Tannoy presicion 6.2 høyttalere innspillingstid?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tannoy presicion 6.2 høyttalere innspillingstid?

Hei

Jeg har nylig kjøpt Tannoy Presicion 6.2 høyttalere fra Stereofil i Oslo. Forsterker er Musical Fidelity m3i og en Rotel-dac.
    Forsterker er demomodell og spilt inn. Jeg lurer på om noen har erfaring med hvor lang innspillingstid høyttalerne trenger for å låte slik de skal?

Lyden er ganske lys og noe bassfattig. Mangler fylde i mellomtonen. Tendens til litt skarphet i toppen. Har vel spilt i 10-15 timer. Vil lyden bedre seg betraktelig etter flere timer med innspilling?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvilsomt at du vil merke så mye mer for forandring bortsett fra tilvenning og det psykologiske. Moderne elementer har ikke så veldig mye innspillingstid å snakke om.
    Jobb mer plassering og akustikk. Det er det som monner.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke lyden vil endre veldig mye, vil nok kunne gi noe bedre bass og noe roligere i diskant, men natt og dag blir det ikke, så spiller det dårlig nå ville jeg testet ut Sonus Faber 2.5 isteden. Event prøvd m6i eller Rotel ra-1570 på Tannoy.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville mye heller jobber med plassering og akustikk slik orso foreslår, enn å teste nye høyttalere, da dette har mye større innvirkning på lyden og et ganske mye billigere.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. Skal jobbe med plassering og gi dem spilletid selvsagt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til linker om basiskunnskaper for plassering og akustikk?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Har testet ulike lytteposisjoner og funnet ut at det er lite bass midt i rommet. Mye bass/overdrevent helt nær bakvegg. Virker som om det er flere "døde" lommer med fravær av bass. Stemmer dette? Eller er jeg "forvirret"? Ved bare å flytte meg 0,5 m kunne bassen endre seg. Hele rommet er 5,8 m langt. Dette stemmer vel med denne 1/3 regelen med tanke på lytteposisjon i rommet. Synes faktisk det ikke er så verst balansert lyd ca litt over 1 meter fra bakvegg, men dette er vel ikke ideelt? sitter jeg 1/3 fra frontvegg kommer jeg litt tett på høyttalerne synes jeg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig observert. Midt i rommet vil nesten alltid være den meste bassfattige plasseringen og bassen varierer i ulike soner. Det gjelder da å finne plasseringen hvor bassen er jevnest. Det vil i et rektangulært rom ofte være ca. 38% av rommet lengde. Da må man velge om man kan sitte 38% i forhold til frontveggen eller bakveggen som du nevner. Ved bakveggen vil du få mer problemer med utstikkende frekvenser av øvre frekvensområdet.

Les gjerne dette også:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1993851

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar - veldig nyttig

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet med plastering av høyttalerne og lytteposisjon. Mener sweetspoten er ganske presist 38% fra bakvegg. 38% fra frontvegg blir form nærme synes jeg. Det hjalp veldig og flytte høytalerne 50 cm fra vegg. Lydbildet ble mer balansert, diskanten låter presist og mellomtonen får mer kropp. Bassen ble ikke så overdrevent heller. Lydbildet ble mye større. Føler at lydbildet datt på plass og høres harmonisk ut. Problemet er at lytteposisjon er noe uheldig med tanke på rom og møbler. Skal ikke være enkelt, men takk for supre tips folkens!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig og høre.
    Ja, best plassering for sitteplass og gjerne høyttalere er sjelden det som er mest WAF vennlig og mest praktisk. Prioriter lyden!
    Neste nå er akustiske tiltak......... Da begynner det virkelig å smake fugl!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytteposisjon ved frontvegg blir ca 2,20 fra vegg og ca 1,70 fra høyttalerne. Synes dette er litt vel tett på. Hva er nærmeste anbefalte lytteavstand? Tror også det hjalp å flytte høyttalerne frem, slik at avstand til sidevegg (som er tett på den ene høyttaleren) ikke ble lik avstand til bakvegg. Skjønte dette hadde en del og si.

Føler strikken er tøyd med tanke på kone (unga synes det er kult..) og plassering her, men hadde vært veldig artig å testet med akustiske tiltak.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint sitte enda nærmere høyttalerne enn det. Og det har sine klare fordeler ved at du minimerer rombidraget. Så dersom bassen sitter like godt der, hadde jeg helt klart valgt den posisjonen. Pass bare på du sitter i en noenlunde likesinnet trekant. Dvs at. avstanden mellom elementene på høyttalerne er omtrent den samme som avstanden fra ørene dine til høyttalerne. Så da må du sette høyttalerne nærmere hverandre kontra når du sitter bak i rommet. Og vinkle de godt inn.

Du venner nok deg fort til at det er tett på ville jeg tro. Men den plassering får du god avstand til bakevegg i rommet og det betyr en god del.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt er tegning av stuen. Det er laminat på gulvet og gipsvegger. Jeg har markert lytteposisjoner utifra 38%-prinsippet med orange. Må si jeg synes at det blir noe ubehagelig nærme og sitte i front. Jeg kommer ut av den likesidede trekanten ved å sitte bak i rommet. Kom gjerne med innspill og forslag til hvordan jeg kan få optimal lyd med tanke på dette utgangspunktet.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -stue-jpg  

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er at du prøver begge plasseringene litt over tid. Det kan være en tilvenning å sitte i nærmest nærfelt, men til gjengjeld minimerer du romproblemene betydelig sammenlignet med å sitte bak. Sitter du bak, bør du dessuten trolig flytte høyttalerne lengre utifra frontvegg. Ville tro du ikke får vokalen skikkelig sentrert i sentrum og med riktig plassering av instrumenter på samme måte der bak slik høyttalerne står nå.

Ellers kan jo en løsning være å bruke en stol ved kritisk lytting fremme som du fjerner ellers. Og ved andre anledning brukes sofaen.

Angående akustiske tiltak så er det de refleksjonene som ankommer fra de nærmeste flatene som er viktigst å gjøre noe med foruten bassdemping. Ikke sikkert du har mulighet til det i en stue som brukes av familien, men det vil fremme i så fall være taket og sideveggene som da bør dempes med absorbenter. Det holder da å dempe spesilbildet flatene (pluss litt større området) av høyttalerne som man ser fra sitteposisjonen (ser det i et speil som holdes av en annen person inntil de ulike flatene). Sitter du bak blir veggen bak viktig å gjøre noe med bakveggen i tillegg til de andre nevnte, men da ville jeg personlig ha vurdert 2D diffusorer på bakveggen framfor bare absorbenter. Det vil bevare mer energi og gi så "død" lyd. Alle hjørnene har godt av bassfeller om det er mulig.

Virkelig gode absorbenter bør være ganske tykke, gjerne 10-15 cm. Tynnere absorbenter er et klart kompromiss siden de ikke demper like langt ned i frekvens, men fungererer alikevel greit dersom man ikke bruker for mange av de. Slik kan tiltak i taket se ut.
    -valentino-jpg
    -l1000486-jpg

-1005_completed-console_0001-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med Stereofil. De sa at høyttalere generelt burde ha 200 timers innspilningstid, samt at de kunne oppleves ulikt lydmessig før de gikk seg til. Særlig Tannoy trengte mange timer (mye mer enn 24t som står i manualen). Det var snakk om nyanser og ikke revolusjon lydmessig. At kombinasjon låt lyst og noe tynt i mellomtone stilte de spørsmål med, da oppsettet ikke skulle låte slik. Mellomtonen på høyttalerne var noe av de dro frem som spesielt bra på Presicion.
    De nevnte også på at spikes ikke burde brukes da jeg har laminatgulv. Heller noe halvmykt, da harde spikes kunne gi resonans i henhold til gulv. De anbefalte noe på Chlas Ohlson som var noen gjennomsiktige tyske gummiknotter (tesafyl Diamond..?). Event møbelknotter eller så hadde de noen spesialknotter i butikken.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk selgere å si slikt. For meg er det i alle fall langt mer troverdig å høre på det Tannoy sier. Derimot er det noe som heter tilvenning.

Myk avkobling under høyttalerne til harde gulv er alltid det beste. Det aller beste er noe som er tilpasset vekten til høyttalerne. Sonic Design dempeføtter er for eksempel det og selges av Andervik Audio:
    http://www.andervikaudio.no/AndreProdukter.html

Uansett utgjør det ikke så mye. Plassering og akustikk er det som utgjør desidert mest. Kommer du ikke i mål der, så er det kanskje ikke rette høyttaleren.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    låter det tynt og lyst burde du prøve en annen matching av utstyr, kan ofte forekomme med for liten forsterker eller feil forsterker til høyttaler eller event feil høyttaler iforhold til din smak.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plastknotter

Tror det er disse
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -8871260487710-jpg 

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Tannoy Revolution R3 VS Tannoy Saturn S6
    By ntd12tannoy in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-01-2012, 22:05
  2. innspillingstid diskanter
    By Hektor in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 12-24-2011, 03:05
  3. Høytalere fra Audio Pro (Cinema Presicion )
    By _LarZen_ in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 11-16-2006, 23:53
  4. Tannoy MX1 / 2 eller Tannoy Fusion 1 / 2?
    By gandhi2 in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 07-16-2006, 20:50
  5. noen som har prøvd dynamic presicion på dali????
    By Marius| in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-13-2005, 00:41

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •