Bygge ned anlegget (2.1 vs. 3.1)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge ned anlegget (2.1 vs. 3.1)

Jeg har flyttet inn i leilighet med noe begrenset areal og ønsker å kvitte meg med bakhøyttalerne. Har Dali Concept Surround-pakke med en Denon 2308 forsterker.

Etter en runde på diverse hifi-butikker i Bergen i går satt jeg igjen med to anbefalinger: (1) Kjør stereo og (2) kjør 3.1. Førstnevnte anbefaling var begrunnet i at jeg kunne kjøpe stereoforsterker istedenfor å gå for surround receiver. Derigjennom skulle jeg få bedre lyd. Sistnevnte anbefaling var begrunnet i forventet bruk (se nedenfor) og at lydspor som er lagt opp til 5.1 ikke blir bra i et 2.1 format. 3.1 skulle forbedre denne situasjonen betraktelig.

Bruken min er følgende:
    Ca. 80-90% film, TV-serier og gaming
    10-20% musikk

De to alternativene jeg sitter med:
    1.
    System Audio Mantra 50
    Primare I22 DAC
    + sub

2.
    Beholde Dali Concept 6ene + Center og sub
    Kjøpe ny surround receiver for å få flere inputmuligheter.

Er veldig åpen for andre anbefalinger også. Kriteriene er at det må være litt minimalistisk (eller så minimalistisk som concept 6 eller mindre )

Newcomer Cocoz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter nå med reciver(Pioneer SC LX85) sammen med Dali Ikon8 å en KEF PSW2500. Visst, det låter bra... Men mangler virkelig en senter! Er omtrent samme fordeling på film/musikk.

Anbefaller virkelig senter, men da kanskje ikon istedenfor consept. Consept er litt spinkel.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsåvidt little uenig i at dedikert stereo forsterker er så mye bedre enn en god receiver.
    Synes det kommer veldig ann på bruken, om det er et stue annlegg hvor mye av hva du vil bruke annlegget til.

For mange så er ikke lenger kun musikk det man kjøper lyd anlegg for men vil bruke det til og få god lyd på tven til film, spill etc også.
    Med inntog av streamings løsninger etc så blir de mange funksjonene i en receiver gull verdt, er f.eks enormt kjekt og ha direkte tilgang til spotify i selve receivern.

Skal man begynne og rote med og koble alle HDMI kilder til en tv, ofte så blir dette så mange at man må ty til hubber og alle små problemer det innebærer, så blir det veldig mye enklere og kunne bare koble alle kilder til en receiver, for så og sende bilde fra den til tv.
    Med bruken du selv stipulerer, så er det ikke tvil om at en receiver er et bedre valg, selv om du bare går for 2.1 oppsett.

I tillegg med automatiskt rom korreksjon så blir det mye enklere og få en god lyd, volum matching og tidskontroll på analoge stereo annlegg er noe for særdeles spessielt iherdige sjeler. At dedikerte stereo forsterkere er så veldig mye bedre enn en receiver er bare gammelt hifi snobberi som ble utdatert for 15 år siden, kommer jo selvsagt litt ann på prisen.

Fantom senter som man kaller det kan og fungere fint, men det krever egentlig at man kan sitte i sweetspot, ellers vil jo lyden flytte seg fra senter og mot den front høyttaleren man sitter nærmest.

Angående hvilken senter så er det viktig at den ikke er for langt unna frontene i lydkarakterer, og dette går nesten begge veier om senter høyttalerne er merkbart bedre oppløst enn frontene så merker man dette fort og man dras ut av film illusjonen ikon vokal f.eks vil kunne gjøre nettop dette.

Jeg hadde selv concept 6 før men hadde en lektor LCR http://www.hifiklubben.no/Products/d...yttaler-27398/ som senter, og det fungerte meget greit sammen, lektoren var langt mindre skjærende enn concept/zensor noe som passer godt for tale, den er jo også en odel rimeligere enn vokal.

Jeg ville egentlig ikke helt kassert side kanalene heller men vurdert noen side kanaler med liten profil.
    Surround.no har noen billige dynavoice som fungerer til dette som ikke koster mer enn 800kr.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med både Primare og SA på tilbud ville jeg ha gått for det. Forsterkeren har dac og greit med effekt. Med en sub med høynivå inn og filtrert høynivå ut så hadde det blitt perfekt. :-)
    Sist endret av Gurba; 10-20-2014 kl 20:05 Begrunnelse: Leifer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer med lyden i bakkanalene når man kjører 3.1 system? Mikses disse inne i resten av lydbildet av receiveren? Mister man da lydkvalitet siden receiveren må tukle med DTS HD Master-lydsporet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Er forsåvidt little uenig i at dedikert stereo forsterker er så mye bedre enn en god receiver.
    Synes det kommer veldig ann på bruken, om det er et stue annlegg hvor mye av hva du vil bruke annlegget til.

