For lite rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: For lite rom?

Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For lite rom?

Vurderer å gå til innkjøp av Klipsch RF-82 MKII, men leser generelt at høytalerene trenger litt luft, og rommet mitt er lite, på 13 kvm (2,6m bredde, 5m lengde). Er det overkill med systemet under? Er snakk om hjemmekino rom. Har mulighet til å sette de 30-60 cm utifra veggen bak, men de må stå helt inntil veggen på siden, ellers vil de være i veien for projektoren og lerret. Hva tror dere?

Klipsch RF-82 MKII (Front)
    Klipsch RC-62 MK II (Center)
    Klipsch RS-52 MK II (Bak)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres litt anstrengt ut. At sideveggene vil volde deg bry hvis du ikke demper dem godt. Uansett så kan jeg forestille meg at HT trenger luft for å åpne seg helt opp og vise sitt fulle potensiale.

Kanskje litt ullent svar men...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at høyttalere bør passe til rommet. Størst er ikke alltids best.
    Kjøp små høyttalere og en stor forsterker, gå på HiFi klubben og lytt til B&W cm1 på en NAD dd390 f.eks.
    Sist endret av fordfiesta; 09-16-2014 kl 20:56

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kanskje lenger rom, men 2.7 i bredde, og full dali mentor frontrekke.
    Audyssey demper kraftig i bassen hos meg, så høyttalerne er sikkert overkill men mye mer morro i livet med annlegget enn uten :-D

Vil påstå at med litt dempning og god nok romkorreksjon kan slutt resultatet bli meget bra, kan kanskje være litt gambling men i min mening kan man få mer ut av og prøve det litt heftige enn og velge et trygt lyd annlegg.

Jeg mener og ha fått til ca 27cm luft fra sideveggen pr front høyttaler og lerretet kommer faktiskt en par cm innenfor lerretet men dette skaper ikke problem for projeksjon eller bruk om man sitter innenfor frontene fordi vinkelen går akkurat.
    Men det er ikke plass til flere enn seter, men det er ok for min del siden mesteparten av tiden bruker jeg rommet alene og sitter sentrert.

Kunne kanskje prøve transparent duk og falsk vegg?
    Tenkte den tanken selv men det ville ikke blitt praktiskt for min del.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok aldri jeg kommer til å gå for falsk vegg, synes det er fint å vise fram utstyret.

Fra veggen og ut til rammen av lerretet er det 25 cm, lerretet har en ramme på 7 cm, så da er det 32 cm til selve projektorbildet. Bredden på høytaleren er på 25 cm. Når jeg da setter høytalerene 30-60 cm ut fra veggen, har jeg sikkert noen ekstra centimeter å gå på utifra sideveggen også. Tipper jeg får greier å få til rundt 15 cm luft utifra sideveggen. Høres vel greit ut eller?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt ut i rommet kan du sette frontene? Jo nærmere du kommer lytteposisjon jo lenger ut fra veggen kan du ha dem uten at de kommer i konflikt med bildet. Er det noe demping i rommet per idag?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at høyttalere bør passe til rommet. Størst er ikke alltids best.
    Kjøp små høyttalere og en stor forsterker, gå på HiFi klubben og lytt til B&W cm1 på en NAD dd390 f.eks.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har testet rf 82 i nesten samme rom som du beskriver. bare mitt var 3 meter i bredden. det funket meget bra. trøkket skikkelig i bassen. hadde også klipsch sin rw 12d subwoofer. det spilte enormt bra

har også testet disse i 40 kvadratmeters rom. spilte bedre men det spilte ikke dårlig i det andre rommet heller. ingenting og lure på.

høyttalerene var plasert 15 ut fra veggen bak og på siden.

vil sikkert funke meget bra med rf 62 også. men vil nok miste noe av bassen. jeg syns elt under 8" ikke trøkker nok i bassen. har hat 5 forskjellige merker med 6.5" like skuffet vær gang. oppgraderte til høyttalere med 8" problem løst.

edit: kan ikke garantere at du vil bli fornøyd da vi alle opplever lyd forkjellig. men jeg hørte aldri noen klager fra folk som hørte anlegget
    Sist endret av petter__t; 09-17-2014 kl 13:40

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordfiesta og Midas har sikkert mest rett, men jeg stemmer for at man bør kunne prøve, som nevnt man får bare ikke samme trøkket fra små høyttalere som store, man kan utfylle dybden med subwoofere men disse fungerer dårlig over 100hz og det er mer til bass enn dypbass.
    Det kommer ned til hva man liker og er på jakt etter og til film bruk vil man gjerne ha litt større lyd enn til pent spillende musikk bruk.

Og man kan i tillegg bøte på mye med akustiskt behandling og rom korreksjon.

I verste tilfelle kan man nedskalere annlegget senere eller oppgradere huset :-P
    Foretrekker også tanken rundt og nedskalere høyttaler størrelsen etter og prøvd ut hva man først har sett for seg, enn og hele tiden lure om man har gått glipp av noe.

Det er mine to øre i alle fall.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag ett 3,8x3,9 rom med samme høyttellere du forespeiler deg, ingenting å klage på. Men har god lufting både bak og på sidene av frontene. Flytter snart inn i nytt hus der rommet blir 4,35x3,35 bare 1,6kvm mer en deg, men håper og tror at det også skal gå bra. Jeg ville nåkk testet rf 82 først og får du de til en god pris skal det ikke mye til for å selge de videre uten tap.
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vis dette skal brukes til kino ser ikke jeg problemet med og ha noe store høyttalere. ser bare fordeler. når folk setter opp pa fronter med 18".for så og suplere med 2 subber uten at det låter dårlig i et lite rom. så må rf 82 bli meget bra

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har RF-7II i rom på 3,6x6m (kun 2,95m breidder der høgtalarane står). Det er nok riktig at rommet burde vert større, men ikkje at høgtalarane burde vert mindre

Lignende tråder

1. Lite rom, lite peiling, ny projektor
    By ivanrogov in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 07-01-2010, 19:31
  2. Svar: 8
    Siste melding: 09-18-2007, 02:49
  3. Sub til lite rom?
    By lurer in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 02-08-2007, 00:03
  4. XP Lite