Nyinnkjøpt Klipsch RF 52 II 5.0 surround anlegg - trenger all hjelp jeg kan få..!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nyinnkjøpt Klipsch RF 52 II 5.0 surround anlegg - trenger all hjelp jeg kan få..!

Hei!

Flytter fra blokk til enebolig(uten kjærring) i Desember og kan endelig få guttedrømmen oppfylt med et skikkelig hjemmekino anlegg, samt bytte ut høytalere jeg kjøpte for konfirmasjons pengene for nesten 15år siden

Skal brukes til film og musikk(50-50), skal på sikt kjøpe meg 4K OLED TV og hører mest på Hip Hop.

Stuen er på ca 30kvm(se vedlegg). Vurder/skal grave ut i kjelleren og lage et perfekt hjemmekino rom der etterhvert, siden stuen ikke er optimal ifht. lyd.

Har kanskje i overkant mange spørsmål, men blir helt svimmel av å lese overalt på nettet..

1. Hvilken surroundreceiver bør jeg velge? 10k maks pris.
    Kikket på Onkyo TX-NR636.
    Trenger støtte til 4K og OLED, samt lyst til å utvide til Dolby Atmos etterhvert.
    Er OLED nødvendig/dumt å velge siden det er veldig uklart hva som blir standarden her? Generelt ganske blank på nåtidens type forsterkere og TV'er.

2. Hvilken subwoofer bør jeg velge? 10k maks pris.
    Kikket mye i det siste på SVS(nedoverfyrt PC12-Plus og PC12-NSD, samt PB-2000) og XTZ(99 W).
    Leser at SVS er suveren til film, men dyrere. Får to stk av XTZ til samme pris.
    Skal jeg velge 8", 10" eller 12"? Hvis jeg kjøper to stk, skal jeg velge 8", 10" eller 12"?
    Kjøpe en SVS og en XTZ blir det bare feil i lydbildet?
    Som nevnt hører mye på Hip Hop og DIGGER bass, også til film.
    Er det eventuelt andre alternativer som er bedre?

3. Kabler til alt dette, hva holder i kvalitet, samtidig billig?

Til slutt vil jeg bare si at det er lenge siden jeg har kikket på anlegg og ikke lest mye om lyd og bilde på 10år, så er åpen for all mulig input og erfaringer jeg kan få.
    Tas imot med STOR takk, hilsen et gående spørsmålstegn!!

Mvh Henrik

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henreds Vis post
    Hei!

Flytter fra blokk til enebolig(uten kjærring) i Desember og kan endelig få guttedrømmen oppfylt med et skikkelig hjemmekino anlegg, samt bytte ut høytalere jeg kjøpte for konfirmasjons pengene for nesten 15år siden

Skal brukes til film og musikk(50-50), skal på sikt kjøpe meg 4K OLED TV og hører mest på Hip Hop.

Stuen er på ca 30kvm(se vedlegg). Vurder/skal grave ut i kjelleren og lage et perfekt hjemmekino rom der etterhvert, siden stuen ikke er optimal ifht. lyd.

Har kanskje i overkant mange spørsmål, men blir helt svimmel av å lese overalt på nettet..

1. Hvilken surroundreceiver bør jeg velge? 10k maks pris.
    Kikket på Onkyo TX-NR636.
    Trenger støtte til 4K og OLED, samt lyst til å utvide til Dolby Atmos etterhvert.
    Er OLED nødvendig/dumt å velge siden det er veldig uklart hva som blir standarden her? Generelt ganske blank på nåtidens type forsterkere og TV'er.

2. Hvilken subwoofer bør jeg velge? 10k maks pris.
    Kikket mye i det siste på SVS(nedoverfyrt PC12-Plus og PC12-NSD, samt PB-2000) og XTZ(99 W).
    Leser at SVS er suveren til film, men dyrere. Får to stk av XTZ til samme pris.
    Skal jeg velge 8", 10" eller 12"? Hvis jeg kjøper to stk, skal jeg velge 8", 10" eller 12"?
    Kjøpe en SVS og en XTZ blir det bare feil i lydbildet?
    Som nevnt hører mye på Hip Hop og DIGGER bass, også til film.
    Er det eventuelt andre alternativer som er bedre?

