"Trend" over dammen. PA-topper til hjemmekino. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 87
    Newcomer danibjor sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan er de aktive utgavene sammenlignet med de passive, noen som vet det? Tenker da på oss som bare sitter med moderat effekt i kinoen. Får man aktiv utgave med samme elementer/lydkvalitet?

Om man skulle gå for denne type høyttalere, vil da passive + eget effekttrinn være løsningen, eller kan det være fornuftig å gå for en aktiv variant?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en følsomhet på 95/96db (212/215) og delt så høyt som 80hz kreves det ikke enormt med krefter. Ser flere i Statene bruker kun receiver til å drive sine. De passive bruker en 1,75" kompresjonsdriver, mens de aktive bruker en 1,35". Om man ser på 12" varianten er kompresjonsdriveren/bassen delt på 1900hz på den passive, mens man på den aktive har delt på 2400hz. Jeg ville valgt den passive og brukt receiver. Til å begynne med i alle fall.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener begge har en 1" (1 3/8″ skru) driver, behringer oppgir membran/spolestørrelse isteden.
    http://www.negatron.org/2010/12/07/r...wered-speaker/
    Sist endret av einis; 09-15-2014 kl 13:33

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Litt presisering er på sin plass. Miles er langt bedre høyttalere. Skulle bare mangle. Elementene til Miles og mini-Miles senteren min koster det samme som 20stk (!) B212. Ikke det at det nødvendigvis er et parameter som betyr så mye da implementering er det som bestemmer om det blir et godt resultat eller ikke, men likevel.
    Ok, jeg forstår jo naturligvis at Miles er bedre.
    Men jeg finner det allikevel svært interessant at disse billighøyttalerne biter så godt fra seg. Har du hørt på dem uten bilde på skjermen samtidig? Du skriver at du kunne levd med dem til både musikk og film. Kunne du forsøkt en liten sammenlikning mot Miles ved musikklytting? hvor er forskjellene? Det blir selvfølgelig helt subjektivt. Det forstår jeg godt. Ville du investert I Miles på nytt igjen i dag med Behringene i hus?
    Angående subber til disse, så vil nok svarene sprike. JEG ville valgt 18-21" og høyere tuning enn mange andre ville valgt da jeg ikke legger opp anlegget mitt for de 3-4 filmene i året som har mye innhold under 20hz. Mange er nok ikke enig i det.
    Hva med Behringers egen 18" sub i samme serie? Hva er trenden på andre sida av dammen når det gjelder sub sammen med disse?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også svært nysgjerrig på hva man kan få om man velger noe dyrere PA høyttalere, si dobbel pris?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt mer på Wimp enn på BD-konserter med disse, så inntrykket er basert mest på ren musikklytting i sweetspot. Planen er å leve med disse oppkoblet hele uken, og bruke lørdag ettermiddag/kveld og søndag til å sammenligne litt mer. Da er jeg alene hjemme og får litt mer tid til slikt uten å måtte løpe og skifte bleier.

Om jeg ville investert i Miles igjen i dag... Godt spørsmål. Sannsynligvis ikke, men det er noen grunner til det som ikke nødvendigvis har med trådtema å gjøre. For det første så mener jeg og flere andre (deriblant Tangen selv) at de har godt av en dedikert mellomtone. Jeg lurer fremdeles på å bygge ut, men liker ikke helt tanken på et aktivt oppsett jeg må ratte på plass selv.... Det er selvsagt kompromisser med alle design, så også med Miles. For det andre så har prisen på å bygge Miles gått opp ca 5k siden jeg bygget.

Mange lurer på det samme som deg angående Behringer subbene. Til musikk antar jeg at de vil fungere helt etter hensikten, men de er så høyt tunet at de sannsynligvis ikke får noe romforsterkning nedover, så noe hjemmekinosub er det ikke.

Andre PA høyttalere kan jeg ikke uttale meg om, annet enn at det er nevnt noen i tråden som flere bruker og er fornøyd med.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mackie har passive utgaver av srm serien, c200 og c300z
    billig på nett i statene.. ikke mange som selger de i norge ser det ut som.
    http://www.avsforum.com/forum/155-di...nder-hood.html

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, selges i norge den. Må bare finne dem hos PA-grossister:

http://www.benum.no/produkt/11933469...ve-loudspeaker

Dette er en interessant tråd. Selv driver jeg i PA-verdenen og syns til tider det er veldig rart med de kunstige skillene mellom PA og HiFi. Grensene mellom PA til Kino til hjemmekino er tidvis små og ikke-eksisterende. F.eks. er det i prinsippet ingen forskjell PA og kino-anlegg, annet enn at kino tillater større subber som er mye lavere tunet siden utstyret ikke skal flyttes på.

Stiller meg dog litt undrene til at et billigmerke som Behringer kan danke ut Miles. For å si det litt slemt så er Behringer er å betrakte som lydverdenens Biltema på godt og vondt. Jeg håper inderlig forskjellene mellom Behringer og Miles er mer enn bare forskjeller i fortjenestemarginer i salgsleddene!

En PA-HT er bygd med litt andre premisser enn HiFi-HT. F.eks. er lydnivå og kastelengde viktige variabler. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vært borti private som har forsøkt å bruke sitt private stereoanlegg på dans i forsamlingslokalet og kommet tilbake til sprengt diskant eller mellomtone dagen etter.

En PA HT både spiller høyere og tåler mer. Derfor er den også stivere i opphenget -- noe som gir høyere tuning. For å tåle mer effekt, er svingspolen større. Større svingspole = mindre magnetfelt, og dermed er linæriteten i elementet dårligere. Men siden følsomheten er større, vil jeg tro at elementet i en hjemmekino-setting knapt blir kjørt særlig hardt. Det er en god ting, siden mindre membransving gir bedre linæritet. Samtidig kan det bety at HT-en ikke blir kjørt hardt nok og endrer karakter når den blir presset litt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Stiller meg dog litt undrene til at et billigmerke som Behringer kan danke ut Miles.
    Hvor leser du dette...?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor leser du dette...?
    Utelukkende fra eget subjektive inntrykk. Behringer har jeg god erfaring fra i pro-PA, og har erfart at kvaliteten kan være både helt grei og så som så. Som med Biltema, så er noe bra men andre ting er, uhm, billig. I bransjen generelt ses det ned på Behringer, og man finner ofte merket på nei listen i ridere til artister osv.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Mulig jeg misforstod deg. Oppfattet det slik at du hadde inntrykk av at jeg hadde påstått at Behringer var bedre enn Miles.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Mulig jeg misforstod deg. Oppfattet det slik at du hadde inntrykk av at jeg hadde påstått at Behringer var bedre enn Miles.
    Neida. Jeg mente at det ville være svært overraskende om Behringer danket ut Miles.

Og det er derfor jeg syns dette tråden er interessant. Fordi det ligger en "underdog shows off" oppi dette hvis det viser seg at Behringer er kapabel til å brukes på denne måten.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ER kapabel til å brukes på denne måten. For meg, og for enkelte andre over dammen. Om den er brukenes for deg eller andre er ikke sikkert. Men det er jo noe av det som er fint med denne hobbyen. Alle kan ikke like det samme. Da hadde det ikke vært så mange merker å velge mellom gitt.

Trådstarter på den tråden som jeg linker til i første post kom akkurat hjem fra CEDIA. En manns mening, men likevel.
    Even after CEDIA 2014 and all the supersystems I heard there, my B215s did not disappoint when I got home last night.
    Jeg vet det høres tåpelig ut, og det må sikkert tas med den sedvanlige bøtten havsalt, men jeg tar meg selv i å hele tiden ville gå ned i kjelleren og høre musikk. Det er en stund siden. Nå for tiden er musikk mest bakgrunns"støy". Jeg mener ikke at disse er høyttalerne "to end all others". På ingen måte. Men samspillet med mitt sub-system i mitt rom, fungerer såpass godt at jeg må si jeg er overrasket.

Nå har jeg vel garantert sørget for at fallhøyden er så stor at ingen som tester de forstår hva i alle dager jeg snakker om..?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men samspillet med mitt sub-system i mitt rom, fungerer såpass godt at jeg må si jeg er overrasket.
    Hva slags sub-system har du?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Stiller meg dog litt undrene til at et billigmerke som Behringer kan danke ut Miles. For å si det litt slemt så er Behringer er å betrakte som lydverdenens Biltema på godt og vondt. Jeg håper inderlig forskjellene mellom Behringer og Miles er mer enn bare forskjeller i fortjenestemarginer i salgsleddene!
    Hvis man først skal prøve seg med PA høyttalere i hjemmekinoen, hvilke merker mener du det er fornuftig å kikke på da? Mackie? Andre?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Hva slags sub-system har du?
    Tre, snart fire pd.186 tunet rundt 20hz.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre, snart fire pd.186 tunet rundt 20hz.
    DiY? Noe ala BEFs Beyma subber? Har du byggetråd på disse?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en byggetråd her et sted ja. pd.186 er ikke et like godt kjøp som de en gang var. Det har kommet en ny versjon av dette nå, og prisen har steget fra ca 2000,- til 3250,-! I tillegg har FS steget fra 27hz til 34hz så jeg er usikker på hvor langt ned det er fornuftig å bruke det nå. Det får andre svare på. Usikker på om andre parametre har forandret seg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fire nye timer foran 212 i dag. Ikke mye nytt å fortelle. Testet helt uten subber og kjørte fullrange også i dag. Det var på starten av John Mayer konserten. Den første delen er akustisk, så er ikke dønn avhengig av subber. Gikk fint.

Red (film)
    Adele BD-konsert
    John Mayer BD-konsert
    Warren Haynes-Old friend (youtube-klipp)
    Sigrid Moldestad-Brevet til kjærleiken (nydelig plate)

Tror også jeg skal droppe planene om å sammenligne disse med Miles. Har en mistanke om at ting kommer til å bli tatt ut av kontekst, og at jeg må bruke mye tid på å forklare/presisere. (ikke myntet på deg spesifikt Ole) Det er en "forum-ting".

Da tror jeg at jeg har sagt det jeg vil si om disse for en god stund. Nå får andre som tester Behringer eller andre (tråden handler jo tross alt om annet enn Behringer-modellene) PA/kino-høyttalere få slippe til.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Audio bruker mange PA-utleier her nede og de har KRAFTIG og veldig OK lyd, kunne tenkt meg å prøve disse:
    http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/hy...o-f12-p461088/

Ellers har du QSC sine topper:
    http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/hy...lack-p1019193/

dyrere er det, men sammelignet med Behringer sine priser får du jo LD, ser veldig bra ut kosmetisk hvertfall
    http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/hy...b-122-p192427/
    Står forøvrig at det er BMS driver og Eminence bass i disse.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  2. Vedr. "min hi-fi" og "min hjemmekino"
    By Mogens in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 01-26-2007, 12:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg