hvorfor oppfører bil subwoofere seg forskjellig fra hifi subwoofer i større rom/ute

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvorfor oppfører bil subwoofere seg forskjellig fra hifi subwoofer i større rom/ute

Hei, av erfaring så har jeg lagt merke til at det er en forskjell mellom hifi subwoofer og Bil subwoofer

Da jeg plasserer min bil subwoofer i et lite rom eller i en bil så spiller det meget bra, i bilen så er det ubehagelig mye bass, men om jeg bruker samme bil subwoofer ute så er det betraktelig mindre trøkk. jeg kan mate på med 1000W på min Pioneer subwoofer 12" SPL sub å elementet beveger seg svært mye, det blåser enormt ut av porten, men det er nesten ingen bass sammenlignet med min CV xls 12 subwoofer. har noen en god forklaring på dette? dette er ikke det eneste tilfelle hvor jeg har opplevd at en bil subwoofer ikke lager mye lyd fra seg da de brukes andre steder en i bil.
    er det mer en høyttaler sensitivitet ved gitt frekvens og effekt som påvirker spl?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro det er fordi bilsuber er tunet og spesifisert med tanke på at de skal fylle et lite rom på 1.5-3 kvadrat med lyd. Mye enklere å få trykk inne i bilen enn i en stor stue på 20 kvadrat. Ute får ikke subbene noe hjelp fra vegger. og det er da man virkelig får sett hvordan de spiller uten refleksjoner og hjelp fra rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en bil har man som regel knapt 0,5kvm som skal fylles med bass. Dette vet produsentene av slike subber, og anbefalt kasse etter produsents anbefalinger er deretter. Den 12" subben vil nok spille bra i et hus også, men du må nok bygge en kasse som er en del større for å få bra lyd i den på større rom. Kanskje opptil dobbelt, eller mer i litervolum... Så har du dette med delefrekvens og delefilter osv. Kan også tenkes at enkelte basselementer for bil ikke egner seg i hus, men dette er bare en teori.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 06-05-2012, 08:56
  2. Hvorfor låter subwofere forskjellig?
    By Henning in forum Høyttalere
    Svar: 18
    Siste melding: 03-02-2008, 19:44
  3. Kabler - Hvorfor låter de forskjellig?
    By Jabby in forum Kabler
    Svar: 547
    Siste melding: 10-05-2007, 09:46
  4. Svar: 3
    Siste melding: 08-23-2007, 08:43
  5. H/K og NAD. Hvorfor så forskjellig priset?
    By Moho in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 10-25-2005, 15:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •