Budsjett stueanlegg. B&W DM602 S3 eller Zensor 5?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Budsjett stueanlegg. B&W DM602 S3 eller Zensor 5?

Titter på brukten etter ett par høyttalere til stuen. Slik jeg ser det, så står valget nå mellom ett par strøkne B&W 602 S3 i sort, med skikkelige stativer til 2500kr, evnt ett par Zensor 5 med pris ant 3500.

Hva ville dere valgt? Skal drives av en Harman Kardon AVR 260 i første omgang.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde valgt Zensor 5.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    hadde valgt Zensor 5.
    På hvilket grunnlag?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes lydmessig Zensor 5 spiller mer engasjerende og selvfølgelig større og som i tillegg vil fungere bedre med HK 260 din. Men spiller du svært lite rock og pop musikk med trøkk i, kan det hende du foretrekker B&W, men da sammen med en mer raffinert forsterker enn HK.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes lydmessig Zensor 5 spiller mer engasjerende og selvfølgelig større og som i tillegg vil fungere bedre med HK 260 din. Men spiller du svært lite rock og pop musikk med trøkk i, kan det hende du foretrekker B&W, men da sammen med en mer raffinert forsterker enn HK.
    Hmmm, såvidt jeg har fått med meg så er det litt av problemet med Zensor 5, at de blir litt små?

Spiller blandet, men finlytter spesielt til gitarmusikk.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs hva du skal sammenligne med B&W 602 trøkker jo ikke allverden så ønsker du en ordentlig gulvstående med litt guts i så bør du isåfall gå for B&W 603 event Zensor 7. Synes vell Dali er å foretrekke til gitarmusikk.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs hva du skal sammenligne med B&W 602 trøkker jo ikke allverden så ønsker du en ordentlig gulvstående med litt guts i så bør du isåfall gå for B&W 603 event Zensor 7. Synes vell Dali er å foretrekke til gitarmusikk.
    Har hjemmekino i kjellerstuen, med komplett KEF Q-serie, pluss SVS sub.

Hovedbruken i stuen vil nok hovedsaklig være "kosenivå", samt tv og ett og annet fors. Ergo blir neppe spilt grusomt høyt. Var igrunn ganske sikker på at DM603 S3 var noen flotte høyttalere til formålet, men ble litt usikker.

Edit: Av det jeg kan høre på Youtube, så virker det jevnt over som Zensor er endel lysere i klangen en B&W.
    Sist endret av CrZyWiz; 10-07-2014 kl 21:55

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    603 vil jeg tro du skulle bli fornøyd med, men 602 som du nevner øverst er jeg mer usikker på. Dali er lysere i klangen enn B&W og derfor vil nok HK funke ok, mens med B&W og HK kan bli noe traust. men jeg vet jo ikke hva du liker, så det kan hende du synes att det duger. B&W er mer kresen på forsterker så forer du de med en bra strømsterk forsterker så spiller de meget godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK er kjent for å være varme i lyden og passer som Buggs sier Dali meget bra. Samtidig, så tror jeg at Zensor 5(som spiller langt bedre en størrelsen skulle tilsi) vil ha mer bunn og varmere bass, og samtidig mer engasjerende diskant til gitarmusikk. Men her er smaken forskjellig, så kan være vanskelig å si uten at du har hørt på. Om det finnes en hifi klubb i nærheten av der du bor, så kan det være en ide å dra å høre iallefall zensor 5 som fortsatt selges.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    HK er kjent for å være varme i lyden og passer som Buggs sier Dali meget bra. Samtidig, så tror jeg at Zensor 5(som spiller langt bedre en størrelsen skulle tilsi) vil ha mer bunn og varmere bass, og samtidig mer engasjerende diskant til gitarmusikk. Men her er smaken forskjellig, så kan være vanskelig å si uten at du har hørt på. Om det finnes en hifi klubb i nærheten av der du bor, så kan det være en ide å dra å høre iallefall zensor 5 som fortsatt selges.
    Vanskelig å si da. Jeg liker nok den litt tilbakelente typen best. Har KEF Q700\600 i hjemmekinoen i dag, og har tidligere vært godt fornøyd med F.eks Patos Lyric. Hvordan er B&W sammenlignet med Patos'en?

Ang. krefter så har AVR260 Pre-out, slik at jeg ved behov kan flytte ene Emotiva 2-kanaleren opp i stua ved behov.

