Noe poeng med rumperister? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 117
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For mange år siden var rumperisterne veldig dyre, da var det slike løsninger vi brukte - eller rett og slett skrudde sub-elementer rett i sofaen:

Fungerte veldig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble så jeg bestilte kitet med 2 romperistere å en forsterker selv. Blir spennende å se hvordan det går :-)
    Allerede kommet til Norge så er vel i trheim neste uke.
    Noen som har erfaring med å skru de i reclinere da? jeg har en 3 seters, og den er det hovedsaklig stål ramme på, ser for meg at det kan bli vanskelig å få plasser de skikkelig da?.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de i reclinere. Kappet til en sponplate som de ble skrudd fast i, så er platen skrudd fast ifoten/bunnen på reclineren. Funker strøkent.

Forresten moro at dere er fornøyde Jeg sa jo det, hehe. Et tips:
    prøv å spill et filmklipp med mye bass. Først uten rumperisterne, så engang til med de på. En liten Aha-opplevelse.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumperistes de fleste avforumerne for tiden! Må kanskje også prøve dette etter hvert
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Jeg har de i reclinere. Kappet til en sponplate som de ble skrudd fast i, så er platen skrudd fast ifoten/bunnen på reclineren. Funker strøkent.

Forresten moro at dere er fornøyde Jeg sa jo det, hehe. Et tips:
    prøv å spill et filmklipp med mye bass. Først uten rumperisterne, så engang til med de på. En liten Aha-opplevelse.
    Såpass, trodde den skulle nærmest mulig sitte putene jeg, de fungere uansett da skjønner jeg :-)
    Får håpe det er nok med en i hver, hvis ikke må jeg vel kjøpe 2 til :P

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som du sier en stålramme rundt, så vibrasjonene overføres fint.
    I motsetning til en sofa, er det jo mye mindre plass under en recliner, med stag, rør og masse rart under der, å alt både vipper og snurrer, så man må tenke seg litt om, hehe. Men romperisterne er jo små, så da passet det best i foten.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...Da har jeg montert 2 stk ristere til i den andre sofadelen å kjører allesammen på forsterkeren som fulgte med i kittet å den står nå på 5 over 12 ved testing på musikk. Kjører de i 8ohm så disse krever lite. Skal prøve dette skikkelig ut igjenn på søndag for å se om forsterkeren forandrer litt farge ved bra trøkk :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er settet på vei, må hive meg på denne hypen!
    Men er redd at det resulterer at jeg må ha meg ny sofa snart...
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skrive en kjapp notis på dette, har vel hatt det oppe i snart to uker
    Først et kjapt bilde på hvordan jeg monterte de, som godt mulig ikke er beste stedet og montere dem, men de fungerer og jeg kunne forstille meg noen måte og feste elemtene inne i selve recliner mekanismen, der var det veldig trangt og mange stivelse stenger som beveger seg tett ved hverandre, så ga rett og slett opp og finne et sted montere en treplate eller noe med elemtene på og bare skrudde de inn eneste stedet jeg fant at de fikk kontakt med alle tre feste punktene.

Noe poeng med rumperister?-img_1010-jpg

Signalet kommer ut fra samme som de andre subbene mine, men splitter signalet før Anti-moden så håper det er relativt ukorrigert, men får jo ikke justert fase eller slikt da, men det er vel mindre nødvendig enn jeg først forestilte meg.

Synes sånn sett dette fungerer helt kurant, men en ting jeg erfarte var at jeg syntes det var veldig lite bevegelse i en del kilde materiale jeg har tilgjengelig, en del tv serier f.eks ga veldig lite effekt men det er jo så enkelt forklart at det er veldig lite LFE signal og dypbass i disse kildene (trodde først driten var ødelagt i 5 minutter en kveld).

Til film derimot og spessielt filmer som f.eks Pacific rim, og action filmer med litt ekstra gyv i seg ja da må de nesten rett og slett tones ned litt ca 50% på den bitte lille forsterkern kan bli voldsomt :P
    Det kommer jo også selvsagt litt ann på hvor høyt man spiller generelt, f.eks skal man se film på lavt volum er det greit og kanskje kjøre på en ekstra 15%-20% mens i full kino modus dempe med tilsvarende, jeg vil sånn sett anbefale kanskje og ha forsterkeren innen arm rekke så man kan justere etter behov.

Musikk var også litt sært, for veldig mye hadde lite "liv" i seg, og jeg lurte litt på hvordan det stod til med crossover innstillinger etc med receivern, helt til jeg satte på Massive attack:Angel med gain på ca 75% av maks..
    Da begynte nesten hele reclineren med meg oppi og sprette bortover gulvet som en gammel nokia telefon med vibratoren satt på maks...

Om jeg skal driste meg til og forklare noe angående hva dette føles som, så kan jeg si en ting for sikkert, det er ikke i nærheten av f.eks massasje stoler, det er langt mer komfortabelt enn som så, og det er med hensikt til hva man ser på skjermen, det er egentlig ganske nære hva jeg opplever av fysisk ristning fra subbene om jeg spiller høyt og kraftig nok, men bare ved langt lavere volum, med andre ord mindre hørsel skade men nesten samme morroa.

Kort sagt dette lille kittet til tusen lappen er vel verdt det om man vil ha litt ekstra morro, det er absolutt ikke noe for feinschmekkere eller "HIFI", men det er gøy og så fort man ikke vil ha på risterne er det så enkelt som og slå av den lille forsterkeren (som forsåvidt var overaskende solid satt sammen med en relativt god feeling på knottene).

Spilling har jeg forsåvidt ikke nevnt enda, men det samme gjelder der litt som med musikk, man er ganske avhengig av at det faktiskt eksisterer litt dypbass, i det siste har jeg spillt GTA 5 og litt andre ting og der blir det kanskje noe merkelig, det for all del fungerer der også men ikke spessielt merkbart med mindre man drar på noe veldig, f.eks og kjøre på kanten av motorveien hvor håndkontrollen rister merkbart er det helt tyst i stolen (fordi de la ikke inn noen dyp bass der) mens andre elementer kan nesten få stolen til og hoppe av gårde om det var justert høyt nok.
    Igjen ganske kjekt og ha forsterkerns volum knott i nærheten så man kan finne sweet spotten.

Forsåvidt en grunn til at denne posten ikke kom for en ukes tid siden var at jeg endte opp med og få en PS4 på døra (med ps4 versjonen av gta 5) og overraskende nok synes jeg ps4 versjonen har merkbart bedre lyd generelt men også mer balansert bruk av LFE kanalen som merkes veldig tydelig fra ps4 enn den var på ps3.
    Sist endret av TorTorden; 11-29-2014 kl 01:45
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erstatte skikkelig trøkk fra en sub kan det ikke sammenlignes med,men å druke risterne til det lille ekstra er knall for min del+ når jeg har barna er det begrenset for hvor høyt jeg kan ha det her å da er ristere konge etter min mening. MEN som du sier her så bør man ha medfølgende forsterker innen rekkevidde så man kan justere,eller som meg som har 2 LFE utganger så kan jeg bare gå rett inn å justere under filmen,men det er raskere for min del å strekke armen bak sofaen hvor medfølgende forsterker står å justere volume....Men gøyt er det uansett :-)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant montering, Tortorden. Og den burde fungere utmerket. Tenkte faktisk ikke på den muligheten selv, hehe. Og du fikk også festet med alle 3 skruene, veldig bra, har sett noen løsninger som bare klarer 2.

Kan se om jeg får tatt noen bilder av min løsning....
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt bilder av montering i vanlig sofa,men det ligger på kinosiden min på fb....Skal se om jeg får komprimert bildene å lagt dem ut her...Jeg fikk laget 4 stk runde plater på 16cm i diameter som blei skrudd fast i to bjelker under sofaen,og risterne passet perfekt på disse :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorTorden, er de festet i bunnen slik at de står rett på gulvet?
    Klipsch Reference RF82 II , B&W LCR600, Tannoy Mercury
    SVS SB12 NSD
    Yamaha RX-V775
    Parasound NC2250
    Panasonic PT-AE700, Dreamscreen V2 92"
    PS3

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mauritsius Vis post
    Stolen står på gulvet på bildet, du ser såvidt den runde foten nederst.
    Romperisterne er festet nederst på ryggen av stolen.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mauritsius Vis post
    Nei er litt mørkt, men reclinern sin mekanisme går under med noen cm, det jeg har festet de til er bakre del av tre rammen som holder på hele stolen armlener og ryggen kobles på.
    Det kommer selvsagt ann på hva slags recliner man har, denne er 6-7 år gammel og var billig den gang da, aner ikke hva de kaller den, som dere ser er den ene skruen bare noen mm fra kanten.

Noe poeng med rumperister?-img_1012-jpgNoe poeng med rumperister?-img_1013-jpgNoe poeng med rumperister?-img_1011-jpg

Googlet en del og hadde reclineren min på hodet en stund, men kunne ikke finne et sted og f.eks montere en tre plate eller noe uten at en eller annen stang ville kunne kommet, syntes sånn sett det var meget trangt der inne i mekanismen, mer enn hva som jeg så på alle bildene jeg googlet rundt montering av risterene i reclinere.

Det var nesten så jeg ga opp og montere de i reclineren, men heller satte de opp i 3 seteren. Rommet er jo egentlig et L rom, så i den andre delen av har jeg en 3 seters sofa som jeg bytter om med egoist stolen uten at det tar noe særlig tid, kommer nok til og kjøpe noen elemementer til den også.

Og nei, for all del disse kan ikke erstatte subbene men gir litt ekstra morro syns jeg. Og for en tusen lapp så er det jo nesten latterlig billig i forhold til denne hobbyen.

Kan forsåvidt si det sånn mot en annen "gimmick" og det er at jeg langt foretrekker rumperisterene i forhold til 3d og dette kittet koster ikke veldig mye mer enn et enkelt par 3d briller:P
    Sist endret av TorTorden; 11-29-2014 kl 15:17
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke til dette med bilder,men kansje dere kan se det her....Montert i ene delen av min L formete sofa..............https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser min montering ut. Altså på en plate festet i foten av reclineren. Bilder sett forfra under fotklaffen. Undersøkte nøye på forhånd med stolens alle funksjone, vipp, gyng, snurr, recline og det er god klaring alle plasser nå. La hele stolen forover på gulvet, og et par skruer for å få av selve foten(den runde), så skrudde jeg platen med rumperisterne fast i to eksisterende hull. Easy-peasy, gjort på to stoler på en ettermiddag.

Noe poeng med rumperister?-image-jpgNoe poeng med rumperister?-image-jpg
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt og koblet opp BassPumpe kit 1 fra Ljudia men får det ikke til å riste. Har prøvd å koble sub kabel både til left og right input (ikke samtidig), men ingen risting. Er det slik at sub kabel må i plitter og kobles til både left og right input samtidig?
    SVS SB12 NSD
    Yamaha RX-V775
    Parasound NC2250
    PS3

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk den til å virke nå, måtte skru opp til kl. 2 før jeg begynte å merke noe (spilte kun på -45 på receiver da alle sover her).
    må ha den nesten på fult for å få effekt på forholdsvis lave volum (testet med doktor proktor som har en del bass).
    blir spennende å teste i morgen når jeg kan guffe på litt.
    Et par spørsmål:
    Er det skadlig å ha romperister forsterkern på full guffe når man spiller lavt for å få litt risting?
    Jeg har koblet + fra første romperister til + på romperister to og videre til + på forsterker og tilsvarende for - (BassPumpe kit 1 fra Ljudia).
    Er det riktig koblet?
    SVS SB12 NSD
    Yamaha RX-V775
    Parasound NC2250
    PS3

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har også fått mitt kit og innstallert det.
    Lurte litt jeg også på hvordan folk her har koblet det?.
    Jeg har en høytaler ledning fra hver som jeg paralell kobler inn til forsterkern, hva er best?.
    Så kjører jeg en sub ledning fra min forsterker til sub forsterkern, vil det være forskjell å ha en y splitt på den sub forsterkern?.
    Hva stiller folket crossovern på da?
    Merker det rister litt ja, men ikke noe voldsomt egentlig. Nesten kjørt det opp på full volum til tider også.

Har ikke fått testet all verden enda, men blir vel mer ila helgen.
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Poeng i å oppgradere til 7.1
    By arvebre in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 04-19-2009, 20:21
  2. Poeng på Min Hjemmekino
    By Leffe in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 52
    Siste melding: 09-27-2008, 12:07
  3. Poeng givning...