Vurderer kjøp av senterhøyttaler - Råd mottas med takk [LØST]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer kjøp av senterhøyttaler - Råd mottas med takk [LØST]

Hei godtfolk. For å avklare med én gang, jeg opererer med kraftig begrenset budsjett, beggars can't be choosers osv.

Etter å ha fått en brukt Yamaha RX-V661 i hus (som var et kjempeløft fra no Panasonic DVD pakkedritt) tror jeg det er på tide å rette fokus mot senterhøyttaler. Resten av høyttalerne må nok fortsette å være litt blanding av rothweiler og rattkjelke, men sentern er såpass viktig at jeg må ta noen grep. Pr dags dato bruker jeg sentern fra Panasonic-greia, men jeg opplever den som noe svak og utydelig.

Vel vel, jeg har to begrensninger, det ene er selvfølgelig økonomi, pr dags dato har jeg ikke samvittighet til å svi av mange-tusen-fem-hundre på en høyttaler. Det andre er høyden. Av praktiske årsaker bør ikke sentern være mer enn 15cm høy, det er klaringa fra foten på TVen til selve skjermen.

Så, har noen et par visdomsord på lager her eller sitter jeg pr. dags dato med et uløselig problem?
    Sist endret av Leo_; 08-18-2014 kl 16:41

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper kanskje litt om de sier hva salgs fronthøyttalere du har nå? Front og senter høyttalere bør være like klangmessig. Sånn sett bør man helst ha høyttalere i samme serie i front. Med tanke på høyde, vurder å sette tv på en eller form for "stand".

-20140816_193851-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Høyttalerne jeg bruker i dag er egentlig mindre viktige, siden de skal byttes ut, men pr. dags dato har jeg et par Eltax Silverstone 300 Black foran. De blir muligens byttet ut med et par Tannoy 601 når jeg får tid til å finne ut hva jeg synes høres greiest ut. De blir som sagt byttet ut når samvittigheten tillater det, men når det blir vet jeg ikke. Jeg er klar over at det bør være et visst samsvar, men det blir rett og slett nedprioritert.

Å bygge opp TVen er et alternativ ja, men da må sentern trekkes fram et stykke kontra å ligge helt bak mot TVen. Usikker på om det utgjør noe negativt.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel prøv proson. Billig i vært fall. Veldig vanskelig å si hvordan de blir med Eltax. Men hadde en subb av dem en gang I tiden. Litt pløsete bass. Kanskje dine eltax ligner litt. Proson skal jo være billig, pløsete bass, tror jeg. Billig i vært fall..
    http://www.surround.no/Produkter/H%C...re/Proson.aspx

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahahaha, var det en "diss" eller?

Har sett litt på DALI FAZON MIKRO VOKAL SENTERHØYTTALER og ARGON 6344C SENTERHØYTTALER, men jeg mistenker at jeg kommer bedre fra det på bruktmarkedet. Dog er problemet der at jeg ikke vet hva jeg ser etter, jeg er rimelig blank på dette feltet.

Edit: Om jeg ikke tar helt feil så mistenker jeg i alle fall at Proson eller tilsvarende blir omentrent samme rælet som jeg allerede har.

Edit 2: Mulig den der Proson Stadium Center kan være akseptabel fram til skikkelige høyttalere kommer i hus, takker.
    Sist endret av Leo_; 08-16-2014 kl 22:43

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en billig Argon sub nå, men sub skal jeg bygge selv når det blir timer nok i døgnet. Har vel litt sære preferanser der, så en ferdigsub med rette egenskaper vil bli alt for dyr.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en Cerwin Vega senterhøytalere av den rimelige sorten. Cerwin Vega 5C. Selvom jeg ikke er stor fan av Cerwin så har jeg god erfaring mht effekt og lydstyrke på de høytalerne jeg har vært borte i.

Dersom du skal bruke senter mest til film og konserter så er Cerwin et godt valg for økonomien. Tror jeg gav 900 for min som jeg ser er byttet mot en ny modell på klubben nå.

Til film er Cerwin genial, stor lyd fra liten høytaler. Ellers bruker jeg anlegget en del til konserter også, synes lyden er god da også. Jeg bruker surround mest til filmer og Spotify og noen konserter og musikkfilmer typ. Utenom det hører jeg musikk kritisk i Stereo.

Det sagt så blir nok senter byttet ut en gang, men ikke fordi jeg er misfornøyd med Cerwin, bare fordi mye vil ha mer.

Jeg kjører lyd til Senter fra Yamaha RXV-1900.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Danke. Jeg har sett litt på CERWIN-VEGA SL-25C SENTERHØYTTALER som jeg mistenker har tatt over for 5C, men den var litt høyere enn jeg hadde håpet på. Har snoka litt rundt og det ser ut som mange er veldig fornøyde med 5C og den er den lille cm lavere som gjør at jeg ikke trenger å gjøre tiltak for å slippe å få den i veien for skjermen når jeg krabber oppi sofakroken. Ser amazon.com selger den for 524kr pluss ev. mva og gebyr, den der kan jeg fort ryke på ja

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er iaf storfornøyd, grunnen til at den ikke er byttet ut også, samt at den passer perfekt i tvbenken. XTZ som jeg skulle hatt om jeg byttet passer desverre ikke inn. Men jeg synes lyden henger bra sammen selv om det er blanding i alt fra XTZer Jamo og Cerwin..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VE-5C eller LS-5C du har?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om det er VE-5C

https://www.youtube.com/results?sear...Cerwin+Vega+5C

Samme rakker som i videoene over.
    Sist endret av Danke; 08-17-2014 kl 12:18

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gjøre det veldig billig og oppgradere alt samtidig?
    http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html...nkode=50610901

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det står du holder til i tr. Heim. Kanskje lettest med bruktkjøp i nærheten?
    http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html...nkode=50219493

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kupp hvis du vil/kan ta frontene i samme slengen:
    http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html...ckthrough=true

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Mr Klipsch, her var det mye billig å se på. Billige fronthøyttalere har jeg fra før, de får duge til jeg skifter ut "alle" fire eller fem (alt etter som hvilken senter jeg ender opp med) Sentern du linka til hadde vært høyst aktuell hadde det ikke vært for at den er en 8-10cm høyere enn ønskelig. Jeg kan selvfølgelig bygge opp TVen, men av latskap og at jeg har en 5-åring i hus vil jeg helst beholde TVen i den høyden jeg har den. Vel vel, jeg forsøkte å ringe på den Jamoen her i Trondheim, men fyren tar ikke telefonen. Selv om den blir for stor er jeg om ikke annet 100kr nysgjerrig på hvordan den låter :P

Edit: Bakhøyttalere får jeg nesten ta i en egen tråd, der har jeg en idé som enten bare er fantastisk teit, eller som kan gjøre nytte for seg i lytterommet mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, klarer noen av dere å dekryptere noe av dette? Finnannonse

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dro og kjøpte den gamle Jamoen for en 100-lapp, mest for gøy. Det var en Jamo Center 200 av eldre årgang som angivelig hadde vært nedpakka i 10 år. Vel, det skal vel mye til for at den skuffer for en 100-lapp. Men fanken den var større enn jeg så for meg. Skal jeg bruke den må definitivt TVen heves. Grubler fremdeles på Cerwin Vega VE 5C Som kommer på godt under 1000-lappen fra amazon.com. Kanskje hadde den dugd som bakhøyttaler også..?
    Sist endret av Leo_; 08-17-2014 kl 20:37

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leo_ Vis post
    Dro og kjøpte den gamle Jamoen for en 100-lapp, mest for gøy. Det var en Jamo Center 200 av eldre årgang som angivelig hadde vært nedpakka i 10 år. Vel, det skal vel mye til for at den skuffer for en 100-lapp. Men fanken den var større enn jeg så for meg. Skal jeg bruke den må definitivt TVen heves. Grubler fremdeles på Cerwin Vega VE 5C Som kommer på godt under 1000-lappen fra amazon.com. Kanskje hadde den dugd som bakhøyttaler også..?
    skjønner jeg rett om du bare ønsker en bakhøytaler? Nå er jeg ikke helt sikker, men går dette an. Jo mener jeg husker et eller annet med en bakhøytaler på yamahaen min...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i utgangspunktet på utkikk etter en senter, resten har jeg og får duge. Lekte med tanken på å kjøpe ny senter og kanskje to til som bakhøyttalere, men bakenden skal eksperimenteres litt med med det jeg har. Senteren ja... Jeg kan med hånda på hjertet si at i lydsammenheng har jeg aldri fått mer valuta for 100kr! Har heva TVen 44mm, akkurat nok, kobla opp Jamoen og kjørt auto-kalibreringen og testa litt. Har sett en halvtime av Avater på blueray fra PS3 nå, forandringen fra den gamle sentern... Fyfaen, det ble utrolig mye bedre! Tale ble mye klarere og finere, mye lettere å forstå hva som blir sagt! Klangen er også godt merkbart likere fronthøyttalerne på Jamoen enn på den gamle. Jeg skal teste litt mer, men jeg tror ikke jeg trenger å se meg om etter noen ny senter, det holdt med en 100-lapp gitt

Lignende tråder

1. Råd for lydbehandling av rom mottas med takk
    By Chris Ihao in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 0
    Siste melding: 08-16-2010, 22:47
  2. tips mottas med takk!
    By Superøyvind in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-2006, 13:39
  3. Tips mottas med takk...
    By Superøyvind in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 11-05-2006, 13:32
  4. Forslag til høyttaler mottas med takk!!
    By MissCB in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 06-21-2005, 23:09
  5. Gode råd mottas med takk:)
    By Nybegynner in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 12-12-2004, 19:36

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg