XTZ 99 W8.16 i blokkleilighet (evt. 10.16)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question XTZ 99 W8.16 i blokkleilighet (evt. 10.16)?

Hei,

Jeg vil gjerne ha en subwoofer til stereoanlegget mitt, men samtidig vil jeg gjerne unngå å komme på kant med naboene mine. Jeg bor i en leilighet i fjerde etasje, med naboer under, over og over gangen (det er riktignok en ny bygård (2004), så det kunne vel vært mer lytt). Jeg tror det er betong mellom etasjene.

Hvis jeg skal kjøpe subwoofer, vurderer jeg å gå for XTZ 99 W8.16. Jeg hadde først lyst på 10.16, men etter å ha lest en del tråder om å ha subwoofer i blokkleilighet, syns jeg det kan virke som den er i kraftigste laget med tanke på naboene.

Mitt spørsmål er derfor følgende: tror dere at en 8.16 er "liten og nett" nok til å fungere greit i en bosituasjon som min? Jeg har også tenkt på muligheten av å legge steinplater under subwooferen, da jeg har lest i andre tråder at dette kan dempe lyden til leiligheten under.

Det er å høre på musikk som er det klart viktigste bruksområdet for meg - hvordan kassa fungerer til film er ikke så viktig.

Anlegget mitt består for øvrig av et par B&W DM685 fronthøyttalere og en Cambridge Azur 651A forsterker.

Jeg håper på god veiledning!

Med vennlig hilsen,
    Anders

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste er vel og være hyggelig med naboene og alltids ha en god dialog med de.

Også gå for en w12.16 :-P
    er kanskje litt mot logikken, men ofte vil man kunne få mer god lyd med en stor sub som ikke må jobbe for hardt, enn en liten en som man kanskje ofte ender med og sette på maks istedet for 50% kan plage naboene mer enn en stor som passer godt sammen med annlegget.
    Kanskje også sett på en av de forsegla subbene fra svs f.eks sb1000 eller mindre.

Naboer som vil klage klager om man har stort annlegg eller bare bruker de innebygde høyttalerene i tven, men som sagt det beste er god kommunikasjon med naboene, før de kommer på døra.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Å være imøtekommende overfor naboene kan nok være lurt ja, i allfall hvis de ikke er av den urimelige typen.

12" er nok kraftigere enn det jeg har behov for. Fronthøyttalerne mine er ingen monstre akkurat, selv om de har bra kraft til størrelsen og prisen, så 12" sub ville kanskje blitt litt overkill for dem. Prisforskjellen er dessuten også en faktor.

Tror du (eller andre) man vil merke tydelig forskjell på kraften mellom 8" og 10" - også på moderat volum? Kan det tenkes at jeg må ha et lavere volum på musikken generelt om jeg går for tier'n?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få nevne en liten anekdote da jeg fikk min første SVS subb levert på døra i en tidligere blokk leilighet. Mannen som leverte sa til meg at ​har du nå tenkt deg godt om, dette er kanskje ikke så lurt, tenk på dine naboer. He, he, he..
    Jeg har nå to SVS subwoofere og bor fremdeles i en blokk, øverste etasje. Ingen naboklager så langt. Men jeg spiller jo ikke veldig høyt. Er obs på når kvelden og natten faller på og skrur ned volum tilsvarende og formiddags matineer er gulle verdt.
    Sist endret av Rotja; 10-18-2014 kl 17:19 Begrunnelse: Skriveleif

Newcomer Stian B-L sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg XTZ subwoofer for en tid tilbake. jeg ville ha litt mer trykk i bunn i musikk og selfølgelig til filmer, men musikk var det som var viktigst. Jeg ville ikke ha noe overkill som tok stor plass (hu andre som bor her er ikke veldig glad i store svarte kasser) �� Jeg sto mellom XTZ sin 8 og 10 akkurat som deg, men det er som TorTorden skriver lengere opp i tråden at bedre med litt størrelse så man har litt å gå på. Bedre med en 10 som spiller på lavt volum kontrolert enn en mindre som kanskje vil miste litt pusten når du vil øke volumet litt.
    jeg endte med XTZ 10 å har aldri angret! Den har rask respons og blir aldri "buldrete" i lyden. Det sitter samme forsterker som i XTZ 12 så her er det krefter i masse vis, pluss at jeg foretrekker 10 fremfor 12 til musikk. ��
    jeg vil sterkt anbefale at du kjøper XTZ 10!

Cambridge Azur 752BD - Music Angel XD800 mkIII - XTZ 99.36 mkII - XTZ 99 W10.16

Se min HiFi HER

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian B-L Vis post
    Jeg kjøpte meg XTZ subwoofer for en tid tilbake. jeg ville ha litt mer trykk i bunn i musikk og selfølgelig til filmer, men musikk var det som var viktigst. Jeg ville ikke ha noe overkill som tok stor plass (hu andre som bor her er ikke veldig glad i store svarte kasser) �� Jeg sto mellom XTZ sin 8 og 10 akkurat som deg, men det er som TorTorden skriver lengere opp i tråden at bedre med litt størrelse så man har litt å gå på. Bedre med en 10 som spiller på lavt volum kontrolert enn en mindre som kanskje vil miste litt pusten når du vil øke volumet litt.
    jeg endte med XTZ 10 å har aldri angret! Den har rask respons og blir aldri "buldrete" i lyden. Det sitter samme forsterker som i XTZ 12 så her er det krefter i masse vis, pluss at jeg foretrekker 10 fremfor 12 til musikk. ��
    jeg vil sterkt anbefale at du kjøper XTZ 10!
    Takk for tips! Jeg heller nå mot å kjøpe 10'eren. Jeg har nylig blitt forklart at det at den er 10 istedenfor 8 ikke betyr at den lager mer bråk enn 8 ville gjort på samme volum. Det betyr bare at den går dypere og spiller bedre på høyt volum hvis man velger å skru skikkelig opp. Har jeg forstått det riktig?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med bedre høytalere... uten subw. eventuelt høytalere med subw i kabinettet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Hva med bedre høytalere... uten subw. eventuelt høytalere med subw i kabinettet ?

Jeg har nettopp kjøpt de jeg har nå og er fornøyd, så det er nok ikke aktuelt på en stund.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en XTZ 99 W12.16 S

Riktignok et gammelt blokk fra 1960 tallet med betong på alle sider. Eneste jeg har gjort er å sette spikes på den ,og har aldri fått klager. Hatt den i over 1 år nå. Den får til å riste alt i rommet om jeg skrur opp virkelig høyt, men er deilig å ha den " dype" bassen.
    Har vel bare vært heldig med naboene i de 7 årene jeg har bodd her.

Får håpe ikke naboen din er en sur gammel 60 åring som liker å ha " fred " midt på dagen.

XTZ 99 W8.16 i blokkleilighet (evt. 10.16)?-2014-10-19-13-06-22-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjøpt meg en 10.16. Den spiller flott, og jeg har foreløpig ikke fått noen naboklager. Takk for alle innspill!

Lignende tråder

1. Anlegg og tv til blokkleilighet
    By gooner87 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 10-17-2013, 20:06
  2. Gulvhøytalere og blokkleilighet.....
    By Audiofil in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 12-15-2010, 21:48
  3. Blokkleilighet - stuekino - planleggingsstadie
    By rebop in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 26
    Siste melding: 11-23-2010, 19:04
  4. Mye klang og rar mellomtone i blokkleilighet...
    By Audiofil in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 23
    Siste melding: 06-14-2006, 22:01
  5. Lydisolering av blokkleilighet?
    By Morten M in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 26
    Siste melding: 08-06-2005, 18:42

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg