Erfaringer med to centerhøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med to centerhøyttalere?

Hei, sitter med ideen om å kjøpe en 2 kanals effektforsterker for å kjøre to stativhøyttalere som center, i stedet for en dedikert centerhøyttaler. Alternativ 1 blir en center over og under tv-en. Alternativ 2, blir to stativhøyttalere liggende ved siden av hverandre, slik at det blir som en stor centerhøyttaler.

Opsettet per i dag, er XTZ 95serie høyttalere med tilhørende center og surroundhøyttalere. Har aldri vært hundre prosent fornøyd med center kanalane, og lurer på om dette kanskje kan bedre det, ved å altså bruke to stk XTZ 95serie stativhøyttalere som center, istedenfor den tilhørende centerhøyttaleren. Noen som har erfaringer med dette?

Dette er høyttalerne jeg bruker nå i dag.
    http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtala...nytt-objekt_10
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil n ok helt sikkert funke greit det. Jo flere elementer, jo bedre. Har selv vurdert å bruke pre out senter på reciveren og koble til egen dedikert subwoofer til senterkanal.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Det vil n ok helt sikkert funke greit det. Jo flere elementer, jo bedre. Har selv vurdert å bruke pre out senter på reciveren og koble til egen dedikert subwoofer til senterkanal.
    Hvorfor ska du ha egen sub på center'n? Jeg trodde slik at sentern tok seg av de høye Hz, vil si tale i film. Skjønner jeg ingenting, kan umulig bli noe bedre. Kan heller se fornuftigheten av en center over og under tven, vil jo gi mere direkte dale uansett hvordan du sitter foran tven.
    Klipsch RF-7 II, Klipsch RC-64 II, Klipsch RS-62 II | XTZ Cinema 3x12" | Onkyo PR-SC5509 | Emotiva XPR-2 | Emotiva XPA-3 | Panasonic DMP-BDT330 | Samsung UE55F8005 | DarbeeVision | PS3 & PS4 | Chromecast v2 | Harmony Touch | Nettside

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan sikkert fungere bra med 2 stativhøyttalere som center. Siden du ikke er helt fornøyd med en vanlig center så kan det jo være mye å hente.

En senterhøyttaler tar seg vel av det som er i senter av bildet og ikke bare høye hz. Jeg koblet en sub til center'n en gang i tiden og det var morro det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kiim Vis post
    Hvorfor ska du ha egen sub på center'n? Jeg trodde slik at sentern tok seg av de høye Hz, vil si tale i film. Skjønner jeg ingenting, kan umulig bli noe bedre. Kan heller se fornuftigheten av en center over og under tven, vil jo gi mere direkte dale uansett hvordan du sitter foran tven.
    Har lyst å prøve. Er jo faktisk en del bass i stemmer, og før jeg koster meg den senteren jeg vil ha(MentorVocal) så er den litt puslete den jeg har i forhold til Mentor 8... Litt mer bunn i stemmen til Optimus Prime o.l.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du sub i systemet så går vel alt under der du deler til sub uansett, så ser ikke helt poenget med egen sub på senter nei.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er domediskant funker dette bra, men om det er hornhøytaler, så må hornet stå i samme retning som stående høytaler. dvs snu hornet i 90 grader på liggende høytaler.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere søker etter B&W CT800 så ser dere at den høyttalerpakken består av bl.a. 3 subber, en til hver høyttaler i frontrekka så B&W mener tydeligvis at det ha noe for seg å ha egen sub på senterkanalen.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som mener at flere subwoofere ikke er en god ide?
    Trodde ikke det...

Og som sagt det legges mye mer enn bare tale i en senter kanal, så den bør absolutt være litt oomph i denne også.

Husker selv jeg ikke likte det særlig når enkelte filmer la skudd lyder, men etter og ha fått meg en litt voksen senter så er dette helt passende.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Er det noen her som mener at flere subwoofere ikke er en god ide?
    Trodde ikke det...

Og som sagt det legges mye mer enn bare tale i en senter kanal, så den bør absolutt være litt oomph i denne også.

Husker selv jeg ikke likte det særlig når enkelte filmer la skudd lyder, men etter og ha fått meg en litt voksen senter så er dette helt passende.
    Hvis du leser litt lengre opp så ser du at det er nevnt at det kan umulig bli bedre med en sub til senterkanalen...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Hvis du leser litt lengre opp så ser du at det er nevnt at det kan umulig bli bedre med en sub til senterkanalen...
    Ja med subwoofer som allerede er med via x-over så er det litt rart at det skulle ha noe for seg, men flere subber har alltids noe for seg :-)

Det jeg hovedsaklig mente var at senter kanalen ofte blir litt undervurdert i mange høyttaler serier, og det er fullt forståelig, det er oftest den vanskeligste og få forbi madammen og siden den også selvsagt er den mest sentrale :-)

Et annet problem med og splitte den ut til to vil være at de vil ha litt forskjellig avstand til lytte posisjon som resultere med utfasninger og en volum differanse. Jeg er ikke sikker men tror kanskje en minidsp foran effekt trinnet vil kunne korrigere på dette.

Har selv lurt litt på dette for det er jo litt små feil at stemmer etc ikke kommer fra bildet, men under det.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg evt bygger meg min dedikerte hjemmekino, så vil jeg absolutt ha subwoofer på senterkanalen også... 11.7 minst

Lignende tråder

1. Bruke centerhøyttalere som fronter??
    By magulv in forum Høyttalere
    Svar: 16
    Siste melding: 08-12-2013, 12:14
  2. Flere centerhøyttalere på en forsterker?
    By varemit in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 11-07-2009, 12:12
  3. xtz 99.21/22 erfaringer
    By venyl in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-20-2007, 09:21
  4. HiVi B3S som bak- og centerhøyttalere
    By Tortrix in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 04-30-2007, 13:08
  5. Erfaringer med Lo-Rad ?
    By Niels Nielsen in forum Kabler
    Svar: 0
    Siste melding: 02-18-2004, 12:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine