Erfaringer med B&W CM9?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med B&W CM9?

Hei,
    Jeg har B&W CM9 sammen med en NAD C390DD.

Av en eller annen grunn så blir lyden i mine høytalere litt mørk og slørete. Det er som om det ligger et teppe over høytalerene, spesielt der det er vokal.
    Jeg har flyttet litt rundt på dem, vinklet dem, satt dem rett osv og dette hjelper noe, men fortsatt er det en litt mørk lyd i dem. Spilletiden er på 100 timer +-.

Hvilke erfaringer har dere gjort med CM9?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjetil-A Vis post
    Hei,
    Jeg har B&W CM9 sammen med en NAD C390DD.

Av en eller annen grunn så blir lyden i mine høytalere litt mørk og slørete. Det er som om det ligger et teppe over høytalerene, spesielt der det er vokal.
    Jeg har flyttet litt rundt på dem, vinklet dem, satt dem rett osv og dette hjelper noe, men fortsatt er det en litt mørk lyd i dem. Spilletiden er på 100 timer +-.

Hvilke erfaringer har dere gjort med CM9?
    Har hatt CM9 tidligere og oppfattet dem overhodet ikke som mørke og "slørete".
    Men de krever bra med effekt, og gjerne fra en nøytralt klingende forsterker /receiver. Mange har dem matchet med Pioneer sine kraftige LX receivere. Hegel er også en god match.
    Vil tro forsterkeren din er problemet. CM9 er en av de ledende HT i 20k klassen.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør være mer enn nok kraft i NAD C390DD til et par CM9.
    2x150 "ekte" watt osv...

Jeg ville jobbet mere med plassering og akustiske tiltak.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også jobbet litt mere med plassering og andre tiltak før jeg invisterte i en ny forsterker.

En kompis av meg har cm9, med Onkyo 3008 og den største Adcom 5 kanaleren som effektforsterker, har aldrig opplevd det du opplever når jeg har vært hos han.
    Disse trenger mye krefter for å leve opp til sitt potensiale, og ikke minst er riktig match også viktig.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo hvor mye jeg skal drive med plassering og hvor lenge jeg skal holde på.
    Hvor langt er det vanlig å flytte de rundt før lyden blir bra? Jeg har de på en vegg og har flyttet de litt ut og inn fra veggen, vinklet de rett frem og vinklet de innover mot midten.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjetil-A Vis post
    Spørsmålet er jo hvor mye jeg skal drive med plassering og hvor lenge jeg skal holde på.
    Hvor langt er det vanlig å flytte de rundt før lyden blir bra? Jeg har de på en vegg og har flyttet de litt ut og inn fra veggen, vinklet de rett frem og vinklet de innover mot midten.
    Hvordan er det med akustikken? Tepper osv

Hva er kilden din? Kan det ligge noe der? PC m/eq?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Nad C390DD. Kjøpte et par CM9 etter at Hi-Fi Klubben anbefalte de til 390DD. Jeg justerte Room EQ fram og tilbake og flyttet rundt på høyttalerne.
    Etter ca 20 timer ga jeg de opp og sendte de tilbake. Synes vokal var bra jeg, men synes de ble litt kjedelige. Hadde Dynaudio Excite X32 før CM9 og synes Dynaudio var en bedre høyttaler. I løpet av neste uke får jeg Vienna Acoustic Mozart Grand. Jeg har stor tro på Vienna og gleder meg til å teste de.
    Hvis ikke de heller har den lyden jeg er ute etter, så blir det Dynaudio igjen. Nad C390DD har jeg ingen planer om å bytte ut. Det er en kanonbra forsterker med ekstremt bra lyd og krefter til prisen. Jeg har eid ca 10 forskjellige forsterkere de siste årene. Ingen slår Nad C390DD.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Det bør være mer enn nok kraft i NAD C390DD til et par CM9.
    2x150 "ekte" watt osv...

Jeg ville jobbet mere med plassering og akustiske tiltak.
    Til CM9 virker det som at 2x250 watt er passelig. CM9 er tungdreven så det holder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøpte høytalersettet så kjøpte jeg med Van Den Hul CS 122 kabler. Jeg har jeg nå fått lånt meg et par Van Den Hul Magnum Hybrid kabler av en kompis, og dette er som natt og dag! Diskanten ble betraktelig høyere og vokalen mye klarere. MEN, nå som dette er på plass så syntes jeg plutselig musikken ble mye mer "grøtete" (vet ikke helt hvordan jeg skal si det) og litt "platt". Hva kan dette komme av?

Sitat Opprinnelig postet av Syncron Vis post
    Jeg justerte Room EQ fram og tilbake og flyttet rundt på høyttalerne.
    Jeg har forsøkt meg litt på denne Room-EQ funskjonen, men jeg klarer ikke forstå hvordan jeg skal bruke den. Skal jeg oppnå en DB på 70 må jeg skru opp alle frekvensene til +4 DB, og uansett hva jeg gjør så kommer ikke de laveste bassfrekvensene opp i en DB på 70.
    Kunne du forklart meg litt hvordan denne virker og hva jeg må gjøre?

Etter ca 20 timer ga jeg de opp og sendte de tilbake.
    Jeg får dessverre ikke byttet mine tilbake for å få pengene tilbake og kjøpe noe annet virker det som. Butikksjef prater heller om at det kan høres ut som at jeg heller må opp i pris og kvalitet for å få det jeg ønsker.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun ørene når jeg justerer Room EQ. Spill en låt som du kjenner veldig godt, spill høyt og juster akkurat sånn som DU liker det.
    Justering med DB-måler ga jeg opp ganske raskt. Fikk heller ikke det til som i videoen til Nad.