3. Kabler til alt dette, hva holder i kvalitet, samtidig billig?

Til slutt vil jeg bare si at det er lenge siden jeg har kikket på anlegg og ikke lest mye om lyd og bilde på 10år, så er åpen for all mulig input og erfaringer jeg kan få.
    Tas imot med STOR takk, hilsen et gående spørsmålstegn!!

Mvh Henrik
    Det er sant at det er en jungel der ute, og at å spørre til råds kan være en god ide

1 Surroundrecivere til rundt 10k med Dolby Atmos, og 4k oppskalering finnes det en del av. Denon Onkyo, Yamaha, Pioneer, Sony er alle merker som stiller sterkt i denne klassen. Ta gjerne en titt på hvem som vinner på tester. Ser at Denons AVRX4100 har gått ned fra 12500, til litt under 10k. Dette er en reciver jeg ville ha sjekket ut.
    OLED vil jeg si er for tidlig å satse på enda. For få aktører. Ville heller satset på en toppmodell UHD skjerm evt.

2 Ville kanskje gått for 2 XTZ, da det er råfett med 2x subwoofere, og disse er det veldig mange som skryter av Gå for 12". da får man som regel subber som passer bra til begge verdner. Det er ingen feil i å evt velge en stk XTZ og en stk SVS f.eks. Men hvis du digger bass, så velg iallefall 2stk

3 Kabler. Sålenge det er tradisjonelle høyttalerkabler, og ikke lampettledninger o.l. så er det ikke nøye egentlig. Greit med til tykkelse på front og senter iallefall, men trenger ikke koste skjorta. HDMI kabler, så bør den støtte HDMI2.0, men det gjør vel de fleste HDMI kabler i dag. Det er ingen skam å se på Clas Ohlsson o.l...

Håper det var til litt hjelp. Det finnes ingen facit, så her må man bare hoppe i det. De recivermerkene jeg ramset opp er som regel sikkerstikk, så der skal man vanskelig bomme

Lykke til
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar
    Dette var til hjelp.. Går nok for 2stk 12"sub'er!!
    Pris er for min del viktig, siden jeg kun er fagarbeider og må først og fremst pusse opp det nye huset(merker dette blir mer å mer pri.2)!
    Lest div. tråder om Dolby Atmos akkurat og det MÅ jeg ha. Generelt dumt å lese for mye merker jeg, blir fort veldig dyrt
    En receiver er jo det jeg trenger først, eller så blir det dårlig med lyd.. Er kanskje lurt å ha litt is i magen og vente til Atmos er utviklet for fult?
    Har tross alt ventet i 15år på nytt anlegg, så greier å vente litt til..!
    Enig med deg på OLED.

Uansett når og hva man kjøper, så kommer det alltid noe nytt, så et sted må jeg begynne

Må man ha Atmos høytalere for å dette til å fungere optimalt, med andre ord; bør jeg kansellere kjøpet av Klipsch 5.0 og ha is i magen her å??

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg hadde sett først etter var god rom korreksjon, som du sier stua er så godt egnet til lyd., vet ikke helt hvor Onkyo havner ut her nå siden de bytter fra Audyssey til en (mest sannsynlig)videre utviklet versjon av Pioneer sin MCACC (Onkyo eier nå 50% av Pioneer), men hva jeg leser om denne høres veldig ut som tre skritt i feil retning men kan jo selvsagt ikke dømme de ned helt enda.

Hadde sånn sett om mulig testet den Denonen som Zleepy nevner.

