Dårlig effekt og dunk i sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig effekt og dunk i sub.

Hei,

Har en merkelig sub, dette er en PSB Subsonic III med integrert forsterker.
    Siden jeg fikk den (kjøpte den billig brukt) så har den duret, jeg har slått meg til ro med at det er noe støy på strømmen eller noe som forsaker det.

Men... nå i det siste har duringen blitt høyere (høy nok til at jeg kun skrur den på når jeg ser film / hører på musikk)..
    I dag når jeg skrudde på så var det liten effekt i subben, så guffet opp volumet litt for å overdøve duringen, da kommer det plutselig ett skikkelig dypt smell også fungerer subben helt normalt etterpå...
    Er det noe å feilsøke på, eller bare å bytte den integrerte forsterkeren?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne duringen til stede når du tar ut signalkabelen også? Hvis den forsvinner når du tar ut kabelen kan det være skjermingen på kabelen som er dårlig, og at den plukker opp støy fra en eller annen plass.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, duringen er der uten signalkabel, har også flyttet subben rundt i hele huset og testet forskjellige stikk for å se om det hjalp uten noen forskjell...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende at det er noen kondensatorer i strømforsyningen på forsterkeren som har tørket inn, mener å huske at det er en relativt gammel modell det du har?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en gammel modell ja, tror kanskje noe rundt 2005. Men spiller bra når den virker som den skal

Får prøve å sjekke kondensatorene, er vel sikkert billigere å bytte dem enn å bytte forsterker.
    Takk for hjelpen så langt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig

Men når det gjelder alder så tror jeg kanskje at den er enda noen år eldre enn 2005, hadde en slik eller lignende i 2006/2007, og den var noen år gammel da. Den har etterhvert fått ny forsterker og lever i beste velgående hjemme hos en kompis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at jeg har funnet feilen, åpnet subben og der var det brunt rundt noen kondensatorer bl.a.
    -image-jpg
    Planen er å bytte komponentene rundt det brune.. Så jeg tittet på ebay, er en kondensator en kondensator, eller burde man se etter spesifikke merker/produsenter?
    (billigste jeg fant var 50pack for 5kr...)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det så litt småsvidd ut flere plasser der jeg, mulig du bør gå over noen loddinger under der også.

Du må passe på at kondensatorene har samme verdi som de som står i. Det er tre verdier som er viktige ved valg av kondensator. Spenning, de kan være merket f.eks. 35V, dvs at de du skal sette inn må være merket med 35V eller mer, gjerne 50V om det ikke er noen særlig forskjell i pris. Kapasitans, typisk merking på de små kan være 47uF, mens de store til venstre kan være merket f.eks. 4700uF. Her bør verdien på den nye være lik den gamle. Temperatur, merking her er normalt enten 85 eller 105 "grader". Om det står 85 kan du velge om du vil bruke 85 eller 105, dersom det står 105 må du fortsatt ha det. Videre er det forskjell på kvalitet, og enkelte ganger kan kondensatorer fra eBay ære tvilsomme, men det re mest de store kondensatorene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har du tydeligvis gjort før
    De små er 47uF (50v) og de store er 4700uF (63v).
    Fant samme produsent på ebay som det som stod her ifra før, så bestilte dem. Var ikke akkuratt dyre greiene, eneste var at jeg gikk opp ifra 85gr til 105gr.
    Takk så mye for hjelpen så langt, skal poste resultatet etter jeg har loddet inn de nye komponentene og gått over de gamle loddingene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duringen kan absolutt komme fra dårlige kondensatorer i strømforsyningen, det ser ut til at det er et par dioder der som har vært varme også. Og det kan være varmen fra dem som har tørket ut kondensatorene. Når det kommer til et smell for så å funke igjen kan det like gjerne være en dårlig lodding, så se over printet på baksiden når du skiifter kondensatorene om det er noen loddepunkter som har sprukket. Slett ikke noe ukjent fenomen når varmen har fått herje noen år :-)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhm. Det har nå visselig gått mengder av strøm i banen under der. Man ser jo hvordan varmen har kokt glassfiberen i kretskortet. Ville ikke vært så skråsikker å bare si at det "kun" dreier seg om tørre kondensatorer. Virker som noe har kortsluttet på et tidspunkt. Bør nok ikke ha for høye forventninger til at transistorene ikke er defekte.

Håper jeg ikke dreper for mye engasjement....
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Engasjementet er der fortsatt
    I værstefall blir det en ny forsterker.. var ikke store kostnaden for nye komponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten avsporing:
    Jeg sendte en mail til PSB om de hadde skjema over subben. De hadde de, og sendte meg. (kudos for det!).
    Skjemaet er fra 1994, så den er nok noe eldre enn hva jeg trodde..
    Sist endret av dreuf; 04-24-2014 kl 22:57 Begrunnelse: skriveleif

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Success! (nesten....)
    Har fått loddet inn nye komponenter, og brummingen er helt borte..

Men... jeg synest ikke subben spiller like dypt som før.. mangler liksom litt punch.. Dette kan være i mitt hode, men frykter det kan være noe annet.
    Ledningene som går fra elementet til forsterker hadde lik farge og var ikke merket med +/-, vil dette ha stor betydning om jeg var uheldig og koblet de feil? (var 50/50 sjangs om å få det riktig..)
    Eller er det rett og slett printkortet som har tatt kvelden så det bare er å se etter en ny forsterker?
    Sist endret av dreuf; 05-14-2014 kl 20:16

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har koblet de to ledningene feil kan har du antakelig endt opp med at elementet spiller fasevendt i forhold til det det gjorde før. Og da er effekten som du sier mindre trykk. Prøv å bytt om, så regner jeg med at det ordner seg

Grattis med vel utført jobb

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt flau... Satt i går og fiklet litt.. rotet meg inn i Audyssey instillingene og der stod den på "midnight"... Kan ikke huske å satt den på, så den har nok stått en stund.
    Fikk skrudd av denne så ble bassen myyyye bedre
    Men skal åpne subben igjen og sjekke +/- bare for å være sikker.
    Takk for god hjelp!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at det ordner seg

Lignende tråder

1. Smell/dunk fra subwoofer
    By sii in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 11-15-2012, 21:00
  2. Dunk i sub når alt er avslått. Strømpuls?
    By Eriks in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 11-21-2010, 23:41
  3. Bra på effekt - dårlig på tale
    By runes in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 11-28-2009, 12:43
  4. Dunk i sub og bakhøytallere
    By defektor in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 01-02-2009, 01:11
  5. dunk lyd når jeg slår på forsterkeren