Bygge ny frontrekke med Beyma. Noen forslag til bruk av elementer og forsterkeri?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge ny frontrekke med Beyma. Noen forslag til bruk av elementer og forsterkeri?

Planlegger å bygge to gulvhøyttalere og en senter ht i kinoen min. Virker som store kasser med elementer fra Beyma, er et sikkert valg for mange diy byggere. Siden jeg oftest spiller musikken grisehøyt og liker mye bass, tenker jeg at dette muligens er veien å gå for meg selv også. Har dessverre kun akkurat plass til Tangen AVdesign inConcert Miles, så planen er å bygge en slankere modell med egen mellomtone.

Planen er å bygge høyttalere med en kasse alla dette: http://www.audioheritage.org/vbullet...-DIY-subwoofer her blir det mange timer med fresen ja :/

Tenkte å bruke følgende elementer i oppsettet:

Front HT:
    To stk 12" bass elementer nederst i kassa, Beyma 12sw1300nd http://www.avshop.no/12SW1300Nd-Low-...0179/p10509563 parallell koblet
    En stk 8" mellomtone, Beyma 8mi100 http://beyma.com/products/lowmidfrequency/108MI1008
    En stk diskant, Beyma TPL-150H http://www.avshop.no/TPL-150-Pleated...0179/p10509518

Og hvis det er plass, vil jeg avslutte med en til 12" bass i toppen av kabinettet-Beyma 12sw1300nd (samme som de to andre)

Senter HT:
    en diskant, Beyma TPL-150H
    To stk 8" mellomtone, Beyma 8mi100 parallell koblet
    To stk 8" bass, Beyma 8P300Fe parallell koblet http://beyma.com/products/lowmidfrequency/108P3FE8

Spørsmål:
    Kan disse elementene passe bra sammen? eller er jeg helt på jordet?

Hvilket forsterkeri er å anbefale? (trenger jo faktisk 11 effekt kanaler her) Disse må ikke bråke, max 50t kr. Har allerede parasound a51, kan jo evnt bruke denne på noe

Erfaringer med brukbare Dsp'er? I dette oppsettet trenger jeg å justere minst 9 kanaler.

Kasse volum på de forskjellige elementene? Ser at bass elementene i inConcert HT har mindre volum, enn Beyma oppgir under sine spesifikasjoner/anbefalinger

porter i baffel eller bak? lettest for meg å bygge i front, da kassen blir buet bak.

Rommet de skal testes i er 15,6kvm: Se link http://avforum.no/myhometheater/johnnymhz
    Hadde vært super fint med litt hjelp her...På forhånd takk

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan hjelpe?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en veldig miks av elementer her. Det vil ikke være et system du får enkelt til å spille sammen, da tenker jeg på front mot senter.

Har ikke noen direkte gode forslag akkurat her og nå.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Du har en veldig miks av elementer her. Det vil ikke være et system du får enkelt til å spille sammen, da tenker jeg på front mot senter.

Har ikke noen direkte gode forslag akkurat her og nå.
    Okey. Er jo "bare" bassen som er ulik da, men det er fordi jeg ikke har plass til større senter :/

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med at du har begrenset med plass ville jeg nok heller tittet på 18cm elementer og brukt flere av de i lukket kabinett, med sub til.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med at du har begrenset med plass ville jeg nok heller tittet på 18cm elementer og brukt flere av de i lukket kabinett, med sub til.
    Har jo plass til 175x46x56cm frontkasser, så synes 7" hørtes litt spinkelt ut. Eller var det til senter du mente?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte alle høyttalerne, det beste resultatet er vis alle kanaler er så like som mulig.

Hvor stor kan senter kanalen være, maks mål utvendig?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, målene kan være 29*104*55 (h/b/d) med dagens stereo benk. Er villig til å ofre litt i senterht alltså, men mest mulig identisk med frontene er sikkert lurt. Hører ganske ofte på musikk i stereo der, så vil jo bygge frontene så heftige som mulig. Spesielt når jeg planlegger å bygge så kostbare/tidskrevende kasser.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan egentlig bygge bredere senter enn 104cm altså, men da må jeg bare gjøre om litt på topp plata på stereobenken. Med en bredde på 120cm pluss, kan jeg ha en senter med 2stk 10" bass, 2stk 8" mellomtone og diskant. Evnt bygge fronter med 4 stk 10" bass i hver. Kan dette være en god løsning?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skrev innledningsvis at du akkurat får plass til inconcert miles. Hvorfor ikke bruke disse?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis Vis post
    Du skrev innledningsvis at du akkurat får plass til inconcert miles. Hvorfor ikke bruke disse?
    Med inconsert miles som front ht må jeg se vekk fra ellipse formen på kassa :/ dessuten blir forskjellen fra fronter til senter ennå større slik.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått med dette prosjektet i hode noen dager og har kommet opp med et system jeg tror kan få fram det du ønsker. Det vil passe like godt til musikk som film og kan leverer mengder av dynamikk i fra et relativt lite kabinett.

Systemet vil ha samme elementer i front og senter, det er avhengig av aktiv deling.

Bass SEAS L26ROY Datablad Disse er brukt i en rekke konstruksjoner å spiller en meget god og stram bass, trenger et lukket kabinett på ca. 20-30 liter.

Mellomtone/Diskant Beyma 8CX300Nd Datablad Meget godt koaksial element som er bruk i både hifi og PA sammenheng. Trenger et lukket kabinett påca. 15-20 liter.

Deling på systemet vil være, bass/mellomtone 200Hz, mellomtone/diskant 1,2-1,8kHz. Dette er noe som må testes og måles. Systemet vil ha en frekvens respons på ca. 25-20.000Hz og kan enkelt nå et lydnivå på 110 db.

En enkel illustrasjon hvordan jeg ser for meg systemet,

Bygge ny frontrekke med Beyma. Noen forslag til bruk av elementer og forsterkeri?-johnnymhz-25-05-jpg

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut BEF, takk for godt forslag.
    kan seriekoble to og to bass elementer sammen, for så og koble de i parallel-Da vil de havne på ca 4ohm.
    Kunne også bygget to subwoofere med 2stk seas L26ROY og 4stk seas SL26R slaver i hvert kabinett på 80l. Da snakker vi fort 14stk 10" og 8stk 10" slaver i front.
    Kunne det vært en god løsning å bruke min nåværende parasound a51 på de tre coax elementene, pluss basselementene på senter ht. Da trenger jeg kun en kraftig 2 kanaler til front bassene og en bra dsp evnt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe problem å serie/parallell koble elementene i frontene slik at de blir på 4ohm, senter vil bli 8ohm.

Vil være bedre å bygge 4 subber kontra 2 store. Et annet alternativ er å bygge flere sub kabinetter kun med aktivt element, serie/parallell koble alle elementene opp mot en mono forsterker. Det vil gi deg masser av head room.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun plass til to 95 liters kasser i front. Tanken var å bygge slik jeg skrev over og seriekoble hver sub (2 aktive elementer) og bruke 2 stk av denne: http://www.dynabel.no/Shop/Product/H...sterker/HY0801 kan jo dele av kassene innvendig, slik at det blir 4 subber i to kasser evnt.

Eller er en løsning med kun to subwoofere med et element i hver i porta kasse bedre?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du over på sub spørsmål? Jeg ville heller bygget 4 kabinetter enn 2 store for den sub konstruksjonen. Hadde å heller sett på en Crown XTi forsterker til det, mer kraft og bedre DSP. Den har vifte, men ennå ikke klart å belastet en så hardt at viften har startet.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du over på sub spørsmål? Jeg ville heller bygget 4 kabinetter enn 2 store for den sub konstruksjonen. Hadde å heller sett på en Crown XTi forsterker til det, mer kraft og bedre DSP. Den har vifte, men ennå ikke klart å belastet en så hardt at viften har startet.
    Var over på sub spørsmål der ja. Har snakket med de på lydrommet angående xti tidligere, de mente det kunne bli viftestøy og at de evnt burde stå i et teknisk rom. Hvis de ikke trenger det, hadde de vært kurrante for mitt prosjekt. Du har jo noen års erfaring med crown forsterkere, så hvem vil du anbefale til oppsettet mitt?
    Tenker da til front bass, sub 4stk, bass center og de tre coax elementene.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner til flere kinoer som har benyttet den nye XTi serien i aktive oppsett og ikke hørt viftene starte på dem. Det er klart står dem trangt og det blir varmt i rommet vil nok problemet kunne komme.

Ut fra det oppsettet ditt trenger du 4 forsterkere, jeg tror XTi 1002 vil hold for alle kanalene. Til subben ville jeg koblet slik at forsterkeren kan være brokoblet. Eneste kanalen jeg kanskje ville vurdert XTi 2002 er til bass på frontene.

Lignende tråder

1. Trenger forslag til kompakt frontrekke
    By mosfet in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 09-04-2013, 18:53
  2. Beyma elementer, delefilter og inconcert?
    By MR.Chill in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 41
    Siste melding: 02-02-2013, 23:06
  3. Spengt sub 2x18". Nye elementer + forsterkeri
    By hjhr in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 06-04-2010, 13:22
  4. Importør av Beyma elementer
    By mteinum in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 04-26-2010, 14:12
  5. forslag til ny frontrekke.
    By Dimm in forum Høyttalere