"Project Earthquake"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer HOLST sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Project Earthquake"

Hei

For drøyt tre år siden konstruerte og bygget jeg et par rimelig store og kraftige høyttalere. Tenkte kanskje noen har interesse av slike prosjekter, så jeg har lagt ved et par bilder. PS! Bildet av meg ved siden av en høyttaler ble tatt 01.03.2001, og jeg så mye yngre- og mer harry ut for 3,5 år siden enn i dag, men jeg var 191cm høy og 18 år(kamobuksene var tatt på for anledningen)... hehe...

Kabinettene er bygget i 22mm MDF plater med dobbel front og dobbel skillevegg mellom kamrene (hver bass sitter i eget bassreflexkammer med hver sin port på baksiden, samme tuningfrekvens). Innvendig i kabinettene er det 5 x 5 cm kraftige avstivningslister i horisontale rammer for ca. hver 20 cm i i hele høyden. Elementene er av merket Beyma og er av meget høy kvalitet. Bestykningen er 2 x 18" bass, 2 x 8" mellomtone og 1 x 1" "bullet tweeter". Høyttalerne har biwiring (gullterminaler som tar opptil 30mm2 kabel) og Flatline high-end kabler internt. Det finnes et treveis delefilter i 3 deler per kabinett, men på bassene har jeg koblet ut det passive filteret og bruker et aktivt delefilter i stedet. Bare bassene alene har en følsomhet på 104db / 1w / 1m per kabinett, og tåler nærmest "ubegrenset" med effekt (hvis man kjører singel wiring øker følsomheten flere db). Tror ikke 2KW over kortere perioder er noe problem så lenge effekten er ren og ikke forvrengt. At disse høyttalerne kan spille ekstremt høyt og med ekstrem bass er vel ingen overraskelse, men de spiller også overraskende bra, spesielt med tanke på bestykningen og størrelsen. Høyttalerne står forresten i et rom på ca. 16m2, og døren i rommet klaprer meget kraftig (og synlig) i dørkarmen ved musikk med mye bass og basstester (jeg bruker da hørselvern, ellers hadde jeg vært døv). Rommet har betong gulv, tak og vegger... "De som tror Cerwin Vega 1515 eller CLSC-215 kan spille høyt og har kraftig bass har gått glipp av noe..."

Jeg bruker 3 stk. modifiserte effektforsterkere (Nikko Alpha III, klasse A, dual mono) hvorav 2 av de er brokoblet til å drive hvert sitt par med basser, og den tredje driver mellomtonene/diskantene i stereo. Se eget bilde.

Dimensjonene på høyttalerne (H x B x D) er 200 cm (202 med spikes) x 52 cm x 65 cm, og de veier 163kg per stk (målt på en stakkars digitalvekt). Importøren av "hardware´n", Utah Hifi og Elektronikk i Larvik, har verdsatt høyttalerne til 22.500 kr per stk. eks. mva, hvis de skulle levert dette systemet ferdig bygget etter samme tegninger (alle kvitteringer, tegninger og annen dokumentasjon finnes).

PS Jeg vurderer å selge disse fordi jeg har kjøpt et par nye "ordentlige Hifi høyttalere". Jeg var meget fornøyd med lyden i de gamle, men de nye er betydelig penere og låter mer "politisk korrekt" (amerikanske GrandHigh GH-7, eneste paret i landet såvidt jeg vet, tilfeldig link: http://www.maxaudio.pl/sklep/artykul...GRANDHIGH/GH-7).
    Send meg en mail hvis du er interessert eller har spørsmål.

PS 2 Hvis noen har en dB måler må de gjerne ta seg en tur...

Mvh
    Holst

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forumet har et eget DIY (do-it-yourself) avsnitt der du åpenbart hadde passet inn.

For å legge inn salgsannonse kan du legge det på avtorget.

Pervers sveis, bukse og høyttaler. Det skal du ha 8)

DrE

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De høyttalerne ser ut til å være marginalt større en mine System Audio :roll:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lignet litt på mine selvbygde, bare at mine er 4x mindre..
    Trøkker sikkert bra!

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var fiffige saker ja.

Har du ca veil pris på GrandHigh GH-7 i norge?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen "veiledende" pris på GrandHigh GH-7 i Norge fordi det paret jeg er i besittelse av er det eneste som er importert. Men jeg kjenner importøren som fikk agenturet for GrandHigh i Norge, og såvidt jeg husker var det snakk om en utsalgspris i butikk på ca. 40 - 45k.

GH-7 er jo ikke direkte små de heller, de ser bare små ut sammenlignet med mine selvbygde (kan ta et bilde av GH-7 ved siden av Beyma høyttalerne). Men GH-7 er jo en rendyrket hifi høyttaler, og i så henseende er de ganske store: 163 cm høye og 106kg per stk. GH-7 er en 4-veis konstruksjon med 5 elementer og tri-wiring (største terminaler jeg noensinne har sett, 24k gull) og 3 lags sort pianolakk. Synes dette må være blant de peneste høyttalerdesignene jeg har sett. Er meget fornøyd med dem!

