På jakt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: På jakt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Meland
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

På jakt

Hei folkens. Jeg sitter i Danmark og lurer på om jeg skal få tak i høyttalere til hjemmekinoen.
    Men er det noen her inne som vet om noen gode HIFI forretninger i København området? Har lett rundt om i København men det er mye små alla Elkjøp forretninger med et labert utvalg.
    Sist endret av Reinh83; 09-11-2014 kl 16:46

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben har vel buttikker rundt om hele skandinavia, men de er vel kun interesante om du liker Dali eller B&W og kan vel nesten sånn sett sammenlignes med elkjøp.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal være ganske sær i lydsmaken for å ikke finne noe på klubben da
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Meland
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen. Endte nok opp hos hifiklubben, men prisene er det samme eller noe dyrere enn i Norge, så jeg kan nok like gjerne vente til jeg kommer hjem med å handle inn. Falt veldig for Dali Lektor8. Men jeg lurte på om jeg skulle bygge sub selv to enkle 12" aktive eller en dobbel 12" aktiv. Hvor mange liter skal en kasse til en 12" sub romme? Tenker da og bygge med bassport. Eller er det bedre og bygge en trykkkasse? Skal brukes til hjemmekino.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektor 8 er i min mening en meget overraskende høyttaler, veldig stor og kraftig lyd og overraskende klar, men ikke for skjærende som bånd diskanten i ikon serien kan bli, sånn sett syntes jeg at lektor lignet mer på mentor enn ikon f.eks.

Subwoofer derimot er det jeg synes klubben har lite av, har enda igjen og se i sortimentet deres en sub som egentlig fungerer særlig under 35hz så her er jeg helt enig om at man kan få mest ved og bygge selv, finnes mange byggetråder her på dette men selv har jeg aldri prøvd meg på.
    Alternativt til og bygge er og se på merker som SVS eller XTZ som kanskje er litt billigere.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Meland
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på XTZ 99 W12 DSP. Lover jo godt etter det jeg kunne lese av testen som lyd og bilde hadde gjort. Ser på surround.no at de selger 2stk XTZ 99 W12.16 for 7980kr, så vil det da bli billigere eller bedre og bygge.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektor 8 er en god høyttaler, mye lyd får den nok forsterker. Er en lille lillebror til Mentorene nå som Ikon 8 ikke finnes lengre

Sitat Opprinnelig postet av Reinh83 Vis post
    Har sett litt på XTZ 99 W12 DSP. Lover jo godt etter det jeg kunne lese av testen som lyd og bilde hadde gjort. Ser på surround.no at de selger 2stk XTZ 99 W12.16 for 7980kr, så vil det da bli billigere eller bedre og bygge.
    Såg ut som en bra deal. Mange skryter av disse subwooferne, og to stk må jo bli konge
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Meland
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Lektor 8 låter jo meget bra. Men nå har jeg og min bedre halvdel diskutert litt og kommet fram til å bygge kino i kjellerstuen. Hadde et dedikert rom på 18kvm uten noen vinduer for kino, men har jo også to barn som trenger sårt et lekerom. Så det blir lekerom i "bunkeren" også får vi en funksjonell kjellerstue med kino. Og da tenker jeg å kjøre klipsch sine THX Inwall høyttalere med et 5.2 oppsett. Tenker og gå for XTZ99 W12.16 subene da.
    Front L&R Klipsch KL-6504 THX
    Center: Klipsch KL-6502 THX
    Bak: klipsch KS-7800 THX

Noen her inne som har hørt disse live? Har som sagt bare lest om de og det lover godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Meland
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser noen snakker om å kjøre to center høyttalere i stede for en. Fungerer dette bedre eller? Og eventuelt hva trengs for å kjøre et slikt oppsett med 1stk front left, 1stk front right, 2stk center og left & right surround bak?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På større surroundoppsett, så kan dette være noe, men normalt sett så er det ikke noe man kan gjøre med en stk surroundreciver alene. Har man effektrinn derimot, så kan man faktisk gjøre dette om man bruker begge kanalene til effektrinnet på pre out senter fra reciver, og splitter med et y-ledd, slik at begge kanalene på effekttrinnet får sentersignalet, og derifra kjøre to senterkanaler. Men de fleste surroundrecivere klarer som regel å kjøre nok lyd til en senterkanal for de fleste. I tilegg, så har recivere over midt på treet fått surround wide, surround height kanaler)9.1) for å supplere til f.eks senterkanalen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Meland
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    På større surroundoppsett, så kan dette være noe, men normalt sett så er det ikke noe man kan gjøre med en stk surroundreciver alene. Har man effektrinn derimot, så kan man faktisk gjøre dette om man bruker begge kanalene til effektrinnet på pre out senter fra reciver, og splitter med et y-ledd, slik at begge kanalene på effekttrinnet får sentersignalet, og derifra kjøre to senterkanaler. Men de fleste surroundrecivere klarer som regel å kjøre nok lyd til en senterkanal for de fleste. I tilegg, så har recivere over midt på treet fått surround wide, surround height kanaler)9.1) for å supplere til f.eks senterkanalen.
    Tusen takk for en utfyllende forklaring Zleepyme.. Holder med et stander oppsett da også får jeg eventuelt spe på om det trengs med tiden ��

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja to senter kanaler er ikke nødvendig tror jeg. Med mindre man har et voldsomt stort rom og en veldig bred front rekke.

Og tror dette skal bli stort, nesten noe allá 10m mellom høyre og venstre fronter altså kommersiell kino stort rom.

En annen tankegang er og sette en center over og en under bildet, og dette vil kunne ha mer for seg, men er heller ikke noe man kan gjøre med en receiver og et effekt trinn.
    For at dette skal gi mer positive enn negative effekter så må man kunne i det minste også justere volum og tidsforsinkelse separat på hver av disse senterene spessielt med tanke på utfasninger noe som vil f.eks kunne gjøre tale vanskelig og forstå.

Største tanken på dette ville være og heve lyden fra senter høyttaleren mer opp i bildet som er noe noen finner distraherende, men en mye enklere løsning på dette er heller akustiskt lerret om kan kjøre dedikert hjemmekino, eller bare vinkle centern opp om man kan er enklere løsninger.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Meland
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Ja to senter kanaler er ikke nødvendig tror jeg. Med mindre man har et voldsomt stort rom og en veldig bred front rekke.

Og tror dette skal bli stort, nesten noe allá 10m mellom høyre og venstre fronter altså kommersiell kino stort rom.

En annen tankegang er og sette en center over og en under bildet, og dette vil kunne ha mer for seg, men er heller ikke noe man kan gjøre med en receiver og et effekt trinn.
    For at dette skal gi mer positive enn negative effekter så må man kunne i det minste også justere volum og tidsforsinkelse separat på hver av disse senterene spessielt med tanke på utfasninger noe som vil f.eks kunne gjøre tale vanskelig og forstå.

Største tanken på dette ville være og heve lyden fra senter høyttaleren mer opp i bildet som er noe noen finner distraherende, men en mye enklere løsning på dette er heller akustiskt lerret om kan kjøre dedikert hjemmekino, eller bare vinkle centern opp om man kan er enklere løsninger.
    Takk for enda et utfyllende svar. Rommet i er på 30kvm, men jeg skal bygge på 20 av disse kvm'ene og front veggen som selve lerrete skal henge på er ca 5m. Men når du snakker om å heve center opp i bilde så vil jo dette være en god måte for meg å gjøre det på da jeg alltid har tenkt å kjøre med et akustisk lerret. Veggen skal bygges ut 10cm ekstra for lydisolering og egne "lommer" for Inwall høyttalerne.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reinh83 Vis post
    Takk for enda et utfyllende svar. Rommet i er på 30kvm, men jeg skal bygge på 20 av disse kvm'ene og front veggen som selve lerrete skal henge på er ca 5m. Men når du snakker om å heve center opp i bilde så vil jo dette være en god måte for meg å gjøre det på da jeg alltid har tenkt å kjøre med et akustisk lerret. Veggen skal bygges ut 10cm ekstra for lydisolering og egne "lommer" for Inwall høyttalerne.
    Ja da er det jo enkelt, bare og setter senter høyttaler i øre høyde bak lerret (når man sitter).
    Ville heller lagt tanke gangen mot høyde kanaler for atmos
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Meland
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Ja da er det jo enkelt, bare og setter senter høyttaler i øre høyde bak lerret (når man sitter).
    Ville heller lagt tanke gangen mot høyde kanaler for atmos
    Jepp det var slik jeg tenkte da ja. Men når vi er inne på lerret, har du peiling på et bra akustisk lerret til en grei pris? Det er jo en jungel av lerret på avshop og hos andre forhandlere. Hva skal mann se etter for å finne et godt lerret?

Lignende tråder

1. På TV jakt
    By Knut Inge in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 12-21-2009, 13:00
  2. Desperat jakt på TV.
    By Matti in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 12-07-2006, 22:11
  3. På jakt etter sub :)
    By Devlish in forum Høyttalere
    Svar: 20