Det tøvpratet om å bytte forsterker og kabler til noe i 40000 kr klassen fikk jeg også beskjed om av HiFi Klubben, men jeg sa at det er jeg overhodet ikke interessert i. Kostet meg ca 2000 kr å få de levert i retur, men det får så være.
    Jeg kan komme tilbake med noen inntrykk når jeg har fått Vienna i hus i løpet av neste uke.

Edit: Jeg hadde også VDH Magnum Hybrid, men har byttet til Synergistic Research. Ikke helt fornøyd med disse, så blir å bytte de til Kimber. Kimber har jeg alltid vært veldig fornøyd med.
    Sist endret av Syncron; 08-10-2014 kl 18:18

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har du hørt på CM9 vs Dali Mentor 6? Var og hørte på disse "head to head" på Hifiklubben her om dagen, fikk bekreftet at jeg ikke
    ville bytte ut det jeg har. Synes Mentor var mye "friskere" i spillestilen. Disse er jo noe mer "gammelmodige" i stilen, men det får så være..

Beklager "oppgulp" av forslag til Mentor 6 , Ser i etterkant at Kjetil-a har to diskusjoner igang likt ,på samme problem...
    Sist endret av Biring; 08-11-2014 kl 09:17 Begrunnelse: 2 like diskusjoner
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Beklager "oppgulp" av forslag til Mentor 6 , Ser i etterkant at Kjetil-a har to diskusjoner igang likt ,på samme problem...
    Oppgulp er det jo ikke
    Ja, beklager det, men siden jeg ikke fikk endret overskriften på den første tråden min (som egentlig går på valg av pakke) så fant jeg ut at jeg muligens ville nå ut til flere som har cm9 om jeg laget en ny tråd

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til CM9 virker det som at 2x250 watt er passelig. CM9 er tungdreven så det holder.
    Mulig det, men med den NAD forsterkeren skal uansett ikke vokalen bli "ullen", "mørk og sløvete".

Newcomer st peter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det her hjelper så mye, men testet forsterkersettet mitt på hifi klubben for en tid siden og det griseknuste vel stort sett alt de hadde inne(brokoblede nad effekter osv). Spillte rett og slett utrolig bra sammen med Abrahamsen v3 og Parasound NC2250.
    Lykke til
    Abrahamsen A-DAC - Abrahamsen V3 - Parasound NC2250 - Klipsch RF63

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering. Nå har jeg fått Vienna Acoustics Mozart Grand i hus. Det er en herlig liten høyttaler med STOR lyd og er enda penere enn CM9. Skulle du finne på å levere tilbake CM9, så anbefaler jeg deg å prøvelytte på Vienna Acoustics.
    Jeg savner hvertfall ikke CM9 for å si det sånn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen mellom disse lydmessig in your opinion?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen i nærheten av deg som selger Monitor Audio? Er verdt å ta en titt på
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig fikk jeg den lyden jeg ville i stua med høytalerne etter mange små justeringer på vridning og plassering fra vegg. Så kom min kone med en fantastisk ide, hva om jeg flyttet høytalerne ned i kjellerstua og fikk mitt "eget" lille sted der nede med stor tv eller prosjekter. Jo, som sagt som gjort, høytalerne er nå flyttet ned. Og da er det på'an igjen... Bare at nå har jeg stikk motsatt problem som tidligere. Nå er lyden så skarp at den nesten er skjærende i ørene. Nesten stikkende. Og bassen har totalt uteblitt. Ikke ante jeg at plassering hadde så sinnsykt mye å si. Skal prøve å poste bilder av hvordan anlegget sto før, ig hvordan det står nå. Kanskje det er noen som har noen tips til meg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående siste innlegg så la jeg inn et nytt innlegg her. Syntes det passet bedre inn der enn i denne tråden.
    La ved en liten figur av hvordan kjellerstua ser ut og plassering av høyt.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Har hatt CM9 tidligere og oppfattet dem overhodet ikke som mørke og "slørete".
    Men de krever bra med effekt, og gjerne fra en nøytralt klingende forsterker /receiver. Mange har dem matchet med Pioneer sine kraftige LX receivere. Hegel er også en god match.
    Vil tro forsterkeren din er problemet. CM9 er en av de ledende HT i 20k klassen.

Helt enig Ultima- NAD er generelt en svak match med B&W etter mitt skjønn og jeg mener det er feil at Hifiklubben anbefaler NAD til disse høyttalerne. Selvom dette selvsagt er business sett fra deres ståsted, de vil ikke sende B&W kundene sine til andre forhandlere for å kjøpe forsterkeri.

Jeg mener forsterkeri med varmere og fyldigere lydsignatur passer mye bedre til CM serien. Gjerne Electrocompaniet eller Marantz for eks. Selv har jeg CM7 med Marantz PM15S1, noe som har vist seg å være en formidabel kombo.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Erfaringer med NAD M50, M51 og M52
    By Ostemannen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 09-20-2013, 20:50
  2. XTZ 95.44, erfaringer?
    By Syncron in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 09-20-2011, 19:02
  3. UPA-2 vs A23. Erfaringer?
    By Freonor in forum Receivere/forsterkere