-Holst

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beauty and the beast...

Her er et par bilder jeg har tatt nettopp av Beyma (selvbygde) vs. GrandHigh GH-7. GH-7 med sine 2 stk. 10" basser og 163 cm høyde ser ganske puslete ut ved siden av Beyma høyttalerne med 2 stk. 18"...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sett mellomtonen i de kassene i loddrett posisjon og se hva som skjer....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer det med diskanten plassert så høyt?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: "Project Earthquake"

Sitat Opprinnelig postet av HOLST

jeg var 191cm høy...
    Har du blitt høyere eller lavere?? :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt. Kjører du demoer eller?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    sett mellomtonen i de kassene i loddrett posisjon og se hva som skjer....
    Skjønner ikke helt hva du mener, med det er vel underforstått at bassene ikke spiller i samme kammer som mellomtonene... Hver bass har vært sitt kammer og hver mellomtone har også vært sitt kammer. -Hvis ikke hadde nok mellomtonene vært klistra på veggen på motsatt side i rommet... :wink:

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvordan fungerer det med diskanten plassert så høyt?
    -Diskanten er plassert meget høyt ja (186cm over gulvet), og det er jo ikke helt ideelt i et lite rom.. Det hadde derimot vært ideelt i et stort rom med mange folk. Men det fungerer faktisk overraskende bra selv om man sitter i en sofa bare 3 meter unna, diskanten har meget bra spredning.
    Ellers har jeg tanker om å flytte, og dermed få høyttalerne inn i et større rom, de spiller nok enda bedre da..

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Sitat Opprinnelig postet av HOLST

jeg var 191cm høy...
    Har du blitt høyere eller lavere?? :wink:
    -Jeg er fortsatt like høy… har bare vokst i bredden…. :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kult prosjekt. Kjører du demoer eller?
    Tja, det kan vel alltids ordnes…

-Holst

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo Nikko forsterkere, hvor har du fått tak i de ??
    Havde en Nikko NR 1415 receiver, 2 x 190 watt, den kunne ikke trekke noe som helst..............

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nikko forsterkerne har jeg fått tak i via en bekjent. Den øverste av diodene på hvert av VU meterne på forsterkerne er rød mens resten er grønne, og jeg har mange ganger spilt så de øverste diodene har lyst rødt kontinuerlig. Og det uten nevneverdig forvrengning eller andre problemer. Forsterkerne virker meget strømsterke og er jo bygget opp som dual mono med hver sin store strømforsyning (trafo) for hver kanal og har mosfet transistorer. De veier vel ca. 20kg per stk. Jeg lånte en gang en helt ny Deton PA effektforsterker (1500W, 750W RMS per kanal i 4 ohm) med viftekjøling, men den spilte ikke like høyt, hadde dårligere punch i bassen og låt elendig lydmessig i forhold til Nikko´ene... Men hvis du tviler på at disse kan trekke "noe som helst" så må du gjerne ta deg en tur...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 1980 kostet en Nikko Alpha 3/Beta 3 kr. 4290,-
    Mos wideband transitorer i udgangstrinet, Slew rate 50V/usek. Forforsterkeren er med FET´s.
    Utgangseffekt 2 x 90 watt i 8 ohm, 2 x 100 watt i 4 ohm (!)
    0.008 % forvrenging, signal/støy pickup 89 db, tape 100 db.
    Vekt 5,9 plus 16 kilo.
    Det er sjelden vare du har dér, ta godt vare på klenodierne....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig, men tror dette er en MKII utgave, de er oppgitt til 2 x 160W RMS @ 8 Ohm, og VU metrene går til 160W. Men de er utrolig dynamiske, med nesten ingen forvrengning eller støy uansett lydstyrke, og har utrolig god kontroll på bassen. Og ÉN Nikko Alpha III drev høyttalerne bedre (høyere volum, bedre kontroll på bassen, mye bedre lyd) enn en viftekjølt Deton Max 502 PA forsterker (2 x 500W @ 8 Ohm, 2 x 800W @ 4 Ohm, 1500W brokoblet @ 8 Ohm, lånt av Musikanten i Fredrikstad). http://www.deton.com/html/max502.html

Tenkte at nå skulle høyttalerne virkelig få kjørt seg litt, og lånte den Deton forsterkeren. -Men den gang ei, ble ganske skuffet. Men vurderer å prøve å få tak i et par NAD 218THX til å brokoble til å drive hvert sitt par med basser. Tror ikke NAD´en låter noe bedre (kanskje dårligere), men den har nok mer muskler (i hvertfall på papiret)...

Så derfor henger jeg meg ikke så veldig opp i tall lenger, praksis er ofte et annet kapittel enn de tekniske spesifikasjonene skulle tilsi...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •