Noe poeng med rumperister? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 117 av 117
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan det ved å justere frekvensen på fjernkontrollen.
    Men det kan du også hvis du kjøpte det settet på ljudia, kan justere frekvensen på zachry forsterkeren.
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glosi Vis post
    Hei,

fjernkontrollen du refererer til, filterer den bort høye eller lave frekvenser. Har problemer med at bass shakerne rister selv når dype stemmer snakker, så vil prøve å få justert bort det. Trenger da noe som kan justere de høyeste frekvensene bort. Vil denne gjøre det?
    Den justerer high frekvens så du kan ta bort stemmer ja.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg "betatestet" litt i kveld. Jeg har et par Bass Pump III og så er jeg nesten ferdig med en hjemmelaget shaker. Sistnevnte er ferdig nok til at jeg fikk testa den i friluft på stuegolvet, nok til å gjøre opp en midlertidig forutanelse. Ferdigshakern og den hjemmelaga virker å være ca. like ved 50Hz. Over 50Hz er Bass Pump III overlegen, men under 50Hz er det motsatt. Den hjemmelaga shakern er godt merkbart sterkere fra 50Hz og nedover og forskjellen virker å bli mer og mer tydelig nedover. Nå bruker jeg tonegenerator på iPhone og vet lite om hvordan utgangen på den oppfører seg, men på 20Hz er den hjemmelaga shakern totalt overlegen over Bass Pump III som virker å ha rulla av. Dette merktes også godt med litt dubstep på anlegget. Kjørte begge elementene parallell på ene utgangen på en liten Rotel. Mye tyder på at sofaen må en tur på rygg før julaften

Jeg tok noen bilder under sammensnekringen av DIY-shakern som er bygd på et gammelt Technics SB-SCS60 basselement, jeg kan sikkert dele dem i en egen tråd om noen skulle synes det er interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, spørs om det må litt spesialtilpasning her før jeg blir fornøyd. Er det noen som vet av en lettvint billig løsning her? Ser for meg et 6dB LPF med -3 på rundt 40-60Hz.

Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen min har 5 stoler, tenkte ihvertfall at de 3 stolene på første rad burde ha rumperistere. Burde vel da ha 3 Basspumpe Kits, dvs at jeg må splitte opp subwoofersignalet og sende det til hele 3 forsterkere?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd et stk Basspumpe Kit 1 og montert de to rumperisterene på sjefsreclineren og er meget fornøyd. Har dermed bestemt å montere rumperistere på alle reclinerene. Siden jeg har 5 reclinere tror jeg ikke at jeg gidder å kjøpe en basspumpe kit til hver eneste stol, men heller ha forsterkeren seriekoblet til 4 rumperistere og dermed vil det bare være sjefsreclineren som har egen forsterker til sine 2 rumperistere. Se signalskjema under.
    Spørsmålet mitt er da: Vil den forsterkeren som følger med være sterk nok til å drive 4 rumperistere?

Hver rumperister har en ohm på 8, så ved å paralellkoble 4 stk vil du få en ohm på 2.
    Sjefreclineren (den i midten) vil ha en ohm på 4.

Noe poeng med rumperister?-basshaker-signal-map-2-png
    Sist endret av Gigawattz; 07-19-2015 kl 03:06

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel litt ann på hvor hardt du driver dem, worst case scenario so ryker vel sikringen i den forsterkern og den koster vel ikke så altfor mye og kjøpe en sånn ved siden om du finner det nødvendig.

I mitt eget basspumpe nytt, så har jeg egentlig sluttet og bruke de, syntes etter en stund at det egentlig bare ble mer ulyder, rasling etc enn den gode bevegelse.

Kunne kanskje eventuelt bare postet deg det lille settet jeg har for en symbolsk sum eller noe, tror jeg gir opp tanken om og bruke de på pc'n.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for den orginale, Clark Synthesis, jeg kommer aldri til å se film uten igjen..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Kommer vel litt ann på hvor hardt du driver dem, worst case scenario so ryker vel sikringen i den forsterkern og den koster vel ikke så altfor mye og kjøpe en sånn ved siden om du finner det nødvendig.

I mitt eget basspumpe nytt, så har jeg egentlig sluttet og bruke de, syntes etter en stund at det egentlig bare ble mer ulyder, rasling etc enn den gode bevegelse.

Kunne kanskje eventuelt bare postet deg det lille settet jeg har for en symbolsk sum eller noe, tror jeg gir opp tanken om og bruke de på pc'n.
    Det høres jo bra ut det! For jeg hadde planer om å ha 1 stk BassPump Kit 1 på alle mine 5 stoler. Ble for mye styr med den andre løsningen jeg skisserte ovenfor, samt at effekten blir dårlig. Så trenger alle rumperisterene og forsterkerene jeg kan få fatt på. Tenkte det er greit å ha egen forsterker til hver eneste stol, koster jo ikke stort, samt at da trenger du ikke ha rumperisterene på i stolene som ikke blir brukt.
    Sist endret av Gigawattz; 07-20-2015 kl 18:24

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Clark Synthesis + en digital monoblokk liggende som jeg brukte i en tidligere hjemmekino. Kan jeg koble dette rett til sub-utgangen på en Yamaha RX-A2050? Vil jeg da ha mulighet for å justere volum gjennom recieveren eller må jeg ha en slags forforsterker mellom her? Ser mange refererer til at de justerer volum på forsterkeren til "billig-pakken" fra ljudia.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janterje Vis post
    Har en Clark Synthesis + en digital monoblokk liggende som jeg brukte i en tidligere hjemmekino. Kan jeg koble dette rett til sub-utgangen på en Yamaha RX-A2050? Vil jeg da ha mulighet for å justere volum gjennom recieveren eller må jeg ha en slags forforsterker mellom her? Ser mange refererer til at de justerer volum på forsterkeren til "billig-pakken" fra ljudia.
    Du kan justere sub level på reciever , ja! Men om du har splittet signalet og kjører sub i tillegg vil jo suben spille lavere også.

Rumperistere alene fungerer for øvrig ganske dårlig synes jeg, ekstremt mye bedre sammen med sub.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janterje Vis post
    Blir litt som man kalibrere sub med og sette volum direkte på subben,man kan justere noe på selve receiver, men ikke nok, var linket en sånn ebay dings som du kan bruke mellom utgang og receiver som skulle ta dette.

Et annet og større problem er signal forsinkelse og dette er vel grunnen til at jeg egentlig droppet mitt.

Mine 2 12" klarer fint og riste litt i sofaen alene, og dette passer mye bedre med lyd og bilde, så når sofaen rister en par millisekunder før lyden kommer så blir det mis match.
    Ok man skal spille bra høyt for at vanlige subber rister i sofaen, men når dette er noe jeg kan fra før av så er det lite som slår det :P

I alle fall uten og måtte gjøre konseptet mye mere komplekst.

For spill kunne dette virkelig hatt noe for seg, men det burde absolutt ikke gått kun på LFE sporet, men hadde man f.eks kunne sjalte "force feedback" signalet fra vibratoren i playstation kontrollen direkte til rumperistere så hadde jeg ikke ventet med det.

Kort sagt, jeg er helt med konseptet, men som i dag hvor det bare tappes inn via LFE sporet så er det rett og slett ikke implentert riktig det skulle hatt et helt eget seperat signal fra kilde for at det virkelig skulle ha funket, men det er vel litt mye og håpe på.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du sier Tor, men merker ikke noe til delay problemer hos meg når jeg ser film altså. Musikken er litt verre, men der bruker jeg de naturlig nok aldri. Skuddene sitter godt fra ristere og sub samtidig Hvertfall ikke noe jeg legger merke til.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Går det hardt ut over sofaen/reclineren med slike rumperistere? Jeg har alltid hatt lyst på slike, men har ikke turt i frykt for å riste i stykker hele sofaen. Jeg vet liksom ikke helt om jeg tør å montere noe slikt i en Ekornes recliner...
    Jeg har hatt tactile ristere i 3-4forskjellige sofa opp igjennom årene.
    Aldri vært noe problem,bare moro.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Skjønner hva du sier Tor, men merker ikke noe til delay problemer hos meg når jeg ser film altså. Musikken er litt verre, men der bruker jeg de naturlig nok aldri. Skuddene sitter godt fra ristere og sub samtidig Hvertfall ikke noe jeg legger merke til.
    Tidligere kjørte jeg Tactiles på duplikat av sub, syntes aldri delay var merkbart på film, men til musikk ble den lille forsinkelsen sjenerende.

Men nå på Yamaha'en så er de på hver sin sub utgang, og YPAO har faktisk greid å kalibrere tactiles utrolig bra og nå er det tilnærmet perfekt

De lager jo litt lyd, og kaliberingen er tatt med en tri-pod oppi 3-seteren som tactiles er montert i.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post
    Tidligere kjørte jeg Tactiles på duplikat av sub, syntes aldri delay var merkbart på film, men til musikk ble den lille forsinkelsen sjenerende.

Men nå på Yamaha'en så er de på hver sin sub utgang, og YPAO har faktisk greid å kalibrere tactiles utrolig bra og nå er det tilnærmet perfekt

De lager jo litt lyd, og kaliberingen er tatt med en tri-pod oppi 3-seteren som tactiles er montert i.
    Seriøst? Sub på ene utgangen, og tactiles på den andre? Kult! Jeg mener å ha sett forskjell i REW tidligere ettersom rumperisterne var av eller på, men trodde ikke YPAO'en registrerte det som en sub, hehe.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post

Jeg har de også tilkoblet egen utgang! Vet ikke om det er årsaken, men fungerer hvertfall bra!

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Lignende tråder

1. Poeng i å oppgradere til 7.1
    By arvebre in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 04-19-2009, 20:21
  2. Poeng på Min Hjemmekino
    By Leffe in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 52
    Siste melding: 09-27-2008, 12:07
  3. Poeng givning...
    By otroean in forum minHjemmekino og minHiFi