Er Klipsch THX Ultra2 er for kraftig for små rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Klipsch THX Ultra2 er for kraftig for små rom?

Er Klipsch THX Ultra2 er for kraftig for små rom? Jeg tenker å bygge en hjemmekino på ca. 20 kvm. og vil legge mye arbeid i å behandle rommet på en god måte. Jeg vurderer et Klipsch Ultra2 oppsett, men lurer på om høyttalerne fungerer greit ved moderat lyttevolum, eller om man må man guffe på skikkelig for at lyden skal "åpne seg"?

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg har lest at disse høyttalerne trøkker bra i rom som er 50+ kvm. Derfor må man antakelig i utgangspunktet skru ned volumet en del i et rom på 20kvm. Når jeg i tillegg pleier å kjøre lydnivået litt lavere enn hva jeg vil anta de fleste på forumet gjør, er jeg redd for at høyttalerne nesten vil gå på "tomgang" hos meg. At de ikke "våkner" før man guffer opp endel.

Tror dere Klipsch THX Ultra2 passer for 20kvm, eller er det slik at svakere høyttalere vil låte bedre fordi de da jobber mer innenfor sitt "arbeidsnivå"?

Det hadde vært interressant å høre deres tanker!

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten at jeg har noe fasit svar. kan jeg tenke meg at det vil trøkke bra i et rom på 20 kvadrat. men lydbilde vil nok ikke være like bredt som i et rom på 50 kvadratmeter. det gjeller så og si alle høyttalere. om du velger noe mindre igjen så muster du mye av trøkket som større høyttalere har. frontene jeg har i dag er alt for store til rommet men det låte overhode ikke dårlig heller. men i et større rom ville nok høyttalerene hatt et bedre lydbilde en det har i dag. samt subben min vil nok også ha spilt bedre en den gjør i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Meland
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MicroHT Vis post
    Er Klipsch THX Ultra2 er for kraftig for små rom? Jeg tenker å bygge en hjemmekino på ca. 20 kvm. og vil legge mye arbeid i å behandle rommet på en god måte. Jeg vurderer et Klipsch Ultra2 oppsett, men lurer på om høyttalerne fungerer greit ved moderat lyttevolum, eller om man må man guffe på skikkelig for at lyden skal "åpne seg"?

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg har lest at disse høyttalerne trøkker bra i rom som er 50+ kvm. Derfor må man antakelig i utgangspunktet skru ned volumet en del i et rom på 20kvm. Når jeg i tillegg pleier å kjøre lydnivået litt lavere enn hva jeg vil anta de fleste på forumet gjør, er jeg redd for at høyttalerne nesten vil gå på "tomgang" hos meg. At de ikke "våkner" før man guffer opp endel.

Tror dere Klipsch THX Ultra2 passer for 20kvm, eller er det slik at svakere høyttalere vil låte bedre fordi de da jobber mer innenfor sitt "arbeidsnivå"?

Det hadde vært interressant å høre deres tanker!
    Hei du.
    Har du vurdert disse
    http://www.mono.no/Produkter/Klipsch...05-p0000007702

jeg holder selv på med kinorom i en kjellerstue på 30kvm og tenker og kjøre klipsch sine Inwall thx høyttalere. Er ikke fullt så mye trykk i disse som "storebroren"

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At høyttalerne "går på tomgang" er jo bare positivt.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reinh83 Vis post
    Hei du.
    Har du vurdert disse
    http://www.mono.no/Produkter/Klipsch...05-p0000007702

jeg holder selv på med kinorom i en kjellerstue på 30kvm og tenker og kjøre klipsch sine Inwall thx høyttalere. Er ikke fullt så mye trykk i disse som "storebroren"
    Ja, de er absolutt et godt alternativ dersom de låter bedre i et rom på 20kvm. Dersom Klipsch KL-650 THX likevel låter bedre (selv på moderat/lavt lyttevolum), er det fristende å gå for tre KL-650 i front.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    At høyttalerne "går på tomgang" er jo bare positivt.
    Kan det stemme? Vil det ikke være bedre å benytte høyttalere som kjører på f.eks. 70% av sitt volumpotensiale, enn med høyttalere som jobber på f.eks. 15%?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du kan aldri utstyre et rom med "for store" høyttalere. Greit nok, du kan kanskje velge høyttalere med en spredning eller andre egenskaper som ikke passer rommet / effektforsterkeren osv. men størrelsen kan egentlig være så stor du bare måtte ønske (husk bare å utstyre høyttaleren med tilstrekkelig effekt! ). Det er mange eksempler på (oppegående) folk som har plassert kommersielle kinohøyttalere i rom på rundt 20kvm her inne, og dette er høyttalere som er ment for kinosaler med 100 seter eller mer.

Når det gjelder Klipsch diskanter har de ikke allverdens effekt. Vær derfor forsiktig med dempingen av rommet. Demper du for mye, spesielt rundt lytteposisjon, vil diskanten lett presses for mye og dermed vil du kunne oppleve at lyden vrenger seg i topp...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MicroHT Vis post
    Kan det stemme? Vil det ikke være bedre å benytte høyttalere som kjører på f.eks. 70% av sitt volumpotensiale, enn med høyttalere som jobber på f.eks. 15%?
    Nei. Et element som må jobbe lite/bevege seg lite har liten forvrengning. Det er positivt.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Et element som må jobbe lite/bevege seg lite har liten forvrengning. Det er positivt.
    Enig

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info:

Nå har jeg sett nøyere på THX sin spesifikasjon av Ultra2 sertifisering: "THX Ultra2 Certified products bring the cinematic experience to larger home theaters, 3,000 cubic feet in size, with a viewing distance of 12 feet or greater from the screen."

3000 kubikkfot = 85 kubikkmeter (Ved takhøyde 2,5m vi det si et rom på 34 kvadratmeter)
    12 feet = 3,66 meter lytteavstand

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at rommet er 20m2. Hvor bredt og hvor langt? Blir sitteposisjon mindre enn 3m unna lerret? Forstår fremdeles ikke denne frykten for å få headroom...

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen frykter for stort lerrete og andre frykter for store høyttalere! Må være verre ting enn dette å frykte i livet
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du ha vegghengte høyttalere? Skal du ha lydtransparent lerret? 5.1? 7.1? 9.2? Hvor mange subber?

Om du ikke har mer enn 9 tommeltotter så kan "The 88 Special" være et (vel så?) godt alternativ. Mener å huske at Erich sender gratis til JetCarrier (norsk firma i USA) og med båtfrakt så er det ikke så ille dyrt.
    http://www.diysoundgroup.com/home-th...ecial-kit.html

De har andre design som er verdt en titt også.
    http://www.diysoundgroup.com/wavegui...aker-kits.html

2-4 slike så har du sikret trøkk i bunn.
    http://stereointegrity.com/product/ht18-18-subwoofer/

Beklager på forhånd dersom "gjør det selv" er helt utelukket.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser egentlig ikke problemet(frykten) her. når folk kan sette inn pa fronter og center i hjemmkinoen sin på 20-30 og få dette til og spille bra. så skal vertfall et par satelitthøyttalere og 2 subber spille bra i et rom på 20 .

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at rommet er 20m2. Hvor bredt og hvor langt? Blir sitteposisjon mindre enn 3m unna lerret? Forstår fremdeles ikke denne frykten for å få headroom...
    Sitteavstand blir ca. 3m.

Det jeg hadde lest andre steder på nettet, var at Klipsch THX Ultra2 var beregnet for 3000 - 6000 kvadratfot. Det hadde i så fall vært 279kvm - 557kvm; og det var derfor jeg var litt engstelig for at de kunne bli for kraftige for et rom på 20kvm. Når det nå viser seg at det er snakk om kubikkfot, og ikke kvadratfot blir det jo selvfølgelig noe helt annet :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du ha vegghengte høyttalere? Skal du ha lydtransparent lerret? 5.1? 7.1? 9.2? Hvor mange subber?

Om du ikke har mer enn 9 tommeltotter så kan "The 88 Special" være et (vel så?) godt alternativ. Mener å huske at Erich sender gratis til JetCarrier (norsk firma i USA) og med båtfrakt så er det ikke så ille dyrt.
    http://www.diysoundgroup.com/home-th...ecial-kit.html

De har andre design som er verdt en titt også.
    http://www.diysoundgroup.com/wavegui...aker-kits.html

2-4 slike så har du sikret trøkk i bunn.
    http://stereointegrity.com/product/ht18-18-subwoofer/

Beklager på forhånd dersom "gjør det selv" er helt utelukket.
    Tusen takk for tipset! "Gjør det selv" er absolutt et alternativ.

Ja, jeg tenkte lydtransperent lerret, med 7.1 oppsett og to subber.

Lignende tråder

1. Ny receiver til Klipsch THX Ultra2
    By thxmonster in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 03-31-2013, 18:53
  2. Klipsch THX Ultra2 vs .... ?
    By Lil-H in forum Høyttalere
    Svar: 18
    Siste melding: 12-03-2010, 04:39
  3. Klipsch THX Ultra2
    By NAD-master in forum Høyttalere
    Svar: 42