Stacking... trenger input

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stacking... trenger input

Hei

Har noe spørsmål om stabling av subber ...
    Jeg bruker for tiden en SVS SB12 plus i et hjørne bak sofa og en anti mode 8033 som gjør så godt den kan for å hjelpe på en heller håpløs plassering.
    Jeg har også en Epic Legend stående og samle støv ...
    Det jeg lurer på er å sette Epic oppå SVS, splitte signalet fra anti mode 8033, kjøre en ny kalibrering og kanskje få litt mer bass ??
    Er rimelig grønn på dette men et spørsmål er jo om anti mode 8033 vil få hikke når det plutselig er 2 såpass forskjellige subber koblet til?
    Kort sagt, vil dette i det hele tatt fungere og hva bør jeg i så fall gjøre av innstillinger på subber og anti mode for å få best mulig resultat?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe problem og splitte signalet fra min antimode (ysplitt på utgangen), bare sjekket fase og justerte volum manuelt før jeg kjørte antimoden sin automatiske kalibrering.

Nærmeste jeg kom et problem var at den ene subben sin auto on\off ble noe hyper, men det roet seg når jeg økte LFE kanalen på receivern til 4.5 ca og dempet da subbene direkte tilsvarende, det er vel heller et tilfelle av billig sub tenker jeg enn noe annet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Dette høres jo lovende ut
    Du skriver du sjekket fase, hva stiller man den på ( på begge subber og anti mode ) ??
    Volumet på subbene blir vel stilt på ca 50% i første omgang så får jeg heller kjøre flere kalibreringer om det blir "feil"

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket bare på enkleste måten, det vil si at jeg måler med db meteret at en hver enkel sub spiller testtonen alene i ca 79db, når sub nr 2 slås på spiller de sammen i 75db og da med frontene i ca 81db (receivers kalibrerings mål er 75db).
    Siden subbene mine står på linje sammen med frontene har jeg bare brukt avstands innstillingen på receivern til og egentlig stille inn fasen på de, og siden du tenker på og stacke de så skulle dette fungere for deg det og for da kan man enkelt sett se på de som en litt større sub.

Om du stille avstand etc manualt så husk bare på og legge på en 90cm pga AD/DA forsinkelsen i antimoden.
    Sub kalibrering er dog ikke det enkleste men jeg mener jeg har hatt mye flaks så dette fungerer greit hos meg.

Et db meter (alá radioshack) er et verktøy uten like i denne hobbyen, så uansett om du har automatiskt rom korreksjon så anbefaler jeg og sjekke med et meter.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ser ut til at jeg like godt kan kjøpe meg et db meter først som sist....
    Noen som vet om det er stor forskjell på radioshack og denne ( http://www.lsound.no/tilbehor/kalibr...t-spl-85c.html ) som L sound selger ?

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip Vis post
    Hmm, ser ut til at jeg like godt kan kjøpe meg et db meter først som sist....
    Noen som vet om det er stor forskjell på radioshack og denne ( http://www.lsound.no/tilbehor/kalibr...t-spl-85c.html ) som L sound selger ?
    Jeg har denne http://www.clasohlson.com/no/Lydm%C3%A5ler/Pr361604000 og en analog Radioshack. Begge fungerer veldig greit. Fordelen med Radioshacken er at den kan brukes sammen med REW.
    Den L-sound selger der, funker mer en godt nok.

Mvh JanE

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Jeg har denne http://www.clasohlson.com/no/Lydm%C3%A5ler/Pr361604000 og en analog Radioshack. Begge fungerer veldig greit. Fordelen med Radioshacken er at den kan brukes sammen med REW.
    Den L-sound selger der, funker mer en godt nok.

Mvh JanE
    Takker for svar

er det kun radioshack som kan brukes med REW ?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så meget basic ut men skulle jo være brukandes, jeg hadde valgt radioshacken selv siden den faktisk også kan brukes som måle mikrofon sammen med REW så den kan brukes til og finpusse akustikken lenger enn bare volum matching men det er jo forsåvidt også bare aktuelt om du ønsker og ta det enda litt lenger :-)
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Den så meget basic ut men skulle jo være brukandes, jeg hadde valgt radioshacken selv siden den faktisk også kan brukes som måle mikrofon sammen med REW så den kan brukes til og finpusse akustikken lenger enn bare volum matching men det er jo forsåvidt også bare aktuelt om du ønsker og ta det enda litt lenger :-)
    Enig i den, så slipper du å kjøpe to som meg...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, har selv en fra clasern (kjøpt før jeg visste bedre) men har skaffet en Umik fra minidsp i tillegg :P
    Denon AVR-4520 CI

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vil jo alltid ta det litt lenger

Så det er den radioshacken du linker til lenger oppe som gjelder da eller ?
    Var jo ikke den store forskjellen i pris på den og den som L sound har og om jeg skjønner det riktig så er radioshacken vel verd den ekstra 100 lappen ....

