Forslag til sub for å "sprite" opp hifianlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til sub for å "sprite" opp hifianlegg

Jeg har to JBL høyttalere som jeg synes det er veldig fin lyd i. Jeg savner dog litt ekstra punch i bassen, mye fordi stua mi er ganske stor og krever en del.

Jeg har en 12" i hjemmekinoen, men jeg har ikke lyst på "buldre-bass" i stua, der vil jeg ha snappy bass med bra snert, om det høres forståelig ut.
    Derfor har jeg i mitt hode tenkt at kanskje 2x8 eller 2x10 kunne være tingen?

Hva mener dere, og har noen konkrete forsalg til sub?

Helst så billig som mulig

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er svært fornøyd med mine SVS sb12nsd som er 12 tommer i lukka liten kasse. Spiller innen for +/- 6db fra 23hz-250hz. Jeg bruker 2stk i et rom på nesten 40m2. De må du envt lete opp brukt, mener de låg på 5500kr nye så omtrent samme prisen for 2 burde kunne finnes. Det ligger noen brukte ute, men da har altfor høy pris!

Har også gode ærfaringer med velodyne sin cht serie ( tror det var det dan serien het) men sb12nsd er i mine ører en bedre sub, spes på musikk.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround.no har også gode tilbud på 2stk XTZ 12"
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4 stk. Rythmik F12 som jeg skal selge på grunn av overgang til DIY system.
    Sender deg PM.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill folkens!

Men jeg trodde det kunne være fordel å gå ned på diameter på elementet for at bassen skal klare å følge med på raske rytmer osv.
    Er dette bare en myte?

Iom at rommet er ganske stort tenkte jeg derfor å heller ha 2x10 eller 2x8 istedenfor 1x12".
    Hva mener dere rundt dette?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer helt ann på ellement og kasse/port. personlig ville jeg gått for 2x subber
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio Vis post
    Surround.no har også gode tilbud på 2stk XTZ 12"
    Jeg ser det her, takk for tipset. Men ble usikker her på om jeg bør gå for 1x 12" eller feks 2x8". Det siste blir faktisk billigere enn 1x12"...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info: en liten øvelse i matte viser at en 12" har større membranareal enn 2x8". En 12" kan gå dypere enn 2x8". 2x8" gir bedre kontroll på grunn av doble spoler enn en 12".

En stor bidragsyter på hvor raskt en sub er er kassetypen. Raskest er åpen/uendelig baffel <- trykkammer <- portet/bassrefleks sub. Men raskt i denne skalaen har nok lite med musikalsk rasket å gjøre -- de er som regel raskere enn det. Man pleier å si at f.eks. en trykkammersub funker bedre på musikk nettopp fordi den er raskere, men det finnes også portet subber som låter helt konge på musikk. Det ligger også en en forskjell i hvordan subbene er tunet. En portet sub er gjerne tunet lavere for å gi kjellertrøkk (til f.eks. film), mens en trykkammersub gjerne kan ha det brystkassetrøkket man gjerne vil ha fra musikk.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne har musikalske subber med fjernkontroll og flere modus alt etter smak du har. Bruker en 10" for å hjelpe mine Vista litt i bunnen, koblet på baksiden av høyttaleren - fungere ypperlig. Veldig greit hvis du har en stereo forsterker som ikke har utganger for sub.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Til info: en liten øvelse i matte viser at en 12" har større membranareal enn 2x8". En 12" kan gå dypere enn 2x8". 2x8" gir bedre kontroll på grunn av doble spoler enn en 12".

En stor bidragsyter på hvor raskt en sub er er kassetypen. Raskest er åpen/uendelig baffel <- trykkammer <- portet/bassrefleks sub. Men raskt i denne skalaen har nok lite med musikalsk rasket å gjøre -- de er som regel raskere enn det. Man pleier å si at f.eks. en trykkammersub funker bedre på musikk nettopp fordi den er raskere, men det finnes også portet subber som låter helt konge på musikk. Det ligger også en en forskjell i hvordan subbene er tunet. En portet sub er gjerne tunet lavere for å gi kjellertrøkk (til f.eks. film), mens en trykkammersub gjerne kan ha det brystkassetrøkket man gjerne vil ha fra musikk.
    Takker for informativt innlegg. Som du sier, det er brystkassetrøkket jeg er på utkikk etter! Så da blir spørsmålet: Er XTZ 99 serien trykkammersuber?
    Hvis ikke, finnes det gode alternativer der ute for oss som ikke har budsjett til å kjøpe for mange tusen?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Intercom Vis post
    Takker for innspill folkens!

Men jeg trodde det kunne være fordel å gå ned på diameter på elementet for at bassen skal klare å følge med på raske rytmer osv.
    Er dette bare en myte?

Iom at rommet er ganske stort tenkte jeg derfor å heller ha 2x10 eller 2x8 istedenfor 1x12".
    Hva mener dere rundt dette?
    Det er bare en myte. En stor bil med stor motor trenger ikke nødvendigvis være treg. Dårlig eksempel, men blir litt i samme gaten.

Er veldig avhengig av hva du sammenlikner av subber. Subwoofere er så "relative" at du ikke kan si noe generelt om en viss diameter før du faktisk vet noe om hvilken subwoofer det er, evt hvilket element + kassetype/kassestørrelse.

Subbens treghet er ofte avhengig av hvor dypt de går. En typisk dypbassubb ( SVS ) vil låte "tregere" ut på musikk VS et supertight PA element eller en dedikert musikksubb som ikke går dypere enn rundt 40hz. Er veldig mange faktorer som spiller inn på dette med oppfattet treghet ved subwoofer. rommet har også VELDIG mye å si for dette.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått denne veien, og har høstet noen erfaringer, men kun med mine kombinasjoner, men til gjengjeld er de noenlunde entydige.

Med JBL LS60 høyttalere:
    Erfaring 1: man må ha to, og de bør kobles på høynivå (vie forsterkerens høyttalerutganger).
    Jeg hadde først en stk. Velodyne CHT-12Q. Til tross for innebygd EQ fikk jeg ikke god/homogen bassgjengivelse i hele lytterommet. Kjøpte en CHT-12Q til, og oppnådde en mye mer presis bassrespons i hele lytterommet. (her kunne jeg si en del om eq-målinger og volumtilpassing, men tar ikke det nå).
    Etter noe tid måtte jeg innse at jeg ikke fikk helt til integreringen med LS60’ene godt nok (den storyen kan også gjøres lenger, men ikke her).

Slo til på et tilbud på Soundgarden og kjøpte to stk. Velodyne SPL-1000 Ultra 10". Dette medførte en bortimot 100% integrasjon med LS60, og en uhyre kjapp og responsiv bassrespons. Utrolig gode subber til musikk, helt enkelt.
    Erfaring 2: Trykkammer subber har bedre forutsetning et vellykket resultat for musikk. Jeg kan dermed bekrefte «myten» om at trykkammer sub er et godt valg for musikk (uten dermed å konkludere for alle subber og merker osv…)

Kan nevne at jeg ft. driver innspilling av høyttalere i JBL sin S-serie, og jaggu har ikke de også nytte av en god sub helt i bånn (lavt delt!). Vil også nevne at en sub ikke leverer «punch»-bass, den finnes noe lenger opp i frekvensområdet. En sub gir det gode og solide «bass-fundamentet», som løfter hele lydbildet (håper mine formuleringer er forståelig...).

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne er helt klart noe for musikk ja, men ikke alle som nevnt over...

Leser man Watt så har i alle fall de en klar oppfatning og at SVS er en film og kino subb, skal man kun spille musikk så velg noe annet. Støtter delvis den selv om det vel og finnes begge deler fra SVS og. Men som noen nevner - rommet, ikke glem rommet og prøv flere vegger. I min stue har jeg prøvd flere vegger og det er STOR forskjell.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som går for og ha musikalske "subber" er REL

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt vant med begrepet "musikalske" subber, men slik jeg tolker det, så dreier det seg om hvordan subben spiller og hvor trøkket ligger. Film er veldig lavt tunet, hvis man ønsker mye trøkk under 50Hz, aller helst under 30Hz. Filmoppsett er da ofte satt opp til å gå jevnt og veldig lavt. Musikk derimot, har mer tyngde inn mot 40Hz-80Hz, og gjerne mer farget (dvs. ikke flat frekvensrespons). Noe musikk og instrumenter har signaturer som går lavere, men trøkken i brystkassa sitter i dette området. F.eks. hører man det godt på stortromma på et opptak dersom trøkken sitter på feil sted. Et blaff og rist låter helt klart forskjellig fra et slag i brystet når stortromma slår.

Det som ofte skjer når man bruker en lavt tunet "filmsub" på musikk, dvs. en sub som går lavt, er ikke at den ikke spiller bra eller er rask nok til å gjengi musikken, men rett og slett at den er tunet for dypt. Får å få det ønskede nivået på subben for å få riktig brystkassetrøkk, får man gjerne også noe som blir alt for bunntungt og som låter tungt og pløsete rett og slett fordi subben går så langt ned. Motsatt, bruker man en høyt tunet "musikksub" på film, så får man noe som buldrer og bråker, men som ikke gir deg "suget" i kjelleren.

Trikset her, som ofte kan gjøres på en og samme sub, er å skille mellom musikkoppsett og filmoppsett. Hvis man har en filmsub og ønsker å bruke denne på musikk, kan man vurdere å heve delefrekvensen f.eks. opp til 90-100Hz for å la subben henge med lengre opp. (Men ikke så høyt at den begynner å ta over for frontene eller at man hører retningen på subben.) En annen ting man kan prøve er å sette hovedhøyttalerene som large, dvs. at de spiller fulltone i tillegg til subben og gir dermed lyden mer drahjelp i subbens øvre register.

Mange spiller også med en viss overtyngde i bunn, altså at subben står høyere på enn hva som gir flat frekvensrespons. Fra mitt ståsted er dette greit, men hvis man da har en delefrekvens rundt 60-90Hz, så kan denne ekstra tyngden etterlate et lite "hull" i lydbildet rundt low-mid (sånn sound som gulvtam som ruver). Da kan det være hensiktsmessig å dra på 1-2dB på 100-150Hz for å hente tilbake dette, avhengig av hvor god low-mid det er på frontene fra før.

Jeg har kjøpt en SVS SB13-Ultra sub. SVS regnes for mange som en produsent som lager filmsubber. SB13 er da en trykkammersub. Jeg vil ikke si at denne subben er umusikalsk. Når brukt sammen med en anti-mode for å kontrollere romnodene, så syns jeg den låter aldeles gromt på musikk. Jeg er rett og slett imponert over hvor god kontroll denne subben har. Både på <30Hz filmtrøkk og på >30Hz musikktrøkk. Men jeg bruker altså to ulike konfigurasjoner mellom film- og musikklytting for å ivareta ulikheten det er melloom det respektive materialet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Noen som går for og ha musikalske "subber" er REL
    +1

Hvilke JBL'er er det? Etter hva jeg har erfart av ymse JBL modeller, trykker de ganske så greit bare de får nok pulver.
    Kanskje en forsterker med litt mer sprut hadde løst problemet?
    JM Lab Electra 946
    Classé CP500/CA401
    Copland CDA 289
    Bel Canto e.One DAC 3
    ----------------------------
    B&W CM5/PV1
    Lyngdorf TDA2200
    Lyngdorf CD-1
    ----------------------------
    Electrocompaniet ECi2
    Arcam AVR 300
    Snell-K/Klipsch RB-25
    SVS PB 12 NSD

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midas har mange gode poenger her når det kommer til type kasse å og avrulling på disse. Du kommer heller ikke unna tuning på kasse og noe jeg mener er det viktigste av alt. Nemlig membranareal. Skal du ha typisk "kjapp" bass trenger du membranareal. Typisk subber som er bra på musikk er gode PA elementer av papp med høy følsomhet i lukkede kasser tunet til rundt 40-150hz. De har mye mindre bevegelse og bruker dermed kortere tid på å trekke seg tilbake før neste gang de skal ut. Skal du ha kjapp og uforvrengt bass så mener jeg mye membran er veien å gå. Det kommer jo helt an på romstørrelse også.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer Bergfinn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Oslo
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Rel T5 som jeg er svært fornøyd med, selv om den står i kjellerboden.
    Trenger den ikke med de høyttalerne jeg spiller på nå, men det er kjekt å ha litt dypbass
    i reserve til senere anledning.
    Event Opal, Audiolense XO, Creek OBH 12

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -m12-sb-bt-600-jpg

Du kunne jo prøvd HSU sin musikksub? HSU MBM 12 MK2? :-)
    http://www.hsuresearch.com/products/mbm-12mk2.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phatbob Vis post
    +1

Hvilke JBL'er er det? Etter hva jeg har erfart av ymse JBL modeller, trykker de ganske så greit bare de får nok pulver.
    Kanskje en forsterker med litt mer sprut hadde løst problemet?
    Det er JBL Studio 180 HC, ihvertfall så ligner de helt på disse: http://eu.jbl.com/jbl_product_detail_eu/studio-180ch.html

Kan ikke si jeg sitter med noen konkrete kandidater til kjøp selv om det har kommet mange kunnskapsrike innlegg.
    Kanskje jeg bare skal fleske ut 4k og kjøpe denne XTZ 12"eren

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Noen gode forslag - "riktig" SR til Monitor Audio APEX ?
    By kpors in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 21
    Siste melding: 04-08-2012, 01:44
  2. "Billige Akustikk plater m/bilde" Forslag til design?
    By GøranB in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 17
    Siste melding: 09-16-2010, 18:19
  3. Forslag til nytte av " xboxlive (360) tag/spill" tråden
    By kas in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 0
    Siste melding: 11-06-2006, 21:46
  4. Lage den ultimate "bildetest" disken. Forslag?
    By Baker in forum Generell video
    Svar: 16
    Siste melding: 08-30-2004, 08:32
  5. Forslag til kategori: "Forum hjelp og forslag"
    By roffe in forum Nye kategorier
    Svar: 0
    Siste melding: 10-09-2003, 10:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg