Subwoofer til satellitter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til satellitter

Hei!

Har børstet støv av noen Tannoy Arena Highline LCR 300 som jeg har hatt liggende i påvente av et behov. Skal nå bruke de ifm med en "stue TV". Utfordringen er å finne en subwoofer som kan supplere disse rimelig greit. De gir seg på 95 Hz (-6dB) Subwooferen trenger ikke spille så veldig dypt, blir mest musikk og vanlig TV titting. Er det noen som har forslag til rundt +/- 5K ?

mvh Frank

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips Gurba, mulig jeg tar feil men har fått det for meg at mindre elementer fungerer bedre på litt høyere frekvenser, feks 100 Hz ? (som jeg tenkte å dele på) Andre som har formening om dette?

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må opp i pris skal du dele høyere en 80hz på musikk mener jeg. svsen er en god subwoofer for film og tv. men på musikk er du nok nødt til og jobbe endel med den for at den ikke skal skille seg ut. er ikke sikkert du vil få det til 100% på grunn av rommet. men det er det kun du som kan finne ut.
    selv kan jeg dele helt opp til 100 hz uten at jeg hører subwooferen. men deler den på 80 siden front høyttalerene er nokså store.

jeg har en jl audio fathom f110. koster 14500 på bassbrothers. i statene får denne subwooferen ekstremt mye skrøyt. og er mange som mener den er noe av det beste en kan kjøpe til den prisen. med tanke på størrelse design og bygge kvalitet. og ikke minst hvordan den spiller på musikk og film. jeg har fått test min endel nå. og er veldig fornøyd med hvordan bassen er på musikk og film. den runder av på 20 hz i mitt rom. noe som jeg syns er mer en bra nok for meg. den vil nok gå lavere men jeg kan kun ha subwooferen en plass i mit rom akkurat nå. av de subwooferene jeg har hatt tidligere har alltid problemet vert at bassen blir slitsom og høre på lengden. mens på jl subben er bassen så higend at den ikke blir slitsom i lengden. så jeg har den på hele tiden. jeg har aldri vert noe fan av subwoofere i musikk sammenheng. men denne må jeg si at er det beste jeg har hatt til nå. og vurderer og kjøpe en til uten at jeg egentlig vet hvorfor. men hadde vert morsomt og prøvd hvordan det låt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan nok hende at jeg man må opp i pris for å få noe som fungerer optimalt. Hadde ikke tenkt å legge så mye i en sub (vi snakker ikke high end/sweet spot lytting) så jeg ser for meg at jeg må gå for en litt mindre optimal løsning

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å dele en SB-2000 på 100hz. Jeg har prøvd mine PB12-NSD DSP på 100hz i forbindelse med kalibrering og hører ikke noe galt.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den subwooferen gurba anbefaler tror holder lenge til ditt bruk vertfall ifølge det du skriver øverst. hadde selv en periode tenkt og kjøpe den. men når lsound mente at jeg ikke ville bli helt fornøyd med den.så anbefalte de meg og gå for noe annet.

edit: foralldel det vil helt sikkert funke på 100hz. men av de subwooferene jeg har hatt. har jeg ikke klart og få det til . kan hver jeg gjør noe feil men brukte ganske god tid på og stille de forskjellige inn riktig.
    kan også ha noe med hva front høyttalere en har også.
    Sist endret av petter__t; 10-01-2014 kl 16:21

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100Hz deling bør fungere, men man skal begynne å tenke på plasseringene av subbene. Rundt 70-80 Hz er regnes som grensen hvor vi ikke klarer å høre hvor lyden kommer fra. (Her er det en fordel å være tykk i hodet :P ). Under dette, kan man plassere subber fritt, over dette må man passe på at man ikke hører hvor subben kommer fra. Dersom subbene settes i stereoposisjon i nærheten av frontene, bør det ikke være problematisk å dele enda høyere om det er ønskelig.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt poeng der Midas I så fall vil størrelse være et tema.....plasseringsmessig. SVS'en som foreslått over går det an å prøvelytte hjemme
    Sist endret av frankh; 10-01-2014 kl 20:18

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte det gurba sier her. Har en svs sb12plus i stua, som spiller sammen med satellitter. Ingen problemer med å dele på 100hz. Svs'n henger utmerket godt med på alt jeg serverer den for de som ikke vet hva dette er så er det 12" bass element i lukket konstruksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel bare "løp og kjøp" :-)

Lignende tråder

1. Nybegynnerspørsmål: 2 LNB=2 satellitter?
    By kingkong1945 in forum Satellitt
    Svar: 3
    Siste melding: 02-18-2009, 07:50
  2. CD's HD mottager og flere satellitter
    By elund in forum Satellitt
    Svar: 15
    Siste melding: 10-19-2008, 23:40
  3. Gode coax elementer til satellitter?
    By moray in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 01-24-2007, 23:56
  4. Grei lyd på 5.1 sett/satellitter?