Noe poeng med rumperister? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 117
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er nøyaktig slik jeg har koblet også, + fra forsterker til + på alle elementene, og vice versa.

Jeg har per nå en splitter så signal går til L\R input som jeg tester etter første kvelden hvor jeg satte på en tv serie og lurte på om hele driten hadde konket, skjønte etter en par minutter det rett slett ikke var bass i kilden til og mate den med, var bass, men knapt noe some helst under 100hz tenker jeg, etter hva jeg tenker så merker jeg ikke noe forskjell til dette, jeg har bare verdt for lat til og ta den av.

Og jo lavere man stiller receivern jo mindre input signal vil den få, jeg tror sånn sett man trenger en viss minimums effekt for og få ting til og merkes, så man blir til og stille volum på den lille forsterkeren etter smak.
    Har min enda innen for rekkevidde og om ting nærmer seg mv -30db vil nok denne fort nærme seg 70%-80%, mens i går så jeg Guardians of the galaxy på mv -10 og da havnet gain på risterne på knapt 10%-15% for at det ikke skulle være plagsomt mye.3

Det kommer som sagt mye ann på hva man spiller, og andre innstilinger med audyssey f.eks merker jeg fort om jeg aktiverer dynamisk eq eller ikke, og den får jeg ikke noe mer signaler enn subbene så jeg har bare latt hi-pass (cross over) filteret stå på maks i det siste, forsterkern får ikke signaler høyere enn 80hz fra receiver og yter ikke under 30hz visstnok så ikke akkurat et bredt frekvens register.

Jeg har forsåvidt ikke klart og gjøre denne lille saken mer enn lunken og ta på, jeg tror sånn sett stolen\sofaen vil ristes i stykker før forsterkern eller elementene går.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk slengt på bass pump kittet mitt i kveld.
    Koblet opp en og en bare for å teste. Ble montert på innsiden av "sideveggene" på sofaen. Ristet som juling når jeg testet en og en, men når jeg paralellkoblet og kjørte begge ble det veldig tamt! Kjørte + og - fra forsterker og inn på den ene, så fra + til + og - til - på den andre.
    Koblet fra den ene imens Battleship stod på, og da våknet det til liv igjen.

Har en liten teori om at de utfases slik jeg har montert de, siden de står med "oppsiden" inn i mot hverandre.
    Seriekoblet de + til - og - til +da ble det gang på det! Hvis teorien min er rett så jobber de i sammen nå, men jeg har 16Ω motstand.
    Men det virker ikke som om det er noe problem å drive, rister mer en nok det står nå!

Men det dummeste er at de kun får levert <40hz, så sant det ikke er LFE opp til 120hz fra revceiver om jeg ikke tar feil, siden frontene står på 40hz x-over. Defor lot jeg delefrekvensen stå på maks på basspumpeforsterkeren.
    Har to sepereate sub-utganger, så kan enkelt justere volum individuelt på fjernkontroll.
    Gjemte basspumpeforsterkeren bak blu-ray spillerern slik at den stikker ut på baksiden av racket. Kan enkelt slå den av og på, og slipper å se på den.
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå 4 stk ristere koblet opp på denne lille forsterkeren å de er koblet til 8ohm.....Forsterkeren står på kl 12 ved film å musikk dvd,men skal jeg ha veldig lav lyd når barna skal sove må jeg skru opp 15 min.Jeg har 2 lfe utganger på min forsterker å kjører halv pupp ut fra lfe utgangen til denne små forsterkeren. Selv med 4 ristere koblet til blir det alt for mye å sette den på fult,og min har aldri blitt mer en lunken etter å ha sett en film med bra trøkk i :-) Til de som lurte på koblingen på disse skal du paralell koble pluss på pluss,og minus til minus på 2 ristere...Da vil du komme ned i 4 ohm...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått testet med første film, Oblivion.
    Må si at dette funket supert for en som ikke har lydisolert hjemmekino og derfor begrensning på antall subber.
    Latterlig billig oppgradering for en så stor forbedring.
    Klipsch Reference RF82 II , B&W LCR600, Tannoy Mercury
    SVS SB12 NSD
    Yamaha RX-V775
    Parasound NC2250
    Panasonic PT-AE700, Dreamscreen V2 92"
    PS3

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor og hvilket sett kjøpte du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mauritsius Vis post
    Har nå fått testet med første film, Oblivion.
    Må si at dette funket supert for en som ikke har lydisolert hjemmekino og derfor begrensning på antall subber.
    Latterlig billig oppgradering for en så stor forbedring.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leo_ Vis post
    BassPumpe kit 1 fra L judicial
    SVS SB12 NSD
    Yamaha RX-V775
    Parasound NC2250
    PS3

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mauritsius Vis post
    BassPumpe kit 1 fra L judicial
    BassPumpe kit 1 fra Ljudia
    SVS SB12 NSD
    Yamaha RX-V775
    Parasound NC2250
    PS3

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse risterne skal jo fungere ned til 20hz,mens forsterkeren i kittet bare går ned til 30 hz....Da vil det vel være mere å hente ved bruk av annen forsterker eller???

