Hva har jeg gjort galt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva har jeg gjort galt?

Fikk igår min nye sub, en SVS PB-1000 , handla idag en rca kabel som ble koblet til på LFE kontakten på subben og
    pre out subwoofer kanalen på receivern. Er en Marantz SR5008 receiver.

Når jeg kjører Audyssey MultEQ XT så kommer det lyd fra alle høyttalere inkludert sub, men kommer ikke noe lyd fra den når jeg ser filmeller hører på musikk.

noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få til dette, er helt blank på dette feltet.

Edit: har fått lyd i den ved å justere subwoofernivå til maks (+12db) i receiveren, og skru opp volumet på selve subben til nesten maks,

men føler dette fortsatt ikke helt stemmer,
    Sist endret av Tanngarden; 08-21-2014 kl 20:34

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha sett på graphic eq inne i menyen på reciveren. Mulig den er helt nedstilt på eq. Du kan forsøke å kallibrere på nytt med å ha mik i annen pososjon, eller slå av kallibreringen helt og still inn manuelt. De fleste recivere lar deg kopiere audessykurven inn i manuell stillign og derfra kan du justere slik at du får det lydbildet du ønsker.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes ikke helt bra ut nei, subwoofer kanalen skal normalt helst ikke bikke over 0db (gjerne ligge på -) med subbens volum på ca 50%.

Hvor mange høyttalere har du?
    Hva er disse satt opp som i speaker setup, for og bruke sub skal de stå som small/små og vanligste er da en crossover på 80hz.

Ellers lurer jeg selvsagt litt på kildene dine, musikk er 99% stereo og her vil det ikke skje noe som helst i subben med mindre høyttalerene er satt som små. Direct og pure direct modusene overskrider også denne innstillingen så om du bruker en av de til musikk kommer ikke subben til og brukes.

Men om du ikke får test tone på subben fra kanal volum menyen uten at den settes til +12 med subbens egen volum kontroll på maks så er det nok noe galt et sted. Så hadde tatt kontakt med forhandler.
    Jeg ville også satt subben sin volum ned til 50% før man feilsøker mer, om du plutselig får normalt lyd i den med en glemt innstilling kan en svs på maks fort kunne lage jævlig høye lyder, kort sagt pass på hørselen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har 3 høyttalere, h og v front og senter(deftec uiw75) fikk ihvertfall justert høyttalerne til små, tror jeg, litt usikker på hva jeg gjorde, men nå er det ihvertfall lyd i subben på -2db og 50% på sub volumet.

om det er så mye lyd som det skal være eller ikke er ikke jeg helt kompetent på, lite peiling på hifi.
    når du nevner pass hørselen lurer jeg på hvor høyt det faktisk skal være, hehe

får noen kompiser til å stikke innom som har mer greie på hvordan ting skal låte enn meg, så får vi se deres dom. vært vant med tv lyd i alle år frem til nå jeg.

Bare venter på litt mer cash i lomma så kommer de 4 siste bak høyttalerne så det blir et 7.1 anlegg

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i klubben :-)
    Subwoofer kalibrering er en egen kunstform og jeg har selv brukt et år på få til min første, så kjøpte jeg to nye og startet på ny :-P

Audessey kalibrering er nok absolutt ikke gal så om du bare får kjørt den alene er mye gjort, jeg har blitt meget positivt overrasket av kalibreringen på min denon.

Audessey vil sette høyttalere som store, eller full range (som er mer beskrivende. I min mening) så fort den finner høyttalere som går ned til ca 40-50hz dette er ikke spessielt viktig og vite, men betyr at man må manuelt sette disse kanalene til små med en passende delevfrekvens, her er det bare og prøve seg fram så du finner god lyden.
    F.eks har jeg selv justert opp sub kanalen med ca 4db, som gir litt ekstra trøkk og morro til film og musikk.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at man godt kan manuelt kalibrere sub'en før man kjører receiverens kalibrering. I mitt tilfellet så har det hjulpet veldig mye.

Lignende tråder

1. Hva har jeg gjort galt ?
    By Toilethunter in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 48
    Siste melding: 01-12-2010, 06:17
  2. Har jeg gjort rett (Bi-amp)
    By yuri555 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 02-23-2009, 22:51
  3. valget er gjort
    By sindre1 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3