Har du forslag til HT, Reciever og plassering? Trenger innspill! :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du forslag til HT, Reciever og plassering? Trenger innspill! :)

Hei!
    Jeg har lest på AVforum innimellom opp gjennom årene, og har fått nyttige tips og inspirasjon herfra.
    Endelig har jeg havnet i min første selveide leilighet, og ønsker derfor å få multimediaoppsettet best mulig
    Og her trenger jeg innspill, synsing, osv!

Nederst legger jeg ved "kart" og bilder. Jeg tror slik jeg har møblert det nå er den beste/"eneste" måten å ha det på - men kom gjerne med forslag. Har kun denne stua til rådighet, ingen kjeller eller garasje tilgjengelig som AV-rom her :P
    Veggen mellom stua og badet er altså veggen hvor jeg har TV og front/Center (og nå høyde - Pro Logic IIz (..meh..))-høyttalerne. Subwoofer står på gulvet under høyre Front HT.

Kjøpte for noen år siden en pakke med Harman-Kardon HKTS 20 (5.1 anlegg), da jeg bodde et litt mindre sted. Etter det har jeg også kjøpt 2stk Dali Concept 1 som nå er Front HT, slik at jeg kunne prøve 7.1 / 5.1 + 2 i høyden. Tror jeg foretrekker 7.1, forøvrig - men det var lettere å få til forrige bosted..
    Recieveren min er en Onkyo TX-SR608.

Jeg vil ha noe bedre. Trenger konkrete forslag / hjelp til å forstå hva som passer for meg. Hjelp til plassering!

Jeg er ikke super-audiofil, men hører at anlegget ikke er all verdens. Syns det sliter med volum i filmer (virker som om det synker etter hvert?) - i alle fall hvis jeg vil ha litt høy lyd, og er ikke spesielt bra til musikk.
    Det er kun når jeg har brukt Audessey Romkorreksjon og Dynamisk EQ + volume er på (light), at anlegget gir fra seg OK "trøkk". Hvis jeg velger en THX-modus på Recieveren blir alt vannvittig lavt...! :-/
    Syns også dialog i senterHT er veldig tynn/svak...

Jeg bor i første etasje i en liten blokk, så trenger ikke et anlegg som er sinnsykt høyt volum på, men vil ha mulighet til å dra på litt, vil ha bra kvalitet på lyden, reciever skal dra høyttalerne uten å slite.
    Jeg liker å se mange forskjellige typer film (Blu-Ray, Netflix, og min gamle DVD-samling, hehe). Jeg gamer ganske mye - nå for tiden er Playstation 4 sjeldent avslått. Når det gjelder musikk går det vel mest i listepop, house/dance, roligere ballader/pop, o.l., men dersom jeg får meg et anlegg som er godt til musikk kan det fort bli interessant å utvide horisonten min litt..
    Tror også jeg vil ha muligheten til å utvide til Dolby Atmos i fremtiden (dersom oppmiksingen vil fungere bra i filmer uten Atmos-audio, og i spill? F.eks. helikopter flyr over deg, osv).
    Ønsker altså surround, minst 5.1.
    For meg er det også et pluss med reciever som støtter Spotify/AirPlay/Wifi streaming på noe vis, da Spotify (nå for tiden) er min hovedkilde til musikk.

Prisklasse har jeg ikke tenkt så mye på enda... så er åpen for forslag/dialog her i alle fall!
    Men jo dyrere det blir, jo lengre må jeg nok vente/spare.

Har lest mye om - og siklet på - f.eks. Definitive Technology BP-8060ST som Fronthøyttalere, men syns jeg ser mange steder at disse bør/må stå langt fra veggen? Det ser ikke ut som jeg har mulighet til det.

Håper på noen gode synsinger/forslag/spørsmål Om jeg har glemt noe så er det bare å spørre!

Mvh
    Håkon
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Har du forslag til HT, Reciever og plassering? Trenger innspill! :)-img_0649-jpg   Har du forslag til HT, Reciever og plassering? Trenger innspill! :)-img_0650-jpg   Har du forslag til HT, Reciever og plassering? Trenger innspill! :)-img_0651-jpg   Har du forslag til HT, Reciever og plassering? Trenger innspill! :)-img_0652-jpg   Har du forslag til HT, Reciever og plassering? Trenger innspill! :)-floorplan1-png  

Sist endret av [-GoMp-]; 10-31-2014 kl 01:35 Begrunnelse: tasteleifs

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, 400 visninger og ikke et pip.. :P

Hva med for eksempel Dali Zensor 5 5.1 system? Et godt 5.1 system er vel bedre enn et dårlig 7.1.. ?

Leste i en anmeldelse at Dali sine høyttalere "sprer" lyden litt mer - fordel med tanke på surround? Eller bedre å finne noe med Bi/di-polar?
    http://www.whathifi.com/dali/zensor-5-51/review
    http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-32452/

Når det gjelder Reciever-delen er jeg litt lost, kanskje noen kan linke til en guide som forklarer enkelt hvor mye Power du bør ha for et 5.1 system? Har en A/V reciever nok kraft, eller må den oppgraderer/suppleres på noe vis? Tror den jeg har nå er for svak?
    (Dolby Atmos er ikke en høy prioritet, kan alltids bytte reciever senere).

Hva med denne fra Sosny - STR-DN1040?
    http://www.lydogbilde.no/test/sony-str-dn1040

Evt ser jeg en STR-DN1050 - samme bare med bluetooth?
    Sist endret av [-GoMp-]; 11-04-2014 kl 13:17 Begrunnelse: Link til Reciever

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag vært og lyttet til Dali Zenzor 5 på Hifiklubben, lyden var bra den. Men så switchet de over til Ikon (usikker på hvilken) - jøss, for en forbedring i mine ører! Så Ikon sikler jeg litt på. (skal lese mer om de her inne/rundt omkring).

Dolby Atmos Demo var også veldig veldig - veldig- kult! Var bare noen demoklipp fra Dobly, men å faktisk høre f.eks torden ovenfra hadde en utrolig realistisk følelse!
    Må. Ha. Atmos! (en vakker dag..).
    Noen som vet om oppmiksing av ikke-Atmos Materiale gir en OK effekt? Hadde forandret alle spillopplevelser lydmessig hvis en del effekter kan høres ganske bra ovenfra ved oppmiksing.

Lignende tråder

1. Innspill til plassering/optimalisering av av del i stue. (bilder)
    By Kenneth84 in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 14
    Siste melding: 08-03-2012, 21:05
  2. Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)
    By teddytusen in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 120
    Siste melding: 08-13-2011, 19:51
  3. Plassering av trappelys , innspill?
    By teigas in forum Generell chitchat
    Svar: 0
    Siste melding: 04-29-2010, 16:57
  4. Har forslag til ny HTPC, men trenger innspill
    By Cato72 in forum Generell HTPC
    Svar: 9
    Siste melding: 09-30-2006, 01:29
  5. Trenger forslag til plassering av prosjektor
    By jvaule in forum Digitale projektorer