Høyttalere til Film/Musikk i Liten Stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til Film/Musikk i Liten Stue

Heisann,
    Jeg driver for tiden å pusser opp stua i leiligheten og tenker i den forbindelse å bytte ut høtalerene jeg har fra før av (som jeg føler er litt overdimensjonerte for plassen) med noe nytt. Stua er 6 x 3.5 m, og område hvor TV-tittingen foregår blir på ca 3.5 x 3.5.Høytalerene brukles vil for det meste brukes til film, men også musikk inimellom.

Jeg har i dag dette, som blir noe dominerende på en så liten plass:
    https://www.komplett.no/onkyo-tx-sr6...eceiver/457642
    https://www.komplett.no/jamo-s606-hc...ndpakke/575116

Jeg kunne som sagt tenkt meg noe mindre men er veldig usikker på hva jeg bør går for og hva som er "nødvendig" for å få en god lydopplevelse på en så liten plass. Så setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere påm forumet

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er relativt da.

Gitt at rommet er ca ok lydmessig så ville jeg behold reciveren hvis du skal gå for 5 kanalers. Evt kjøpt en Stereoforsterker hvis du skal gå for 2 kanals. Der vil også det være litt avgjørende hvor mange HDMI du trenger, og om du kan kjøre ting via Tven. for så å kjøre det til en stereoforsterker ( har som regel ikke HDMI ). Eller om du vil kjøre alle HDMIene inn i reciver også sende bilde til Tven.

Høyttalermessig så ville jeg sett på Zensor 1. Låter knallbra til prisen, og er sånn sett diskre. Du kan f.eks kjøpe 2 slike sett og koble til reciver. Zensor 5 som er de gulvstående er også veldig kompakte.
    https://www.hifiklubben.no/Products/...yttaler-31469/

Ser det at Jamoene har følgende mål:
    Jamo : 108 x 19 x 34,5
    Zensor-5: 82,5 x 16,2 x 26,7

Zensor 5 er en mye mindre fysisk høyttaler. Ca 25 cm lavere og nesten 10 cm mindre bredde på. Lydmessig er den også sykt bra.

Du bør også sjekke ut XTZ og surround.no sitt utvalg. Er ikke kjent med XTZ sine høyttalere, men vet de får mye bra kritikk og mye ros av de som bruker de.

Du trenger ikke nødvendigvis ikke senter. Hvor sitteposisjon er i forhold til Tven er avgjørende i mine øyne. Dersom du kjører uten senter og sitter ganske midt på Tven vil dialogen komme fra midten. Men hvis du sitter på ene siden så vil dialogen komme fra den høyttaleren som er nærmest deg. Det høres veldig rart ut. Bildet er på midten, men lyden kommer fra Venstre eller høyre. Dersom du sitter på en av sidene vil en senter være sterkt å anbefale.

Kan bare nevne hvordan jeg har det. Der har jeg 3 sofer. Den ene på venstre, andre på høyre, så siste i midten. Dersom jeg hører på musikk i stereo ( 2 høyttalere ) og sitter i "midten" høres det utrolig bra ut. Dersom jeg sitter på en av sidene og hører på stereo høres det veldig rart ut. Men dersom jeg ser på film ( kobler til senter og bakhøyttalere også ) så vil dialogen høres veldig naturlig ut uansett hvor jeg sitter. Ettersom høyttalern som sender ut dialogen faktisk er på midten. Hadde jeg kjørt uten senter hadde det vært bare bra i midten.
    Sist endret av Ostemannen; 04-22-2014 kl 09:48
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for input

Jeg er litt usikker på om jeg ønsker å fortsatt ha bakhøytalere. Stuen er slik at det er litt klønete både å montere bakhøytalere og legge kabler til disse. Alternativet kunne vært at de var trådløse hvis det er noen bra løsninger for dette.

Når det gjelder sitteposisjon i forhold til TVen har jeg en diger sofa, og forskjellige possisjoner blir benyttet (ca. 3m fra TVen). Det er ofte jeg og frøkna ligger mot den ene siden av soffaen f.eks. mens vi ser på TV

Jeg har også tenkt litt på lydplanke, men jeg har ikke mye kjennskap til dette. Gir de så god lyd at det kunne vært noe på en liten stue? Hva i så fall med HDMI fra ulike kilder? Har de en slag receiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitive Technology SM65 som ligg på avtorget no er ein stativhøgtalar med STOR lyd. Desse kan stå på stativ eller evt. oppå tvbenken. Eg har desse i stova, og er knallfornøyd.

Lignende tråder

1. Valg av høytalere til liten stue
    By motorhue in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 03-19-2013, 14:12
  2. Svar: 3
    Siste melding: 11-24-2012, 21:58
  3. Anbefaling til rocke høytalere i liten stue
    By Sunvang in forum Høyttalere
    Svar: 48
    Siste melding: 03-17-2012, 16:52
  4. Svar: 14