subwoofer og fase.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

subwoofer og fase.

hei

når jeg kjører en test for og se hvor langt ned subwooferen klarer og gå. så faser frontene ut subwooferen på lave hz.
    når jeg setter en 20 hz tone på laft volum hører jeg den men når jeg skrur opp volumet så faser frontene ut subben. kobler jeg ut frontene så bare subben spiller klarer den til og med lavere en 20 hz også. men ikke med frontene innkoblet.
    det samme skjer på høyt volum rundt 100db skrur jeg det ned til 95 db er alt ok igjen.

jeg har stilt dette inn på følgende måte.

plassert subben der den spiller best.
    funnet ut at og stille subben til 180 på fase gir best bass og dypest bass.

hva er feil?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig volumet gir stående bølger så subbene utfaser seg selv. Hvordan har du funnet ut beste plassering og at 180grader gir best og dypeste bass?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har tenkt litt på det samme at det kunne være stående bølger. jeg har satt subben der jeg normalt sitter. forså og gå og høre hvor bassen er sterkest. forså og stille inn fasen. først syns jeg at og sette fasen på 0 var best. men etter en uke med lytting prøvde jeg og justere litt på fasen for og se om det kunne bli bedre. og endte opp med og ha den på 180. da ruller den av på 21 hz sammen med frontene. har jeg fasen på 0 ruller den av på 25 hz.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Er dette ett 2 kanals stereo system? Hvis det er det og høytalerne går ned til 20Hz
    så kan det bli vanskelig.
    Hadde et hi end system før med noe samme problem. Der delte jeg sub på 33 hz.
    Slik at den spilte derfra og ned. Hvilken dele frekvens bruker du?

Sub og høytalere må ikke overlappes for mye. Da kræsjer det.Slik du beskriver.

Hvis du ønsker at subben skal trøkket mere opp i frekvens så må du skaffe deg ett filter
    Eller en 2.1 forsterker. Da kan du selv bestemme dele frekvens mellom
    høytaler og sub.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du deling (hvor kun sub spiller bunn, mens frontene spiller resten), eller kjører du både sub og front i bunn (altså med overlapp)? Førstnevnte er klart enklere å integrere i lytterommet.

Alle normale akustiske system er i all hovedsak linære. Dvs. problemene man observerer med hensyn på uslukning er gyldige enten man kjører på 40dB eller 100dB lydtrykk. Hvis ikke har man noe som er ulinært (=forvrengning). I så fall gjetter jeg et HT-element som ikke henger med i svingene.

Har du tidskontroll over subben? Kan du sette avstand i meter eller forsinkelse i millisekund?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 2.1 oppsett. brukes 50/50
    parasound 2100 forforsterker. kan dele fronene til og ta 80 og opp.
    jl audio fathom f110 subwoofer. vurderer og kjøpe en til.er meget fornøyd med denne
    har satt subben til 80hz og ned. og frontene spiller fra 25hz og opp.

burde jeg har satt frontene til og ta alt over 80 hz og kjøpt en subb til av den jeg har idag. og satt begge til og ta 80 og ned? eller kan det løses på en annen måte?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde følgende måte nå.
    satt frontene til og kutte på 40hz via parasound 2250. og subben til og ta 80 og ned som før. da ble fasen feil. og prøvde meg frem og ble 0 i fase til slutt. men da runder subben av meget fort igjen. tror jeg ikke gjør så mye med dette . kan fort bli mye arbeid. og sikkert ikke mer og hente en 2 hz. og ved musikk lytting har jeg det nesten aldri over 70 db og film 80-85db.
    Sist endret av petter__t; 10-03-2014 kl 12:28

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du dB-måler, REW eller noe lignende? Du har veldig stort overlappingsområde.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker db måler i dag. ja har veldig stor overlappingsområde i dag. men har du noen tips til hva jeg kunna ha prøvd? med tanke på oppdeling av front og subwoofer. ringte resonans i stavanger i dag for og høre hva pris de kan gi meg på en til jl audio fathom f110.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Del frontene høyere , gjerne på 60-80 hz - hvis ikke så er det veldig lett å få utfasinger.
    Så kan du justere fasen etterpå.

Har litt av det samme her hos meg. Skal jeg la frontene spille fullrange , så får jeg utfasing i bassen en eller annen plass uansett hvordan jeg vrir og vender på ting.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk testet litt forskjellig nå. har satt frontene på 40hz og delt subben på 70. og subben har fase 45. spiller nå ned til 19 hz. får teste i morgen på litt høyere volum en 80 db.

edit: må også si at bassen er helt anderledes en før.sanger jeg har hørt før som har hatt mye bass i seg tidligere er det ikke like mye lengre. mens andre sanger igjen har dypere bass en før. sofaen får litt mer bank en før merker jeg^^.
    Sist endret av petter__t; 10-03-2014 kl 22:56

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig så bør vel delingen stå likt for sub og fronter , ellers så får du fort utfasing.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    fikk testet litt forskjellig nå. har satt frontene på 40hz og delt subben på 70. og subben har fase 45. spiller nå ned til 19 hz. får teste i morgen på litt høyere volum en 80 db.
    Med respekt å melde: Som sagt, volum har ingen betydning på hvordan rommet og utslokning fungerer. I så fall har du et større problem med elementer som ikke spiller rent.

Jeg hadde delt på en frekvens, f.eks. 40Hz og latt subbene ta all jobben. Å ha overlapp å få integreringen til å sitte er en veldig vanskelig oppgave. Det er ingen fallitterklæring å sette frontene til small, snarere tvert i mot er det smart. Det gir forsterkeren bedre betingelser til å gjengi god lyd på resten, da den slipper å bruke masse energi (som gjør forsterkeren ulinær) på å forsterke opp bass.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er stor sjanse for at front høyttalerene ikke spiller rent opp mot 100 db. da disse er mer bereknet til og spille bra på lave volum en høye. de gir også mer bass en andre høyttalere på lave volum. noe jeg syns er fint.

får svar i dag av de på resonans ang jl audio subben. satser på jeg får den til samme pris som på bassbrothers.
    nå som jeg har fått spilt litt musikk etter de nye innstillingene. så syns jeg det låter bra. men mangler litt bass når jeg spiller rock. hadde mer midt bass før. noe frontene nok leverte mer av før en de gjør nå.

edit: har fått spilt på høyere volum en jeg normalt gjør og det spiller rent helt opp til 108 db. jeg kunne ha spilt høyere men er ikke vits. så det hjalp utrolig mye og dele høyere på frontene
    Sist endret av petter__t; 10-04-2014 kl 14:06

Lignende tråder

1. Spørsmål om subwoofer og fase
    By Monitor in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 5
    Siste melding: 01-12-2011, 20:29
  2. Høyttalere ute av fase.
    By Lars J in forum Høyttalere
    Svar: 25
    Siste melding: 07-30-2010, 00:40
  3. Fase på sub
    By Zeke1983 in forum Høyttalere