Du trenger ikke spessielle høyttalere for Atmos, det er egentlig bare og feste høytalere i taket etter som du vil i tillegg til hva slags system du har nå, det som er lansert av spesielle Atmos høyttalere er og høyttalere du legger oppå de vanlige frontene og vil da som en lyd planke (for og emulere surround lyd) fyre opp i taket og reflektere lyd derfra og til lytte posisjon, det klart beste er selvsagt og feste høyttalere direkte i taket, men de er der som et alternativ til de som ikke vil feste høyttalere i taket, de vil fortsatt kreve sin egen høyttaler effekt kanal, enten fra receiver eller fra effekt trinn.
    Kort sagt, ingen grunn til av bestille klipschene pga av atmos, heller en grunn til og bestille fler...

Om det gnager i magen (en følelse jeg kjenner godt) så er det ikke galt og kjøpe en av dagens Atmos receivere, det som faktiskt virkelig mangler på Atmos fronten nå er filmene :\

Anbefaler også 2 12" subwoofere
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble jeg enda litt klokere, Klipsch er ikke avbestilt
    Er det verdt pengene å gå opp fra budsjett receiver til mellom klasse, som Denonen dere nevner?!
    Føler selv jeg har veldig lyst på en skikkelig receiver, men har ikke kunnskap nok til å vite om det er nødvendig til det anlegget mitt..?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det på sin plass å nevne at Denon og Klipsch er en serdeles dårlig match.
    Onkyo og Pioneer derimot sitter som et skudd, og rådet ang forsterker er; kjøp så stor som mulig, og som et minimum en med pre-out til frontene, så slipper du å bytte når du får lyst på større høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok veldig lyst på større fronthøytalere etterhvert og går nok for en skikkelig forsterker, tross alt halv skatt i desember
    Har kikket mye på Onkyo, siden de virker å være litt rimeligere, samtidig av kvalitet og bra score på de fleste tester.
    Gjelder forsåvidt også for Yamaha!
    Viktigste for meg er at receiveren fungerer optimalt til surround og har de duppedittene som er nødvendig.
    Hører mye på musikk, men fintonene i Hip Hop er ikke like viktig, som for en som hører på jazz!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det ligger litt gammel info i dette med at Denon vil passe dårlig på Klipsch, og dette kan også være en smak og behag ting for den personen som har prøvd. Ville uansett ikke ha utelukket den på grunn av dette før man selv har hørt. Men slik vil det alltid være. Ble aldri helt venn med den Yamaha reciveren jeg hadde før den jeg har nå. Det vil ikke si at Yamaha er dårlig, bare at den ikke passet mitt øre. Etter å ha fått demostrert Dolby Atmos på den lokale klubben her jeg bor, så har oppgraderingsspøkelset begynt å hyle i gangene Sikler litt på X5200
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smør deg med tålmodighet Zleepy, Denon kommer ut med x7200 snart :P

Og ja, jeg tror også matching ligger 90% i personlig smak, og når man kanskje ikke helt vet hva man er ute etter sånn sett så er det ikke annet for tråd starter og prøve seg fram.

Jeg hadde selv en kombinasjon med Pioneer+Dali som jeg ble sterkt frarådet her inne på forumet, men grunnen til at det ikke fungerte særlig bra var heller at rommet mitt ble så lite at jeg trengte og roe ned bassen (jeg har litt for store høyttalere ), sånn sett høres Denonen min nå mye lysere ut enn pioneeren gjorde og etter hva mange påstår skulle dette verdt motsatt.

Det er enkelte styrker og svakheter med de fleste merkene, og hva som høres best ut kommer desverre mest ut etter øret som hører.
    En ting er sikkert det finnes veldig mye bra i dette pris sjiktet og lite som kan defineres som direkte dårlig.

Det beste om mulig hadde verdt om du kunne funnet noen som har tilsvarende anlegg du kanskje kunne fått høre på, en slik hjemme demo blir ofte mye bedre enn en butikk demo.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Tor Torden, jeg vet Men X5200 er jo virkelig en rå reciver, og vil tørre tippe på at x7200 vil komme på over 20k... Det er litt overkill når man har effektforsterkere Selv om det garantert er mer snadder på den også Er vel strengt tatt nesten kun for å få Atmos jeg vurderer oppgradering. 3313 som jeg har er jo knapt to år gammel, men det har skjedd en del på den tiden

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kanskje ikke så alt for mye :P

Jeg mottok min denon 4520 en uke før Onkyo, Denon og kompani annonserte atmos.
    Jeg vurderte seriøst og sende tilbake men endte opp med og beholde den.

Det er jo forsåvidt greit nok, for kjøper man en atmos reciever i dag, kan man fint måtte kjøpe ny igjen når et faktiskt UHD format er ferdig, så får nok kose meg med det jeg har intil videre, har jo ikke høyde kanaler heller og enn så lenge er det bare 3 filmer som har Atmos lydspor, selv ikke kommende Gaurdians of the galaxy ser ut til og få med atmos sporet og denne hadde atmos verson på kino..

Men nå er det vel fare for at vi går litt off topic.
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Tja, kanskje ikke så alt for mye :P

Jeg mottok min denon 4520 en uke før Onkyo, Denon og kompani annonserte atmos.
    Jeg vurderte seriøst og sende tilbake men endte opp med og beholde den.

Det er jo forsåvidt greit nok, for kjøper man en atmos reciever i dag, kan man fint måtte kjøpe ny igjen når et faktiskt UHD format er ferdig, så får nok kose meg med det jeg har intil videre, har jo ikke høyde kanaler heller og enn så lenge er det bare 3 filmer som har Atmos lydspor, selv ikke kommende Gaurdians of the galaxy ser ut til og få med atmos sporet og denne hadde atmos verson på kino..

Men nå er det vel fare for at vi går litt off topic.
    Hehe! Ja fort gjort å spore av her å spamme trådstarters inlegg

Til Henreds: så er det bare å prøve ut en reciver som du mener vil passe. En reciver til rundt 7-10k vil ha mye av funksjonene, samt fraft til å drive høyttalersettet du har bestilt, og har pre out for evt effekttrinn, så det er vanskelig å bomme

Kom gjerne med oppdatering om du treffer et valg og hvordan dette låter

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget faller nok på en variant fra Onkyo for min del(i skrivende stund)
    Noen som vet om Onkyo TX-NR636 har to stk pre-out til fronthøytalerene? Jeg leser det ingen steder og har lest overalt!

Hva vil dere anbefale av TX-NR636 - 737 - 838, med tanke på de høytalerene jeg har kjøpt + 2stk 12" XTZ og at jeg har lyst til å bygge ut til Dolby Atmos og større front høytalere etterhvert?
    Rom korreksjon er også viktig pga. åssen stua mi ser ut..

Har en forkjærlighet for Onkyo og Yamaha uten å ha prøvd noen av de

Bare å spore av folkens, leser alt dere skriver som lærdom..!
    Sist endret av Henreds; 11-15-2014 kl 16:47

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo har pdf manualer liggende på netsiden sin, finner de fort med og google modell nummeret.
    (Etter og ha kikket litt rundt så var onkyo sine nettsider overaskende greie og ha med og gjøre, bedre enn mange andre merker :P)

Har sånn sett nå kjapt kikket på Onkyo sin mini manual, og ifra hva jeg kan se på skjema over baksiden av TX-NR636 har denne kun pre ut for zone 2, samme med 737, og ekte 7.1 effekt utgang ser jeg ikke før jeg ser på baksiden av TX-NR838..

TX-NR636 : http://www.eu.onkyo.com/downloads/2/6/5/9/2/Manual_TX-NR636upgspo_BAS_En.pdf
    side 18.
    TX-NR737 :http://www.eu.onkyo.com/downloads/2/6/7/9/5/Manual_TX-NR737upgspo_BAS_En.pdf
    Side 18.
    TX-NR838
    http://www.eu.onkyo.com/downloads/2/6/7/9/7/Manual_TX-NR838upgspo_BAS_En.pdf
    side 20.

Det ligger stort sett manueler på nett for omtrent alt inne konsum elektronikk og er ofte en god ide og ihvertfall kjapt se igjennom disse om man vurderer et innkjøp

Yamaha kan sånn sett muligens ha pre ut, på litt rimeligere modeller kanskje enn onkyo, er i alle fall noe kikke på men og legge til effekt på noen annen enn TX-NR838 vil bli meget vanskelig.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at du tok deg tid Tor Torden
    Det er de samme manualene jeg har kikket på, og fant ikke noe pre-out før 838 jeg heller!
    Da veit jeg det 100% sikkert, nå som en ekspert har kikket over spec'en
    Blir nok da til at jeg graver litt dypere i lommeboka enn jeg egentlig vil og går for 838, så sant jeg ikke finner en Yamaha som er billigere, med 2x pre-out!

Sånn generelt er det vel best uansett å gå for en kraftig receiver, så jeg kan utvide høytalerene når RF 52 blir for smått..!

Men i den prisklassen på 838 er det like greit å klinke til med en 9.1 receiver?!
    Veit med meg selv at jeg kommer til å ville ha full Dolby Atmos etter noen år eller hvertfall så mange høytalere og best surround som mulig...
    Kanskje like greit å kjøpe 838 og nå og heller oppgradere i seinere tid..?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver gang noe ber om anbefaling av AVR til Klipsch så blir Yamaha anbefalt for den roer ned horndiskanten. RX-A2040 ligger i samme prisleie som Onkyo 838.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med deg, flere gode grunner til og kjøpe en kraftig og kapabel receiver med en gang, istedet for og kjøpe en du ender med og selge/bytte om et år.

Er jo sånn sett billigere og kjøpe en receiver til 12-13k enn en til 8 og en til 13 etterpå :-P

Husker og fra når jeg virkelig ble intresert og skulle bytte min 5 år gamle nad og så på recievere i 5-6k klassen, men endre opp med en til 13k.. den var da også satt ned fra 26 000.
    Skjønte sånn sagte om sikkert at jeg kunne ta hva jeg orginalt planla og bruke og legge på minimum 70% heh..

Har kanskje blitt mye dyrere enn jeg først planla med denne hobbyen, men kan og si det har blitt meget skuffende og gå på den lokale kinoen i drammen hehe.
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha 2040 har jeg selv troen på og http://www.lsound.no/hjemmekino/av-r...-receiver.html desverre har de vel ikke 45 dagers retur på yamaha produktene, men 2 ukers retur rett er lovfestet med netthandel her i landet.

Kan også kikke innom atmos tråden her på forumet, om du har atmos relaterte spørsmål eller spørsmål rundt kapabilitetene rundt en receiver.
    http://avforum.no/forum/showthread.p...or-Dolby-Atmos
    Sist endret av TorTorden; 11-16-2014 kl 02:44
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som De sier så må man litt opp i pris for å finne recivere med pre out, men da får man som sagt tidligere også langt bedre og strømsterke recivere i tilegg. Yamaha er nok et klokt valg til de høyttalerne, selv om hvilken som helst reciver i denne kategorien vil duge bra

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tips : på black friday i 2013 så kjøpte jeg onkyo txnr 1010 til halv pris. Tror det var komplett.no

Det er 28 november i år. Verdt å vente på?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 08-02-2011, 12:40
  2. Trenger hjelp angående nytt surround anlegg
    By rbkfreak in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-05-2011, 02:17
  3. Har kjøpt klipsch RF82, trenger Surround receiver. Hjelp!
    By HifiKim in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 10-29-2010, 18:28
  4. Nyinnkjøpt HW-15, trenger assistanse.
    By Shub in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 06-06-2010, 22:13
  5. Svar: 1
    Siste melding: 03-01-2007, 22:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •