"Trend" over dammen. PA-topper til hjemmekino. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 87
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, Synergy Horns fra Danley er spennende. Har virkelig lyst å høre SH50/60.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var de på plass. Mangler kabler som passer så jeg får ikke hørt de på en stund. Fulgte visst med stativer også. Hyggelig overraskelse.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Da var de på plass. Mangler kabler som passer så jeg får ikke hørt de på en stund. Fulgte visst med stativer også. Hyggelig overraskelse.
    Når regner du med at kabler er på plass og høyttalerne evaluert?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte kabler i helgen, men har ikke fått beskjed om at de er sendt enda. Syns faktisk det er for dårlig. Akkurat nå angrer jeg på at jeg bestilte fra et firma jeg aldri har hørt om før.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass.. Tomt på lager eller dårlig rutiner.
    Bestilte hdmi billig på nett en gang. Lot vente på seg, så ringte for å annullere kjøpet. Ikke noe problem mente de. Kjøpte 10 meter hdmi på Claes O. istedenfor og var fornøyd med den. Plutselig fikk jeg kabelen fra nettbutikken ca en uke etter. Mye rart blant nettbutikkene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått ordrebekreftelse engang.. Kun PayPal bekreftelse. Virker ikke seriøst på meg nei.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om noen leser avforum.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda... noen som leser ennå, og vi venter i spenning på intrykkene dine av behringerne

Kabler har jeg kun kjøpt fra blue jeans de siste årene. Har fungert smertefritt.

De ovenfor nevnte yorkville høyttalerne er så langt jeg har skjønt basert på lisensiert teknologi fra Danley sine unity horns, som var forløperen til dagens synergy og synergy molded serie.

Andre interessante høytalere som har blitt populære over dammen er JTR sine coax baserte høyttalere og den relativt nye noesis serien. Jeg kjører for tiden den minste coax varianten til JTR som surround og surround back. Synes disse leverer meget bra og fungerer flott sammen med seaton frontrekka. De hadde nok heller ikke gjort seg bort som LCR for ett oppsett med litt lavere budsjett.
    Det som er litt morsomt er at tre av de etter min mening mest interessante høyttalerprodusentene(JTR, Seaton og Danley) for hjemmekino alle sammen drives av folk som jobbet sammen i servodrive en gang i tiden.
    Sist endret av tldng; 09-12-2014 kl 20:59

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte i grunn mest på firmaet som skulle sende meg kabler. 40min etter at jeg "klagde" fikk jeg mail om at de beklaget ventetiden og at de skulle sendes som brevpost på onsdag. Det tviler jeg på ble gjort, for da skulle jeg hatt de i dag.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah.... Litt treg i dag

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng Vis post
    Andre interessante høytalere som har blitt populære over dammen er JTR sine coax baserte høyttalere og den relativt nye noesis serien. Jeg kjører for tiden den minste coax varianten til JTR som surround og surround back. Synes disse leverer meget bra og fungerer flott sammen med seaton frontrekka. De hadde nok heller ikke gjort seg bort som LCR for ett oppsett med litt lavere budsjett.
    Det som er litt morsomt er at tre av de etter min mening mest interessante høyttalerprodusentene(JTR, Seaton og Danley) for hjemmekino alle sammen drives av folk som jobbet sammen i servodrive en gang i tiden.
    Hva element er det Seaton og Jtr bruker i konstruksjonene sine? Det er vell egentlig relativt enkle konstruksjoner men som er satt sammen av gode komponenter på en fornuftig måte?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Skal prøve å være litt mer konstruktiv enn forrige post.

Kablene kom i dag, og jeg fikk litt mer tid etter jobb enn jeg trodde så jeg rakk å teste en times tid. Ja, hva skal man si..? Tror noen og enhver hadde fått seg en overraskelse om de hadde testet ett par av disse. Jeg raste igjennom sang etter sang etter sang for å finne noe de var skikkelig dårlige på, men fant ikke noe blant de jeg testet. Satte bla på Crossroads Guitar Festival 2010 som jeg etterhvert kjenner meget godt, og satt med et overrasket glis i godstolen. Vokaler kom frem på en måte jeg sjelden har hørt, og gitarer stod frem som klokkeklare. Om ikke annet så forstår jeg nå at inConcert Miles definitivt har godt av en dedikert mellomtone. Prøvde å sette fast B212 på Alison Krauss uten hell. Hun har en stemme som kan få enkelte høyttalere til å (det jeg kaller) "gå i metning" på enkelte toner.
    For å få gjennomført testen så fort som mulig droppet jeg å modde kablene og brukte en Aoda MA300 som effektforsterker. Da kunne jeg bruke kablene slik de var. Planen er å teste høyttalerne på XTZ A100 D3 slik at de får like arbeidsvilkår som Miles. Testet litt forskjellige delefrekvenser, men endte på 90hz. Likte veldig godt oppsettet delt på 100-120hz også, men da var det lett å lokalisere subbene. Hadde jeg hatt sub nr 3 "up and running" (venstre hjørne bak) hadde det nok fungert bedre med høyere deling da den hadde vært med på å gi litt mer stereoeffekt.

Det var mine initielle tanker. Kommer nok tilbake med mer etter hvert.

+ Billig
    + "Åpen lyd"
    + God på stemmer og gitarer
    + Spiller høyt og uanstrengt

- Kan oppfattes som noe lyse (ikke direkte skarpe)
    - Lav WAF

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning. Ser frem til å lese hva du synes etter at du har prøvd dem over litt lengre tid. Har en tidligere arbeidskollega som bygger kino på begrenset budsjett, kanskje det er verdt at han tar en titt/lytt på behringer.

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Hva element er det Seaton og Jtr bruker i konstruksjonene sine? Det er vell egentlig relativt enkle konstruksjoner men som er satt sammen av gode komponenter på en fornuftig måte?
    Seaton bruker B&C coax og AE basselementer. JTR i likhet med Danley bruker BMS coax. Basselementene vet jeg ikke hvor kommer fra. Tror mye av egenskapene til disse høyttalerne kommer av relativt gode komponenter og velprøvd teori, som dessverre ikke lar seg pakke inn i de aller minste og konevennelige kabinettene. forseggjorte delefiltre er nok også en viktig del av oppskriften. Tror seaton catalyst tjener mye på speakerpower forsterkerne med innebygd DSP. Aktiv drift og mulighet for å realisere veldig komplekse filtre er en av suksessfaktorene.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Ok. Skal prøve å være litt mer konstruktiv enn forrige post.

Ja, hva skal man si..? Tror noen og enhver hadde fått seg en overraskelse om de hadde testet ett par av disse. Jeg raste igjennom sang etter sang etter sang for å finne noe de var skikkelig dårlige på, men fant ikke noe blant de jeg testet. Satte bla på Crossroads Guitar Festival 2010 som jeg etterhvert kjenner meget godt, og satt med et overrasket glis i godstolen. Vokaler kom frem på en måte jeg sjelden har hørt, og gitarer stod frem som klokkeklare. Om ikke annet så forstår jeg nå at inConcert Miles definitivt har godt av en dedikert mellomtone. Prøvde å sette fast B212 på Alison Krauss uten hell. Hun har en stemme som kan få enkelte høyttalere til å (det jeg kaller) "gå i metning" på enkelte toner.
    Det var mine initielle tanker. Kommer nok tilbake med mer etter hvert.
    Veldig spennende! Men hva er det egentlig du sier her? At disse høyttalerne faktisk kan utfordre inConsert Miles? Men på enkelte typer musikk (Alison Krauss) fungerer de ikke bra i det hele tatt? jeg er veldig spent på videre inntrykk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei...jeg sier ikke det. Ikke helt Ole. Men det jeg vil frem til er at de får frem stemmer på en meget god måte. Miles (hos meg i alle fall) gjør noe rart med enkelt kvinnestemmer, feks Alison Krauss. Nå snakker vi ekstreme lydnivåer altså. Faktisk så ville jeg frem til at Behringer klarte seg veldig bra på Alison Krauss.

Hadde en liten økt i dag morges også, og inntrykket har ikke forandret seg. Dette kunne jeg fint ha levd med. Både til musikk og film. Anbefaler subber som låter pent oppover i frekvens. Testet med Blues Traveler, Kari Bremnes, Bring me the horizon, Booker T & The MG`s, Carl Espen (guilty pleasure), The Doores og Killswitch Engage.