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det hardt ut over sofaen/reclineren med slike rumperistere? Jeg har alltid hatt lyst på slike, men har ikke turt i frykt for å riste i stykker hele sofaen. Jeg vet liksom ikke helt om jeg tør å montere noe slikt i en Ekornes recliner...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok i de aller fleste tilfeller gå bra, men de aller svakeste konstruksjonene vil neppe bli "fastere i fisken" dersom man monterer romperistere.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt med rumperistere i over 4 år i mine reclinere fra Møbelringen. Og jeg ser mye film. Ikkeno problem.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Har kjørt med rumperistere i over 4 år i mine reclinere fra Møbelringen. Og jeg ser mye film. Ikkeno problem.
    Det høres jo bra ut. Har du modellnavn på den/de så jeg kan se litt nærmere på konstruksjonen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en slarkete sofa så er spent på hvor lenge den varer, men det er bare å forsterke hvis det ramler fra hverandre!

Men jeg føler at romperisterene henger litt etter, er ikke helt i synk med resten av anlegget, føles som et etterskjelv...
    Merler det veldig godt på "dunk dunk" musikk, prøvde å stille inn med Martin tungvaag - Samsara 2015 og Broiler - Wild eyes.
    Kjører rumperisterforsterkeren på sub 2 ut fra onkyoen, har ikke kjørt noe nye romkorreksjon da jeg er redd jeg må dra på med godt volum før målemikken hører noe.
    Men har aktivert 2 subber og endret distanse ned til 0,06 som er det nærmeste 0 jeg får den til. Noe jeg mener burde være riktig siden de er montert i sweerspot.
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare og droppe dette med og kjøre på sub 2 utgangen, du vil ALDRI klare og rekalibrere sub 2 utgangen med romperistere tilkoblet.

Er heller bedre og ta en y-splitt av sub utgangen du har kjørt kalibrering med og bare la det stå til tror jeg.
    Eventuelt kjøpe en sub til og kalibrere med den

Jeg har sånn sett 2 subber og romperistere, alle tilkoblet første sub utgangen, og en Antimode til og justere subbene som en enkelt større sub.
    Jeg har da en ysplitt foran antimode til romperistern, og en y-split etter Anti-mode'n til hver sub, funker enda helt fint merker ikke noe til den ekstra splitten.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en liten bilsubb jeg kan koble til, men så leng jeg kan endre distanse så trodde jeg endret forsinkelsen på signalet.
    Dvs 0 meter er 0 forsinkelse. Den andre subben står på 4,35 meter og frontene 3 meter fra sweetsport, da da blir lyden forsinket fra de slik at alt skal "treffe meg samtidig". Og siden jeg sitter på rumperisterene burde det da stemme med 0m!?
    Hvis teorien min stemmer så burde det bli helt på tur om jeg splitter sub 1 siden de da blir forsinket like mye som sub 1.
    Men det er VELDIG greit å kunne justere voulmet individuelt på subbene bare med fjernkontrollen til receiveren under filmen...

Har prøvd å øke distanse, men det ble ikke bedre kan du si...
    Kan vel evt. prøve å endre fase på de, bytte om på + og - på zachry bassforsterkeren, vet ikke om det vil hjelpe meg noe.

Jeg har jo i tillegg måttet seriekoble elementene for å få noe bevegelse i sofaen, var jo mye heftigere med kun en tilkoblet enn begge paralellkoblet. Men det kommer nok av at de er monteret i fra hverandre og da motarbeider hverandre. Men har nok av kraft selv med 16ohm.

Men er det noe galt med zachry forsterkeren min siden det "slår" i rumperisterene når du slår den av og på, eller er de bare slik?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ett lite dunk i sofaen min når jeg slår på,men ikke når jeg slår av...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post
    For å få litt bedre kontroll på volum og frekvens på shakers så kjøpte jeg meg en slik:

Universal Remote Level Bass Control for Car Amplifier Car Audio Parts SGC200 | eBay

Jeg kan da enkelt justere volum +/- 12 db (edit: justere fra 0 til -12) og i tillegg gjøre justering på frekvens da enkelte bass toner er gode å ha i sub, men kan bli litt masete å ha i 'rompa'

Kjører 1x120w (8ohm) Rotel kanal på 2stk seriekoplede Tactiles, kontrollen er plassert på linje mellom Processor og Forsterker.

Husker jeg utsatte kjøp da jeg aldri fant en plass som hadde oppsett til demo, men kom omsider i kontakt med en som hadde slike og angret umiddelbart på at jeg ikke skaffet myyye tidligere.

Det at man kan spille med litt lavere volum, men fremdeles få masse god risting, er jo også en bonus hvis det er noen som har begrensninger på hvor høyt de kan spille..
    Hei,

fjernkontrollen du refererer til, filterer den bort høye eller lave frekvenser. Har problemer med at bass shakerne rister selv når dype stemmer snakker, så vil prøve å få justert bort det. Trenger da noe som kan justere de høyeste frekvensene bort. Vil denne gjøre det?

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Poeng i å oppgradere til 7.1
    By arvebre in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 04-19-2009, 20:21
  2. Poeng på Min Hjemmekino
    By Leffe in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 52
    Siste melding: 09-27-2008, 12:07
  3. Poeng givning...
    By otroean in forum minHjemmekino og minHiFi