Ny Subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Ny Subwoofer

Newcomer tobkas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny Subwoofer

Siden min gamle subwoofer momentant døde forrige uke er det ikke noen annen utvei enn å få tak i en ny en. Jeg leter etter en sub som både gir en trøkk i film og følger med når platespilleren settes på. Rommet er kun 13 kvm så skal ikke så mye til for rommet sin del. Har sett litt på og fått testet MJ Acoustics pro 50 MK3. Da det er utallige subwofere der ute så er det veldig vanskelig å velge en, er det noen som kan anbefale meg noe? Er også flink til å skru og bygge så en DIY løsning kan også være veldig aktuell!

Mitt oppsett: B&W CM1 front, DS3 sourond, CMC center, Yamaha RX-V673, Denon DP-300F med vincent phono - MM/MC Preamplifier.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke hvilken prisklasse du er i. men her er noen eksempler

12 tommeren til xtz skal være bra til begge deler.
    jl audio fathom f110. funker veldig bra til begge deler.
    sunfire hrs-8 eller 12"
    kk dxd 808

ang subwoofere er det mange tråder her inne.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    vet ikke hvilken prisklasse du er i. men her er noen eksempler

12 tommeren til xtz skal være bra til begge deler.
    jl audio fathom f110. funker veldig bra til begge deler.
    sunfire hrs-8 eller 12"
    kk dxd 808

ang subwoofere er det mange tråder her inne.
    Jeg tenker at en pris på maks 10k er en grei start. Grunnen til at jeg lager ny tråd er rett og slett fordi jeg ikke fant noen som har et tilsvarende oppsett. Med statishøytalleren cm1 i front og miks mellom platespiller og hjemmekino er det vanskelig å velge sub. Vet du om det er muighet til å høre noen av subwooferene du referere til i Stavanger petter_t?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det uansett er vanskelig å lytte seg til rett sub dersom man ikke kan låne med hjem. Annet rom, og andre fronter vil påvirke inntrykket mye. Til ditt bruk vil jeg tro at de fleste subwoofere av god kvalitet vil fungere greit. Det handler ofte om å ta jobben det er med å integrere og plassere riktig.

Hva med to stk SVS SB-1000? Gratis frakt og 45 dagers returrett fra lsound, gjør at det er verdt et forsøk. Alternativt er Ken Kreissel DXD-808 satt ned til 10k akkurat nå. Fått mye skryt.

To 12" XTZ til 8k er også et godt kjøp. http://surround.no/Produkter/Subwoof...000000568.aspx

Edit: siden jeg liker DIY og du nevner at det ikke er utelukket, så må jeg komme med et alternativ der også.

To stk SI HT18 eller Dayton RSS460HO-4 i lukket kasse med feks iNuke NU6000DSP.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har CM1 og KK DXD-808 og synes det spiller helt supert. Har mange ganger vurdert å bytte CM1 i noe annet grunnet mangel på trøkk, men etter at KK DXD-808 kom i hus er jeg kjempefornøyd med lyden. Synes også det var enkelt å integrere KK med CM1 i mitt rom.
    PS. Her går det i streaming via Apple TV.
    Ny Subwoofer-image-jpg
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Vil tro det uansett er vanskelig å lytte seg til rett sub dersom man ikke kan låne med hjem. Annet rom, og andre fronter vil påvirke inntrykket mye. Til ditt bruk vil jeg tro at de fleste subwoofere av god kvalitet vil fungere greit. Det handler ofte om å ta jobben det er med å integrere og plassere riktig.

Hva med to stk SVS SB-1000? Gratis frakt og 45 dagers returrett fra lsound, gjør at det er verdt et forsøk. Alternativt er Ken Kreissel DXD-808 satt ned til 10k akkurat nå. Fått mye skryt.

To 12" XTZ til 8k er også et godt kjøp. http://surround.no/Produkter/Subwoof...000000568.aspx

Edit: siden jeg liker DIY og du nevner at det ikke er utelukket, så må jeg komme med et alternativ der også.

To stk SI HT18 eller Dayton RSS460HO-4 i lukket kasse med feks iNuke NU6000DSP.
    Har prøvd å lest meg litt opp på DIY sub og har et par spørsmål jeg håper du kunne fått svart på ang. DIY.
    Er det mulig å få ferdig kasser eller må jeg finne utstyret til å lage subwoofer hull etc. selv? Hvordan er det med oppkobling av det setupet du refererer til? lager du sub i lukket kasse og har høytallerledninger ut til iNuken? Kobler du denne videre til recieveren via sub pre out?

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen Vis post
    Jeg har CM1 og KK DXD-808 og synes det spiller helt supert. Har mange ganger vurdert å bytte CM1 i noe annet grunnet mangel på trøkk, men etter at KK DXD-808 kom i hus er jeg kjempefornøyd med lyden. Synes også det var enkelt å integrere KK med CM1 i mitt rom.
    PS. Her går det i streaming via Apple TV.
    Ny Subwoofer-image-jpg
    Takk for deling av erfaring Hvor har du delt mellom sub og cm1? Hører du at den bytter mellom sub og cm1 eller går det trinnløst?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hele foregår sømløst. Kan ikke høre hvor bassen kommer fra. Bare fyller stuen med deilig stram bass. I mine ører går det ganske dypt også. Ikke kjellerdypt, men dypt nok for meg ihvertfall. Har ikke tatt noen målinger.
    Deler på 60 HZ. Synes det funker best her.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tobkas Vis post
    Har prøvd å lest meg litt opp på DIY sub og har et par spørsmål jeg håper du kunne fått svart på ang. DIY.
    Er det mulig å få ferdig kasser eller må jeg finne utstyret til å lage subwoofer hull etc. selv? Hvordan er det med oppkobling av det setupet du refererer til? lager du sub i lukket kasse og har høytallerledninger ut til iNuken? Kobler du denne videre til recieveren via sub pre out?
    Dayton-en finner du som "kit" på hjemmesiden. Da er kassen ferdig kappet og riktig hull til elementet er ferdig frest. Da passer alt veldig fint sammen. Selv om det er lukket, så er det ikke akkurat en liten sub.(H:50 B:58 D:52) Det er litt mer styr med DIY, men man får mer for pengene. Din "opptegning" av hvordan man kobler er riktig. Alternativt kan du gå for en plateforsterker, men de er som regel dyrere pr watt. Du trenger DSP (det har den iNuken jeg nevnte) for å legge på EQ og highpass. (beskytter elementet mot for lang vandring) Du kan bruke en minidsp 2x4 feks. Eller plateforsterkerene til miniDsp. Tror du minst bør ha PWR-ICE250 pr sub da, men det kan noen andre bedre enn meg. Dersom du vil ha en sub, så kan du nok klare deg med en mindre versjon av iNuke også.

Ble litt rotete innlegg, men håper det var noenlunde forståelig.

Om du ikke har fres, bordsag/sirkelsag med skinne og plass å stå, så kan det være greit å gå for XTZ/SVS/KK.

Kit:http://www.parts-express.com/dayton-...kage--300-7094

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dayton-en finner du som "kit" på hjemmesiden. Da er kassen ferdig kappet og riktig hull til elementet er ferdig frest. Da passer alt veldig fint sammen. Selv om det er lukket, så er det ikke akkurat en liten sub.(H:50 B:58 D:52) Det er litt mer styr med DIY, men man får mer for pengene. Din "opptegning" av hvordan man kobler er riktig. Alternativt kan du gå for en plateforsterker, men de er som regel dyrere pr watt. Du trenger DSP (det har den iNuken jeg nevnte) for å legge på EQ og highpass. (beskytter elementet mot for lang vandring) Du kan bruke en minidsp 2x4 feks. Eller plateforsterkerene til miniDsp. Tror du minst bør ha PWR-ICE250 pr sub da, men det kan noen andre bedre enn meg. Dersom du vil ha en sub, så kan du nok klare deg med en mindre versjon av iNuke også.

Ble litt rotete innlegg, men håper det var noenlunde forståelig.

Om du ikke har fres, bordsag/sirkelsag med skinne og plass å stå, så kan det være greit å gå for XTZ/SVS/KK.

Kit:http://www.parts-express.com/dayton-...kage--300-7094

hmm.. ja jeg datt litt ut i slutten der.. Viss jeg går for iNuken og x2 Dayton, hva trenger jeg mer av ledninger / komponenter?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OM du går for 2 stk Dayton og en iNuke så trenger du høyttalerkabler og signalkabler. Vel og merke om det er en DSP-utgave av iNuke.

Alternativt så kan du velge hvilken PA-forsterker du vil (trenger krefter her) og bruke feks en miniDsp 2x4.

Siste alternativ er altså en plateforsterker med dsp innebygd. Feks noen av miniDsp sine.

Poenget er at du trenger forsterker og en dsp til å styre eventuell EQ og highpass.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avsforum.com/forum/155-di...ack-build.html

Edit: om du går for iNuke DSP-serien, så gå for iNuke 6000. Den koster kun 400,- mer enn iNuke 3000.
    Sist endret av teddytusen; 10-05-2014 kl 15:42

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avsforum.com/forum/155-di...ack-build.html

Edit: om du går for iNuke DSP-serien, så gå for iNuke 6000. Den koster kun 400,- mer enn iNuke 3000.
    Jeg er tent på å få meg et par av disse nå men det var jo litt av en størrelse på dem?! Rommet er som sagt 13,5 kvm og med endel av utstyr en 55" panasonic vt og høytallere og sofa som står utfra veggen er det ikke så mye rom igjen.. Jeg ser på folk som lager sub i åpen kasse, fordeler/ulemper?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i "åpen kasse"?

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i "åpen kasse"?
    At elementet ikke har noen kasse bak sånn som her etc.
    Ny Subwoofer-images-jpeg

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Open Baffle krever enormt med membranareal og slaglenge om du skal kunne nærme deg "sub-frekvenser" på noenlunde nivå. I tillegg krever de litt plass/luft rundt seg så plassbesparende er de heller ikke. Hva er det Stig Erik Tangen kjører nå..? 16stk 21" i H-baffel?

Tror jeg ville testet noe fra lsound. Om du ikke blir fornøyd så er det bare å returnere.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Open Baffle krever enormt med membranareal og slaglenge om du skal kunne nærme deg "sub-frekvenser" på noenlunde nivå. I tillegg krever de litt plass/luft rundt seg så plassbesparende er de heller ikke. Hva er det Stig Erik Tangen kjører nå..? 16stk 21" i H-baffel?

Tror jeg ville testet noe fra lsound. Om du ikke blir fornøyd så er det bare å returnere.
    Ok, jeg får se meg litt rundt.. Blir noe fra lsound eller å bygge de 18" må se litt på plassen..

Lignende tråder

1. NTD subwoofer
    By QED in forum Høyttalere
    Svar: 25
    Siste melding: 02-29-2012, 01:28
  2. Subwoofer på pre-out eller subwoofer
    By thomaswilhelmsen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 05-10-2011, 14:20
  3. subwoofer
    By Halvor1993 in forum Høyttalere
    Svar: 8