SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)

Hei

Har akkurat solgt min motorsykkel og dermed fått godkjent oppgradering av utstyr på kinorommet av min bedre halvdel.
    Rommet er ca 25m2og brukes kun til film. Budsjettet er på 8.000,- og helst noe under. Har derfor sett meg ut SVS sin relativt nye PB-2000, men ser også at Lsound har tilbud på den mindre, litt eldre og lukkede SB12-NSD.
    PB-2000 x1 koster 6990,- mens SB12-NSD x2 får man til 7580,-
    Har lest litt rundt og kommet frem til at jeg heller vil ha kraften fra en portet kasse fremfor egenskapene man får av en lukket, men når man får 2 stykk av SB12-NSD til (nesten) samme pris er jeg usikker på om PB-2000 er riktig valg.
    Med tanke på plass har jeg jo større mulighet til å oppgradere senere ved å gå for PB-2000 nå, men usikker på om enda en sub er det som står høyest på ønskelisten neste gang da mine aldrende Sony fronter bør byttes ut snart.

PB-2000: http://www.lsound.no/hoyttalere/subw...2000-sort.html
    SB12-NSD: http://www.lsound.no/hoyttalere/subw...-charcoal.html
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)-kinorom-jpg  

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke i tvil men hadde valgt 2 stk SB12-NSD, eneste er valget for å skulle valgt 1 stk pb 2000 er om jeg hadde planlagt senere å kjøpe samme sub senere når kassen var full igjen

Renere respons og mulighet for større headroom er jo bare noen av fordelene. Jeg valgte selv 2 stk SB-13 Ultra og er strålende fornøyd.

Flott rom forresten unntatt center stativet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet ut mine to XTZ W10.16 med to SB12-NSD, og synes det ble en betydelig oppgradering. Synes både det går dypere og med bedre kvalitet. Strammere bass og ryddigere lydbilde. PB2000 har jeg ikke hørt, så den kan jeg ikke uttale meg om.
    Kunne godt tenkt meg to til, har plass oppå de nye :-)
    Enig med Johnnygrandis forresten, ligger an til mye kos i kinorommet ditt. Et lite bilde av rommet mitt også.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)-image-jpg  
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil 2xsvs sb12nsd. Har hatt 2 slike selv og de gir mye go`lyd for pengene. Noe som er positiv med de er at du har mulighet for å koble flere i serie, da de har både linje inngang og linje utgang. Så om du skulle ønske flere så setter du de bare oppå og kobler isammen subbene med rca kabler. istaden for å bruke Yledd hele veien.

Her et bilde fra mitt tidligere rom...

SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)-90c1b8a4298a556633677b1f997aabb4-jpg
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde jeg plutselig mistet lyden av min høyre fronthøytaler ble noe overrasket da det viste seg å være høyre sub jeg ikke hadde skrudd på Jeg må si jeg er ganske overbevist at Dual subber er ett bedre valg. Legger ved ett lite bilde av mine SB-13.

SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)-dual-svs-sb-13-ultra-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)-2014-05-25-16-27-38-jpgfunker fint her og =) svs spiller det dype og xtz flytter litt mer luft i mellombassen.SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)-2014-05-25-13-16-41-jpg
    men svs var MYE bedre enn xtz 12.16. da synes jeg 10.16 gjør en bedre jobb

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke et lett valg dette.. Var nesten sikker på at PB utgaven var riktig valg for kinobruk, men ser at alle her bruker SB. Vil ikke komme like dypt med den lukkede kassen, men det faktum at jeg får 2 elementer og nesten dobbel effekt fra forsterkeren veier kanskje opp for det?
    Sist endret av Frostad; 06-16-2014 kl 22:58

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pb vil nok flytte en god del mere luft, men jeg mener du får bedre lyd med lukket kasse ��

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frostad Vis post
    Var ikke et lett valg dette.. Var nesten sikker på at PB utgaven var riktig valg for kinobruk, men ser at alle her bruker SB. Vil ikke komme like dypt med den lukkede kassen, men det faktum at jeg får 2 elementer og nesten dobbel effekt fra forsterkeren veier kanskje opp for det?
    Jeg tror ikke du skal være redd for at den lukkede versjon ikke skal gå dypt nok da rommet ditt vil bidra og du for drahjelp fra det. I tillegg vil du jo som sagt få ekstra headroom med 2 subbere + en bedre responskurve. Jeg tror også at 2 PB utgaver spiller bedre til filmbruk enn 2 SB utgaver av subbene du har valgt men om du sammenligner 1 PB mot to SB er ikke jeg i tvil hva jeg hadde valgt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra L-sound, de anbefaler PB modellen selv om jeg går for 2xSB:

Hei Martin,
    takk for at du kontakter oss.
    Du har helt rett, en SVS PB modell vil gjøre en fantastisk jobb i rommet ditt på film. Til film, der det er mye effekter under 25Hz vil faktisk PB-2000 være overlegen selv 2xSB12-NSD. Dette har rett og slett med størrelse og design av PB-2000 kontra SB12-NSD. 2stk SB12-NSD vil dog ha mer ytelse og punch over 30Hz med tanke på mer membranflate.
    Du vil bli veldig godt fornøyd med begge deler men PB-2000 vil gi deg litt mer romskjelv.
    Best Regards,
    Jan Ove

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle likt å se målinger og hvordan responsen oppfører seg 1 VS 2 av nevnte woofere men for all del, jeg står fortsatt for at du vil få en bedre bass med 2 kontra 1. Jeg har hørt de nevnte 2 subwoofere hos retep over her og jeg vil bli veldig overrasket om en 1 PB-2000 overgår 2 SB 12. Hva legger Lsound til grunn for å hevde annet enn mer enn jordskjelvbass -sa de ingenting
    om hvordan frekvensresponsen påvirkes, google "why multiple subwoofers" så skjønner du hva det er prat om. Jeg er godt kjent med Lsound og syntes de har eksemplarisk service men jeg har også blitt overrasket over hva butikkekspeditører klarer å hevde av ting som ikke har ett snev av hold i seg.

Her kan du lese om en som virkelig har forsket på emnet:

http://seriousaudioblog.blogspot.no/...-multiple.html

Two Great Articles on Multiple Subwoofers by Dr. Earl Geddes I have written before on the absolute necessity of multiple subwoofers for high-fidelity reproduction of modal region frequencies in a home audio system. That is to say, a system without multiple subwoofers simply cannot be called "high fidelity," because it will suffer from severe frequency response swings in the modal region and below due to room modes. I also made vague promises of getting back to the topic. Here is the first step.

Kost heller på deg en Antimode 8033 for kalibrering og er du heldig og for 85% av ytelsen retep hadde i sitt rom med sine SB-12 vil du bare bli sittende og glise - Lykke til !
    Sist endret av Johnnygrandis; 06-17-2014 kl 11:43

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg finner en måling av to sb12nsd i et 40m2 stort lytterom.... mener jeg har det en plass fortsatt..
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. her kan du se hvordan de oppførte seg i rommet mitt.

SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)-vannfall-jpg
    Relativt flatt ned til 15hz. REW måler ikke lenger ned....

Men jeg har brukt MYE tid på plassering. Da mener jeg mye tid. Og det er slett ikke sikkert de oppfører seg på samme måte hos deg. Det skal du være klar over. 2xpb vil være bedre til film. men om de er bedre til musikk, er jeg jammen ikke sikker på.

Jeg står også ved at 2x12" vil være bedre enn 1x12 tommer i portet kasse. Problemet med sb12 er at de ikke lages lenger, og om du skulle ønske å kjøpe enda flere så MÅ du handle brukt.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frostad Vis post
    Fikk svar fra L-sound, de anbefaler PB modellen selv om jeg går for 2xSB:

Hei Martin,
    takk for at du kontakter oss.
    Du har helt rett, en SVS PB modell vil gjøre en fantastisk jobb i rommet ditt på film. Til film, der det er mye effekter under 25Hz vil faktisk PB-2000 være overlegen selv 2xSB12-NSD. Dette har rett og slett med størrelse og design av PB-2000 kontra SB12-NSD. 2stk SB12-NSD vil dog ha mer ytelse og punch over 30Hz med tanke på mer membranflate.
    Du vil bli veldig godt fornøyd med begge deler men PB-2000 vil gi deg litt mer romskjelv.
    Best Regards,
    Jan Ove
    Vel, L-sound går litt på tvers av SVS sine egne anbefalinger. Fikk den samme forklaringen når jeg spurte om PC13-Ultra vs SB13-Ultra. Når jeg spør det samme spørsmålet til SVS, får jeg et helt annet svar og har nå endt opp med SB13-Ultra. I hovedsak sier SVS at PB/PC er designet for større rom (> 3000-5000 ft^3 = 85-150 m^3), og at trykkammer SB er svært godt egnet for mindre på grunn av løftet i fra rommet.

Er helt fantastisk fornøyd med SB og den er mer en kapabel nok til å levere det jeg trenger. Helt rått, har aldri hørt bedre trykkammersub! Og det låter fantastisk til musikk. Har man to, så kan det trøkke mer og utjevne ulikheter i rommet. Sånn sett syns jeg kanskje at det er litt for ukritisk sagt at portet sub er det eneste som duger!

Hvor gode SB12 er i forhold til SB13-Ultra vet jeg ikke. Men jeg anbefaler dere sterkt å spørre SVS på facebook. Man får svært gode råd, veldig raskt! Her er mitt (lengre) spørsmål m/svar fra SVS: https://www.facebook.com/SVSound/pos...ent_id=3566954
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke aktuelt å gå for 2x PB-2000 pga pris, og som beskrevet tidligere vil det nok heller ikke bli supplert senere hvis jeg går til innkjøp av 1 nå. Eneste som kunne vært aktuelt var 2x PB-1000 mtp pris, men det er tydelig at SB12-NSD x2 er det som blir anbefalt her, så går for det!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du missforstår innlegget mitt Frostad.

Jeg mener at 2xsb12 vil gi deg mer enn 1pb2000. Men om du skulle ville oppgradere med 1pb så vil den nok gi deg noe mer output helt der dene TEORETISK. Men se på vannfallet i rommet mitt. Flatt ned til 15hz. ved 80db. Den vil bunne om du skal oppover forbi 100db, men 100db er høyt! Til musikk så er sb12nsd fantastiske subber rett og slett.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Lsound mtp at dette er nesten bare til filmbruk.
    Ser det sammenlignes med SB ultra13 her, men det er tross alt en helt annen klasse.

De portede subene har et helt annet skyv på jordskjelv enn de små SB modellene - jeg hadde tidligere SB 12 plus , og jeg supplerte etterhvert med datidens minste PB 10 , og den var totalt overlegen til filmbruk.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Jeg er enig med Lsound mtp at dette er nesten bare til filmbruk.
    Ser det sammenlignes med SB ultra13 her, men det er tross alt en helt annen klasse.

De portede subene har et helt annet skyv på jordskjelv enn de små SB modellene - jeg hadde tidligere SB 12 plus , og jeg supplerte etterhvert med datidens minste PB 10 , og den var totalt overlegen til filmbruk.

Det er vel ingen som sammenligner med SB-13, det er jo valgene bak 2-subber kontra 1stk som er det vesentlige her. Du ser jo hva Midas skriver og svaret han fikk fra SVS. poenget syntes jeg i denne sammenhengen er jo at praktiske erfaringer viser at det mange velger lukkete løsninger og disse gir best respons i mindre rom, og enda bedre med 2. Jeg syntes derfor ikke anbefalingen fra Lsound er noe bra i denne sammenheng og det hadde vært moro og visst hva SVS hadde anbefalt da jeg innbiller meg at de liker å anbefale lukkete løsninger i mindre rom.
    Sist endret av Johnnygrandis; 06-18-2014 kl 11:25

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver jo at du valgte SB13 ultra og er strålende fornøyd , og det har du sikkert all mulig grunn til.

Men jeg har selv hatt SB12 plus selv , og vet hva den er god for i et rom på ca25m2 , og selvsagt blir det enda bedre med 2 stk så sant man har muligheter til det mtp på plassering og ikke minst får kalibrerit det skikkelig.
    Og på musikk er jeg enig i at dette er en meget god løsning , men TS skriver jo at dette kun brukes til film , og da blir saken en annen. En portet SVS kan sette et helt hus i bevegelse , der en SB12 kun får det til å blafre litt i buksebena under et jordskjelv!
    Dette er det ingen tvil om , og det er fysiske lover som gjelder , og det stemmer veldig bra med mine egne erfaringer.

Greit nok at man kan få respons på målinger ned til under 20 hz med 2 sb12 også , men det blir ikke det samme når du skal virkelig dra på.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et par forskjeller mellom portet og lukket sub:

1) Impulsresponsen på en lukket sub er raskere enn på en portet sub, fordi en lukket sub er en orden mindre enn portet. (Lav orden = best = et fysisk faktum, ikke synsing). Derav dens gode bruk til musikk, fordi den er vesentlig mer rask og presis.

2) Fordi ordenen er større på en portet sub, vil den gå lavere i frekvens, men ruller raskt av (24dB/oktav), mens en lukket sub faller av tidligere og slakere (12dB/oktav). Se bildet under. (For ordens skyld: Åpen baffel er enda raskere med 6dB/oktab, og faller tilsvarende tidligere av i frekvens)

SVS SB12-NSD (x2) eller nye SVS PB-2000 (x1)-ventseal-jpg

Dersom man har nok marginer/headroom i sub, kan man fint booste de laveste frekvensene for til å få en trykkammersub til å gå dypere! Det som begrenser er maks lydtrykk (pga membranbevegelse og/eller forsterkereffekt) mot hvor dypt man har behov for å gå. Hvis man skal "virkelig dra på", dvs. bruke opp all headroom/marginer man har i subben, er det kun bassrefleks som kan henge med ned i dypet. Og som SVS skriver, trykkammersubbene til SVS er tunet slik at de får hjelp av de typiske romforsterkningene og dermed får et totalt sett lavere frekvensgange i et typisk lytterom. Det er nok slett ikke sikkert dette fungerer for alle typer rom, det kan jeg se.

Fordelen med dette er at man har en rask og presis sub, og som allikevel evner å følge med et stykke ned i dypet. Rent teknisk sett, blir en trykkammersub tregere og upresis når man forsterker de laveste frekvensene på denne måten, men man har allikevel bedre kontroll på de høyere subfrekvensene.

Jeg bruker kun én SB13-Ultra (og igjen, jeg har ingen snøring på hvordan denne yter i forhold til SB12) til film i et 23m^2 rom, og er bare helt rått hvor mye denne subben trøkker! Jeg har aldri hørt en trykkammersub som går så dypt! Jeg kjører en Antimode 8033-SII, hvor jeg booster 20Hz med +5dB for å hente ut kjellerlyden til film. Og det rister noe vanvittig. Mitt lyttevolum er rundt 90-96dB max på film, og dermed velger jeg å ha tilstrekkelig marginer i sub til å kunne hente ut den dypeste rumlingen. Skal du kjøre grisehøyt, så er ikke dette måten å gjøre det på. Og for å ha det sagt: jeg er på ingen måte ukjent hverken med PB eller PC fra SVS, så jeg vet godt hva de yter. Og ja, de har langt mer rå power i dypet enn SB har, men jeg er sykt sykt imponert over hva SB leverer også! Derav min kommentar om at trykkammer har fått litt for lite oppmersomhet som en filmsub.

Oppsummert bassrefleks:
    + Går dypest
    + Mye power i bunn
    - Tregest
    - Store kabinetter

Oppsummert trykkammer:
    + Rask og presis
    - Ruller av tidligere
    + Tåler gain på lavere frekvenser
    + Mindre kabinett, mer plasseringsvennlig

Uff, dette ble litt lengre enn jeg hadde planlagt....
    Sist endret av Midas; 07-28-2014 kl 23:54
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. SVS SB12 eller XTZ 12.16
    By Rune Lien in forum Høyttalere
    Svar: 26
    Siste melding: 11-17-2013, 00:27
  2. SVS SB12-Plus eller SVS PCi 25-31?
    By Krestiball in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 08-28-2011, 01:26
  3. 2 x 10.16 eller 1 x SB12-Plus?
    By tqthomas in forum Høyttalere