Takhøyttalere til Atmos, on-ceiling og ikke in-ceiling. Valg tatt og montert.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takhøyttalere til Atmos, on-ceiling og ikke in-ceiling. Valg tatt og montert.

I løpet av november så kommer trolig firmware som gir min AVR Atmos-støtte og funderer derfor på høyttalere til taket. Siden jeg bare leier så er on-ceiling mest aktuelt. En ting er et par skruehull i taket, men store hull etter høyttalere... Har kikket en del på nett og fått inntrykk av at Atmos-effektene ikke krever all verden av høyttalerne. Dolby sier full range, men siden Onkyo's add-on SKH-410 er 3,25", 81dB/w/m, 25w rated input Power and 100w max Power og DefTech sine A60 add-ons er 3" og spiller fra 200hz og oppover så fungerer nok mindre høyttalere også. Derfor lurer jeg på om disse kanskje kan være noe å satse på.

Dynavoice Magic FX-4 EX (v.2),
    Dynavoice Magic FX-4 EX White Glossy PAR / Grå front - Surround

Med key-hole og litt vinkel så kan de kanskje fungere greit i et rimelig oppsett. Jeg vet ikke spredningskarakteren, men... Jeg har ikke Dynavoice fra før, men hvor viktig kan timbre-matching være for slike høyttalere? Noen som har noe fornuftig å si i så måte? Kunne tenkt meg litt større og kraftigere høyttalere, men da bygger de mye mer ned fra taket. Jeg har som nevnt et rimelig anlegg fra før og da blir det ikke så aktuelt å bruke veldig mye penger på Atmos-høyttalere.
    Sist endret av Gurba; 12-03-2014 kl 13:17

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gurba.

det har blitt nevnt i artikler om atmos, uten at jeg har kilder for hånden nå, at det er krav til delefilteret i atmos-høyttalere. Antakelig på samme måte som Ken Kreisel QFH (presence height) har annen konfigurasjon på delefilter i forhold til KK TriFX som er samme høyttaler, men for surround. Man skulle kanskje tro at dette var noe de ordnet i atmos-kanalene i lydmixen, men ikke vet jeg. Angående størrelse, de KK jeg har sett på bilder som skal lanseres for atmos er meget små, så jeg vil tro at man ikke trenger all verdens størrelse. Klangkarakteristikken tror jeg derimot betyr noe, ettersom atmos-ht sammen med andre ht vil spille sammen på samme lyd, for å plassere den i x,y,z. Så da vil jeg tro det kan være forstyrrende for lydbildet, og plasseringen av lyden, om de ulike kildene som spiller sammen har ulik karakteristikk.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et poeng, men SVS har ikke noe som kan brukes til takhøyttaler. Jeg får vente og se hva som kommer etter hvert. Det er ikke akkurat flust med Atmos-filmer ute heller ennå og det kommer sikkert flere høyttalere etter hvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne så ikke dum ut nei.

Newcomer Cocoz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom klubben idag, å dette var temaet, skal ha ikon oppsett med høyttalere i tak, men jeg har mulighet for å bygge inn. Men jeg spurte om det måtte være spesielle høyttalere som jeg leste når di første skrivende kom om dette lydformater.

Fikk til svar at det kunne brukes hvilken som helst høyttaler. Disse fra surround satte vi opp til bak høyttalere hos en kompis, fungerte veldig bra til prisen. Så i et slikt tilfelle som dette ville di fungere bra!!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen fester for høytalere i tak ?

Eller er det vinkeljern om duger ?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hvordan skal man feste opp et par tak høyttalere, ikke minst hvordan kabler man dette? Hvitt tak hvite kabler, sort maskert sorte kabler. Uansett det hvil uansett synes noe.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keyhole og en stopper i enden så den ikke sklir av.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Keyhole og en stopper i enden så den ikke sklir av.
    Innbiller meg at dette detter rett ned, uansett, hva salgs høyttalere, er en standard for Atmos høyttalere? Er det noe som kommer til neste år kanskje? Bare lurer.

Newcomer Cocoz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keyhole med stopper som Gurba sier, så ville jeg nok brukt selvklebende borrelås på densitet det ikke er keyhole. Da slepper den ikke nedover å heller ikke mulighet å flytte seg sideveis

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Noen som har flere tips på høyttalere som kan brukes og er rimelige? Regner med flere har erfaring her nå?
    Og ettersom noen av de nye atmosklare høyttalerne har bygd inn elementer som spiller oppover, hvordan er det å plassere mindre høyttalere oppe på frontene vinklet opp mot taket?

Gjerne tips om små ht som vil passe bra sammen med Klipsch.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med disse:
    Dynavoice Magic FX-4 EX White Glossy PAR / Grå front - Surround
    Snudde keyhole-festet på ene siden så var det bare å henge de på to skruer i taket. Fungerer bra så langt. Har bare sett på Atmos-demoene for jeg sparer filmene til jeg får nysubben.

Jeg har sett filmer med vanlig DD eller DTS med DD Surround og det gir et større og luftigere lydbilde.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det høres kankjse rart ut, men flere bruker utendørshøyttalere! De har som regel "wide dispersion" som Dolby anbefaler til Atmos, de tåler masse volum, de har festeanordninger til vegg/tak og de er som regel små.

Tannoy Di5DC
    DefTech AW 5500

Eller DefTech Pro Monitor 800 eller 1000

Noen bruker også disse Kef eggene, da de også har wide dispersion, og en slik 5.1 pakke er jo grei å få på brukten.

Men så lenge du vinkler de mot sitteposisjonen, så funker vanlige bokhyllehøttalere.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo muligheter der.

Nå har jeg noen gamle Cambridge pc-høyttalere som står rett opp fra frontene( slik også Onkyo sine blir anbefalt: Onkyo | SKH-410), har Onkyo 636 så blir budsjettversjonen av Atmos en stund for å se hvordan utviklingen blir der.

Hvordan låter de Dynavoicene dine sammen med Klipsch? De som det er vinklet til over her som er de mest aktuelle om de kan spille pent sammen med Klipsch.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt Klipsch så jeg kan ikke sammenligne lyden på de. Jeg tror det spiller mindre rolle med takhøyttalere enn med resten når det gjelder timbre matching.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Bra valg !

har 4 av dem i en 7.1 surroundoppsett hengt tett inntill taket og man får utrolig mye for pengene

Bare kjipt at jeg ikke har dolby atmos surroundforsterker, atm er det kun onkyo 616 som kjøres i 7.1.

18. Liker Gurba har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg planlegger å kjøpe fronthøyttalerne Tannoy Revolution DC6T SE, og samtidig skaffe meg 4 Tannoy Mercury VRi som bakhøyttalere og takhøyttalere i et 5.2.1-oppsett.

Noen spørsmål:
    • Tannoy Mercury tilhører egentlig en høyttalerklasse under Tannoy Revolution. Vil de likevel være en god match til Tannoy Revolution?
    • Er det en festeanordning på disse høyttalerne som gjør det mulig å montere i taket?
    • Hvordan monterer man en høyttaler som ikke har vinkling i taket for Atmos? Har de noe å si hvilken vei den er montert? På langs eller på tvers? Diskant mot sofa eller bass mot sofa? Skal de være rett over lytteposisjonen når man ikke bruker 4 Atmos-høyttalere?
    • Høyttalere med vinkling hadde passet best i stua mi, siden bakhøyttalerne må monteres litt til siden rett bak sofaen. Vil det være en dårlig match å kjøpe Dynavoice Magic FX-4 EX i stedet?

Lignende tråder

1. DIY in-wall/ceiling HT? Tips?
    By danibjor in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 12-16-2014, 11:17
  2. In-ceiling bak?
    By OhmRecs in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-10-2013, 10:04
  3. High-end in-ceiling surround høytalere
    By ovelaur in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 02-05-2009, 00:47
  4. Klipsch in-wall / in ceiling ht
    By Kriller in forum Produkt -og prisjakt Audio