litt insipirert etter å ha lest om Earl Geddes ideer om multisub:

http://seriousaudioblog.blogspot.no/...-multiple.html

Tanken er altså slik jeg forstår det at man har en "grom" sub som står klint i et hjørne og spiller dypt og høyt, så har man en eller flere mindre, billigere subber som spiller lavere, men som man plasserer i rommet slik at de "fyller ut" nullene til den store subben.

Dette med at to subber alltid er bedre enn en er jo ikke ukjent, men jeg har intrykk av at mange kjøper inn 2 eller 4 "gromsubber" her på forumet. Ut ifra ideene til Eearl Geddes kan det virke som om man kommer langt med mye enklere midler(selv om jeg tror nok 4 subber til 20k hver er sikkert best uansett, men ikke praktisk gjennomførbart for alle).

Siden nullene i mitt lytteromer iomerådet 60-110 hz, så trenger jeg ikke noen stor sub for å jevne de ut ifølge denne tekningen, og siden "hjelpesubbene" ikke skal spille så høyt, trenger de heller ikke like kraftige forsterkere.
    Jeg tenkte for eksempel å kombinere med denne billige Dynavoice Magic Below 8:

http://surround.no/Produkter/Subwoof...000001026.aspx

Prisen er lav, subben er liten, den har greie tilbakemeldinger på prisjakt.no, den er i tillegg hvit, så "WAF" er skyhøy, den har justeringsmuligheter for å integrere med hovedsubben, hvis dette hjelper på å jevne ut bassen i rommet, så ville det jo være helt supert.

Er det noen som kjører med eller har prøvd "ekstrasubber" av enklere type, som vil dele sine erfaringer? Fungerer dette?
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert funke bra dette, det er jo viden kjent at flere subber plassert forskjellige steder vil utjevne romnodene og gi jevnere respons.
    Personlig har jeg hittil tenkt det kanskje er litt enklere og konfigurere og kalibrere om subbene er like så om jeg skulle valgt personlig hadde jeg gått for en sb2000 til, men den er kanskje ikke lett og få inn forbi fruen, og kanskje en teori verdt og revurdere etter og kjapt lest litt på disse.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Kan sikkert funke bra dette, det er jo viden kjent at flere subber plassert forskjellige steder vil utjevne romnodene og gi jevnere respons.
    Personlig har jeg hittil tenkt det kanskje er litt enklere og konfigurere og kalibrere om subbene er like så om jeg skulle valgt personlig hadde jeg gått for en sb2000 til, men den er kanskje ikke lett og få inn forbi fruen, og kanskje en teori verdt og revurdere etter og kjapt lest litt på disse.
    Denne Geddes er det litt artig å lese om, han har en helt annen tilnærming enn jeg er vant til. Han tok dr.grad på subwoofer plassering en gang i tida.. Han mener bestemt at det er bare fordel med flere ulike typer subber i samme oppsett, siden de vil jevne ut ulikheter imellom hverandre, og så skiller han imellom hoved-subben og støtte-subber.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små og svake subber med stor WAF får jo et helt nytt liv for lydinteresserte med denne tilnærmingen...

Subber vi vanligvis ville ungått kan plutselig ha sin nisje alikevel, det virker forlokkende.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil uansett kreve mye fin justering og insatts for og få kalibrert fase og respons.

Men er man villig til og legge i innsatsen så kan nok resultatet bli meget bra.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://dtmblabber.blogspot.no/2012/1...b-attempt.html

Ikke nødvendigvis mye arbeid. Her er en link til et forsøk med å bare tilfeldig plassere ut fem subber i et lytterom,med målinger.

Det ble jo ganske bra. Men det er klart, skal man få maks ut av subbene sine og fininstille,så blir dette mye jobb.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å lese da jeg har to gedigne basser i kinoen og ett par mindre ligge å støve.
    Hadde nesten glemt de da de ikke tilfredsstiller på lydtrykk.
    Ser for meg at det kan bli litt jobb å få det til å passe inn.
    Har som mange andre innbilt meg at man bør ha 2-4 like subber og at de bør spille tilnærmet likt.

Så da trenger jeg bare litt ledning og masse tid.

Har dessverre ingen svar til trådstarter da jeg kun har erfaring med like subber i alle rom jeg
    har vært i.

Når det er sagt så var jeg på ett diskotek på 90 tallet. Der var det ett stort rom med diverse "åpne" kroker ala
    åpen kjøkken løsning. Det var flere av disse åpne løsningen og alle hadde en subwoofer. Ingen av de rommene hadde
    lik sub. Og alle var forskjellige fra hoved bassene i hoved rommet.

Dette er det diskoteket som hadde mest riktig bass og mye av det.
    Så det er vel mulig at dette kan funke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geddes' sin tilnæmring er vel at den første subben spiller høyest og står i et hjørne, så
    skal hver nye sub man legger til ha lavere level enn den forrige, og egentlig bare glatte ut dipper i frekvensresponsen til systemet. Basert på erfaring var det da liten gevinst med å ha mere enn 3 subber, og det var heller ikke _så_ kritisk hva slags subber det var.

Husker ikke lenger hvor jeg så det, men enkelte mente da at det til og med var "sløsing" å ha flere like gode subber, siden sub 2 og 3 spiller lavt og enda lavere alikevel.

Geddes sier også at bass er noe som han mener man faktisk ikke kan "kjøpe" bra, man må "jobbe" for å få god bass uansett om subbene er dyre, fordi det du hører er rommet som spilles av subbene, snarere enn subbene i seg selv.
    Det trenger jo heller ikke være så mye jobb. Det er jo gitt hvor første sub skal stå, stort sett. Så er det å måle og prøve sub nummer 2 i 3-4 aktuelle plasser, sett den der den jevner ut bass mest. Gjenta for bass nr 3. Geddes selv sier jo også at jo litt av poenget er å ha bassene "litt tilfeldig" utover i rommet, da vil de statistisk sett utjevne hverandre mer og mer. Det han ikke har så stor tro på er en bass i hvert hjørne, eller basser rett ved siden av hverandre eller opp hverandre til og med.

jeg har veeeldig stor tro på denne Geddes-tilnærmingen, hovedgrunnen til at denne metoden ikke er mere kjent tror jeg er vel Geddes selv, som ikke har påberopt seg så veldig stor oppmerksomhet, han har vært aktive på avforum.com og litt sånn, men han har ikke publisert noen vitenskapelige paper på denne metoden. Han er vel neppe den helt store selgeren, ganske krass type.

Det snakkes ofte om subber på 10-12 tommer og 200w og opp i slike Geddes-systemer, men de trenger overhodet ikke være dyre. I USA er det da særlig denne BIC F12 som stadig refereres til.

http://www.amazon.com/BIC-America-F1...=bic+subwoofer

12 tommers sub med 475 watt for 1500 kroner, ja takk.

Noe lignende bang-for-buck tilbud finnes ikke for oss her i Norge, de fleste billige subwooferene tilgjengelig her i landet har bare 90-120w effekt, da blir jeg usikker på om det holder.

Det er jo ikke bare pengene det går på for min del, utfordingen med å få til god ytelse med "akkurat nok" utstyr er interessant i seg selv for meg, men der er vi nok forskjellige.

Lignende tråder

1. Liten enkel mediaenhet
    By olesyv in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 3
    Siste melding: 05-15-2013, 18:16
  2. Hjelp! rommet dreper bassen!
    By slimchaddi in forum Høyttalere
    Svar: 23
    Siste melding: 01-22-2010, 20:34
  3. liten, enkel gulvstående høyttaler!
    By hagr in forum DIY (Do-It-Yourself)