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, har selv en fra clasern (kjøpt før jeg visste bedre) men har skaffet en Umik fra minidsp i tillegg :P
    Ja, den tenker jeg også å skaffe(umik). Alltid greit å ha en måler i reserve

Mvh JanE

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vil jo alltid ta det litt lenger

Så det er den radioshacken du linker til lenger oppe som gjelder da eller ?
    Var jo ikke den store forskjellen i pris på den og den som L sound har og om jeg skjønner det riktig så er radioshacken vel verd den ekstra 100 lappen ....
    Kjøp rs hvis du tenker å dra tingene litt lenger som TorTorden sider. Skal du bare bruke det til å sjekke volum/fase osv. Trenger du kun den l-sound selger.
    Men kjøp rs hvis du vil ha flere muligheter på sikt.

Mvh JanE

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan umik brukes som ren db måler eller må man da opp med PC og i tillegg ha en eller annen programvare ? ( som kanskje følger med umik ?? )

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan umik brukes som ren db måler eller må man da opp med PC og i tillegg ha en eller annen programvare ? ( som kanskje følger med umik ?? )
    Jeg har ikke testet Umik, men den brukes sammen med REW, da vil du kunne lese av db. Men pc må fram da. TorTorden har jo denne, han kan sikkert svare litt mer i detaljer.

link til billig rs på ebay :

http://www.ebay.com/itm/Wide-Range-5...-/360893799569

link til REW :

http://www.roomeqwizard.com/

Mvh JanE

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar og tips så langt

Tror jeg går for RS i første omgang, tror nok at den gjør alt jeg trenger og litt til slik oppsettet mitt er nå.
    Når jeg en gang blir ferdig med dedikert kinorom så får jeg heller se om jeg føler behov for noe mer, men det er nok laaaangt frem til jeg er der dessverre ......

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig Lykke til med bygging

Mvh JanE

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar og tips så langt

Tror jeg går for RS i første omgang, tror nok at den gjør alt jeg trenger og litt til slik oppsettet mitt er nå.
    Når jeg en gang blir ferdig med dedikert kinorom så får jeg heller se om jeg føler behov for noe mer, men det er nok laaaangt frem til jeg er der dessverre ......
    Det går ann og bruke Umik som db måler, men jeg ville ikke helt anbefalt den som eneste db måler (90% av tiden så trenger jeg bare meteret fra clasern) siden som nevnt mp den da må opp på pc det er jo en USB mic, så man slipper da ekstra lydkort, mic amp etc men allikevel så blir det litt som og hente ungene på skolen med en 15 tonn hjul laster, det går, men det er ikke helt praktiskt, litt overdrevet kanskje men hver gang jeg kobler en pc inn i systemet ender jeg opp med 30-40 minutter med rot.

Derfor jeg anbefaler Radioshack'en siden den da kan brukes først og fremst som et db meter, men kan også brukes til REW målinger om man er interessert, men og begynne med slike målinger er for spessielt spessielt intresserte, men på den annen side også eneste veien fram uten og famle i blinde, f.eks vil REW målinger være meget viktig for og beregne utplassering av akustiske tiltak etc.
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Trenger litt input før jeg handler.
    By aud0z in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 10-07-2011, 21:05
  2. Trenger litt input ang. projektor
    By Christian1976 in forum Digitale projektorer
    Svar: 14
    Siste melding: 01-29-2010, 02:39
  3. Planlegging av hjemmekino, trenger input!
    By Storken in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 11-26-2008, 18:32
  4. Trenger input fra dere der ute...
    By kjetilp in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 01-17-2007, 00:05
  5. Trenger input
    By peiper in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 05-31-2003, 14:06

Stikkord for denne tråden