Dessverre bestilte jeg litt korte kabler, så jeg får ikke plassert de like bredt som Miles. Skal se om jeg får plassert effektforsterkeren litt mer midt i rommet slik at jeg rekker lengre med høyre høyttaler. På ekstreme nivåer kan de virke litt lyse (får meg ikke til å kalle de skarpe). Kan legge til at jeg ikke hører en pøkk over 14k hz.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk! Enig med trådstarter, dette må jo bare prøves av alle som har lidenskap innen lydverdenen. Forøvrig har jeg nå bestilt meg 215xl.
    skal teste dem opp mot beolab 5. Regner ikke med bassen matcher, men er interessert I smekket oppover I frekvens samt stemmegjengivelse og generell tydelighet. Forøvrig hadde jeg tenkt å bruke dem I ett 5,2 oppsett om dem viser seg å være noe å samle på.
    Teddytusen du får komme med flere inntrykk spesielt filmopplevelse kunne vært interessant å høre noe om til jeg får mine egne å teste med. Forøvrig fantastisk forum, lenge siden jeg har vært her.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende Per Thomas. Har fri på tirsdag, og da er planen å teste skikkelig på film. Regner med at det går fint, all den tid de klarer seg veldig bra på musikk.

Må få legge til at jeg ikke regner meg som noen ekspert, men har hørt en god del gjennom mange år i denne hobbyen. Mine erfaringer/inntrykk/meninger gjelder for min hørsel, mine preferanser og mitt rom.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo meget spennende!
    Jeg vil si det er oppsiksvekkende at en mann med inConsert Miles sier at han sitter med et "overasket glis i godstolen". Og "fint kunne levd med. Både til musikk og film". Nå har ikke jeg engang hørt nevnte Miles. Men jeg hadde egentlig bestemt meg for å bygge slike etter all positive omtale de har fått. Det er jo oppsikksvekende at en slik billig PA høyttaler kan nevnes i same åndedrag som Miles og i slike ordelag som over. Hva får man da om man går litt opp i pris på PA høyttalere? Har f.eks. Behringer andre PA høyttalere til dobbelt av denne prisen? Er det bekreftet at de active variantene ikke er like gode som de passive? Hva slags forsterker egner seg godt om man velger de passive?
    Dette må definitivt testes ut. Hvilke subber kan anbefales til disse?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt presisering er på sin plass. Miles er langt bedre høyttalere. Skulle bare mangle. Elementene til Miles og mini-Miles senteren min koster det samme som 20stk (!) B212. Ikke det at det nødvendigvis er et parameter som betyr så mye da implementering er det som bestemmer om det blir et godt resultat eller ikke, men likevel.

Begynner ikke på jobb før kl 12, og har kost meg i kinoen etter at unger var kjørt til bhg og skole. Fikk flyttet forsterkeren slik at jeg fikk flyttet høyttalerne. De står nå nærmere sidevegg (80cm fra) på hver sin krakk med kraftig toe-in. Lydbildet og sweetspot er stort, noe som er litt av fordelen her. Min mening er at slike høyttalere med toe-in gjør senter noe mindre viktig. Enda ikke satt på film, men satser på å slenge på noen klipp før jeg går på jobb. Jeg har klart å provosere frem "enkeltepisoder" der B212XL har hørt litt skarpe og rotete ut. Vi snakker lydnivåer der en 1" domediskant for lengst har takka for seg, tatt på seg skoene og tatt nattbussen hjem. Selvsagt har man prisen i bakhodet når man tester høyttalere, og menneskevesenet er jo gjerne sånn at vi vil at "underdogen" virkelig skal slå fra seg. Jeg prøver å være bevisst på dette, men kan selvsagt være påvirket likevel. Akkurat nå står The Black Keys- El Camino (Wimp Hifi) på anlegget og det låter flott. Har sett mesteparten av første del av Guitar Festival 2010 også i dag. Jeg kan ikke vri volumknotten like langt forbi idiothøyt som jeg kan med Miles, men det er mer enn de fleste noen gang vil trenge uansett.

Angående subber til disse, så vil nok svarene sprike. JEG ville valgt 18-21" og høyere tuning enn mange andre ville valgt da jeg ikke legger opp anlegget mitt for de 3-4 filmene i året som har mye innhold under 20hz. Mange er nok ikke enig i det. Jeg bruker da også anlegget mitt noenlunde slik:

60% konserter på Blu-Ray
    20% film
    20% musikk.

Dette forandrer seg litt med årstid og lyst.

Lurte faktisk på om jeg skulle tilby å sende disse rundt for test mot at folk betalte frakt selv, men har ikke så veldig lyst å sende de bort så lenge. Dessuten så koster det svært lite for folk å teste selv. 2500,- for ett par er på grensen til latterlig.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  2. Vedr. "min hi-fi" og "min hjemmekino"
    By Mogens in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 01-26-2007, 12:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg