Hjelp til valg av subwoofer(e).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Daffmaizter sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av subwoofer(e).

Dear Sirs,

Jeg sliter med å velge subwoofer(e) til kino rommet på 7,5 x 3,5 meter.

Har tidligere hatt 1 x svs pb 13 ultra DSP. Var ikke helt fornøyd med manglende punch, så den solgte jeg.
    Nå nylig kjøpte jeg en Ken Kreisel DXD 12012 og var heller ikke fornøyde pga. manglende dypbass.

Jeg vil altså ha noe som kan gi meg begge deler, da jeg kjører 50/50 musikk/film. Ser for da meg at jeg må ha 2 x subwoofere i front.

Jeg har fått lånt med meg hjem et sett med Klipsch KW-120 thx som består av 2x passive 12" og 1x monoblokk KA 1000 som forsyner.

Dette spiller ganske heftig dypbass, men mangler en smule punch/midbass føler jeg.

Er det noen andre alternativer der ute som jeg ikke har fått med meg? Er egentlig fornøyd med Klipsch settet utenom den høye prisen :P

Hva med 2x SVS PB12 pluss eller 2x SB 13 ultra? Vil dette være bedre en klipsch settet?

Erfaringer?

Mvh,
    Stoffer.
    Sist endret av Daffmaizter; 09-09-2014 kl 19:48

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JL Audio Fathom F113 høres ut til å kunne passe til dine forventninger.

http://www.stereophile.com/subwoofers/907jl/index.html
    http://intl.jlaudio.com/home-audio-p...woofers-fathom

Jeg har hørt både F112 og F113, og begge spiller utrolig tight og fint, i tillegg til å spille dypt. Det finnes mange gode omtaler rundt på nettet. Bruk litt tid til å lese deg opp, så finner du nok fort ut om dette er subwooferne for deg

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville hatt 1 av hver "del". 1 som er god på musikk, og en som er god på film. I mine øyne er det sjelden du får i pose og sekk med 1 type sub. Veldig få subber som er gode på begge deler, og da går det som regel utover ekstrem ytelsen eks. en SVS gir på film.

eks:
    SVS fra 20-40hz
    XTZ fra 40-100hz

Bare eksempel, men you get it
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du jobbet litt med plassering? Vet det er ganske mye kjedeligere enn å kjøpe nytt utstyr, men spørsmålet må stilles. Hos meg lå subbene og rumlet helt i bunn da de stod fremme i hvert sitt hjørne. Tok en subwoofer-crawl og fant ut at best bass hos meg fikk jeg da subbene stod bak i hvert sitt hjørne. Nå har jeg både dybde* og trøkk.

*Dypt nok for meg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering er alpha/omega ja, helt enig med teddytusen der. Har testet begge SUB'er til tråstarter. Kjørte 2 x KK DXD-12012 og dette hadde masse trøkk i hele bassregisteret, men det er klart de kan ikke måle seg med 2 x Ultra helt i bunnen, men lite utenom DIY kan det. Ultra'ene har litt mindre mellomtrøkk hos meg, men enormt med krefter i bunnen. Kjører nå med 2 x Ultra delt på 40Hz, og SVS Ultra tower som tar seg av resten. Massevis av trøkk og dybde. Blir nok ikke utbytting på en stund.....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på det samme, men ble frarådet dette av L sound og andre kjennere pga. det kan fort bli "Rot"??

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Jeg ville hatt 1 av hver "del". 1 som er god på musikk, og en som er god på film. I mine øyne er det sjelden du får i pose og sekk med 1 type sub. Veldig få subber som er gode på begge deler, og da går det som regel utover ekstrem ytelsen eks. en SVS gir på film.

eks:
    SVS fra 20-40hz
    XTZ fra 40-100hz

Bare eksempel, men you get it
    Jeg har tenkt på det samme, men ble frarådet dette av L-sound og andre kjennere pga. det kan fort bli "Rot"??

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Har du jobbet litt med plassering? Vet det er ganske mye kjedeligere enn å kjøpe nytt utstyr, men spørsmålet må stilles. Hos meg lå subbene og rumlet helt i bunn da de stod fremme i hvert sitt hjørne. Tok en subwoofer-crawl og fant ut at best bass hos meg fikk jeg da subbene stod bak i hvert sitt hjørne. Nå har jeg både dybde* og trøkk.

*Dypt nok for meg.
    Takker for innspillet, men jeg har prøvd en hel del plasseringer. Der de står nå fungerer tilnærmet best. Mellom frontene og center.

Er det noen som kan sammenligne dette Klipsch settet med noe, er de verdt prisen på 36.000? eller vil jeg få noe annet bedre rundt 30k? Ikke DiY... Det står ikke så mye på nettet.

2x JL audio 112 er fint men blir noe for dyrt.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her må en stoppe opp litt og se hva en har hatt tidligere. og se om det faktisk er mulig og bli bedre en det du har nå.
    subwoofere som svs pb 13 ultra DSP og Ken Kreisel DXD 12012. er 2 gode subwoofere som de fleste her inn er meget fornøyd med. og spiller slik du sier. og du har fått lånt hjem noen thx subwoofere fra klipsch som spiller nesten slik du ønsker. her kan det være rommet ditt som ødelegger for deg og ikke subwooferene.

har du vurdert og gjøre noe med rommet? jeg tror ikke at det er subwooferene som er problemet ditt her men selve rommet. er ikke sikkert det vil bli bedre med 2 dxd 12012 eller 2 stk svs pb 13 ultra dps. jeg har selv prøvd og få fram bassen jeg ville ha i mitt rom med 2 subwoofere men det ble ikke bedre. det ble faktisk verre. på grunn av rommet anlegget står i. er faktisk mulig at det vil bli bedre med en mindre subwoofer. eller 2 mindre subwoofere.

kjøpte nettopp en tannoy ts2.12. og byttet den ut av 2 grunner. var noe feil med forsterkeren. og at den ikke spilte noe bra i mitt rom. feilen med forsterkeren påvirket ikke lyden i subben. så fikk jeg kjøpt meg en jl audio fathom f110. denne spiller nesten perfekt men rommet ødelegger for at den skal klare og spille de dypeste tonene. men er ikke så mye jeg kan gjør med det nå.

Sist endret av petter__t; 09-12-2014 kl 00:50

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fremt du har ett lukket rom så vil jeg anbefale deg å laste ned REW og legge inn målene på rommet ditt i roomsimulatoren. Da kan du leke deg litt med sub plassering uten å flytte rundt på sub og måle. Du har også mulighet til å se hvordan å øke antallet subber vil påvirke frekvensresponsen i rommet.
    Av kommersielt tilgjengelige subber kan du ta en titt på ryhtmik sine modeller. Jeg har veldig god erfaring med disse, og har fått veldig god tilbakemelding fra han som kjøpte 2 av de når jeg gikk over til DIY i kinoen.

Ser at du ikke ønsker å gå for DIY men vil alikevel anbefale deg å se på parts express/DIY soundgroup sine flatpakkeløsinger med dayton reference eller dayton ultimax elementer. Dette er DIY for dummies (Jeg har bygd 8 stk. selv) og du trenger kun trelim og skrutvinger for montering.

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av ny subwoofer.
    By j0ll3 in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 01-17-2012, 08:45
  2. Hjelp til valg av Subwoofer!
    By DaFy in forum Høyttalere
    Svar: 28
    Siste melding: 05-25-2011, 08:10
  3. Hjelp til valg av subwoofer
    By Rickeyz in forum Høyttalere
    Svar: 11