Noe poeng med rumperister? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 117
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er helt klart morro med litt ekstra bevegelse i sofaen/stolene, men jeg personlig er kanskje ikke så veldig begeistret for de trasdisjonelle rumperisterne (sikkert smak og behag), da jeg føler at det fort blir veldig upresist. Jeg benytter selv en løsning fra Crowson technology, hvor man plasserer aktuatorer under bena på sofaen/stole(e). Dette blir veldig presist, og løsningen oppleves som en utvidelse av den eksisterende bassen i rommet. Det betyr at eks. et timingen mellom soniske- og subsoniske frekvenser er perfekt ved f.eks et hagleskudd. I tillegg er frekvensområdet fra 1Hz og oppover.

Uansett, helt klart en kvart dimensjon ekstra med litt ekstra bevegelse

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde heller ikke den rimelige løsningen jeg valgte skulle være noe jeg ville ha i lengden - gjorde en del research og fant vel ut at et par av de dyrere Clark Synthesis skulle gi en jevn og bred frekvensrespons.

Men ville teste en rimelig løsning først - og sitter her meget fornøyd med denne rimelige løsningen enda - flere år senere. Og når haglen drønner sitter det som et skudd

Men ser ikke bort fra at det blir et par Clark ristere hvis det plutselig dukker opp en del uplanerte tusenlapper.

Edit: Eller kanskje en eller to slike Crowson dingser hmm, eller kanskje ikke - det forplanter seg vel en del vibrasjon over til gulvet med dette systemet?

I dag har jeg ganske tykke isolasjonsputer på sofabenene for å nettopp unngå dette.
    Sist endret av Mr_Spock; 11-10-2014 kl 12:13

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Er nok best å skru rett i ramma på sofa/stol.

Jeg bruker 4 stk av denne typen i en 2 seter sofa:

http://www.ljudia.no/hifi-hjemmekino...-br-25-p78444/

Bruker en gammel receiver til de - fungerer bra.

Er selvsagt rått på en del filmer - særlig der bakken rister med eksplosjoner og slikt - men det kuleste er jo i skyte spill - hvor man for eksempel brenner av begge løpene med hagla og man hører et jævla smell, samtidig som hele rommet settes i bevegelse (slik føles det jo - selv om bare sofaen rister).

Det gøyeste er jo hvis man må løfte på genseren for å se om man er truffet av skuddene selv :-) Har så pass trøkk her at man kjenner når det smeller i en 9mm pistol,men da må lyden stå høyt på å når jeg har barn som er hos meg annenhver uke begrenser det seg litt....Gleder meg fælt til ditta kommer....Får jo gjort rent under sofaen også :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje det fysiske med rekyl man kjenner igjen? Uansett er det forferdelig tilfredstillende

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at de monteres solid ja, helst i rammen. Ellers kan du få redusert effekt og tilogmed skrangling. Men om det er plass å skru de rett i rammen, er det best. I mine reclinere var det kun plass i selve foten, eller svingplata, men siden ramma er i stål og festet på svingplata, funker det utmerket også hos meg.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, har nå kaptiulert og bestilt dette rimelige kittet på ljudia, så får vi se hvilke andre problemer dette medfører, første kan vel som nevnt være og faktiskt få dem montert opp i min allerede ganske skranglete recliner, men det bør jo være en mulighet.

Kanskje et større problem og få de til og spille med audyssey korrigeringen, de skal jo helst ikke eq korrigeres, eller rettere sagt skal de ikke korrigeres på samme måte som vanlige subber, men siden det ikke bare er og koble til sub 2 uten og måtte rekalibrere så blir det vel enda en y splitt...

anyhoo, bare jeg som fabler litt men beholder optimismen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper dere som har bestilt dette rimelige kittet fra Ljudia kan dele deres eraringer straks dere har fått testet litt.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Det er viktig at de monteres solid ja, helst i rammen. Ellers kan du få redusert effekt og tilogmed skrangling. Men om det er plass å skru de rett i rammen, er det best. I mine reclinere var det kun plass i selve foten, eller svingplata, men siden ramma er i stål og festet på svingplata, funker det utmerket også hos meg.
    Jeg har en 3 seter recliner ,(Boss fra Hjellegjerde mener jeg den heter) og her er det en jern/stål stang som er festet til sidene og som er festene til sylindrene som justerer de individuelle setene.

Min løsning ble å feste en tre-planke til stålbjelken med etpar metallbånd for så å montere Clark Tactilene i denne tr bjelken.

Noe poeng med rumperister?-375-jpg
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Det er helt klart morro med litt ekstra bevegelse i sofaen/stolene, men jeg personlig er kanskje ikke så veldig begeistret for de trasdisjonelle rumperisterne (sikkert smak og behag), da jeg føler at det fort blir veldig upresist. Jeg benytter selv en løsning fra Crowson technology, hvor man plasserer aktuatorer under bena på sofaen/stole(e). Dette blir veldig presist, og løsningen oppleves som en utvidelse av den eksisterende bassen i rommet. Det betyr at eks. et timingen mellom soniske- og subsoniske frekvenser er perfekt ved f.eks et hagleskudd. I tillegg er frekvensområdet fra 1Hz og oppover.

Uansett, helt klart en kvart dimensjon ekstra med litt ekstra bevegelse
    Vi må få komme ut til deg en dag og prøve hvis kinoen er 100% oppe å går
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De crowson sakene hørtes meget morsomme ut, men til mitt lave budsjett blir 1700$ + frakt + moms litt mye.

Butt-kicker kunne også verdt et innteressant alternativ/oppgradering, snakker fortsatt muligens om en 8-9000 for starter kittet, og jeg er ikke helt sikker på om den inkluderte forsterkeren kan skaffes i 230v utgave.

Men forsterker kan man alltids skaffe lokalt, og et par elemtenter, for et enkelt sete kunne det se ut at bare butt-kicker lfe mini hadde verdt nok, og den koster bare en 100$ og noe.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på. Romperistere er billig moro til film og spill
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kittet mitt kommet til bergen i natt å kommer til Sotra enten i ettermiddag,eller i morra så da er det bare å dra fram sofaen å drepe alle hybelkaninene med hagle før jeg monterer disse....Tenkte å slå av subben på en musikk dvd å justere disse inn sånn at jeg kjenner de noelunde for å slå på subben igjenn å se/kjenne. Filmkikking blir det desverre ikke før sondags ettermiddag/kveld,men du verden jeg er spent på dette....Kommer med tilbakemelding når dette er testet ut :-)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt har verdt et par dager i eteren, men har nå kommet seg til oslo, kanskje det kommer fram til helga, men satser ikke på det.
    Vurderer og eksperimentere litt med nye plasseringer på subbene etc, men de sitter veldig godt der de er..
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumperister er morro men jeg syns det blir litt rart med risting i rompa. Har montert en slik clark synthesis tactile sound transducer i sofaen. det er en 3 seter så burde kanskje hatt 2. Har montert den i ramma på sofaen og sofaen rister som bare det selv på lavt volume men skulle gjerne kjent mer i ryggen. blir liksom bare under rompa.

Har hatt den i fler år nå og det blir stortsett til at jeg velger å skru den av

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Rumperister er morro men jeg syns det blir litt rart med risting i rompa. Har montert en slik clark synthesis tactile sound transducer i sofaen. det er en 3 seter så burde kanskje hatt 2. Har montert den i ramma på sofaen og sofaen rister som bare det selv på lavt volume men skulle gjerne kjent mer i ryggen. blir liksom bare under rompa.

Har hatt den i fler år nå og det blir stortsett til at jeg velger å skru den av
    har samme erfaring.
    Har sett på nettet noe som blir montert under stolføttene og det kan kanskje være noe som gir bedre effekt. Eventuelt så hjelper det godt på med en ultra eller to
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel flytte de, en annen ide kunne jo verdt og festet transducerne i en gammal vest :-P

Se her ja, noen har hatt et kickstarter prosjekt på akkurat dette allerede
    https://www.kickstarter.com/projects...saware-holster
    Denon AVR-4520 CI

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    har samme erfaring.
    Har sett på nettet noe som blir montert under stolføttene og det kan kanskje være noe som gir bedre effekt. Eventuelt så hjelper det godt på med en ultra eller to
    Se min post lenger oppe (#21)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få bevegelse i ryggen også - så kan man kanskje montere halvparten av basshakerne vertikalt i stedet for flatt under sofa? Slik at man også får vibrering i den veien - Såkalt 2D vibrering - både i y og x akse Og kanskje noen i z-aksen også?? Så det blir 3D vibrering? hehe

Dingsene til Ak vibrerer vel bare i en retning? Kanskje spenne fast sofaen i veggen og legge en dings i mellom?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.....Dingsene mine kommer i dag sier dem,men finnes det ett program på pc man kan laste ned som gir ut div hz å basslyder så det blir letteree for meg å stille inn disse....Er ikke interesert i brutal risting her men det lille ekstra spesielt når jeg må ha lavt volume når kidsa er i hus....Ellers har jeg full pupp når volumet er høyt nok....

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes vel sinus toner\sweeps ute på spotify mener jeg, men ellers så kan du vel laste ned REW som kan generere gitte frekvenser.

Men dette er vel stort sett mest for og EQ korrigering, eventuelt fase justering og dette er det vel lite av på rompe ristere så man sitter vel igjen med bare og stille inn volum.
    Denon AVR-4520 CI

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Poeng i å oppgradere til 7.1
    By arvebre in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 04-19-2009, 20:21
  2. Poeng på Min Hjemmekino
    By Leffe in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 52
    Siste melding: 09-27-2008, 12:07
  3. Poeng givning...