Hvordan spille inn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan spille inn?

Hvordan skal man spille inn nye høyttalere? Noen sier at man skal la dem spille på nesten uhørbart volum i et døgn og så skru opp bittelitt. Er dette fakta?

Og hvor stor kvadrat trenger jeg på HT kablene? (Har to Chorus 706s) Holder det ikke med 1.5mm2?

Og hva anbefaler dere som overføring fra dvd til receiveren. Sånn digital coaxial eller vanlig phono? Har ikke hatt mulighet til å bruke coaxial før... 8)

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvordan spille inn?

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hvordan skal man spille inn nye høyttalere? Noen sier at man skal la dem spille på nesten uhørbart volum i et døgn og så skru opp bittelitt. Er dette fakta?
    Spel normalt du. Det er ingen fasit svar på innspeling. :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du dvd-spilleren som cd-spiller også? Hvis du gjør det, ville jeg brukt coax ved DD/DTS og en gos analogkabel til musikklytting.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg bruker DVD spilleren til musikk også, den skal være nokså bra til det. Kostet over 4000, og det er dyrt nok for en student

Nå du sier analogkabel hva mener du da? (Er litt dårlig på alle disse begrepene)

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett høyttalerne face to face, og den ene i motfase. Spill 40 timer sammenhengende, og høyttalerne er klare til servering.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke alle som kan spille 40 timer sammenhengende med hensyn til naboer etc.
    Refererer til Dagbladet 24/11
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/11/23/415445.html

Tatt litt ut av sammenheng men endog!
    Tror ikke noe på lav volumkontroll lenger første tiden, ingen som kjøper nytt anlegg som må brukes moderat de første 3 ukene :!:

Høytalerne endrer seg bare lydmessig med tiden, dem blir ikke dårligere fordi du guffer på litt hardt den første tiden, bare litt slitsom!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye myter ja.

Innspilling skal skje skånsomt til å begynne med, for deretter å øke belastningen noe. Dette er omtrent som å kjøre inn en motor.

På mine Veritas så fulgte det med en detaljert beskrivelse av prosessen.

Man begynner noe lavt et par timmer, for å myke opp opphengene litt, deretter mange timer i moderat lytte volum. På slutten kan man slippe løs litt flere krefter, slik at opphengene til bassen får bevege seg litt.
    Men man skal begynne rolig slik at de mere fintfølende elementene kan få komme igang først.

Mine ga først etter rundt 100t en nogenlunfde fin lyd, men var ikke på sitt beste før etter 250t

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Energy
    Innspilling skal skje skånsomt til å begynne med, for deretter å øke belastningen noe. Dette er omtrent som å kjøre inn en motor.
    Det er noen likheter med å kjøre inn en motor, men at man skal begynne så skånsomt er bare tull. Til forskjell fra en motor er det ingenting som gnisser mot hverandre i en høyttaler. Det er ingen kanter som skal rundes av. Det er bare oppmyking av opphenget som skal til, og det oppnås best med store utslag. Skjønner godt at det tar 250 timer å spille inn hvis man er så skånsom, det beste er etter min mening å kjøre på med til dels kraftig volum (uten at det "bunner" eller går varmt, selvsagt).
    Hjemme hos meg begrenses uansett innspillingsvolumet noe av krave som stammer fra det faktum at noen skal bo i samme hus, men bortsett fra det, så er det ingen grunn til å holde igjen på innspillingsvolumet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Energy
    Her var det mye myter ja.

Tror nok du skal respektere at det er enkelte her som vet hva de snakker om.

Et Seas 15cm råelement spilles inn uten kasse med 6,3Volt RMS @ Fs. (Fs = resonansfrekvensen til elementet). Denne prosessen fører til at elementet beveger seg så mye som opphenget tillater. Selve innspillingen tar 30-60 sekunder. Dette gjøres på alle samples før måling. De måler 100% likt som et element som er brukt over lengre tid (for eksempel 1000 timers normal spilling). Den som har skrevet manualen til Energy har nok jobbet i bilbransjen tidligere. :lol:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er sikkert greit det snickers is, men for en nybegynner for meg, hva innebærer det, spille lavt den første uka eller?
    8) Og hva slags tverrsnitt bør en ha på kablene?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Vel, det er sikkert greit det snickers is, men for en nybegynner for meg, hva innebærer det, spille lavt den første uka eller?
    8) Og hva slags tverrsnitt bør en ha på kablene?
    Spel normalt. Lydbilde virkar kanskje litt rart med det første, men det vil løysne etter få timar.

Har du liggande kablar? Skal du handle nye, så kan du godt fleske til med 2.5mm2 med ein gang.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Sett høyttalerne face to face, og den ene i motfase. Spill 40 timer sammenhengende, og høyttalerne er klare til servering.

Snickers, du som har peiling :

Er det noe i dette, eller er det bare humbug? Var en "oppskrift" jeg fikk av en bekjent..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med å sette de i motfase er at de lyden fra de to høyttalerne skal utslukke hverandre. Så da kan man skru opp litt høyt uten at det bråker så forferdelig mye. Bortsett fra det har det ingen magiske fordeler.

Det fungerer fint det når man setter de mot hverandre, men man får dem aldri så nærme at de aller høyeste frekvensene blir ordentlig dempet. De høyeste frekvensene blir riktignok fint stoppet av en vegg så de kan jo bare stå i et rom for seg selv. Da er det siste problemet vibrasjoner, men får de et ordentlig underlag går det greit.

Fin måte å spille inn høyttalere på om man ikke vil at det skal bråke. Men jeg foretrekker å ta ut elementene og gjøre som snickers.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe i dette, eller er det bare humbug? Var en "oppskrift" jeg fikk av en bekjent..
    Det er det samme for høyttalerne om de spiller i motfase eller ei. Poenget med å plassere dem mot hverandre (face to face) slik at membranene nesten er borti hverandre er å oppnå en kansellering av lyden. Med andre ord: Du oppnår ikke raskere innspilling, men lyden som avgis til omgivelsene blir betydelig dempet. Motfasen gjør nemlig at det bare er luften mellom membranene som beveger seg. Rommet får ingen netto trykkforskjell, og dermed (nesten) ingen lyd.

For at dette skal virke, skal høyttalerne helst motta SAMME signal. Det holder ikke å spille musikk i stereo på vanlig måte, siden høyttalerne da vil spille forskjellig signal, og all lyd som da er forskjellig vil avgis som lyd i rommet. Samme signal oppnås ved at man sender samme signal inn i begge kanalene på effektforsterkeren, gjerne ved hjelp av et Y-ledd.

Har selv spilt inn høyttalere slik, koblet til PC. Laget da lydfiler i MONO som så ble avspilt på repeat... Innimellom musikken brukte jeg sinussveip i bassområdet for å myke opp bassene skikkelig.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Et Seas 15cm råelement spilles inn uten kasse med 6,3Volt RMS @ Fs. (Fs = resonansfrekvensen til elementet). Denne prosessen fører til at elementet beveger seg så mye som opphenget tillater. Selve innspillingen tar 30-60 sekunder. Dette gjøres på alle samples før måling.
    Det der skjønte jeg fint lite av...
    Jeg og en kamerat av meg har bestillt hver sin Phobos-sub fra Eltek, hadde vært kjekt å spillt inn elementene mens kassene ble laget.
    Så hvis noen har lyst å mate meg med teskje nå... :wink:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Et Seas 15cm råelement spilles inn uten kasse med 6,3Volt RMS @ Fs. (Fs = resonansfrekvensen til elementet). Denne prosessen fører til at elementet beveger seg så mye som opphenget tillater. Selve innspillingen tar 30-60 sekunder. Dette gjøres på alle samples før måling.
    Det der skjønte jeg fint lite av...
    Jeg og en kamerat av meg har bestillt hver sin Phobos-sub fra Eltek, hadde vært kjekt å spillt inn elementene mens kassene ble laget.
    Så hvis noen har lyst å mate meg med teskje nå... :wink:
    Den teskje matingen venter jeg og spendt på... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bruker en tonegenerator, velger egenresonansen til elementet som frekvens og så skrur man opp volumet til elementet har tilnærmet fullt utslag.

Enkelt og greit.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tonegeneratoren, er det noe man kan lage selv, og koble mot en forsterker?
    Det hadde vært artig å prøvd, om ikke annet enn for å prøve noe nytt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanligste er vel å bruke et tonegenereringsprogram på PC. Skal man bare ha en enkelt tone, finnes det en hel bråte av programmer. Her er et par programmer man kan forsøke:

http://www.nch.com.au/tonegen/
    http://www.softpile.com/Multimedia/A...205_index.html
    http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd (egentlig et enkelt program for å designe høyttalere, men inneholder også en enkel signalgenerator)

Man kobler bare signalutgangen på PCen til en forsterker, og høyttalerelementet på forsterkerutgangen på vanlig vis. Så er det bare å velge elementets egenressonnans som frekvens og starte innspillingen.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det vanligste er vel å bruke et tonegenereringsprogram på PC. Skal man bare ha en enkelt tone, finnes det en hel bråte av programmer. Her er et par programmer man kan forsøke:

http://www.nch.com.au/tonegen/
    http://www.softpile.com/Multimedia/A...205_index.html
    http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd (egentlig et enkelt program for å designe høyttalere, men inneholder også en enkel signalgenerator)

Man kobler bare signalutgangen på PCen til en forsterker, og høyttalerelementet på forsterkerutgangen på vanlig vis. Så er det bare å velge elementets egenressonnans som frekvens og starte innspillingen.
    Kult.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •