Høytallere jeg må stappe opp i to hjørne? Kan jeg kjøpe Klipsch?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytallere jeg må stappe opp i to hjørne? Kan jeg kjøpe Klipsch?

-kjellerkino2-png

Over har jeg skissert lytterommet/kjellerkinoen min. På grunn av rommets fasong, og lerretets størrelse, hadde det vært best å sette høyttalerne "klin opp hjørnene". Jeg _vet_ at dette ikke er anbefalt, men jeg er av praktiske grunner nødt, og må gjøre det beste ut av det.

Jeg har på sikt tenkt å behandle rommet for å hjelpe akustikken, (chunk bassfeller, triangel-bassfeller og paneler)

Jeg har opprinnelig satt to Tannoy Mercury V1 i dette rommet, drevet av Yamaha A-S500(leverer 85w, men målt til >100w i tester i hifi australia), og en 6.5 sub, plassert etter prøving og feiling ved siden av sofaen som vist.Tannoyene er bare bokhyllehøytalere med sensitivitet på 86 db, så disse klarer ikke å spille voldsomt høyt. Jeg er ganske greit fornøyd med dette til musikk, men til film så synes jeg kanskje det mangler litt trøkk...

Nå har jeg såklart lyst til å oppgradere. Jeg har vurdert Klipsch RF 52mk ii eller Klispch RF 62 mk ii, på grunn av gode reviews, samt at de virker veldig populære. Det at de er veldig lettdrevne, og har en maks SPL mye høyere(120 db eller deromkring) enn soft-dome høytallere(105db) virker forlokkende for meg.

Problemet mitt er at disse Klispchene har bassrefleksporter bak, og det gjerne anbefales at de settes "godt ut" fra bak- og sidevegger, og det blir jo vanskelig i dette lille rommet. Bassen kan jo bli for buldrende? Men kanskje dette taler for å kjøpe RF 52 istedetfor RF 62? Så blir det jo paneler og bassfeller etterhvert, som vil hjelpe noe? Kan jeg lukke bassrefleksportene bak på Klipschene?

Kan dette gå, eller burde jeg se etter andre høyttalere? Er det kanskje til og med helt feil å se på gulvstående høyttalere her? Er det noen som har noen erfaringer, tips meninger, så er jeg evig takknemlig.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -kjellerkino-png  

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor bassporten står i kassen spiller ingen rolle akustisk med mindre du kliner de helt inntil veggen, slik at luftgjennomstrømning blir et problem. alle kassehøyttalere sprer bassen likt alle veier uansett (omni). en myte.
    om de klipsch høyttalerene fungerer ok i en slik plassering sammenlignet med andre kassehøyttalere kan jeg ikke si noe om.. det vil iallefall fremheve noe, på godt og vondt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    hvor bassporten står i kassen spiller ingen rolle akustisk med mindre du kliner de helt inntil veggen, slik at luftgjennomstrømning blir et problem. alle kassehøyttalere sprer bassen likt alle veier uansett (omni). en myte.
    om de klipsch høyttalerene fungerer ok i en slik plassering sammenlignet med andre kassehøyttalere kan jeg ikke si noe om.. det vil iallefall fremheve noe, på godt og vondt
    Takk for svar.

Er det ikke slik at bass "samles i hjørnene", slik at å plassere subber der ikke er anbefalt,mens det er derfor man plassere bassfeller der?i så fall lurte jeg på om det kanskje var bedre å plassere en høyttaler som er 80 hz og opp i et hjørne enn å plassere en gulvstående som er 30 hz og opp?

Hvorfor sies det spesifikt om Klipsch reference serien at de må stå godt ut i rommet? Dette står f.eks i lydogbilde for reference 62 mk ii.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd og bilde plasserer vel de fleste høytalere ut fra bakvegg.
    Og på musikk er dette best,uansett høytaler. Lyd og bilde består også av mennesker som har hørt mye god lyd.
    Med andre ord setter de krav til dybde og bredde i lydbildet.
    Dette fåes kun ved slik plassering.
    Får oss vanlig dødelige er det greit å komprimere litt.
    På kino er det ofte litt andre kriterier. Da går det ofte mer på lydtrykk og bass.
    Slikt sett kan plasseringen din være grei.
    Og hvis den yamahaen er en kinoreceiver så vil du uansett la subben spille opp til 80Hz.
    Og frontene fra 80 Hz.
    Da gjør det ikke så mye at bassreflexporten er bak.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene spiller noen db høyere fra hjørner. Der vil dem påvirke rommet mest også.
    Har du ett veldig hardt og akustisk levende rom så er ikke det anbefalt.
    Men hvis subbene ikke klarer å nå referanse nivået ditt på 120db frittstående, så er hjørnet
    en billig løsning.
    Vet om flere som har subber i hjørnene med godt resultat.
    Jeg har vinkelstue og har anlegget på den lengste veggen,og spiller ned i foten på L'en.
    Pga den løsningen har jeg en i hjørnet og en midt på langveggen.
    Den i hjørnet måtte da justeres ned med 6 db for å spille like lavt.
    Dette fungere bra. Og de utfyller hverandre på en positiv måte.
    På meget høyt volum så er den på lang veggen litt stresset, mens den i hjørnet ikke er
    i nærheten av å være stresset.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RB-81 II er løsningen på det du spørr etter. Litt toe-in så bør det funke meget bra.

RF-52 II spiller så og si like perverst som RF-62 II, og passer dårlig til slik plassering du skisserer. Grøtbass er resultatet. Tetting av port gjør de litt "tamme"

Har eid alle overnevnte og baserer mine komentarer på egne erfaringer og opplevelser. Jeg har alltid hatt tett plasseing av mine høyttalere til frontveggen og bassport i front er i alle tilfeller overlegent bedre er min erfaring.

(Har eid : RF-52, RF-52 II, RF-62II, RB-51 II, RB-61 II og RB-81 II)
    Sist endret av Quisten; 10-26-2014 kl 13:20
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttalerene du nevner er ikke like, så å tilskrive bassportens plassering i en sammenligning henger ikke helt på greip. spredningen er omni allikavel, bassen går ikke ut gjennom porten

http://www.diyaudio.com/forums/multi...-question.html
    http://www.talkbass.com/threads/spea...cement.850387/
    http://forum.speakerplans.com/reflex...906_page5.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har erfart at lufttrykk som kommer ut av bassport bak har fått frontveggen til å "spille med". Noe nedre mellomtone har også en tendens til å lekke ut bassporten og vil da skape litt tidsforsinkelse iforholdt til det som kommer ut forran på elementet noe som resulter i litt hul / udefinert klang.

Det beste er å prøve både gulv og stativmodeller i et gitt rom, både med port forran og bak, da får man dannet seg et bilde av hva som fungerer best.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen modell jeg har vurdert er KEF Q700, det er en 2.5 veis stativhøytaller med alu-elementer, denne skal være "plasseringsvennlig", sies det, i kontrast til Klipsch som "krever mye plass".

Hva er grunnen til at noen høyttallere er såkalt plasseringvennlige, og kan man forklare dette ut ifra spesifikasjonene?

For å stille spørsmålet på en annen måte, er det noen høyttallere som man kan si på forhånd at vil tåle å stå i hjørnene bedre sånn generelt, ut i fra spesifikasjonene?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde ihvertfall få hørt på ett par klipsch før du handler da mange syns det er altfor skrikete diskant i disse.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu Vis post
    Du burde ihvertfall få hørt på ett par klipsch før du handler da mange syns det er altfor skrikete diskant i disse.
    Ut ifra plasseringsbegrensinger, så har jeg slått Klipschene litt ifra meg, baserer meg litt på Quisten s anbefaling for eksempel, virker å være en gjenganger det rådet der.

forsterkeren min er en vanlig stereoforsterker med sub-ut, uten "bass management". A-S500 har jo fått gode kritikker, selv om den er liten populær her på forumet, en kritikk mot den er at den leverer minst effekt på de laveste frekvensene, slik at den kanskje ikke klarer å drive de største og rammeste 8"+ subbene i en stor gulhøytaler, men det kan jo egentlig være greit nok for meg når plasseringen blir slik.

Jeg tror jeg heller mot KEF Q700 istedet, de skal vel også være mere flat frekvensrespons, etter hva jeg har hørt, så tror jeg jeg må bygge meg et bar bassfeller og lydmatter for å temme det lille rommet, jeg har flere "problemfrekvenser i 40-100 hz omerådet, som sikkert er rommets egenfrekvenser.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo Klipsch høytalere som er beregnet på å stå i hjørner.

Her er en fin test av Heresy: http://www.cnet.com/news/dont-back-d...-iii-speakers/

Koster dog litt mer enn RF52II

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Det finnes jo Klipsch høytalere som er beregnet på å stå i hjørner.

Her er en fin test av Heresy: http://www.cnet.com/news/dont-back-d...-iii-speakers/

Koster dog litt mer enn RF52II
    Rart at Guttenberg stusser på at de ikke går dypere enn 50hz. Med 99db i sensitivitet og så liten kasse er det vel ganske opplagt at de begrenser seg nedover.

Lignende tråder

1. Hvilke høyde høytallere? Klipsch?
    By zx300 in forum Høyttalere
    Svar: 26
    Siste melding: 02-23-2013, 13:35
  2. Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2012, 00:57
  3. Høytallere med varmere lydsignatur en Klipsch??
    By Kriller in forum Høyttalere
    Svar: 17
    Siste melding: 05-25-2008, 15:36
  4. Hva skal jeg stappe bak i mine Dynavoice F6?
    By Andrenalin in forum Høyttalere
    Svar: 16
    Siste melding: 12-15-2007, 19:11
  5. Svar: 4
    Siste melding: 04-11-2005, 19:03

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •