Med eller uten spikes???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Med eller uten spikes???

Heisann...Kjører Fence audio boost 69 som fronthøytalere i hjemmekinoen UTEN spikes,men det dirrer så til tider ganske mye i tak å vegger når jeg ser film,og hører på musikk...Har endel metall bilder osv som klirrer endel å det er irriterende å måtte plukke dem ned hver gang vi skal se film...Vil dette løse seg med spikes,og vil lyden (bassen) bli bedre /tightere med spikes???

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig ikkje. Prøv heller å frikoble høyttalerene fra gulvet med demping, f.eks Auralex Gramma/Subdude. Det vil nok hjelpe litt, men at ting klirrer på veggene tviler eg på at du blir kvitt med mindre du fester det bedre på veggen. når eg sier dette så antar eg at det er høgt lydtrykk og stort membranareal i kombinasjon som skaper problemene, og det vil overføres til rommet. om du har EQ muligheter i ditt oppsett så kan du prøve å justere bassen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klirringa kommer selv ved lav lyd å jeg har EQ et annlegget via forsterkeren men det er jevnt mye bass fra disse høytalerne å har egentelig ikke lyst å dempe bassen så mye....Får prøve meg fram å se hva jeg kommer fram til....

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei med dobble 10" og så store høytalere (140 cm høye) må du nok regne med litt bevegelse i rommet. Du vil nok få ryddet opp litt
    med frakobling/spikes .Evt en kombinasjon av dette.
    Plassering av høytalerne kan også hjelpe.(Mere ut fra veggene og vinkle dem litt. Avstand til bakvegg osv).

Ellers enig med de over. Tror ikke dette vil være nok.

Dette er faktisk en av de gode argumentene for å bygge rom i rommet løsning,kun beregnet for lyd og uten skranglete møbler og pynt.

Dessverre en løsning som ikke passer de fleste.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde om mulig prøvd ut noen møbel skum knotter eller lignende mellom bildene og ellers alt annet som kan klirre,
    Disse finnes på f,eks biltema finalister ikke mye.

Ellers har jeg satt på spikene på mine høyttalere, lyden er kanskje et hår renere, men denne forskjellen er absolutt liten, høres mer ut som om du har resonanser som får bilder og diverse ring til og riste, og ja jeg Jar saumfart min egen leilighet for slikt men som den ungkaren jeg er har jeg lite bilder etc.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en kjeller? Hva slags gulv er det snakk om?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i stua mi...Tregulv å gammalt hus.....Stuen er ikke mere enn 26 kvadrat stor..
    Også glemte jeg å si at det stor en Fence audio sub-12 mk3 ved siden av også,men den har spikes....Skal prøve med knotter bak bildene å se åssen det funker...
    Sist endret av ronny44; 09-29-2014 kl 17:08

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også prøve å sette høyttalerene oppe steinheller e.l. Demping av vibrasjoner kontres ved å legge til masse (tyngde)
    Er etasjeskilleren din av eldre årgang er det godt mulig at vibrasjoner derfra forplanter seg videre til veggene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhhhhh....Etasjeskilleren??? Blei litt usikker nå ;-)
    Sist endret av ronny44; 09-30-2014 kl 19:36

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp flyttet og hadde mine høyttalere uten spikes en stund for å sjekke forskjellen, og her hos meg var den markant. Langt renere, og mer markant hørbar bass med spikes. Ble også mindre dunk i gulvet.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ronny44 Vis post
    Ehhhhhh....Etasjeskilleren??? Blei litt usikker nå ;-)
    Etasjeskiller = konstruksjonen som skiller de fotskjellige etasjene i huset. Eldre hus har tynnere/mer myke løsninger enn dagens. Kan du på gitte plasser av gulvet hoppe og som får noen av veggene til å riste?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dere sikre på at klirringen kommer fra kobling mellom HT-kabinett og gulv/konstruksjoner? Det er ofte at man får klirring fra lydtrykket fra høyttalerene, selv om man har perfekt frikobling av kabinettet fra gulvet. Gjerne rundt romnoder/ressonanser.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Er dere sikre på at klirringen kommer fra kobling mellom HT-kabinett og gulv/konstruksjoner? Det er ofte at man får klirring fra lydtrykket fra høyttalerene, selv om man har perfekt frikobling av kabinettet fra gulvet. Gjerne rundt romnoder/ressonanser.
    Jeg er ikke - men ved å gjøre noen enkle tiltak ifht gulv vil i alle fall den vinklingen få status
    Om det er lydtrykket alene som er årsaken så er det ikke så mye en kan gjøre utover å endre massen til veggene. Eller kan bassfeller dempe noe av dette i og med dette påvirker romresponsen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved den ene høytaleren gynger gulvet litt så er nok ikke bra bygget detta da det i utgangspunktet er en hytte som er bygget om. Skaal bygge nytt hus på sikt så kansje det kommer seg da...Ser at her er det fflere utfordringer i ta hensyn til...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ronny44 Vis post
    Ved den ene høytaleren gynger gulvet litt så er nok ikke bra bygget detta da det i utgangspunktet er en hytte som er bygget om. Skaal bygge nytt hus på sikt så kansje det kommer seg da...Ser at her er det fflere utfordringer i ta hensyn til...
    Ombygd hytte er nok ganske sikkert = myk etasjeskiller. Når dere evt bygger nytt hus følges annen byggenorm og det blir tykkere/stivere ja. Men det du kan gjøre sånn umiddelbart er å sette HT på spikes oppå noe tungt type steinheller e.l. Jo tyngre jo bedre - og se om dette hjelper

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok....da er spikes kjøpt inn så får vi prøve neste uke når barna er hos moren :-) Takker så mye for hjelp folkens.....

Lignende tråder

1. Dempeføtter eller spikes?
    By sndrem in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 1
    Siste melding: 06-25-2012, 12:58
  2. Fliser på gulv - spikes eller puter? Eller begge?
    By tommy_sn in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 0
    Siste melding: 04-06-2011, 19:46
  3. Stein plate eller spikes? eller begge deler?
    By juleribba in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 19
    Siste melding: 07-02-2008, 13:05
  4. Kjøpe Spikes til RF-83, levert uten..
    By Coaslip in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 01-16-2008, 13:21
  5. Spikes eller føtter
    By a|ex in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 16
    Siste melding: 01-16-2005, 01:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg