"Trend" over dammen. PA-topper til hjemmekino.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 87
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Trend" over dammen. PA-topper til hjemmekino.

Å kalle det en trend er vel å ta i, men flere og flere går over til kinohøyttalere og PA-topper til hjemmekinobruk. Noe jeg faktisk kunne tenkt meg å teste/høre selv er Behringer B215XL. 1650,- pr stk gjør det ikke akkurat til stor risikosport å teste. Disse ruller av ved 80-90hz så subber er selvsagt nødvendig, men det skal man jo ha i hjemmekinoen uansett. 2-veis høyttalere med waveguide er veldig i vinden, og nevnte Behringer, Mackie C200 og utvalget til diysoundgroup gjør at det ikke koster skjorta å teste. B215XL har egen tråd på avsforum.com, og flere har også testet lillebror B212XL med hell. Den koster 1250,- og finnes også i hvit til 1400,-.

Selv om jeg ikke har hørt noen av disse, og ikke har planer om å bytte ut Miles, så tror jeg at jeg fint kunne levd med et slikt oppsett.

http://www.avsforum.com/forum/89-spe...l-r-mains.html

http://evenstadmusikk.no/index.php?m...ducts_id=14238
    http://evenstadmusikk.no/index.php?m...ducts_id=14235

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De koster ikke akkurat store summer som aktive heller og det er jo ganske genialt.
    http://evenstadmusikk.no/index.php?m...ducts_id=31089

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det var nevnt noe om at de aktive variantene ikke hadde samme drivere, og at man sånn sett ikke kunne overføre de gode erfaringene med de passive automatisk.

Edit: men det var min første tanke også.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel litt vanskelig med tre slike i en frontrekke uten å plassere de bak lerret, bortsett fra det så de jo ut som de kunne lage liv og røre. Spesifikasjonsmessig er de vel en grei last for en receiver og uten behov for effektforsterker koblet til.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, kult. De aktive virker jo absolutt mest spennende, men kjedelig hvis de ikke holder samme kvaliteten som de passive.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig men ikke umulig. Hos meg står det en mini-Miles under lerretet. Ikke optimalt, og dialog-lift hadde nok hjulpet, men det fungerer. Om man kjører heftig toe-in på waveguide høyttalere blir lydbildet stort og det er ikke sikkert at behovet for senter er like stort. Ville testet uten senter først.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Oi, kult. De aktive virker jo absolutt mest spennende, men kjedelig hvis de ikke holder samme kvaliteten som de passive.
    Det var det ikke sagt så mye om. Bare at erfaringene ikke var direkte overførbare.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter i den aktuelle tråden skulle teste 18"-subbene også, men det virker ikke som om han har gjort det. De fleste er enige i at de ruller av alt for tidlig, men hvem vet med litt EQ og romforsterkning...? Jeg vil i alle fall heller ha rikelig trøkk fra 25-30hz og oppover enn bare rumling i bunn. Men så bruker jeg anlegget 60-70% av tiden til BD-konserter også.

Hva med å henge de på veggen?

http://evenstadmusikk.no/index.php?m...ducts_id=12579

"Trend" over dammen. PA-topper til hjemmekino.-ec3aa258_photos1-jpg
    Sist endret av teddytusen; 08-31-2014 kl 09:52

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke disse Behringerene (som forøvrig har et ganske frynsete rykte i PA bransjen), men ofte så foretrekker man å bruke 12" til scenebruk i stedet for 15". Med mindre man snakker om instrumenter som krever mye bunn eller veldig høyt volum, f.eks. stortromme og bass. En 12" wedge har ofte bedre kontroll og mer korrekt i midtregisteret. Hvis man skal bruke PA HT i en hjemmekinosetting som skal suppleres med sub i tillegg, så ville jeg nok ha luktet på 12"-ere.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, spennende for fremtiden
    Sist endret av harman/kardon; 08-31-2014 kl 16:03

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhørte meg ang brukte B212XL i dag, og dersom en annen ikke vil ha de så er de mine. Så da får jeg kanskje gjort meg opp en mening selv. Får beskjed tirsdag.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er bra at mange begynner å se på andre typer høyttalere enn 2,5veis med 1" domediskant og 5 1/4" mellomtone/bass til Hi-Fi og hjemmekino.
    Finnes så mye spennende design med horn, coax, planarelementer, bånddiskant med eller uten horn osv, aktiv deling, linearray osv.
    Noen PA høyttalere som hadde vært veldig interessant å prøvd til hjemmekino hadde f.eks vært Danley Soundlab sine mindre modeller eller Yorkville Unity serien.
    Er kanskje ikke helt overbevist om at en behringer til ca. 1500 NOK pr høyttaler er veien til HIFI/AV Nirvana, men det blir veldig spennende å høre hvor langt på veien du kommer med de.
    Det jeg er helt overbevist om er at 3xB212XL eller 3xB215XL lager mye mer kinofølelse i hjemmet enn 2xDali Zensor 1 + 1xDali Zensor center
    Ulempen med PA eller lignende til hjemmekino er at det stiller helt andre krav til suboppsettet for at det skal henge med. Sjansen for at man drar på en del mer med horn og 12"/15" enn med noen små skoesker er forholdsvis stor
    Hilsen en som har konvertert til 3 veis aktive høyttalere med coax og kompresjonsdriver.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min egen del handler det om å teste om det har noe for seg. Noen over dammen virker i alle fall veldig overbevist. Etterpå kan de flyttes ut på verandaen, eller overdras til gamlingene InConcert Miles skal ingen steder.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg bekreftet at de blir mine.

Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Det jeg er helt overbevist om er at 3xB212XL eller 3xB215XL lager mye mer kinofølelse i hjemmet enn 2xDali Zensor 1 + 1xDali Zensor center
    Da er vi to. Så gjenstår det å se om jeg syns de er mer hifi (som i høy troverdighet) også. Econowavene jeg hadde var i alle fall mer hifi enn mye annet jeg har hørt av 1" diskant og små bass/mellomtoner. Uten at jeg skal gjøre mine erfaringer til allmengyldige selvsagt.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på resultatet det ville jo vært en billig måte og fått nytt front sett på

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok ikke lytteinntrykk før etter helgen en gang. Er jeg heldig er de på plass innen lørdag, men jeg får ikke hørt på de da.

Jeg er skeptisk men håpefull.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har troa på dette her jeg. Blir spennende å høre dine inntrykk

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg er skeptisk til de aller billigste PA høyttalerne, de fleste billig PA jeg har hørt leverer kanskje mye lyd men låter ikke bra. Men at tanken med proff høyttalere er god er det ingen tvil om men kanskje ikke så ny? PA og kinohøyttalere har vell vært brukt en god stund allerede

Går en en del opp i pris er det mye artig og veldig bra, QSC K12 er f.eks. knall, koster riktignok 5 gagner Behringer men er aktiv og av helt annen kvalitet.

En annen PA høyttaler jeg har kjempetrua på og som jeg svært gjerne skulle prøvd (men får ikke tak i her til lands) er denne Yorkville saken:

"Trend" over dammen. PA-topper til hjemmekino.-u6jonul-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt så er jeg skeptisk jeg også, men liker ikke å avfeie noe før jeg har hørt det.

Er enig i at kinovariantene til JBL har vært brukt i hjemmekino lenge, men jeg har i alle fall ikke sett så mange andre PA-varianter før de siste årene. (med trend mente jeg ikke bare i år)

Yorkville har jeg fått med meg, mens QSC K12 var "nye" for meg. Spennende.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster såpass lite å prøve at det bare er å kjøre på, og av de billige er Behringer ikke det værste. Yorkville av typen overfor er av tilsvarende konstruksjon som Danley med både diskant og mellomtone i hornet så det fungerer nesten som en coax.

Coda er også en produsent av lignende høyttalere, bruker BMS sine 2 vegs coax drivere i lignende horn, men igjen så er de litt på feil side av den rimeilge typen

Yamaha DXR12 er lignende som QSC K12 bare noe rimeligere og har også fått bra skussmål, har dog ikke hørt den selv.

Ellers får en mye bra brukt PA for rimelig peng

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  2. Vedr. "min hi-fi" og "min hjemmekino"
    By Mogens in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 01-26-2007, 12:27

Stikkord for denne tråden