Høytaler opsett???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytaler opsett???

Om ett par timer skal jeg bort på posten å hente min nyinnkjøpte sub http://www.lsound.no/svs-pc12-nsd-dsp.html.
    Frontene er av merket Fence audio boost69 å forsterkeren sitter disse til large i oppsettet. Etter tlf samtale med Lsound i dag fikk jeg besjed om å sette frontene til ca 80hz,og subben til 60-80 hz.
    Bruker annlegget hovedsakelig til musikk dvd å film,og en sjelden gang til musikk (stereo)
    Høres dette oppsettet fornuftig ut for dere som har peiling på dette??? Jeg har nemmelig stolt på det forsterkeren har kalibrert høytalerne til foreløbig,men har nå lyst til å få mest muligt utav annlegget...Forsterkeren er forøvrig en Harman Kardon avr 370.

Mvh Ronny..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel da er subben kommet i hus å resultatet var enormt...Jeg trudde jeg hadde bra bass,men dette tok kaka...Foreløbig har jeg bare fått spilt ett par låter med par låter av Pulse albummet med Pink Floyd å det var rått...Skal bruke neste uke på å få spilt den litt inn før jeg begynner å fintune litt,men føreløbig er frontene satt til 80Hz,og subben til 60Hz.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil si at alt mellom 60 og 80hz blir sortert bort. Sett begge på 60hz du.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok skal prøve det ut :-)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint prøve både 60 og 80, men du må kjøre det samme på begge deler (høyttalere å SUB) hvis ikke vil du miste informasjon som Qrt sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt begge deler på 60Hz nå,og spilt noen låter med Pink Floyd (Pulse dvd) å dækern for en bass...Den går dyyyyypt uten å anstrenge seg i det hele tatt. Satt også på en dvd med Eric Clapton å det var orkesterlyd her med en enorm bass. Foreløbig har jeg barna i hus fram til søndag så da skal det prøves ut på film....Noen forslag til en god blueray film jeg kan se med skikkelig lyd (bass) ????

7. Liker <Frotro har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edge of tomorrow, nyeste Godzilla, alle Transformers, X-man - Days of future past. Du kommer til å oppdage at mange filmer du har sett faktisk har mye bass som du ikke har hørt før.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok skal se om jeg finner noen av di i helgen.Må få benytte kjangsen til å takke folk for hjelp her inne..Har hatt hjemmekino i mange år,men først nå har jeg blitt skikkelig nøye med oppsettet å innstillinger..Har stolt blindt på kalibreringen på forsterkeren før å ser jo nå at med enkle justeringer så løfter man lyden med mange hakk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt fronter å sub til 60 hz å det funker knall for meg,MEN når jeg en skjelden gang setter på en cd bør jeg forandre innstillingene da eller???

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er barna ute av hus å jeg brukte en times tid i går på ett par musikk dvder å resultatet var enormt....Pink Floyd hadde noen låter som gikk så dyyyypt å basset så jævligt at jeg vurderte å ta nyrebelte på meg,mens annen musikk gå utrolig fin bass med masse trøkk som virkelig kjentes godt. Nå gjenstår bare å se en skikkelig film en av dagene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...Nå har jeg fått spilt inn subben noen timer å jeg har satt fronter å sub til 60hz å det låter meget bra i forhold til å sette frontene til large.
    Det er bass i massevis...nesten litt overkill på noen filmer,men nå er ikke denne spilt inn enda å må nok justeres bedre,men jeg har ALDRI harr finere å bedre kontrolert bass i annlegget mitt før jeg fikk denne subben i hus å ikke minst fikk justert delinga på frontene som var satt til large av forsterkeren min. Innspilling å justering fortsetter til jeg blir fornøyd....Håper bare naboen å min gamle hytte tåler dette :-)
    Takker dere alle for gode råd å innspill....Var jo nett som å få nytt annlegg inn i stua :-)

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt Vis post
    Det vil si at alt mellom 60 og 80hz blir sortert bort. Sett begge på 60hz du.
    Det er jo mildt sagt en overdrivelse og liten innsikt i hvordan et delefilter virker. Det er jo ikke som det blir en bråstopp ved delefrekvensen, det er bare der brytningspunktet er. Om man har et 12db/oct filter delt på 60hz LP og høyttaleren spiller 100db ved delefrekvens, vil den fremdeles spille 88db ved 120hz og 76db ved 240hz... Samme andre veien, setter man 80hz HP på frontene og de spiller 100db ved delefrekvens, vil de spille 88db ved 40hz (pluss deres naturlige avrulling).

Deler man begge på samme frekvens vil man få en peak ved delefrekvensen, såfremt det ikke er en naturlig dip i rommet ved valgt frekvens. Poenget her er at man må prøve seg fram, men det er ikke så enkelt som å si at begge må stå på samme frekvens ellers blir mellomrommet sortert bort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir jeg forvirret her...Ved 80hz likte jeg ikke bassen i oppsettet mitt,men kan jeg prøve å ha frontene på 80hz,og subben på 60hz??? Frontene skal jo teoretisk gå ned til 27hz??? Syntes det blei litt hardere bass når jeg satt begge deler på 80hz derfor valgte jeg 60hz,men hvis det kan bli en smule bedre med frontene på 80,og subben på 60 uten at jeg mister mye info i lyden har jeg lyst å prøve ut det...
    Noe sier meg at jeg sku hatt en exspert med måleinstrumenter for å høre,og justere oppsettet her...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør få tak i en mikrofon og REW.

Er det sånn at HK'en lar deg velge hvor LFE skal begynne å rulle av oppover i frekvens uavhengig av x-over?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke desverre....Åssen finner jeg ut av det da???? Bruker jo mic når jeg kalibrerer annlegget da,men har overstyrt fronter å bakhøytalere da forsterkeren satt de til large,,, REW????
    På sub mode står det kun sub nå,men med frontene som large står det L/R+LFE,,,,
    Sist endret av ronny44; 10-26-2014 kl 19:00

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel da begynner subben å bli innkjørt å oppsettet er som følger....Ved film så setter jeg fronter,og sud til 60hz.....Ved spilling av musikk dvd så setter jeg fronter å sub til 80hz,og tilslutt når jeg en sjelden gang hører en cd plate setter jeg frontene på large å subben står på 80hz....Disse oppsettene høres bra ut i mine ører....Har spilt maaaange filmsekvensen å musikk dvvder om å om igjenn å prøvd ut å dette oppsettet er for meg det beste jeg kan finne...Det tarr meg bare 10sec å skifte hz på høytalerne så det er ikke noe problem.

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 03-14-2012, 23:20
  2. Reciver til B&W CM opsett
    By OnkelReisendeMac in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 11-01-2011, 00:02
  3. vu+ uno opsett.
    By Tikki in forum Satellitt
    Svar: 10
    Siste melding: 10-07-2011, 15:09
  4. opsett på hjemmekino