Edit: Hvordan vil Dali Ikon 2 MKII stille seg i dette selskapet?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres vell ut som du bør ut å ta en lytte runde, Dali lektor serien kanskje, eller feks Dynaudio, Vienna, Magnat, Proac, mordant short, eller Audio Vector, er høyttalere som muligens kunne vært riktig valg for deg, sammen med Kef og Patos.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres vell ut som du bør ut å ta en lytte runde, Dali lektor serien kanskje, eller feks Dynaudio, Vienna, Magnat, Proac, mordant short, eller Audio Vector, er høyttalere som muligens kunne vært riktig valg for deg, sammen med Kef og Patos.
    Vanskelig å få hørt på endel av disse før kjøp.

Vienna har jeg hørt, og likte de Er B&W eller Dali Zensor så annerledes en det jeg har hatt tidligere?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig ville valgt Zensor 5 på grunn av allroundlyden, og det at den spiller med såpass mye bass at man kanskje ikke trenger subwoofer, eller evt å koble på noen effektforsterker. Med bassrefleks i front er den også ganske plasseringsvennlig, samt at den er relativt ny i forhold til 602s3 som de startet å produsere i 1996(18 år)Nyere 6 serie B&W blir vel 686s2 http://www.hifiklubben.no/Products/b...yttaler-66084/ Zensor 5 selges fortsatt hos klubben...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig ville valgt Zensor 5 på grunn av allroundlyden, og det at den spiller med såpass mye bass at man kanskje ikke trenger subwoofer, eller evt å koble på noen effektforsterker. Med bassrefleks i front er den også ganske plasseringsvennlig, samt at den er relativt ny i forhold til 602s3 som de startet å produsere i 1996(18 år)Nyere 6 serie B&W blir vel 686s2 http://www.hifiklubben.no/Products/b...yttaler-66084/ Zensor 5 selges fortsatt hos klubben...
    Såpass ja! Får lete fram gode gamle Blue 3003, og ha i bruk fram til jeg finner ett par Zensor 5 i riktig farge

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine første skikkelige gulvhøyttalere var Dali 104. Disse lever "pensjonisttilværlesen" som bakhøyttalere i mine foreldres surroundanlegg

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine første skikkelige gulvhøyttalere var Dali 104. Disse lever "pensjonisttilværlesen" som bakhøyttalere i mine foreldres surroundanlegg
    Har nøyaktig samme historie med mine Dali Blue 3003, som nå tjenestegjør i stuen til min mor!

Men siden alle her advarer meg mot DM602 S3, spesielt i kombinasjon med HK. Så har jeg valgt å gå for Zensor 5 i stedet, fant noen i riktig farge på brukten. Så satser på at jeg får tilslag\de ikke er solgt.

Jeg liker Dali, og til stuebruk så regner jeg med at jeg blir godt fornøyd med disse Skummelt når man begynner å tråle, å ser at for bare "litt til". Så får man mer, så er fort gjort å se på Ikon 2,5 og 6 også. Men tror Zensor 5 vil gjøre en like god jobb til mitt bruk. Ikon serien kan vell fort bli litt kvass i toppen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon serien har mer bunn også, men krever nok mer av sin forsterker for også å låte bra, og kan nok oppfattes som lyse i toppen ved feil/liten forsterker.
    Zensor 5 er jo den rimeligste gulvmodellen til Dali, men den har jo arvet mye gode egenskaper fra de tidligere Dali modellene som 3003, 104 osv

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får dog ikke svar fra selger nå, så tipper han muligens har solgt de. Men ved nærmere ettertanke så går tankene litt i den retningen at det er bortkastet med Zensor 5, siden jeg tipper mine 3003 sikkert kan gjøre bortimot samme jobben.

Tanken er om man skal lete\se på andre alternativer. Det ligger ute ett par Ikon 2 MK2 til 3500, samt System Audio Mantra 60. Vurderer også ett Harman Kardon HKTS 60 sett, mye pga WAF.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis poenget er å bare ha et anlegg nr 2 elns, så er det mye å finne der ute

Lignende tråder

1. Dali Zensor 7 eller Dynavoice M65
    By speed300 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 06-21-2014, 18:32
  2. Klipsch RF-52 eller Dali Zensor 7
    By lenning in forum Høyttalere
    Svar: 12
    Siste melding: 05-29-2013, 14:07
  3. Dali zensor 5 eller 7??
    By Indeed in forum Høyttalere