Noen tips til en (helst hvit) subwoofer som er maks 26 cm bred og låter bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen tips til en (helst hvit) subwoofer som er maks 26 cm bred og låter bra?

Jeg trenger en subwoofer til et lite kjøkkenprosjekt, der jeg skal bruke små satellitter (antakeligvis Mirage Omni, men ikke helt sikkert) og så kjøre mest mulig av de dype greiene i en sub. Det bør være en del trøkk i den også. Problemet er at den bare kan stå på ett eneste sted, og der er det en bredde på 26 cm (altså ut mot rommet), 40 cm dybde (inn under en benk) og omtrent tilsvarende høyde (mest fordi det fins få subwoofertårn, men i verste fall kan den gå opp til 70 cm). Problemet her blir selvsagt de 26 centimeterne. Jeg har tenkt litt på en brukt Dali 8-tommers, men jeg tror den blir for puslete. Hvis det fins noe med en 10" eller helst en 12" som vender ut mot siden, ville det så klart vært det ideelle. Det kan enten være en woofer med innebygd forsterker (220V, det blir for mye knot å tilpasse en bil/båtwoofer på 12V) eller en passiv. Forsterkere har jeg en del av på lager, og det må uansett føres en kabel fram til den fra teknisk rom. Om det blir en høyttalerkabel eller en signalkabel (bruker koaks med kompresjonsplugger) har jo absolutt ikke noe å si.

Kassa må uansett være hvit, men hvis det er en modell som bare kan kjøpes i svart, fins det jo både maling og folie og hvitt stoff på markedet...

Alternativet blir selvsagt å bygge en trykkammerkasse selv av MDF og kle den med de samme hvite veggplatene som er brukt i rommet. Men det tar en del mer tid, og i øyeblikket har jeg forholdsvis lite av den varen til overs...

Men problemet er at det må låte bra også. Så om jeg må betale noen høvdinger for å få noe som funker, får det heller være sånn. Jeg tror ikke noe som er mindre enn 10 tommer i elementet kan funke til denne bruken. Kanskje den bør være 12?

Bose Lifestyle kunne kanskje funket, men jeg har inntrykk etter det jeg har hørt av og om det at man betaler mer for navnet enn lyden...
    Sist endret av Mastiff; 06-07-2014 kl 11:58

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare 8" men slank og hvit��
    Har ikke hørt den, så aner ikke noe om lydkvalitet desverre.

http://www.surround.no/Produkter/Sub...000000887.aspx

En litt dyrere.
    http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...ofer-hvit.html
    Sist endret av ahilmen; 06-07-2014 kl 20:50
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, nesten ti høvdinger for en minisub! Den var avansert! Fullt så mye håpet jeg å unngå å legge i den. De andre er blant de tingene jeg har sett litt på. Men det er stort sett små elementer, så jeg er usikker på om de holder det nivået jeg gjerne vil ha. Så før jeg drar på butikkrunde skulle jeg gjerne visst om noen som har erfaring med dem. Helst skulle det jo som sagt vært noe med 10" eller 12", men kanskje jeg blir nødt til å bygge noe selv. I så fall tror jeg at jeg bygger en som er høy nok til å ha både en 10" og en 8" over hverandre, med delefilter så jeg sender dypbass til tieren og mellombass til den andre. Det er kanskje den enkleste måten for å få noe jeg blir fornøyd med...
    Sist endret av Mastiff; 06-08-2014 kl 14:09

Newcomer Bergfinn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Oslo
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes REL T-5 spiller veldig bra i forhold til pris og størrelse. Jeg har en stående i boden (med feil farge) som du kan låne. Liker du den kan du kjøpe en i hvit.
    Men den er 26,6 bred. Det blir vel 6mm for bredt.
    Event Opal, Audiolense XO, Creek OBH 12

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd for det, ja. Men jeg skal ha det i tankene til skapene er endelig plassert der de skal sitte, takk!

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Earthquke MiniMe P8 kanskje? Har selv 10" utgaven av denne og er godt fornøyd - funker både på film og musikk. Har ikke hørt 8"

http://www.dustinhome.no/product/501...nime-p8-white/

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så smått rå ut, ja! Og med nettkjøp er det jo uansett full returrett. Earthquake er jo kjent for å være heftige. Takk!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige her skal være smalere enn 26cm og tilgjengelige i hvit.
    http://www.prisjakt.no/category.php?...s&m=s173438107

Har kun hørt Microvee som blir i de øvre sjiktet, som jeg forstod ikke er så aktuelt. Er vel bare å søke etter tester om noen av de ser spennende ut

Sunfire HRS-8 og Earthquake Sound MiniMe P8 ser mest spennende ut.
    http://www.whathifi.com/review/sunfi...poration-hrs-8

Edit:
    Ser visst ut til at Q Acoustics 2070Si i listen også har gjort det godt, da testet med tilhørende satelitter.
    http://www.whathifi.com/review/q-aco...-2000i-51-pack
    http://www.homecinemachoice.com/news...-review/15403/
    Sist endret av Galnes; 06-10-2014 kl 11:42

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Den listen skal jeg gå gjennom i kveld. Sunfire er jo også ansett som kvalitetsbass, ja. Og den Q Acoustics har jeg sett på Soundgardens hjemmeside, den er jo ganske stilig utformet. Og prisen er heller ikke halvgæren. Jeg må vel nesten høre på den når jeg skal forbi Soundgarden neste tirsdag.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q Acoustics-suen låt faktisk veldig bra. Uventet bra til å ha så små elementer! Men den viste seg å være litt for lang, jeg hadde rotet med noen av målene. Og så hadde den svart grill på den hvite modellen, og det er ikke aktuelt for interiørarkitekten... Så da blir det nok å bygge noe selv. For bredden har sunket til 21 cm. Så en egenbygd kasse for en 10" med høyttaleren vendt mot siden er vel det mest aktuelle. Så får jeg vurdere om jeg skal porte eller ikke. Det blir nok først trykkammerkasse.

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 10-21-2013, 22:49
  2. Svar: 6
    Siste melding: 01-08-2013, 17:51
  3. Svar: 8
    Siste melding: 06-09-2012, 16:37
  4. Ny projektor maks 14.000 og helst LCD
    By Bgullet in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 10
    Siste melding: 07-29-2010, 12:43
  5. Svar: 5