For mange så er ikke lenger kun musikk det man kjøper lyd anlegg for men vil bruke det til og få god lyd på tven til film, spill etc også.
    Med inntog av streamings løsninger etc så blir de mange funksjonene i en receiver gull verdt, er f.eks enormt kjekt og ha direkte tilgang til spotify i selve receivern.

Skal man begynne og rote med og koble alle HDMI kilder til en tv, ofte så blir dette så mange at man må ty til hubber og alle små problemer det innebærer, så blir det veldig mye enklere og kunne bare koble alle kilder til en receiver, for så og sende bilde fra den til tv.
    Med bruken du selv stipulerer, så er det ikke tvil om at en receiver er et bedre valg, selv om du bare går for 2.1 oppsett.

I tillegg med automatiskt rom korreksjon så blir det mye enklere og få en god lyd, volum matching og tidskontroll på analoge stereo annlegg er noe for særdeles spessielt iherdige sjeler. At dedikerte stereo forsterkere er så veldig mye bedre enn en receiver er bare gammelt hifi snobberi som ble utdatert for 15 år siden, kommer jo selvsagt litt ann på prisen.

Fantom senter som man kaller det kan og fungere fint, men det krever egentlig at man kan sitte i sweetspot, ellers vil jo lyden flytte seg fra senter og mot den front høyttaleren man sitter nærmest.

Angående hvilken senter så er det viktig at den ikke er for langt unna frontene i lydkarakterer, og dette går nesten begge veier om senter høyttalerne er merkbart bedre oppløst enn frontene så merker man dette fort og man dras ut av film illusjonen ikon vokal f.eks vil kunne gjøre nettop dette.

Jeg hadde selv concept 6 før men hadde en lektor LCR http://www.hifiklubben.no/Products/d...yttaler-27398/ som senter, og det fungerte meget greit sammen, lektoren var langt mindre skjærende enn concept/zensor noe som passer godt for tale, den er jo også en odel rimeligere enn vokal.

Jeg ville egentlig ikke helt kassert side kanalene heller men vurdert noen side kanaler med liten profil.
    Surround.no har noen billige dynavoice som fungerer til dette som ikke koster mer enn 800kr.
    Takk for et veldig grundig innspill. Vil du si at Lektor LCR har tilsvarende lydkarakter som vokal? Det blir definitivt ikke noen sidekanaler, ettersom disse fjernes av plasshensyn.

Har du noen formening etter å ha brukt Concept 6 om det er fornuftig å oppgradere nå når jeg først skal kjøpe en del nytt? Alternativet er å handle inn center og forsterker, og beholde resten.

Hva skjer med lyden i bakkanalene når man kjører 3.1 system? Mikses disse inne i resten av lydbildet av receiveren? Mister man da lydkvalitet siden receiveren må tukle med DTS HD Master-lydsporet?
    Godt spørsmål! Håper noen har mulighet til å svare på dette spørsmålet, siden det vil ha stor påvirkning på mitt valg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84 Vis post
    Det er jo bare å deaktivere alt uten frontrekka og sette på en film.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali har i min mening generelt veldig lik lyd karakter, det som ofte skiller ene serien fra en annen er oppløsning/detaljer de kan presentere.
    Jeg syntes sånn sett at lektoren var noe mer komfortable i s-lydene enn zensor senteren jeg hørte på samtidig, men den var litt spinkel når jeg oppgraderte fra concept 6 til mentor 6.

Ikon vokal hadde verdt mer enn bra nok egentlig, men når man begynner og jage de to ekstra prosentene ender man med høye utgifter :-P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Selge anlegget
    By I-Love-Music in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 03-27-2011, 23:45
  2. Støy på anlegget
    By titerjesen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 14
    Siste melding: 05-15-2009, 11:41
  3. Får litt lyd ut av TVen og litt lyd ut av anlegget, vil ha alt på anlegget!
    By Larsframars in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 2
    Siste melding: 08-31-2008, 15:27
  4. PC i anlegget?
    By Vincent_vega in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 10-07-2007, 01:59
  5. Skal bygge FET kasse til anlegget i bagasjerommet
    By zharchy in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 1
    Siste melding: 03-24-2005, 11:24

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg