Trenger noen erfaringsbaserte innspill ifbm. kjøp av stativ-/kompakthøyttalere. Tanken er å kjøpe inn høyttalere til bruk i 2.0 i et lite rom, for senere overflytting til bruk som bak-/sidehøyttalere i 5.1/7.1. Nåværende reciever er Onkyo 707, men mest sannsynlig vil det bli kjøpt inn en dedikert kompakt stereoforsterker (type NAD d3020 elle Denon Piccolo) til den aktuelle bruken. Oppgraderingen til 5.1/7.1 senere vil innebære en reciever rundt 10k. Dette vil dermed ikke behøve å ha noe å si for valget av høyttaler nå, men valget av høyttaler nå vil heller kanskje påvirke valget av reciever senere.

Jeg har sett meg ut et budsjett på rundt 6k, men "billigere er best" dersom det gir mye lyd for pengene.

Høyttalerene jeg har fokusert på er først og fremst fra B&W (liker design og lyd av egne erfaringer), men er åpen for de fleste forslag. Fint med noen innspill med preferanser ift. de ulike B&W-høyttalerene. Under lister jeg de jeg har sett nærmere på:

B&W DM686/DM686s2
B&W DM685/DM685s2
B&W CM1
Dali Lektor 1/2
Dali Zensor 1/3
Klipsch Reference RB51II/RB61II
Tannoy Mercury v1

Prisene ligger vel mellom 2k og 7k, så forskjeller vil det nødvendigvis bli. Men vil de være verdt det, også med tanke på den fremtidige bruken?